یکشنبه, 23 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه ای از فصل اول : سازمانهای مردم نهاد

خلاصه ای از فصل اول : سازمانهای مردم نهاد 9 سال 8 ماه ago #97530

سلام حضور استاد بزرگوار جناب آقای پرپنجی ؛
سازمانهای غیردولتی داخلی باتوجه به مقررات وقوانین داخلی هرکشور نوع فعالیت وتعریف شان متفاوت است .
درفرانسه قراردادی وبین دویا چندنفر که دانسته های خودرا بطوردائم برای رسیدن به هدفشان که غیر منافع مادی است درمیان می گذارند وبرای ثبت این سازمانها باید مراحل اداری را طی کند تا دارای شخصیت حقوقی شود . درسوئیس به اینگونه است که انجمن های سیاسی ، مذهبی ، علمی ، هنری وتفریحی که هدف اقتصادی ندارند وبه محض اینکه موسسین اساسنامه ی دائر این سازمان را اعلام نماید دارای شخصیت حقوقی خواهد شد. ودرانگلس این سازمانها هدفشان سودبری نیست ومنابع مالی این سازمانها به عهده اشخاصی است که به طورداوطلبانه مشارکت می کنند . در ایران ماده 584 قانون تجارت تشکیلات ومؤسساتی که برای مقاصد غیرتجاری تاسیس شده یا بشود باید در دفترمخصوصی که وزارت عدلیه معین کرده است ثبت گردد وشخصیت حقوقی پیداکند . شرایط این تشکیلات باید تابع آئین نامه ماده 585 قانون تجارت باشد که به تصویب وزارت دادگستری رسیده است . که درسال 1337 آئین نامه اصلاحی جهت ثبت همین مؤسسات تصویب گردید که چنانچه به قصد انتفاعی باشد یا نباشد می تواند آنرا ثبت نماید .
دراین سازمانها درکشورهای مختلف چندعامل مشترک وجود دارد 1- داشتن مالکیت خصوصی 2- هدفشان غیر تجاری وغیرسودبری است 3- تداوم واستمرار دارند .
سازمانهای غیردولتی بین المللی : مؤسسه بین الملل درپیش نویسی که برای انعقادیک کنوانسیون بین المللی ارائه کرد اشاره کرده به اینکه ، انجمن های بین المللی شامل گروه هایی از افرادیاتجمع هایی که آزادانه وخصوصی وبدون سودبری ایجادمی شود وفعالیت بین المللی که منفعت عمومی داشته باشد وهیچگونه تعلقات داخلی نداشته باشد .
سازمانهای غیردولتی دراسنادسازمان ملل متحد : شورای اقتصاد واجتماعی ملل متحد یکی از ارکان اصلی سازمان ملل متحد درارتباط با سازمانهای غیردولتی این تعریف را دارد که طبق قطعنامه 1950-1968 (اکوسوک) به وسیله معاهدات بین الول ایجاد نمی شود شامل سازمانهایی است که افراد ازطرف مقامات دولتی انتخاب وبه عضویت در می آیند ، به شرط اینکه این افراد مانع آزادی عمل این سازمان نشود واین سازمانها بای تعدادی از کشورهارا مورد پوشش خود قرار دهند .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سیدابوالفضل پرپنچی