شنبه, 22 ارديبهشت 1403

 



موضوع: گزارش بازدید از موزه کاخ گلستان

گزارش بازدید از موزه کاخ گلستان 9 سال 11 ماه ago #87294

باسمه تعالی
خلاصه گزارش بازدید از موزه کاخ گلستان مورخ 1/3/93 ( درس روابط بین فرهنگ ها استاد سرکار خانم بیتا برارین )
با سلام
طی بازدیدی که توسط دانشجویان رشته مدیریت امور فرهنگی در مورخ فوق از موزه کاخ گلستان انجام شده به موردی بسیار جالب برخورد کرده و چیزهایی را متوجه شدیم که شاید برای اولین بار دیده و یا می شنیدیم و این بود که پادشاهان گذشته که بر ایران حکومت می کردند چه کارهایی را برای مردم انجام داده و چه کارهایی که فقط به نفع شخصی خودشان و خاندانشان بوده است و آثار باقی مانده حاکی از این بود . در بازدید قسمت های مختلف کاخ که شامل تالار سلام که محل تاج گذاری شاهان قاجار و پهلوی بود زیباترین چیزی که نظرها را به خود جلب تخت جواهر نشان تخت طاووس بود که با4528 جواهرات اصل تزئین شده البته انچه که درآنجا بود ماکتی از آن بود ولی با این حال زیبایی آن چشم گیر بود همچنین وسایل چوبی که از جنس آبنوس اصل بود که بسیار ظریف کاری شده بود و یا گلدانهای بسیار شیک و زیبا که همه از سنگهای اصیل و یا نقاشی های نقاشان بزرگ مانند کمال الملک و شاگران او که با گذشت سالیان هنوز مانند گذشته جلب توجه می کرد .
در قسمت های مختلف دیگر به انواع پارچه های بافته شده توسط ایرانیان که هدیه به پادشاهان قاجار بود مشاهده گردید و نکنه قابل توجه در قسمت مردم شناسی لباس اقوام مختلف بود چه زن و چه مرد که از فرهنگ گذشته ما سخن میگفت و اینکه برخی از سنت های قدیم هنوز در حال حاضر پابرجاست و با گذشت زمان اصالت حود را هنوز حفظ کرده است مانند سنت هفت سین و یا شب یلدا که اگر در شهرهای بزرگ مانند قدیم تهران برگزار نمی شود ولی برخی از شهرهای کوچک و یا روستاها هنوز به سنت های قدیم خود پایند وآن را انجام می دهند.
نکته قابل توجه در مورد بازدید که بسیار جالب یود تالار عاج بود که طبق گفته کسانی که در مورد آن توضیح میدادند تالار عاج یعنی گرسنه که مخصوص پذیرایی و غذا دادن بود که در آن از مهمانان خارجی و داخلی پذیرایی می شد که این تالار در ضلع شمالی باغ گلستان بود که فرش اهدایی 118 متری اهدایی از حکومت عثمانی به ایران بود که بسیار زیبا و ظریف بافته شده بود .
در قسمت هایی دیگر کاخ پیانو دو طرفه بود که هدیه کشمیر هند به قاجار بود که بسیار جالب بود که از وسط آن پرده می کشیدند و زنان در یک طرف و استاد در طرف دیگر که همدیگر را ندیده آموزش داده و زنان و دختران پس از آموزش با یک پیانو دیگر شروع به تمرین می کردند .
کاخ شمس العماره که نیز یکی از بناهای زیبا بود از دیدنی های دیگر بود که جلب نظر خاصی داشت و به علت اینکه کف آن از انواع کاشی اصیل ایرانی بود که نقوش بسیار جالبی داشتند و یا عمارت بادگیر ها که بسیار خنک بود که در تابستانها مورد استفاده قرار میگرفته است .
در کل اگر بخواهیم از تمام چیزهایی که مشاهده کردیم سخن بگوییم باید کتابی صد صفحه بنویسیم که باز هم گویای مطلب نخواهد شد . در پایان از زحمات استاد گرانقدر سرکارخانم برارین به خاطر هماهنگی واینکه باعث شده ما با تاریخ گذشته کشور خود بیشتر آشنا شده تقدیر و تشکر نموده و برای ایشان سلامتی و موفقیت روز افزون از خدای متعال خواستاریم.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: بیتا برارین