یکشنبه, 06 خرداد 1403

 



موضوع: وظایف معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی

وظایف معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی 10 سال 1 هفته ago #76661

با عرض سلام دانشجو سعید شیرزاد سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، استاندارد سازی و مهندسی امور فرهنگی ، منطبق با اهداف اسلام و انقلاب اسلامی.
- سیاستگذاری و برنامه‌ریزی مناسب فرهنگی در زمینه افزایش و ارتقاء آگاهی‌های مفید عمومی از طُرق مختلف ارزشی با همکاری مراکز مرتبط.
- سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در جهت تولید، توسعه و ترویج فرهنگ مکتوب، فرهنگ مطالعه و پژوهش.
- سیاستگذاری و برنامه‌ریزی به‌منظور صیانت از استقلال فرهنگی و هویت اسلامی ـ ایرانی.
- سیاستگذاری و برنامه‌ریزی جامع توسعه، ترویج و امور فرهنگی و هنری مبتنی بر اصول و ارزش‌های دینی ، در چارچوب اختیارات حاکمیتی.
- سیاستگذاری به منظور تقویت و ترویج فرهنگ نماز، مهدویت، انتظار، اتحاد، جهاد، ایثار و شهادت، تلاش در رشد فضائل اخلاقی با رویکرد خانواده.
- سیاستگذاری و برنامه­ریزی به منظور توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی در میان اقشار مختلف به‌منظور رشد و ارتقاء سطح معرفت، دانش و فرهنگ اسلامی از طُرق مختلفی چون برگزاری نمایشگاه‌ها، جایزه‌های مختلف کتاب و مدیریت یارانه‌های فرهنگی مربوطه.
- برنامه‌ریزی در جهت تولید، توسعه، ترویج، نشر و حمایت از شعر و ادبیات داستانی .
- برنامه­ریزی و اتخاذ تصمیم در راستای آموزش و تربیت نیروی انسانی مفید در سطح مدیریت و کارشناسی امور فرهنگی همچنین آموزش‌های لازم ضمن خدمت کارکنان.
- برنامه‌ریزی در جهت پرورش استعداد و ذوق فرهنگی افراد (عوام و خواص) به‌ویژه جوانان.
- برنامه‌ریزی در جهت تولید، توسعه، ترویج، نشر و حمایت از آثار مکتوب.
- برنامه‌ریزی‌های فرهنگی ـ اجتماعی به‌منظور افزایش آگاهی‌های عمومی مردم جهت به کار نبردن اصول، افکار، عقاید، باورها، الگوها، واژه‌ها و (فرهنگ) بیگانه در جامعه با هماهنگی و همکاری مراجع ذی‌ربط.
- برنامه‌ریزی به‌منظور احیاء و اشاعه فرهنگ‌های اصیل اسلامی ـ ایرانی فراموش و مبدل شده و جایگزینی آنها با موارد نادرست و عُرفی ؛ همچنین ارائه طرح‌های مناسب جهت ترغیب و تشویق اقشار مختلف به آن‌ها.
- برنامه­ریزی ، توسعه، ترویج و گسترش زبان و ادبیات فارسی، فرهنگ ایرانی ـ‌ اسلامی از طُرق مختلفی چون راه‌اندازی و حمایت بنیادها و بنگاه‌های فرهنگی ـ هنری ـ ادبی همچنین تبیین و ارتقاء جایگاه آن‌ها در داخل و خارج از کشور با هماهنگی و همکاری مراکز ذی‌ربط.
- برنامه­ریزی در راستای فعالیت‌های فرهنگی به‌منظور شناخت، پیشگیری و مبارزه با مقوله‌های استکبار، ظلم، مواد مخدر، مکاتب الحادی، عرفان‌های انحرافی، خرافات و ارائه الگو و خدمات فراخور با هماهنگی سایر واحدها و مراکز مربوطه و بهره‌مندی از امکانات در چارچوب اختیارات محوله.
- برنامه­ریزی و همکاری در راستای ارتقاء و گسترش سطوح کمی و کیفی حوزه ادبیات فارسی و نشر آثار فاخر مربوطه و تعیین و تحکیم جایگاه آن در ایران و جهان با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط ، همچنین برنامه ریزی برای ایجاد و اداره بنیادها و بنگاه‌های ادبی ـ هنری و انجام اقدامات حمایتی و نظارتی در چارچوب ضوابط.
- برنامه­ریزی و همکاری به به‌منظور پشتیبانی و حمایت از برنامه‌ها و مشارکت در فعالیت‌های هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی در سطح کشور.
- نظارت بر اجرای اصول و سیاست‌های فرهنگی کشور در چارچوب اختیارات.
- بررسی و نظارت بر دستگاه‌های ذیربط در زمینه انعقاد قرارداد، توافق یا تفاهم‌نامه‌های فرهنگی با سایر کشورها در حوزه اختیارات محوله و اجرای صحیح و به موقع آن‌ها.
- هدایت و نظارت بر واحدها و مراکز ذی‌ربط جهت ارتقاء سطوح کمی و کیفی و ارائه هرچه بهتر خدمات فرهنگی و هنری مرتبط مطابق با فن‌آوری‌های روز (رایانه‌ای، الکترونیکی، مخابراتی)، کنترل، نظارت و حفاظت (فنی و محتوایی) از آن‌ها.
- هدایت و حمایت مادی و معنوی از ترویج و آموزش فرهنگ پهلوانی در زمینه فرهنگ نشرمکتوب و الکترونیک.
