جمعه, 21 ارديبهشت 1403

 



موضوع: شرکت دخانیات و فعالیتهای فرهنگی

شرکت دخانیات و فعالیتهای فرهنگی 9 سال 11 ماه ago #88117

تاريخچه شركت دخانيات ايران

از زمان كشف قاره امريكا توسط كريستف كلمب در سال 1492 ميلادي و پيدايش گياه توتون در آن منطقه ، شايد هيچ گاه تصور نمي شد اين گياه و فرآورده هاي آن روزي به سومين تجارت جهاني تبديل شود و جمعيت بسياري را از مراحل كشت و برداشت تا مصرف در برگيرد. استفاده از اين گياه اول بار در ميان بوميان امريكا ، در قرن 15 ميلادي پس از سفر اكتشافي كريستف كلمب به آن ديار مشاهده گرديد . درسالهاي بعد ، پرتغال ، نخستين كشور اروپايي بود كه اين گياه را از قاره امريكا بارمغان آورد واز آنجا به ديگر كشورهاي اروپايي روانه ساخت. در سال 1560 ميلادي " ژان نيكوت " سفير فرانسه در پرتغال ، مقداري بذرتوتون براي ملكه فرانسه به رسم هديه فرستــاد كه باين مناسبت آنــرا بنــام فرستنده اش " نيكوتيانــا " (Nicotiana ) نامگذاري كردند . بذر توتون پس از ورود به انگلستان و اسپانيا توسط دريانوردان انگليسي به كشور هاي تركيه، يونان ، مصر ، سوريه ، چين و ژاپن راه يافت.
در اوايل قرن 17 ميلادي پس از حمله پرتغاليها به جنوب ايران و تصرف جزيره هرمز و در طول صد سال اشغال اين جزيره ، بذر توتون و تنباكو وارد ايران شد و در دوره شاه عباس صفوي كشت اين گياه از نواحي جنوب به مناطق مركزي ، شرق و شمالغرب ايران گسترش يافت.
روند تأسيس شركت دخانيات ايران ( موسسه انحصار دخانيات )
تا قبل از سال 1300 هـ . ش سيگار توسط كارگاههــاي كوچك بطور دستي توليد مي شد تا اينكه كارخانجــات مركزي دخانيات درمحل كنوني خيابـان قـزوين و در زميني به وسعت 10هكتار تأسيس گرديد. كارساختماني و نصب ماشين آلات و تجهيزات طي مدتي كمتر از يكسال به پايان رسيد و در سال 1316 اولين كارخانه سيگارتسازي دولتي در ايران تحت نظارت وزارت دارائي كارخود را آغاز كرد.
يكسال قبل از راه اندازي كارخانجات سيگارتسازي در تهران اولين مزرعه آزمايشي توتون درسال 1315 در تالش ( استان گيلان ) ايجاد شد و بعدها اين مزرعه به منطقه تيرتاش در نزديكي بهشهر در استان مازندران كه محل مناسبتري بود انتقال يافت.
بدنبال گسترش و توسعه كشت توتون در مناطق شمالي كشور مزرعه نمونه ديگري در سال 1344 در احمد گوراب رشت ( كيلومتر 5 رشت – فومن ) تأسيس شد و چهارسال بعد مركز ديگري تحت عنوان مركزتحقيقات توتون اروميه در حوالي شهرستان اروميه مورد بهره برداري قرارگرفت.
بدنبال افزايش مصرف سيگار ، شركت دخانيات ايران در سال 1372 طرح تاسيس و توسعه مجتمع كارخانجات سيگارتسازي گيلان را در منطقه احمد گوراب شهرستان رشت به مرحله اجرا در آورد . اين مجتمع در فضاي ساختماني 50 هزار متر مربع در سه بخش عمل آوري توتون ، ساخت سيگارت و فيلتر و بسته بندي فعاليت دارد.

