جمعه, 21 ارديبهشت 1403

 



موضوع: كنفرانس شيوه آموزش سواد رسانه اي

كنفرانس شيوه آموزش سواد رسانه اي 9 سال 11 ماه ago #79451

موسسه سواد رسانه اي تعريفي بنيادي ارائه مي دهد كه آموزش خود را بر اساس آن پايه گذاري مي كند سواد رسانه اي يك رويكرد قرن بيست و يكمي به آموزش است سواد رسانه اي چارچوبي را براي دسترسي ،تحليل ،ارزيابي و خلق پيام ها در شكل هاي متفاوت و متنوع از چاپ تا فيلم و اينترنت فراهم ميكند .
سواد رسانه اي موجب در ك عميقي از نقش رسانه ها در اجتماع ميشود و به همين نحو اظهار نياز شهروندان در يك جامعه دموكراسي را نمايان مي سازد
سوالات كليدي آموزش سواد رسانه اي
موسسه مركز سواد رسانه اي موسوم به پنج پرسش كليدي ساختار شكن را مطرح ميكند كه به تجزيه و تحليل پيام هاي رسانه اي كمك قابل توجهي ميكند :
1-چه كسي اين پيام را خلق كرده است ؟
2- ازچه تكنيك خلاقانه اي براي جلب توجه مخاطب استفاده شده است ؟
3-چه ميزان ممكن است انسان هاي متفاوت برداشت هاي متفاوتي از اين پيام داشته باشند ؟
4-چه ارزش ها،سبك هاي زندگي و ديدگاه هايي در اين پيام بازنمايي و يا حذف مي شود ؟
5- چرا اين پيام ارسال شده است ؟
براي هر اصل بنيادي در سواد رسانه اي يك سوال كليدي وجود دارد مجموع اصول و سوالات كليدي فوق همراه با گسترده كردن مفاهيم اصلي در جدول ارائه شده است :

سوالاتي براي هدايت كودكان سوالات كليدي اصول بنيادي كليد واژه رديف
اين پيام چيست چطور فراهم شده است ؟ چه كسي اين پيام را خلق كرده است ؟ همه پيام هاي رسانه اي ساخته مي شوند مولف (هويت ) 1
من چه چيزي مي بينم و يا مي شنوم ؟ لمس و يا مزه مي كنم ؟چه چيزي را درآن دوست دارم و يا دوست ندارم ؟ از چه تكنيك هاي خلاقانه اي براي جلي توجه من استفاده شده ؟ پيام هاي رسانه اي از يك زبان رسانه اي با قواعد خودش ساخته شده است ؟ قالب 2
درباره آن چه فكر و يا احساسي دارم ؟ديگران در مورد آن چه فكر و يا احساسي دارند ؟ چه ميزان ممكن است انسانهاي متفاوت برداشت هاي متفاونتي از اين پيام انجام دهند ؟ محاطبان مختلف مفهوم مورد نظر خود را از رسانه هامي گيرند مخاطبان 3
اين پيام مي خواهد چه چيزي را در مورد زندگي و عقايد مردم ديگر به من بگويد ؟ چه ارزش ها سبك هاي زندگي و ديدگاه هايي در اين پيام بازنمايي و يا حذف مي شود ؟ ارزش ها و نقطه نظرات جاسازي شده اي (مخفي )در رسانه ها وجود دارد محتوا(يا پيام ) 4
آيا اين پيام سعي ميكند به من چيزي بگويد ؟ آيااين پيام سعي ميكند به من چيزي بفروشد ؟ چرا اين پيام ارسال شده است ؟ قالب پيام هاي رسانه اي به شكلي سازماندهي مي شوند كه به منافع يا قدرتي بينجامد انگيزه( يا هدف) 5

