شنبه, 22 ارديبهشت 1403

 



موضوع: ادامه از علوم اداری

ادامه از علوم اداری 9 سال 9 ماه ago #96352

- مفهوم و اهمیت اداره راچنین می توان گفت: در مسیر تاریخ مفهوم اداره به انواع مختلف تعریف و تفسیر گردیده، در قدیم اداره را به اوامر و هدایت زور آمیز و احکام اکراهی و تادیبی و جزایی تعبیر و تفسیر مینمودند.آنچه که به نام اداره به مفهوم امروزی آن می شناسیم و برطبق قوانین رسمی باید در خدمت کشور،ملت باشد و نه فرد و شخص،پدیده ی تازه ای در جهان و ایران است.
پس اداره عبارت از قوه ایست که با نظرداشت با یک تشکیل منظم ،انجام بهتر وظایف مربوط را میسر ساخته و رسیدن به اهداف مطلوب را ممکن میسازد.
وبه طور کلی اداره به دو نوع ادارۀ رسمی و ادارۀ غیر رسمی . تقسیم می شود
اداره رسمی عبارت از اجتماع یک عده افرادیست که تحت رهبری سلسله مراتب اداری بمنظور تحقق بخشیدن هدف های معین به همکاری همدیگر بوجود آمده و وظایف و صلاحیت ها در آن مشخص میباشد .و اداره غیر رسمی عبارت از اجتماع افراد و یا گروه هایی که برای اهداف معین و مشخص خود بدون درنظر داشت سلسله مراتب اداری ، کار نموده و عمدتا ارتباط شان ناشی از غریزه های اجتماعی و یا تمایلات طبیعی انسان ها میباشد .
در علوم اداری و نظر صاحب نظران ودانشمندان در رابطه با اهمیت علم اداره بعد از توسعه علم و تکنولوژی چنین است : زمانیکه علم و تکنولوژی در جهان رونق میگیرد علم اداره نیز مورد توجه دانشمندان و علمای علم اداره قرار میگیرد ، و با وسعت بیشتر مورد اهمیت قرار می گیرد .و اکثراً اهمیت اداره را در جملات ذیل چنین اظهار داشته اند . - اداره بمثابه ماشینی است، که دیگر ملحقات مربوط را در راه رسیدن به اهداف معین و مطلوب به حرکت و فعالیت میاورند . و اظهار نظر کرده اند ، اگر ماشین خوب باشد فعالیت ها و حرکات دیگر ملحقات نیز خوب و رسیدن به هدف مطلوب را آسان میسازد.
که در نتیجه سه محور اصلی / اول اینکه ،بر اساس تجارب موسسات امروزی میتوان گفت که اداره اساس و اصل علوم و رشته های مختلف را تشکیل می دهد .

دوم اینکه ، مهارت و تکنیک های اداره ، تشکیلات مختلف و متعدد جامعه ، حکومتها ، موسسات تجاری ، موسسات اجتماعی و اتحادیه های مختلف اختصاصی رابهتر قادر به اجرای وظایف ، برنامه ها و مسولیت های آنان میسازد.

سوم اینکه ، تکنیک های اداره سهم مهمی در انجام برنامه ها و اجرا ، که لازمه و مطلوب یک سازمان میباشد برعهده خواهند داشت.

پس نتیجه می گیریم که وظایف اداری در هر سازمان نظر به نوع سازمان ، کمیت و کیفیت ، حکومتها ، موسسات تجارتی و صنعتی و تصدی ها از هم متفاوت میباشد و نمیتوان برای تمام سازمانها وظایف مشخص و معین و همانند را وضع و تثبیت نمود. زیرا از نظر مسوولیت ها و هدف های مختلف هر سازمان وظایف شان نیز از هم متفاوت میباشد . با توجه به این که وظایف هر آمر یا فرمانده نیز نظر به بزرگی و کوچکی نوع وظایف ، مسوولیت ها و هدف های هر اداره فرق میکند
مثلا بنیاد مستضعفان و جانبازان که نقش اقتصادی را دارد و وزارت خانه ای مثل آموزش و پرورش خدماتی و آموزشی است و با ید در امدی باشد تا هزینه ای هم صورت پذیر د
به امید آن روز که در ادارات ما و تکریم ارباب رجوع رعایت شده و همه برای ایران کارکنندو اوقات فراقت راهم کار کنند تا به نتیجه و هدف مان برسیم
مثال کشور ژاپن به ایران
ما کجا هستیم و آنها کجا
ما ادعای مسلمانی و درستکاری داریم و از منظر ما آنها کافر ند
بماند :woohoo:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: علي رضا آل قيس