چهارشنبه, 19 ارديبهشت 1403

 



موضوع: وبلاگ چیست و چگونه وبلاگ نویسی را شروع کنیم ؟

وبلاگ چیست و چگونه وبلاگ نویسی را شروع کنیم ؟ 9 سال 11 ماه ago #75276

وبلاگ چیست و چگونه وبلاگ نویسی را شروع کنیم ؟
تاریخ انتشار : ارديبهشت 1393| نویسنده : داريوش كاظمي|
دیگه نن جون من هم اسم وبلاگ یا همون بلاگ رو قطعا شنیده چه برسه به شما بازدیدکننده عزیز علم فردا که احتمالا هر روز گذرتون به اینترنت میوفنه . چنتا ایمیل گرفتم که درباره اینکه وبلاگ چیه ؟ وب سایت چیه ؟ چه جوری وبلاگ راه می ندازن و وبلاگ به چه دردی می خوره و اصلا چرا بعضی ها وبلاگ راه میندازن و بعدش مطالب شون رو رایگان منتشر میکنن و انقدر واسه وبلاگ شون وقت و انرژی میذارن ؟ والا من ( ابراهیم درویش ) چند وقتی بود درگیر کارای فنی علم فردا بودم و از طرفی چنتا پروژه دیگه رو دارم برنامه نویسی می کنم به همین خاطر یکم کارایی که با آقای امین زاده هماهنگ کرده بودیم متاسفانه عقب افتاد اما الان خدا رو شکر یکم وقت مون آزاد تر شده و ایشالا دیگه خیلی جدی تر علم فردا رو ادامه خواهیم داد . و اما یکی از اون چیزایی که بنده تصمیم دارم درباره اش بنویسم اصول وبلاگ نویسی و تکنیک های موفقیت در وب فارسی هست که این پست به عنوان مقدمه ای بر این سری مقاله هاست . نکاتی رو که از امروز به بعد قصد دارم درباره وبلاگ نویسی بگم مسائل ریزی هست که تقریبا کسی راجع بش صحبت نمی کنه و یا کسی نمی خواد این رازها رو همه بدونن ! اگر وبلاگ نویس و یا وب مستر هستین توصیه می کنم همه مطالبی که درباره وبلاگ نویسی در علم فردا منتشر میشه رو بخونید ! چنتا مطلب اول بیشتر برای افراد مبتدی هست اما توصیه میکنم همین پست های ساده رو هم جدی بگیرید و کامل مطالعه کنید !
وبلاگ یا بلاگ چیست ؟
واژه Weblog در ۱۷ دیسمبر سال ۱۹۹۷ توسط Jorn Barger ( جُرن بارگر ) وبلاگ نویس امریکایی ابداع شد . واژه weblog متشکل از دو بخشه : web که معنیش رو همه ما می دونیم و بخش دوم log هست که ریشه یونانی داره ! در قرون وسطی به دفتر گزارش سفر کشتی ها log گفته می شد ! در علم کامپیوتر واژه log یا همون لاگ به فایل هایی گفته می شود که تمام رویداد هایی که در یک کامپیوتر اتفاق میوفته رو ثبت میکنه . بنابراین واژه weblog یا blog در ابتدا با معنا و مفهوم « دفترچه خاطرات آنلاین» به دنیای وب معرفی شد . واژه blog در ایپرل یا ماه می ۱۹۹۹ توسط Peter Merholz به وجود اومد . پیتر در سایدبار وبلاگش ، واژه وبلاگ رو به شوخی به صورت شکسته درآورد و نوشت Blog و بعد از این ماجرا Evan williams – برنامه نویس سر شناسی که سیستم وبلاگ نویسی Blogger.com و همینطور شبکه اجتماعی Twitter رو ساخت ! - در سیستم وبلاگدهی معروف شرکت گوگل واژه Blogger رو خلق کرد و کم کم این واژه در بین وبلاگ نویس ها بسیار محبوب شد و دیگه الان در جامعه بین المللی اینترنت این واژه به طور کامل جایگزین واژه Weblog شده .
تفاوت وبلاگ با وب سایت چیست ؟
همانطور که درباره وبلاگ توضیح دادم وبلاگ رسانه ایه که در ابتدا واسه نوشتن خاطرات و اتفاق های روزمره استفاده می شده و بعد به مرور زمان آموزش و و اخبار و این چیزا هم بهش اضافه شد . اما تفاوت اساسی یک وب سایت با وبلاگ چیه ؟ وبلاگ صرفا جهت اطلاع رسانی ساخته میشه اما وب سایت برای ارائه خدمات . میشه گفت وبلاگ ها هیچ خدمات آنلاینی رو ارائه نمیدن اما وب سایت ها ساخته میشن واسه خدمات و همینطور کاتالوگ های آنلاین . در واقع وبلاگ رسانه ایه که هر چند وقت یک بار ( ممکنه هر یک ساعت و یا هفته ای یک بار) آپدیت میشه به عبارت دیگه تو بازه های زمانی گاها مشخص و یا نا مشخص مطالب جدید در وبلاگ قرار داده میشه . خیلی ها تصور میکنن که تفاوت وبلاگ با وب سایت اینه که وبلاگ بر روی یک sub-domain هست ( مثلا elmefarda.blogfa.com ) و وب سایت آدرس مستقل داره اما این تصور غلطه ! تفاوت در شیوه کار هست نه در ظاهر و یا آدرس سایت ! البته به عنوان حرف آخر لازم به یادآوریه که تمام آدرس هایی که مربوط به سیستم های وبلاگدهی میشن بلا استثنا وبلاگ هستن . ( بعدا بازم این مسئله رو بررسی میکنیم )
اولین سیستم وبلاگ نویسی در دنیای اینترنت
شاید بشه گفت که سیستم گروه های خبری Usenet نخستین سیستم وبلاگ نویسی و یا آغازگر وبلاگ نویسی باشه . Usenet در واقع یک نوع سیستم ذخیره سازی و سازماندهی پیام ها و اطلاعاته که کاربران می تونن با مراجعه به سیستم اخبار و اطلاعات مورد نیاز و یا دلخواه خودشون رو از سیستم پیدا کنن و یا پیامی ( اطلاعاتی ) رو به گروه های خبری ارسال کنن.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سید مجتبی قریشی نژاد