هر كدام از بخش هاي زير در برگيرنده سوالات زير هستند :
1-مولف
-اين چه نوع متني است ؟
-عناصر مختلفي كه كل آن را ميسازند چيست ؟
-چه شباهت ها و تفاونت هايي با ژانرهاي مشابه ديگر دارد ؟
-چه تكنيك هاي در توليد آن به كار رفته است ؟
-چطور در ميداني ديگر متفاوت خواهد شد ؟
-چه انتخاب هايي صورت گرفته كه ممكن است آن را متفاوت كند ؟
-چند نفر موفق شده اند كه اين پيام را بسازند ؟ مشاغل مختلف آن ها چيست ؟
2- قالب
-چه چيزهايي درباره شيوه هاي توليد پيام مي دانيد ؟
-رنگ ها و شكل ها ؟
-افكت هاي صدايي ؟موزيك ؟سكوت ؟ديالوگ يا روايت ؟
-دكورها مجموعه ها، لباس ها؟
-حركات ؟طراحي صحنه ؟
-نورپردازي؟
-دوربين كجاست ؟ديدگاه چيست ؟
-داستان چگونه گفته مي شود ؟ افراد چه مي كنند؟
3- مخاطب
-آيا شما هرگز چيزي مشابه اين تجربه كرده ايد ؟
-چقدر اين پيام به زندگي واقعي شما نزديك است ؟
-چه چيزي از اين متن راسنه اي ياد گرفتيد ؟
-چه چيزي راجع به تجارب و واكنش هاي ديگران ياد گرفتيد ؟
-فكر ميكنيدچه تفاسير ديگري مي تواند وجود داشته باشد ؟
-ماچگونه مي توانيم واكنش هاي مختلف را توضيح دهيم ؟
-آيا ديدگاه هاي ديگران به اندازه ديدگاه من ارزشمند است ؟
4-محتوا
-افراد چطور توصيف شده اند ؟
- چه سوالاتي به ذهن تان مي آيد وقتي شما مي بينيد مي خوانيد يا مي شنويد ؟
-چه ايده ها يا ارزش هايي در اين پيام عرضه مي شود
-چه ايده هاي سياسي يا اقتصادي در اين پيام مكاتبه مي شود ؟
-چشم انداز كلي چيست؟
-آيا هيچ ايده يا چشم اندازي از قلم افتاده است ؟
-چطورشما مي فهميد كه چه چيزي حذف شده است ؟
5- انگيزه
-چه كسي در كنترل توليد و انتقال اين پيام است ؟
-چرا آن ها اين پيام را مي فرستند ؟شما چطور مي فهميد ؟
-براي چه كسي مي فرستند ؟ شما چطور مي فهميد ؟
-چه كسي پيروز مي شود؟چه كسي مي بازد ؟

