جمعه, 28 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تبريز روستاي كندوان

تبريز روستاي كندوان 10 سال 5 روز ago #75266

● از تبریز به اسکو
همه ما بیش از هر چیز تبریز را با نام شمس می شناسیم، هر چند این شمس سرانجام در تاریخ گم شد و بسیاری برآنند که نام او را حال با هر هدفی اعم از بازرگانی و تجارت یا عشق به او دوباره زنده کنند، اما در هر صورت تبریز است و شمس، اما تبریز این هست و البته برتر از این است، شهری منحصر به فرد که مجموعه ای از منحصر به فردها را در اطراف و اکناف خویش جمع کرده است.
اسکو در جنوب شرقی تبریز واقع شده است، اگر با قطار، هواپیما یا وسیله شخصی خودتان به تبریز سفر کرده اید، برای بازدید از کندوان باید به سمت اسکو حرکت کنید. پیش از سفر به سمت اسکو و کندوان، تبریز خود دیدنی هایی دارد: خانه مشروطیت، بازار تبریز، مسجد کبود و البته مزار شهریار که روحش شاد باد:
آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا
بی وفا حالا که من افتاده ام از پا چرا
و باز هم شهریار که چه نیک سروده است:
علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را
که به ما سوا فکندی همه سایه هما را
برای رسیدن به کندوان از اسکو باید عبور کرد، آرام آرام در دل کوه باید پیچید، مسیری کوهستانی، کوه سرسبز سلطان داغی را باید ۱۸کیلومتر طی کرد تا به روستایی منحصر به فرد رسید.
موقعیت جغرافیایی وطبیعی روستای کندوان

روستای تاریخی کندوان طبق آمار میراث فرهنگی در 22 کیلومتری جنوب اسکو در دامنه ی سر سبز کوه سلطان داغی و62 کیلومتری جنوب غربی تبریز در میان دره ای با صفا کنار رود خانه ا ی پر آب به همین نام واقع شده است .
قدمت تاریخی روستای کندوان
در مورد قدمت این روستا تاریخ دقیق و مستندی وجود ندارد عده ای آنرا متعلق به قرن هفتم هجری می دانند و برخی از باستانشناسان قدمت این روستا را به دوره های پیش از اسلام نسبت می دهند.دکتر همایون عقیده دارد که اهالی کندوان ابتدا ساکن حیله ور بودند ودر جهت از مصونیت حمله ی دشمنان (مغول ها) وحوادث طبیعی به کندوان پناه برده اند
بررسی سفالینه های این منطقه حاکی از این است که تا قبل از زمان ایلخانان محل سکونت بوده است
وجه تسمیه

آنچه بیش از همه در روستای کندوان جلب نظر می کند معماری کم نظیر صخره ای روستاست. این نوع از معماری حاکی از صحنه ی مبارزه و جدال انسان باطبیعت و در خدمت گرفتن صخره های طبیعی است .این روستا تنها روستای صخره ای کشورمان و به عبارتی:
بهتر تنها روستای صخره ای دنیاست که حیات درآن جریان دارد.
پنجره های بسیار کوچک اتاق ها و نور بسیار کم داخل خانه ها فضاهای کوچک و کم ارتفاع از ویژگی منحصر به فرد خانه های کندویی شکل این روستاست که در دل صخره های سنگی که به شکل مخروطی یا کله قندی هستند ساخته شدند. از مزیت های این خانه ها این است که هوای داخل خانه ها در زمستان گرم و در تابستان خنک است و این درجه حرارت در هر زمانی بر عکس درجه حرارتی است که بیرون از خانه ها و در دهکده در فصل تابستان و زمستان جریان دارد.
ساختار کرانهای روستا:

در دل تپه ها ی بلند این روستا که ارتفاع بعضی از آنها به 40 متر می رسد آغل وانبار واتاقک حفر شده که بسیار دیدنی است .کرانها عموما"دارای دو طبقه هستند ودر برخی موارد سه و حتی چهار طبقه هم در آنها ایجاد گردیده است .هر طبقه دارای ارتباط مستقلی با بیرون است. طبقه ی پایین خانه ها معمولا" به طویله حیوانات اختصاص دارد وطبقات بالا محل سکونت خانوارهاست در طبقات پایین به علت عرض بیشتر جداره ها ایجاد حفره ای جهت نورگیر مشکل بوده ولی در طبقات بالا نورگیر گوچکی تعبیه شده است.
از ساختمان های عمومی روستا می توان به مسجد روستا اشاره کرد کران مسجد یکی از بزرگترین کرانهای روستاست دارای سه طبقه است طبقه ی اول طویله دوم مسجد وسوم مسکونی است که قدمت آن به زمان صفویه می رسد .
کندوان، روستای صخره های پایدار
حداقل می دانیم که این مردمان از ۶۰۰۰ سال پیش این گونه زیسته اند. در بستری از آب و رویش، در زمستان هایی سرد، با بهاری پرشکوفه و در هوایی پر از اکسیژن ناب و در میان صخره هایی که شاید نمی توان قدمتی برای آن نام نهاد و در طول تاریخ این صخره های سخت در برابر استواری و صبوری این مردم نرم گشته اند و کوه سینه گشوده و ضامن این مردمان شده است.
خانه هایی با درهایی گشوده به وسعت مهربانی با قدمتی به بعد زمان، نه آهنی و نه آجری. هر چه هست عطیه طبیعت است در میان کوه های سربه فلک کشیده و استواری صخره ها بر دامن سهند، رودخانه، کوهستان و رنگین کمان.
کندوان در مسیر تاریخ
روستای صخره ای کندوان از نوادر دوران است. بسیاری بر این باورند که تاریخ شکل گیری این روستا به بیش از ۶۰۰۰ سال پیش بازمی گردد و همین امر به جهت باستانی بر اهمیت این روستا افزوده است. گذری در اطراف روستا نیز بیانگر همین قدمت است و حتی در برخی قسمت ها مشخص است که مردم در دوره های زمانی مختلف محل زندگی خود را تغییر داده اند و به سمت دیگری از کوه حرکت کرده اند.هنگامی که به کندوان قدم می گذاری، مینیاتوری از طبیعت و تاریخ در کنار یکدیگرند. آبگرم های معدنی که سالیان سال است از دل زمین می جوشند و به برکت آب فراوان و بارندگی های منطقه آذربایجان، دوام و بقا داشته اند
سوغات کندوان
هنگامی که از عسل سخن می گوییم ناخودآگاه موضوع سوغات در ذهن مان نقش می بندد. یکی از مهم ترین سوغات های کندوان همین عسل است، حتی در مسیر نیز وقتی به سمت روستای کندوان حرکت می کنید، می توانید کندوهای عسل را مشاهده کنید.
خشکبار نیز سوغات سنتی آذربایجان است و به برکت آب و هوای مناسب در سراسر منطقه آذربایجان مشاهده می شود. اگر فصل تابستان باشد مطمئن باشید با انواع میوه های تازه مانند زردآلو، آلبالو و... به استقبال شما می آیند و اگر هم فصل پاییز، زمستان یا بهار باشد و درختان بی بار باشند، آنگاه انواع قیصی، آلو، گردو و گاهی اوقات بادام و فندق در سراسر این منطقه یافت می شود.
هتل بین المللی صخره‌ای لاله کندوان
در کنار این روستا ساخت هتل بین المللی صخره ای لاله کندوان که سومین هتل صخره ای در دنیا و نخستین هتل صخره‌ای زنده در دنیا فاز نخستش در سال 85 افتتاح شد شرایط حضور گردشگران خارجی و داخلی را در بهترین شکل فراهم کرده است. این هتل دارای 40 کرانه (اتاق سنگی طبیعی) به همراه جکوزی و روم سرویس سمعی بصری پیش بینی شده است که در فاز اول جمعا 10 کران همراه با رستوران با تمام امکانات آماده بهره برداری شده است.
کرانه‌ها شامل 3 سوئیت بزرگ و 3 سوئیت کوچک همراه با جکوزی و 4 کرانه دیگر با دوش است.
کرانه‌ها در زمستان دارای سیستم گرمایشی از کف و در تابستان به دلیل مطبوع بودن هوا نیاز به سیستم سرمایشی ندارد.
مینی‌بار و رستوران مجلل به همراه غذاهای محلی ایرانی و فرنگی با ظرفیت 120 نفر مهمان از دیگر امکانات ویژه این هتل رویایی می باشد.
اقليم و آب و هوا