شرح وظايف روابط عمومي
الف) ارتباطات: 1 . سياست گذاري ها و برنامه ريزي و بکارگيري شيوه هاي موثر براي رسيدن به هدف 2. گردآوري، جمع بندي و تحليل نظرات مختلف و ارائه به مدير سازمان 3. تلاش براي ايجاد زمينه هاي تفاهم بيشتر در سازمان 4. اعلان مواضع سازمان 5. عضويت و شرکت در جلسه هاي مهم سازمان 6. تدوين تقويم جامع ارتباطات سازماني در قالب ملاقات ها و بازديدهاي مسئولان از سازمان 7. تدارک تمهيدات لازم براي دسترسي مخاطبين به مسئولان سازمان 8. برنامه ريزي و اطلاع رساني به مردم با انگيزه دهي به افکارعمومي 9. تدوين برنامه سالانه مصاحبه هاي مسئولان سازمان با مطبوعات 10. تهيه و تنظيم اطلاعات پايه اي به افکارعمومي به زبان هاي مختلف 11. ايجاد ارتباط حسنه با وسايل ارتباط جمعي .
ب) ارتباطات فرهنگي: 1. مشارکت در برگزاري مراسمات و سمينارهاي تخصصي و علمي 2. پوشش تبليغي سازمان در اعياد و مناسبت هاي ويژه 3. تدوين و اجراي طرح جامع تبليغات ساختمان اداري سازمان 4. مديريت نمايشگاه ها در داخل و خارج سازمان 5. طراحي و توليد هداياي تبليغاتي براي اهدا به مخاطبان 6. تهيه، تدوين و اجراي نظامنامه و تقويم مراسم داخل سازمان 7. راه اندازي و اداره موزه و اتاق افتخارات سازمان 8. ترتيب برنامه هاي بازديد کارکنان از طرح هاي شاخص سازمان 9. توليد و سفارش ساخت آگهي هاي تلويزيوني و مستند سازي از عملکرد سازمان براي تبليغ 10. همکاري با فرهنگ سراها به منظور توسعه ي فرهنگ سازمان با برگزاري جشنواره ها و مقاله نويسي ، در بين دانش آموزان .
ج) انتشارات: 1. تدوين کتب جزوه ها 2. گرآوري و نشر اطلاعات و اخبار و گزارش هاي مربوط و متنوع در قالب هاي موثر 3. طراحي، تنظيم نظامنامه اشتراک، و تامين و توزيع آن در خارج سازمان و نظارت بر حسن اجراي آن 4. تدوين و انتشار خلاصه عملکرد سالانه سازمان 5. گردآوري و توليد مجموعه هاي موردي به صورت موضوعي و مورد نياز مديران و کارکنان سازمان وهمکاري با حوزه هاي ديگر 6. انتشار نشريه داخلي و برون سازماني 7. نظارت بر نحوه انتشار نشريات در سازمان.