فرآيندهاي شناختي در آموزش سواد رسانه اي
آموزش سواد رسانه اي عبارت است از شناخت اطلاعات و انتقاد از رسانه ، تكنيكها، و تاثيرات رسانه كه در برگيرنده آن دسته از فرآيندهاي شناختي است كه در انديشه هاي انتقادي مورد استفاده قرار ميگيرد .
برخي از اين فرآيندها عبارتند اند از :
1-فهم و نقد سبك هاي زندگي مصرفي كه در رسانه ها اشاعه مي يابد.
2-فهم و نقد اختلاف و اغراض سياسي و ايدئولوژيك پنهان در محتواي رسانه ها.
3-فهم و نقد آثار وپيامدهاي اخلاقي اجتماعي و فرهنگي محتواي رسانه ها
4-فهم و نقد شرايط و مناسبات مادي توليد محتواي رسانه اي مثل آگهي هاي تجاري كه در جهت تامين منافع اقتصادي و كسب سود مادي صاحبان سرمايه است .
5-فهم و نقد بازنمايي و كليشه سازي هاي منفي اقليت هاي فرهنگي ،قومي ،جنسيتي ،و نژادي در رسانه ها
سوالات كليدي از كجا مي آيند؟
پنج سوال كليدي از پنچ ايده مركزي ناشي مي شود كه از طبقه بندي هاي سنتي ، تحليل ،بياني و ادبي تشكيل شده است كه مي توانيم با كلمات كليدي زير شكل دهيم .
1-تاليف
2-چارچوب
3-مخاطب
4-محتوا
5-هدف
پنچ سوال كليدي مركز سواد رسانه اي
به دنبال پنچ سوال كليدي پنچ راهكارو تفكر بنيادي بيان مي شود :
1-چه كسي اين سوال را خلق كرده ؟
2-از چه تكنيك هاي خلاقانه اي براي جلب نظر من استفاده مي شود ؟
3-چگونه ممكن است كه مردم اين پيام را به شكل هاي مختلف دريافت كنند .
4-چه ارزش ها شيوه هاي زندگي و ديدگاههايي در اين پيام برجسته است يا از آن حذف مي شود ؟
5-اين پيام چرا فرستاده شده است ؟
پنچ راهكار و تفكر بنيادي مركز سواد رسانه اي
1-تمام پيام هاي رسانه اي ساخته مي شوند
2-پيام هاي رسانه اي با استفاده از زبان خلاقه با قواعد خود ساخته مي شوند
3- افراد مختلف يك پيام رسانه اي واحد را به اشكال متفاوت تجربه يا دريافت مي كنند .
4-رسانه ها ارزش ها و ديدگاه هاي مختلفي دارند
5-اكثر پيام هاي رسانه اي براي به دست آوردن منفعه يا قدرت سازماندهي مي شوند .
سواد رسانه اي چگونه تدريس مي شود ؟
1 بيست و پنج درس
براي هر يك از 5 سوال كليدي 5 طرح درسي وجود دارد در طرح هاي بيست و پنج گانه تنوعي از مباحث محتوايي پوشش داده ميشود و تركيبي از چارچوب هاي رسانه اي را از روزنامه هاي چاپي و مجلات تا تلويزيون ،سينما، اينترنت ، راديو و حتي نقشه مي شود هر فصل با يك تاليف كوتاه براي معلمان شروع مي شود تا غناي محتوايي منتقل شده به وسيله هر سوال را آزمايش كنند. هر پنج درس با يك پاراگراف كوتاه شروع مي شود كه اهداف و فعاليتهاي طرح درسي را با يك جنبه از سوالات كليدي مرتبط كند .
اين اهدافد عبارتنداز :
1-چه مهارت هاو دانشي را دانش آموزان فرامي گيرند .
2-وسايل و ابزار مورد نياز براي اداره كلاس درس برشمرده مي شود .
3-راهنمايي هاي گام به گام براي كمك به سازماندهي ،هدايت و اداره كلاس در س يادآؤري مي شود .
2-سازماندهي دروس همراه با انعطاف پذيري :
بيشتر فعاليتها قابل اندازه گيري از بالا تا پايين است يعني پايين ترين مقطع تحصيلي تا دوره دبيرستان است دانش آموزان محتواي دروس سواد رسانه اي و مهارت هاي آن را ياد مي گيرند و بدن هيچ تناقضي از كلاسي به كلاس ديگر و از گروه به درجه اي ديگر مي روند .
3-سواد رسانه اي چند لايه است :
با توجه به اينكه معلمان ممكن است تمايل داشته باشند كه بدانند كدام طبقه بندي محتواي دروس رسانه اي مشترك را پوشش ميدهد لذا دروس ( ب ج د ه ) مي توانند در اين مورد كه در شروع با اخبار آگهي يا سرگرمي رسانه اي درگير هستند يا نه شناخته يا تعيين شوند چهارمين طبقه بندي در برگيرنده مباحث خرد و طبقه بندي هااست
4- شيوه تحقيق :
تمامي دروس كه آموزش داده مي شوند از تحقيق استفاده مي كنند كه بر آموزش سواد رسانه اي متمركز است فرايند تحقيق شامل مهارت هاي تحليلي و توليدي است زماني كه تجزيه و تحليل با توليد خلاقه تركيب مي شود نظريه نيز با كاربرد يكي مي شود .كه در نتيجه به دانش آموزان اجازه مي دهد كه يافته هاي مربوطبه يادگيري خود را در يك فرآيندبينابين و طبيعي كشف و اظهار كنند كه هر يك موجب تكامل ديگري مي شود .
5-تجويز دوره اي
نيازي نداريد كه دانش گسترده اي در زمينه رسانه هايا حتي آشنايي حرفه اي با روزنامه نگاري ،توليد ويديويي يا فيلم سازي داشته باشيد آنچه شما نياز داريد مهارت سازماندهي و تسهيل يادگيري متمركز بر دانش آموز است در حالي كه شما با طرح هاي درسي اين كتاب كار ميكنيد خواهيد فهميد كه بسياري از آن ها سازماندهي شده هستند و در قالب چهار گام تجويز دوره اي موسوم به يادگيري فعال استفاده ميكنند .
6 –سوالات مكمل يا اضافي
مركز سواد رسانه اي بر اين باوراست كه موفقيت در زماني اتفاق خواهد افتاد كه تمام دانش آموزان با مهارت كامل در مورد به كاربردن پنج سوال كليدي و با تجربيات رسانه اي فارغ التحصيل شوند و بدون توجه به اينكه آيا آنها بخش زنده خبري يك واقعه جهاني را تماشا مي كنند در بين آگهي هاي مجلات چرخ مي زنند و از سايتي به سايت ديگر مي روند يا اينكه فيلم هاي سينمايي را با دوستان در اينترنت تماشا مي كنند .

