یکشنبه, 23 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تاريخچه ي سازمانهاي غير دولتي ... NGO

تاريخچه ي سازمانهاي غير دولتي ... NGO 9 سال 9 ماه ago #96508

1) تاریخچه سازمان‌های غیر دولتی
نفرت و دلزدگی ناشی از فجایع جنگ‌های جهانی به ویژه جنگ جهانی دوم، سبب شد تا ملّت‌ها همپا با نوسازی خویش، به تدریج به ضرورت مشارکت در امور مربوط به کشور و حکومت خود پی برده و با سازمان دهی خویش در چهار چوب‌هایی همانند سازمان‌های غیر دولتی، نوع همکاری و تعامل با دولت را نهادینه سازند.
پس از پایان جنگ جهانی دوم و هم دوش با تحولات مرتبط با ایجاد سازمان ملل، مفهوم سازمان غیر دولتی نیز از فراگیری بیشتری برخوردار شد. هر چند نام این نهاد در منشور ملل متحد ذکر نشده، امّا ماده 71 این منشور، در حالی که به وظایف و اختیارات شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (ECOSOC) می‌پردازد، نام سازمان‌های غیر دولتی را نیز به عنوان نهادهایی که شورا می‌تواند از ظرفیت‌های آنان جهت کسب اطلاعات دست اول و بهینه از وضعیت مناطق مورد نظر خود، استفاده نماید، مطرح می‌کند[1]. عللی که باعث توسعه و مؤثرتر بودن فعالیت این سازمانها می‌گردد عبارتند از:
الف- سادگی روند ایجاد این سازمانها که نیازی به انقعاد یک معاهده بین الدولی ندارد و در چارچوب حقوق داخلی یک دولت بوجود می‌آیند.
ب- داشتن ابزارهای مادی لازم چون نیروی انسانی و مالی. این سازمانها به علت نداشتن ساختار بین الدولی از انعطاف بیشتری در انطباق خود با شرایط عینی برخوردار بوده و می‌توانند استفاده بهتری از ابزارهای خود بنماید، و لذا آسان تر به اهداف خود نائل گردند.

با تقدیم احترام: اسماعیل رازی منع ثامن
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

تاريخچه ي سازمانهاي غير دولتي ... NGO 9 سال 9 ماه ago #96630

باسلام
مشورت فرمایید
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سیدابوالفضل پرپنچی