دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403

 



موضوع: جاذبه گردشگري موزه ايران باستان

جاذبه گردشگري موزه ايران باستان 10 سال 11 ماه ago #6800

باعرض سلام خدمت استاد جناب اقاي محمدي پور

موزه ايران باستان
تاریخچه موزه ملی ایران موزه ایران باستان، اولین موزهٔ ایران، در ابتدای خیابان ۳۰ تیر، در خيابان امام خميني واقع است. ساخت این موزه در ۲۱ اردیبهشت سال ۱۳۱۳ ه. ش. به دستور رضاشاه توسط معمار فرانسوي اندره گدار، شروع شد. ساختمان موزه در سال ۱۳۱۶ به اتمام رسید و موزه برای بازدید عموم افتتاح شدزمین اختصاص یافته به این موزه ۵۵۰۰ متر مربع بود که ۲۷۴۴ متر مربع زیربنای آن است.
قدميترين شئ در موزه باستان
مجسمه مفرغي معروف به جنگجوي لرستان با کتيبه اي ميخي بابلي جديد از پشتکوه لرستان ( 500-900 ق.م.)، پياله کوچک مفرغي با نقش دژ ( قلعه) و انسان بالدار از ورکبود ( 1000 ق.م.) را نام برد..قديميترين مهرها در موزه ملي ايران نگهداري مي شود که از حفاري شوش بدست آمده و مربوط به شش هزار سال پيش مي باشد . قدمت مجموعه هاي پارينه سنگي موجود در موزه ملي بين حدود يک ميليون سال تا دوازده هزار سال پيش است .دوره پارینه سنگی (بین یک میلیون تا حدود 12 هزار سال پیش) و جدید ترین آثار آن مربوط به دوره ساسانی با قدمت بیش از 1500 سال است

موزه ملی ایران دارای ده بخش پژوهشی و یک کتابخانه و مرکز اسناد است:
پیش از تاریخ .تاریخی و لرستان.اسلامی.مهر و سکه.مرمت.بخش کتیبه‌ها.
بخش پارینه سنگی.بخش سفال.تاریخ هنر ایران.تاریخ تمدن ملل.کتابخانه و مرکز اسناد
اهداف موزه
هدف از ایجاد موزه، نگاهداری و پژوهش در آثار گذشتگان، معرفی و نمایش و انتقال آنها به آیندگان، ایجاد و تقویت تفاهم میان اقوام و ملل، شناخت و نمایش سهم آنها در فرهنگ و تمدن جهانی، کمک و تلاش در بهبود و افزایش میزان دانش عمومی مردم، به ویژه دانش آموزان، دانشجویان و پژوهشگران بر پا شده‌است. موزه ملی ایران در سال 1387 و پس از 70 سال موفق شد که با انجام تغییرات وسیعی در سالن ایران باستان، اشیا جدیدی را که تاکنون به نمایش در نیامده بودند در معرض دید قرار داد. همچنین کلیه ویترینهای این سالن تغییر و زیر نویس اشیا نیز به روز شدند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سعید محمدی پور