د) سنجش افکار: 1. تهيه گزارش هاي تحليلي ادواري و ارايه آن به مديريت سازمان 2. نقد و بررسي، تحليل بازتاب عملکرد سازمان از منظر مردم و کارکنان، از سوي ديگر 3. سنجش افکار عمومي درون سازمان به منظور ارايه راهکارهاي مناسب به مديريت 4. طراحي و اجراي نظام گردآوري پيشنهادات کارکنان و ترغيب آنها براي بهبود امور سازماني 5. تحليل محتواي مطبوعات به صورت ماهانه، فصلي و سالانه و نتايج آن به مديريت 6. تحليل مخاطب، تحليل اثر، تحليل رسانه و تحليل ميزان توفيق در برنامه هاي روابط عمومي.
و) آموزش،پژوهش و برنام ريزي: 1. تهيه گزارش هاي عملکردي دوره اي روابط عمومي 2. نوآوري، خلاقيت و طراحي فعاليت هاي جديد در روابط عمومي 3. نظارت و ارزيابي فعاليت ها و اعمال نتايج از برنامه ها 4. تهيه و تدوين، برنامه و بودجه سالانه 5. برنامه ريزي ، برآورد و پيگيري اعتبارات مورد نياز روابط عمومي براي برنامه عمل سالانه 6. طراحي و برنامه ريزي براي ارتقاي سطح سازمان جه مخاطبين درو ن و برون آن سازمان 7. شرکت دادن کارکنان در دوره هاي آموزشي براي متناسب با فعاليت هاي آنان 8. برنامه ريزي و اجراي دوره هاي آموزشي کوتاه مدت روابط عمومي 9. برگزاري همايش آموزشي براي آشنايي کارکنان روابط عمومي با جديد ترين دستاوردهاي علوم ارتباطات و روابط عمومي.
گزارشي از فعاليت هاي روابط عمومي سازمان
فعاليت هاي روابط عمومي ها در سازمان ها عبارتست از هفت مرحله که شامل:
فعاليت هاي تبليغاتي : ابلاغ و رساندن پيام به مخاطبين است، تبليغات در تحولات عمومي جهان، در همه امور جاري فعاليت هاي بشري اعم از علمي، فرهنگي، اقتصادي، سياسي، اجتماعي، تاثير فراواني دارد، تبليغات در وجه مثبت خود يک ضرورت است.
فعاليت اطلاع رساني روابط عمومي شركت دخانيات شامل : آگهي هاي ديواري و توزيع بروشورها و کاتالوگ ها (که حاوي اطلاعات مشخصي از جمله احداث و يا افتتاح مجتمع و مراكز جديد در آن گنجانده شده، و گزارشاتي درباره عملکرد آنها با جنبه اطلاع رساني به مخاطبين عرضه مي شود) پوسترهاي علمي تخصصي مربوط به هر مقطع و با تفکيک موضوعات مختلف ، استفاده از پلاکارت هايي چون روابط عمومي در يک نگاه و يا منشور اخلاقي
فعاليت انتشاراتي : امروزه با گسترش امکانات چاپ و نشر و کوچک شدن وسايل انتشاراتي در سازمان هاي بزرگ به طبع آن در شرکت هاي کوچک، فعاليت هاي انتشاراتي چون مطبوعات، روزنامه و ساير وسايل ارتباط جمعي از طريق فعاليت هاي روابط عمومي ها در سازمان گزارش شده است، اين فعاليت ها شامل انتشار کتاب، برچسب بروشور، نشريات تخصصي، دفتر تلفن وغيره را دربرمي گيرد، بطوريکه در کشورهاي بزرگ، سازمان ها و شرکت ها از اين صنعت روابط عمومي به عنوان بريده جرايد نام برده مي شود.
فعاليت انتشاراتي روابط عمومي ، طبقه بندي نشريات تخصصي و کتاب هاي رسيده به روابط عمومي و همچنين استفاده از بروشورهاي تبليغي رسيده از کارخانجات و شرکتهاي تجاري و استفاده فرم يا رنگ آنها و ساير مسائل، براي بهتر انتخاب کردن بروشورهاي تبليغي شركت مورد استفاده قرار مي گيرد.
برگزاري نمايشگاه داخلي و انتشار كاتالوگ منتشر شده مجتمع ها و مراكز تحقيقات با هماهنگي روابط عمومي
فعاليت ارتباط مردمي : اين فعاليت با توجه به اهميت نگاه مردم به سازمان، بخصوص سازمان هاي توليدي و خدماتي در سالهاي اخير اهميت بسزايي پيدا کرده بطوري که امروزه سازماني را نمي توان پيدا کرد که در برخورد نگاه مردم از عکس العمل آن غافل باشند، مسئوليت کنش و واکنش در مقابل مردم بنا به رفتارهاي اجتماعي و عمومي روابط عمومي گذاشته شده، امروزه براي پاسخگويي به اين نياز در کار ساير کارها برنامه ريزي رفتارشناسي لحاظ مي شود که از آن با عنوان نظرسنجي ياد مي کنند.
ديدار از خانواده هاي ايثارگران و شهدا ، توسط رياست شركت دخانيات ايران با هماهنگي روابط عمومي
برگزاري سمينارهاي مشترك با ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز و نيروهاي مسلح (‌نيروي انتظامي) وزارت بهداشت در قالب كميته كاهش مصرف و مبارزه با قاچاق سيگارت هاي قاچاق و غير بهداشتي
فعاليت سمعي و بصري : اين فعاليت مستقيماً در رابطه با ابزارهاي ارتباطي و تکنولوژيهاي ارتباطي که همه به عنوان کارنامه اي از مجموعه فعاليت ها، پوشش برنامه هاي سازمان و هم اهداف سازمان را مورد توجه قرار مي دهد، تهيه عکس و برنامه هاي صوتي، برنامه هاي تصويري حتي خطاطي و پارچه نويسي را هم دربرمي گيرد اهميت اين فعاليت به حدي در روابط عمومي بالا رفته که امروزه بين 40 تا 60 % کار روابط عمومي را به خود اختصاص داده است، فعاليت مذکور فعاليتي را شامل مي شود که در مجموع ناديده هاي سازمان را به تصوير تبديل مي کند با اين فعاليت ذهن سازماني به عمل سازماني تبديل مي شود.
فعاليت سمعي و بصري روابط عمومي ، شركت دخانيات ايران ، تمرکز در فعاليت نصب پوسترها، و پلاکاردها و تهيه عکس و پارچه نويسي در مناسبت هاي مختلف اعم از فوت يکي از کارکنان شركت دخانيات ايران و يا ساير مناسبت هاي ايم هفته ازجمله ماه محرم ونيز استفاده از تلويزيون و اينترنت براي کارهاي جزئي مورد استفاده قرار مي گيرد. نصب پلاکارت در ايام فاطميه، ايام محرم و صفر همچنين ساير مناسبتهاي مذهبي و ملي توسط روابط عمومي
فعاليت مديريتي : براساس تاليف روابط عمومي ، بعنوان علم مديريتي و معرفي و جايگاه آن شرح داده مي شود، مديريت در واقع علمي است که با هدف ارتقا سازمان و وظايف پنج گانه آن از جمله: سازماندهي، برنامه ريزي، هدايت و رهبري، کنترل و تصميم گيري را انجام مي دهد، علم مديريت روابط عمومي همان وظايف سازماندهي، برنامه ريزي، رهبري و هر آنچه که مربوط به مديريت است انجام مي دهد، مديريت روابط عمومي علم توام با هنر است.
فعاليت مديريتي در روابط عمومي شركت ، مديريت نظاره گر و يا مديريت کارهاي تدارکاتي بوده، و اگر کاري بدست روابط عمومي انجام بگيرد تحت نظر رياست سازمان و سليقه ي مديريتي سازمان مي باشد.
فعاليت آموزشي : بخشي از فعاليت هاي روابط عمومي آميزه اي از فعاليت آموزشي است، يعني نمي توان فعاليت هاي روابط عمومي را بدون آموزش تصور کرد زيرا آموزش در زمره فعاليت هايي است که هم عوامل سازماني و هم عوامل روابط عمومي را مورد توجه قرار مي دهد، روابط عمومي در زمينه آموزش نيروي انساني و ارتقا جايگاه علمي خود بايستي تلاش کند و جلسات آموزشي و حتي جلسات مشارکتي بين مديران را انجام دهد و در اهداف سازماني نقش مفيدي را ايفاکرده و براي خود فرصت مانور و جلوه گري را ايجاد کند.
ارتقا سطح آموزشي و هماهنگي با مسئولين واحدهاي مختلف با رياست شرکت دخانيات ايران و هماهنگي آنها با روابط عمومي سازمان
فعاليت رسانه اي : از مهمترين فعاليت کار روابط عمومي در سازمان ها به شمار رفته، که به صورت مستقيم و غير مستقيم سازمان را به درون جامعه مي برد و امکان آشنا شدن مخاطب يا طيفي که از آنها ياد مي شود با سازمان فراهم مي کند، در اين عرصه روابط عمومي موفق است، که چه از منظر، چه از نوع گزارش، چه مقاله مطبوعاتي را خوب شناخته و با تهيه مطالب مورد نياز نشريات به همکار نشرياتي رسانه ها تبديل شود، امروزه روابط عمومي و رسانه دو عنصر جدانشدني از هم هستند با اين نگاه روابط عمومي و فعاليت رسانه اي آن دو نوع است، نوع اول، کارهاي شبهه مطبوعاتي ، انتشار خبرنامه، نوشتن خبر، انجام مصاحبه ها، جرايد، جوابيه. و نوع دوم، گزارشات سازماني، جلسات هماهنگي شده، و رپورتاژ يا آگهي، ميزگرد و خبر را شامل مي شوند.
فعاليت رسانه اي روابط عمومي ، بيشتر در افتتاح سمينارهاي جديد و اطلاع آن به صداوسيما، و ارسال جوابيه به نامه ها، و تعامل دو سويه و هميشگي با رسانه هاي ارتباط جمعي وجود ندارد و شايد محدوديتي براي اين کار وجود داشته باشد، زيرا هيچ از اين ارگان ها در اين راه پيش قدم نمي شوند،
تعامل روابط عمومي با سازمانهاي استان در برگزاري همايش هاي مبارزه با قاچاق کالاي دخاني و فعاليت هاي فرهنگي در اجراي مستمر کميته کاهش مصرف