- انجام مطالعات و تحقیقات لازم در مبانی و مسائل فرهنگ عمومی و استفاده از نتایج آن در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی؛همچنین طراحی فعالیت‌های نوین در راستای فرهنگ مؤید عمومی باتوجه به نیازهای روز.
- مطالعه میدانی از طریق شناسایی فرهنگ سایر ملل به‌منظور توسعه مناسبات فرهنگی و جلوگیری از نفوذ فرهنگ مخرب بیگانه.
- هدایت و حمایت مادی و معنوی از پژوهش‌های فرهنگی.
- تعیین و تدوین ضوابط، شرایط و چگونگی مدیریت، هدایت، حمایت مادی و معنوی، نظارت بر فعالیت‌های داخلی و خارجی امور فرهنگی و هنری و اشخاص (حقیقی و حقوقی) مرتبط و آثار آنان.
- تعیین و تدوین ضوابط مربوط به حمایت از مصنفان، مؤلفان، مترجمان، ویراستاران، تصویرگران
(اهل قلم)، واحدهای صنفی آنان و فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای اجرای آن‌ها.
- تعیین و تدوین ضوابط مربوط به چگونگی تأسیس، اداره یا انحلال مؤسسات و دفاتر نشر، صدور پروانه نشر (مکتوب و الکترونیک) همچنین آیین‌نامه‌های حمایتی، رتبه و سطح‌بندی ناشران و نظارت بر فعالیت آنان.
- تعیین و تدوین ضوابط مربوط به چگونگی تأسیس، اداره ، انحلال، حمایت و صدور مجوز انواع چاپخانه‌ها (افست، دیجیتال، سیلک).
- تعیین و تدوین ضوابط مربوط به چگونگی و شرایط برگزاری نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها، همایش‌ها، مجامع، تشکل‌ها، مسابقات فرهنگی، صدور مجوز فعالیت‌ و نظارت بر آن‌ها.
- تعیین و تدوین ضوابط مربوط به شناسایی، بزرگداشت و چگونگی تکریم و تجلیل از پدیدآورندگان آثار نوشتاری (داخلی و خارجی) و نشر آثار آنان.
- تعیین و تدوین ضوابط مربوط به شناسایی، انتخاب و معرفی اهل قلم، آثار مکتوب ، ناشران (اصحاب فرهنگ و هنر) همچنین چگونگی تشویق، حمایت و اهداء جوایز و نشان‌های فرهنگی و هنری به آنان.
- تعیین و تدوین ضوابط مربوط به ساماندهی، هدایت، حمایت و حفاظت از میراث مکتوب به‌ویژه نسخ خطی و امور مربوطه و نظارت به موارد مذکور.
- تعیین و تدوین ضوابط کنترل و نظارت بر: فعالیت‌ها، تولیدات، نامگذاری‌ها، طراحی بناها، نصب نمادها، استفاده از علائم و نشان‌ها، به کاربردن شعارها، استعمال مُدها، مفاد آموزشی از نظر عدم کاربرد فرهنگ، مصادیق،‌واژه‌ها ی بیگانه مغایر با فرهنگ اسلامی­ـ ایرانی، با هماهنگی و همکاری واحدها، مراکز و مراجع ذی‌ربط.
- تعیین و تدوین ضوابط و شرایط مربوط به چگونگی فعالیت‌های فرهنگی، تبلیغی و اجتماعی اقلیت‌های دینی ـ مذهبی و اتباع بیگانه، صدور مجوز فعالیت‌ آنان و نظارت بر امور مذکور.
- تعیین، تدوین و پیشنهاد آیین‌نامه‌های مربوط به چگونگی انتخاب، شیوه عملکرد و مراحل اجرایی امور مرتبط با اعضاء هیأت‌های نظارت بر دبیر خانه های «ضوابط نشر»، «صدور پروانه نشر»‌، «نشر کتب»، «انتخاب و خرید کتب»، «چاپ و نشر»، «رسیدگی به تخلفات»، همچنین کمیته‌های «تخصصی ارزشیابی شعرا و نویسندگان»، «بررسی و انتخاب کتب ارزشمند»، «بررسی و انتخاب طرح‌های فرهنگی و هنری».
- تعیین و تدوین ضوابط مربوط به چگونگی صادرات و واردات (ورود و خروج) محصولات، تولیدات و ملزومات فرهنگی مرتبط، آیین‌نامه‌های حمایتی و نظارت بر آن‌ها.
- تعیین و تدوین ضوابط و شرایط مربوط به چگونگی تولید ، توزیع و عرضه ،بازی و سرگرمی های علمی،فرهنگی ، آموزشی مرتبط و با همکاری مراکز ذیربط همچنین اجرا و نظارت عالیه آنها.
- تدوین، اصلاح و پیشنهاد قوانین، ضوابط و دستورالعمل‌های مربوط به کلیه فعالیتهای فرهنگی و ارائه به مراجع و مراکز ذیربط برای تائید.
- پیش بینی و روزآمد سازی بانک جامع آمار و اطلاعات کلیه فعالان، اشخاص (حقیقی و حقوقی) مراکز (خصوصی و دولتی)، محصولات،‌ تولیدات فرهنگی و هنری (داخلی و موارد لازم خارجی).
- شناسایی و بررسی جریان‌ها، سنجش و کشف نیازها، نظارت و ارزیابی فعالیت‌ها، تجزیه و تحلیل عملکرد‌های امور فرهنگی با بهره‌گیری از کارشناسان خبره و رسیدگی و پاسخگویی به شکایات مربوطه به طُرق مقتضی همچنین استفاده از پیشنهادهای سازنده.
- تعامل و تبادل نظر با سایر دستگاه‌ها، مراکز و دست‌اندرکاران حوزه فرهنگ و هنر (داخلی و خارجی) به‌ویژه رسانه‌ها و اصحاب رسانه جهت تقویت، توسعه، ترویج، تبلیغ و تسهیل امور فرهنگی و هنری در سطح ملی و بین‌المللی.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: افسر افشاری نادری