سه شنبه, 25 ارديبهشت 1403

 



موضوع: کاخ موزه گلستان

کاخ موزه گلستان 9 سال 11 ماه ago #80650

کاخ موزه گلستان

کاخ موزه گلستان که قدمتش به عصر صفویه باز می گردد به عنوان آثار هنری و تاریخی بسیار دیدنی توسط استاد برارین به من دانشجوی ایرانی معرفی گردید این کاخ در مرکز شهر تهران واقع گردیده است . و شاید خیلی از مردم ما بارها برای خرید به بازار تهران مراجعه کرده اند اما کمتر کسی از جای این کاخ مطلع و برای بازدید بدان جا مراجعه می کند در حالی که بسیاری از توریست ها از کشور های مختلف مسافت های طولانی را طی می کنند تا از این مکان دیدنی و تاریخی دیدن کنند.

کاخ گلستان که محل سکونت شاهان قاجار بوده است امروزه به صورت موزه ای دیدنی در آمده است که در زمان پهلوی جهت برگذاری مراسمات ویژه و رسمی و همچنین محل اقامت روسای جمهور و مهمانان خارجی مورد استفاده قرار می گرفته است .

این مکان در تیرماه ۱۳۹۲ در سی‌ وهفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در کامبوج در فهرست میراث جهانی این سازمان به ثبت رسیده است .

کاخ گلستان دارای موزه ها و تالار های بسیار دیدنی است . که با کمی تامل و دقت می توان متوجه شد که در آن زمان از چه معماری و سبکی استفاده می نموده اند به طور مثال وقتی نقاشی های کمال المک را نگاه می کردیم از نوع ترکیب بندی و رنگ می توانستیم سبک این نقاش بزرگ را دریابیم در واقع نقاشی ها نشانگر واقعیات بدون استفاده از تخیل و تغییر بود .

ابتدا از ایوان تخت مرمردیدن کردیم که ترکیبی از سنگ تراشی ، کاشی کاری ، گچبری و معماری و نقاشی بود . این ایوان در واقع جایگاهی بود که مراسم سلام در آن صورت می پذیرفت این بنا از بناهای دوره زندیه است که قدیمی ترین اثر موجود دربین بنای های کاخ است . آخرین مراسمی که در این دیوان برگزار شده است تاجگذاری رضاخان در سال 1304 شمسی بوده است .
سپس از موزه مخصوص دیدن کردیم که آثار جالبی در آن مشاهد شد شامل تاج آقا محمد خان قاجار ، مهر های سلاطین قاجار ، تخم شتر مرغ حکاکی شده و ...
در این کاخ تالار های دیدنی زیادی بود از جمله تالار ظروف ، تالار عاج ، تالار سلام ، تالار برلیان ، تالار آیینه و ... برخی از آنها را از نزدیک دیدن کردیم و در حیاط کاخ نیز از عمارت بادگیر و شمس العماره یا عمارت خورشید که از شاخص ترین بنا های کاخ گلستان است بازدید به عمل آوردیم . شمس العماره که در سال 1282 ساخت آن آغاز و تا 1284 به طول انجامیده است بلند ترین ساختمان زمان خود به حساب می آید که به گفته راهنما از این مکان تهران آن دوره به طور کامل دیده می شده است.در این ساختمان ترکیبی از سبک معماری ایرانی و غربی به کار رفته است.
در دیواره برخی از تالار از جمله تالارعاج کاشی هایی کار شده بود که نقاشی های روی هر کاشی داستانی را تعریف می کرد در واقع ترکیب این کاشی ها روایت گر یک داستان و اتفاقی جالب و قابل توجه بود .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

کاخ موزه گلستان 9 سال 11 ماه ago #80985

با سپاس
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: بیتا برارین