منطقه كندوان به دليل داشتن ارتفاعات و منابع آبي مناسب از شرايط اب و هوايي نسبتا خوبي برخوردار است ولي به دليل قرار گرفتن در عرض مياني كره زمين جزء مناطق خشك جهان محسوب ميگردد
ارتفاعات

مهمترين ارتفاعات در منطقه كندوان رشته كوه بزگوش است. كه آباديها و روستاهاي بسياري را در دامنه خود جاي داده است. رشته كوه بزگوش بين شهرستانهاي سراب ، ميانه (بخش كندوان) و بستان آباد قرار گرفته است
صنايع دستي

صنايع دستي همگام با شهرستان در بخش و منطقه كندوان نيز وجود دارد . صنايعي همچون ، پشم ريسي ، فرش بافي ، گليم و جاجيم جوراب بافی شال بافی ا ز صنايع دستي و عمده منطقه به شمار ميرود.
زبان

زبان رايج مردم اين منطقه از ديرباز همانند ساير شهرهاي آذربايجان، تركي است كه در تمام منطقه با لهجه يكسان تكلم مي شود.
تعداد دهستانها و روستاهاي بخش كندوان
دهستان كندوان 34روستا
دهستان تير چايي 22 روستا
دهستان گرمه شمالي 32 روستا
گونه هاوپوشش گیاهی
از نظر پوشش گیاهی روستای كندوان نیز مانند سایرین دارای تنوع گیاهان مختلف است که به تعداد ازآنها اشاره میشود: انـــواع يونجه، چاودارکوهی،قيــاغ اوتی، کهليک اوتی، ساری چيچک، خاش خاش، شيرين بيان، ايستی اوت، قانقال، و... را می توان نام برد.
گونه های جانوری
در خصوص زندگی جانوری هم می توان گفت که اين روستا به خاطر وسعت مراتـــع و وجود ارتفاعات و دره ها و چشمه سارها و رودخانه، محل زيست بسياری از حيوانات می باشد؛ گرگ، روباه و خرگوش از جانورانی هستند که به تعداد زياد در حوالی آن ديده می شـــوند. سئـــرچه، بولبول، آلاقوش، چول خوروزی، کهليک، و... از پرندگان بومی و سئغـــــرچين، بيلديرچين، ساری کوينک، اردک، قاز، قاشغاتويوغ و... از پرندگان مهاجر و فصلی هستند که طبيعت زيبای را مخصوصاً در بهار و تابستان زيباتر، باصفاتر و روح نوازتر می نمايند.
آب معدنی روستا:
از دیگر جاذبه های روستا آب معدنی روستاست این آب به صورت چشمه بوده در گروه آبهای کلاسیک سرد می باشد وطی آزمایشات انجام شده روی چهار نوع سنگ کلیه اثر دارد .بنابراین آب این چشمه یکی از موثر ترین منابع طبیعی است که می تواند در دفع سنگ کلیه موثر باشد که این چشمه حدود نیم لیتر در هر ثانیه آبدهی دارد ودر کنار کرانهای صخره ای طبیعت بسیار زیبایی را به وجود آورده است.
خداحافظ کندوان
هنگامی که دل به سفر می سپاریم، تجربه های متعددی را می توانیم در دفتر زندگی خود ثبت کنیم. یک زمان ابیانه است و کوچه های بدون بن بست، یک زمان کویر مصر می شود و شب و سکوت ، یک زمان می شود جنگل های انبوه گیلان و ساحل گیسوم و یک روز نیز نوبت به کندوان می رسد؛ ترکیبی از صخره و کوه و رودخانه ای که در پایین دست روستا در حال گذار است و تو می توانی از فراز صخره ها آن را به نظاره بنشینی و کندوان با پله های دست ساخت طبیعتش آنقدر زیبایی در دل نهان دارد که می توان چند روز متمادی به آن دل سپرد.
آنچه ذکر شد گوشه ای از زیبایی های این روستای تاریخی است .امید است که روزی برسد که بتوانیم با مدیریت مناسب وبرنامه ریزی صحیح زیبایی های ایران زمین را در برابردیدگان جهانیان به تصویر بکشیم
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: پرينازسادات پيروز

تبريز روستاي كندوان 9 سال 11 ماه ago #80350

بسيار خوب. مطلب جالب توجهي است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: پرينازسادات پيروز