منشور اخلاقي سازمان
هر سازماني براي خود يک منشور اخلاقي را متناسب با سازمان خود ترسيم کرده و بعنوان نماد، يا شعار اخلاقي آن سازمان، در معرض ديد مخاطبان و مراجعين آن سازمان با هدف اطلاع رساني و پايبندي کارمندان به آن اصول اخلاقي را در خود لازمه پيشرفت و ترقي خود دانسته و در جا انداختن اين ارزش سازماني به فرهنگ سازماني را از ضروريات اوليه آن معرفي کرده، و نهادينه کردن اين فرهنگ سازماني برعهده ي روابط عمومي سازمان مي باشد.
منشور اخلاقي شرکت دخانيات : اين منشور شامل موارد و بندهاي مهم اخلاقي است
1) رعايت اخلاق اسلامي و اداري در ارتباط با همکاران و ارباب رجوع.
2 ) سعي و تلاش در حضور بموقع در محل کار و احترام به وقت ارزشمند ارباب رجوع.
3 ) ايجاد انگيزه لازم براي درک صحيح اهداف و خط و مشي مجموعه ، و اجراي مقررات و آيين نامه هاي مصوب .
4) تلاش در جهت رعايت اصل انصاف، جلوگيري از اسراف و تضييع اموال سازمان و همچنين صرفه جويي در استفاده از منابع و وسايل.
5) ارائه اطلاعات لازم و راهنمايي شايسته به نحوي که موجبات رضايت ارباب رجوع را فراهم نمايد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

شرکت دخانیات و فعالیتهای فرهنگی 9 سال 10 ماه ago #92795

با سلام
سپاسگزار
افشارنادری
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: افسر افشاری نادری