شنبه, 29 ارديبهشت 1403

 



موضوع: نقش زن در تبدیل خانواده به جایگاه عروج معنوی

نقش زن در تبدیل خانواده به جایگاه عروج معنوی 9 سال 9 ماه ago #97208

ارزش زن به این است که بتواند محیط زندگی خود و برای مرد و فرزندان محیط امن یک بهشت یک جایگاه عروج به معارف معنوی و مقامات معنوی تبدیل کند.و آن وقتی که وظیفه ی او ایجاب می کند بتواند در سرشت کشور تأثیر بگذاردو در سرنوشت جامعه نقش ایفا کند که در این صورت نقش زن همچنانکه گفته شد فقط پنجاه درصد نیست،نقش کمی نیست؛ بلکه نقش کیفی است هم خود او نقش ایفا می کند هم با استفاده از جاذبه ای که خدای متعال در وجود زن گذاشته است ،فرزند و شوهر خود را در آن راهی که مطلوب است،سوق می دهد و پیش می رود. بنابراین نقش زن در این صورت نقشی مضاعف است .
نقش زن از سه دیدگاه تکامل معنوی ،فعالیت های اجتماعی و خانواده
زن را می توان از سه دیدگاه مورد ملاحضه قرار داد. دیدگاه اول : نقش زن به عنوان انسان در راه تکامل معنوی و نفسانی است و در این دیدگاه زن و مرد هیچ تفاوتی با هم ندارند . در قرآن وقتی خداوند می فرماید:«ضرب الله مثلاً للذین آمنوا امرأة فرعون »زن فرعون به عنوان عنصر مؤمن برجسته ای که نظیر او در میان انسانهای آن روز هم نبود یا کمیاب بود ، برای مؤمنین از زن مثال می زند.
دیدگاه دوم : در حیطه ی فعالیت های اجتماعی و سیاسی و علمی و اقتصادی است . از نظر اسلام مسیر فعالیت و تلاشهای اجتماعی و سیاسی و علمی و اقتصادیزن کاملا باز است . اگر کسی بخواهد زن را از کار علمی و تلاش اجتماعی و سیاسی و علمی و اقتصادی محروم کند برخلاف حکم خدا حرفی زده است. البته زن از لحاظ جسمانی چون از ظریف تر از مرد است لذا ضروریت هایی دارد.
دیدگاه سوم : نگاه زن بهخ عنوان یک عضو در خانواده است . این که از همه مهم تر است . در اسلام به مرد اجازه داده نشده که به زن زور بگوید و چیزی را بر زن تحمیل نماید. برای مرد حقوق محدودی قرار داده شده است که از روی کمال مصلحت و حکمت است و به هر کس گفته و تشریح شود تصریح می کند که در قبال او هم از روی مصلحت برای زن هم حقوقیر قرار داده است . مرد و زن هر کدام طبیعت و اخلاق و رحیات و غرایزی دارند که مخصوص خودشان است . اگر از این خلقیات مخصوص زن و مرد درست استفاده شودمرد و زن یک خانواده درست ، هماهنگ و مساعد را تشکیل می دهند . اگر مرد زیاده روی کرد تعادل به هم می خورد و اگر زن هم زیاده روی کرد باز هم تعادل به هم می خورد . اسلام د خانواده دو جنس را مثل دو لنگه درب و دو کاسب شریک در یک مغازه قرار داده است. اگر این دو جنس با همان حدود و موازینی که اسلام گفته زندگی کنندخانواده یک خانواده مهربان ؛ ماندگار و با برکت خواهد شد .نگته مهم اینکه در خانواده همانطور که گفتیم این دو موجود با خصوصیات خودشان همزیستی و هماهنگی دارند . به یقین یکی از لحاظ جسمی ظرافت بیشتری دارد و یکی قوی تر و گردن کلفت تر است. و اگر قانون از زن دفاع نکند ممکن است مرد به او تعرض کند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سیاوش دانیالی