سه شنبه, 25 ارديبهشت 1403

 



موضوع: نشانه های تصویری خلاصه درس تاریخ 3/3/93

نشانه های تصویری خلاصه درس تاریخ 3/3/93 9 سال 11 ماه ago #81835

زبان تصویر و ارتباط تصویری را شرح دهید: از موثرترین و معتبرترین وسایل ارتباطی است . فراتر از زمان ومکان عمل میکند و بصورت زبان عمومی جهانی مردم را به هم نزدیک میکند.و شامل 1- تجارب عینی و دست اول 2- نشانه های سمعی و بصری 3- علائم و سمبلها می باشد.مانند علامت کانالهای صداو سیما
نقش ارتباط تصویری در تبلیغات چیست؟ با ادغام رنگ ، موسیقی و تصویر، پیام را چشمگیر و توجه مخاطبان را جلب و به سرعت بر آنان تاثیر می گذارد مانند: تبلیغ شیرین نوین
نشانه چیست؟ عنصری است بصری که هویت یک موضوع را بیان میکند و جایگزین واژه ها یی همچون آرم و مارک است و به دو حالت نوشتاری و تصویری ارائه میشود( مانند : نوشتاری UAS – LG تصویری : علامت سکوت در بیمارستانها)
نشانه های تصویری را تعریف کنید و مثال بزنید: نشانه هایی که عنصر بکار رفته در آن تصویر است و چگونگی این تصویر را مواردی مانند موضوع و عوامل جانبی تعیین میکنند مانند آرم هواپیمایی هما – پرسی گاز- تصویر مورد استفاده در نشانه های تصویری چهار وضعیت باید داشته باشند 1- تصویر با موضوع مرتبط باشد 2- با موضوع ارتباط غیر مستقیم داشته باشد 3- مطلقا با موضوع ارتباط نداشته باشد 4- از جنبه های فرعی با موضوع ارتباط داشته باشد.
فرق لوگوتایپ با منوتایپ در چیست؟ لوگوتایپ نوشتار براساس نام کامل موضوع است ( آرم تخته سیاه ) ولی منوتایپ نوشتار آنها حرف ابتدای نام موضوع است.( آرم بی بی سی )
در طراحی یک نشانه چهار مورد نام ببرید و یک مورد را توضیح دهید؟ 1- سادگی 2- توازن ، تعادل و تناسب 3- قابلیت رنگ پذیری 4-امکان تغییر ابعاد 5- ماندگاری تصویری 6- گویایی 7 – جهت قرارگیری 8- هماهنگی فرهنگی ( امکان تغییر ابعاد:آرم باید به گونهای باشد که در صورت لزوم اگر آنرا بزرگ یا کوچک کردیم شکل کلی آن آسیب نبیند)
منظور از هماهنگی فرهنگی چیست؟ استفاده از عناصر بصری مرتبط با موضوع باید ریشه دار در فرهنگ جامعه ای باشد که آرم برای آن طراحی شده است.( مانند نام روزنامه با توجه به فرهنگ فارسی و خط نسطلیق ایرانی – نماد پرنده برای هواپیمایی هما)
موارد تکنیکی واجرایی در طراحی نشانه را نام ببرید؟1- معمولا نشانه را چند برابر بزرگتر از متوسط ابعادی که بطور متداول استفاده میشود اجرا و طراحی میکنند.2- نسبت سطوح مثبت و منفی ( تیرگی وروشنی طرح ) و میزان پراکندگی آنهادر کل نشانه ، سنگینی نامتعارفی ایجاد نکند.3- ترجیحا در یک کادر هندسی ( مربع ، دایره ....) تعریف شود
شیوه های طراحی لوگوتایپ و مونوتایپ را نام ببرید؟ 1- طراحی بداهه و سریع و متوالی مانند استفاده از ماژیکهای سرتخت. 2- طراحی نام مورد نظر با چشمان بسته.3- طراحی نام با دستی که به استفاده از آن عادت نداریم ( راست دست و چپ دست) 4- توجه به حروف نامی که برای آن طراحی می کنیم
پیکتوگرام را تعریف کنید: نشانه هایی تصویری و کمتر نوشتاری هستندکه که وظیفه آنها راهنمایی مخاطب است که این راهنمایی از طریق هشدار دادن در مورد اماکن خاص ، فعالیتهای ویژه و یا لزوم انجام دادن یا ندادن عملی است (مانندعلائم راهنمایی و رانندگی )
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

نشانه های تصویری خلاصه درس تاریخ 3/3/93 9 سال 11 ماه ago #84448

با سپاس
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: بیتا برارین