یکشنبه, 23 ارديبهشت 1403

 



موضوع: علوم اداری پایانی

علوم اداری پایانی 9 سال 8 ماه ago #100630

درود
احتراما درس علوم اداری و حقوق اداری با بیان زیبای استاد آل قیس که به حق ما را با دستگاههای اداری و سازمان ها و وزارت خانه ها و سه قوه و خصوصا قوه مجریه که دولت و وزراء را تشکیل می دهد آشنا کردند .
ب این اساس همانگونه که قبلا هم برایتان مواردی را از حقوق اداری و اداری برایتان نوشتم قبل از اینکه جزوه به دست من برسد ؛ به هر حال موارد مهم به نظر من به شرح زیر تقسیم می شود .
امید وارم از نمونه ها سوال بیاید .

1/ فرق حقوق اداری با علوم /؟در اینجا لازم است که ارتباط حقوق اداری با علم اداره یا «علوم اداری» به معنی اخص کلمه معلوم شود. وجه اشتراک این دو رشته از علوم آن است که هردوی آنها راجع به یک پدیدۀ اجتماعی که اداره یا سازمان نامیده می شود بحث و گفتگو می کنند و از این رو هر دو جزء علوم اداری به معنی عام کلمه اند ولی وجه افتراق و اختلاف آنها در این است که هرکدام اززاویه و دید خاصی به اموروقضایای اداری می نگرد: حقوق اداری ازجنبۀ حقوق سازمان اداری دولت ( قوۀ مجریه ) یعنی از روابط حقوق دولت با افراد بحث می کند در حالی که علوم اداری، همۀ جهات وجنبه های سازمان اداری و بـیشتر جنبه های فنی آن را مورد مطالعه و بررسی قرار می دهد ، مباحث و مسائل حقوقی سازمان ، اصولا داخل در موضوع علوم اداری نیست .
فرق حقوق اداری با علوم اداری /؟در اینجا لازم است که ارتباط حقوق اداری با علم اداره یا «علوم اداری» به معنی اخص کلمه معلوم شود. وجه اشتراک این دو رشته از علوم آن است که هردوی آنها راجع به یک پدیدۀ اجتماعی که اداره یا سازمان نامیده می شود بحث و گفتگو می کنند و از این رو هر دو جزء علوم اداری به معنی عام کلمه اند ولی وجه افتراق و اختلاف آنها در این است که هرکدام اززاویه و دید خاصی به اموروقضایای اداری می نگرد: حقوق اداری ازجنبۀ حقوق سازمان اداری دولت ( قوۀ مجریه ) یعنی از روابط حقوق دولت با افراد بحث می کند در حالی که علوم اداری، همۀ جهات وجنبه های سازمان اداری و بـیشتر جنبه های فنی آن را مورد مطالعه و بررسی قرار می دهد ، مباحث و مسائل حقوقی سازمان ، اصولا داخل در موضوع علوم اداری نیست .

سوم اینکه ، تکنیک های اداره سهم مهمی در انجام برنامه ها و اجرا ، که لازمه و مطلوب یک سازمان میباشد برعهده خواهند داشت.

/- وظایف اداری در هر سازمان به چه چیزهایی بستگی دارد ؟ وظایف اداری در هر سازمان نظر به نوع سازمان ، کمیت و کیفیت ، حکومتها ، موسسات تجارتی و صنعتی و تصدی ها از هم متفاوت میباشد و نمیتوان برای تمام سازمانها وظایف مشخص و معین و همانند را وضع و تثبیت نمود. زیرا از نظر مسوولیت ها و هدف های مختلف هر سازمان وظایف شان نیز از هم متفاوت میباشد . با توجه به این که وظایف هر آمر یا فرمانده نیز نظر به بزرگی و کوچکی نوع وظایف ، مسوولیت ها و هدف های هر اداره فرق میکند

7وظایف عمده اداره از نظر لیوترگیولیک را به اختصار توضیح دهید ( نام برده یک یا دو مورد را به دلخواه توضیح دهید ؟ در تعیین وظایف آمر، اکثر علما از نظر لیوتر گیولیک (1937 که یکی از دانشمندان امریکایی علوم اداری است ، وظایف عمده اداره را به هشت حروف عمده ذیل(POSDCORB) خلاصه نموده اند.

طرح پلان (Planning): شامل پیش بینی های اساسی و تعیین روش اجرای آن به منظور تامین هدف و یا اهداف یک اداره ، برای این منظور لازم است که هدف و یا اهداف یک اداره معلوم و مشخص شود

طرح و ساختن (تشکیل) (Organization ): در تشکیل حدود اختیارات تعیین شده و وظایف هر واحد اداری کوچک از هم تفکیک میگردد وبین وظایفی که برای اهداف معین، مشخص میشود باید ارتباط و هماهنگی موجود باشد ، ارتباطات بین افراد طوری برقرار میشود که باعث ایجاد شکایات و نارضایتی های آنها در آینده نگردد.

امور استخدامی و آموزشی(Staffing ): شامل وظایف استخدام و امور آموزشی بوده و همچنان در آن وظایف تامین شرایط کار برای افراد سازمان نیزشامل میباشد . که با برنامه های معین استخدامی و تعلیم و تربیت عملی میگردد.

فرماندهی (Directing ): در اینجا اخذ تصمیمهای خاص یا عام و طرز دادن احکام جهت انجام بهتر وظایف در اداره میباشد ، صورت میگیرد .

هماهنگ کردن (Coordinating ): دراین بخش تمام فعالیت ها که جهت تطبیق وظایف برای رسیدن به هدف های سازمان ضروری پنداشته میشود تعیین میگردد. زیرا ترتیب تطبیق و تعادل در وظایف واحد های متعدد اداره برای تامین هدف مشترک لازم میباشد.

ارتباطات (Reporting or Communication ): جهت انجام بهتر وظایف محوله هر واحد باید در شناخت مشکلات و نارسایی ها در وظایف محوله خود اطلاع کامل داشته باشد تا بر اثر این اطلاعات و راپورتها در رفع مشکلات و بهتر شدن انجام وظایف خود بپردازد.

ساختن بودجه (Budgeting ): دراین بخش طرح و تنظیم بودجه و مسایل مالی یعنی عواید و مصارف برای انجام وظایف شامل میباشد باید متذکر شد که دانشمند مذکور مسایل کنترل و رهبری را که اینها هم از عناصر مهم یک اداره میباشد در جمله وظایف اداره ذکر نکرده است چرا که وی عقیده داشت که اگر پلان گذاری و سیستم گزارش گیری و تصنیف بودجه بصورت علمی صورت گیرد خود بخود مسایل کنترل و رهبری در آن تطبیق میگردد.

سپاسگزارم :cheer:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: علي رضا آل قيس