مهارت هاي تحليلي در زمينه آموزش سواد رسانه اي
دسترسي ،تحليل ،ارزيابي و خلق كردن
دانش آموزان مي توانند مهارت هاي مورد نياز را ياد بگيرند و آن را بكار ببندند تا شيوه هدايت در فرهنگ رسانه جهاني را به دست آورند اين مهارتها شامل توانايي در انجام امور زير است :
–دسترسي به اطلاعات صحيح در زماني كه به آن نياز داريد
-تحليل و ارزيابي آنچه شما يافته ايد
-تنظيم و طبقه بندي سوالات براي مشخص شدن نوع پژوهش
-خلاصه و يكپارچه كردن آنچه به عنوان نتيجه به دست آورده ايد
-ارتباط برقرار كردن با انديشه يا تفكري ديگر

سواد رسانه اي در استاندارهاي محتواي آموزشي
برخي از استانداردهادر آموزش سواد رسانه اي عبارت اند از:
-فهم ،ايده يا پيام عمده موجود در رسانه هاي بصري و دانستن اين مطلب كه چگونه عناصر مختلف براي ساخت نقشه يا طرح اجرا مي شوند و در تجسم آن در برنامه هاي تصويري كمك مي كنند.
- مقايسه ، ساخت و تجديد نظر در پوشش رسانه هاي مختلف در مورد وقوع يك واقعه در روزنامه ها، تلويزيون اينترنت وغيره
- درك ، تكنيك هاي اقناعي در آگهي هاي بازرگاني مانند ادعاهاي اغراق آميز شيوه هاي جذاب سبك زندگي و غيره است
- توليد يك برنامه رسانه اي مانند يك مستند پنچ دقيقه اي يك آگهي بازرگاني چاپي يك سرمقاله و غيره

مفاهيم اصلي براي تدريس آموزش سواد رسانه اي
-معلمان بايد پنج مفهوم اصلي ْرا كشف و براي خود تحليل كنند اين اشراف توانايي انتقال و روشن سازي پنج سوال كليدي را براي دانش آموزان فراهم مي كند تا مفهوم مورد نظر را براي خودشان تجزيه و تحليل كنند
-توسعه يك زبان مشترك براي تدريس و يادگيري امري حياتي وفرايند به كارگيري سواد رسانه اي سرعت مي يابد
-سواد رسانه اي يك مهارت است و تدريس آن متفاوت از تدريس علوم ديگر است سواد رسانه اي يك فرايند را براي ياد گيري فراهم ميكند فرايند تحليل و بررسي- عملكرد تكرارشدني به كار بردن سوالات براي رسانه هاي مختلف را ايجاد مي كند مانند يادگيري بستن بند كفش كه در مرحله اول ياد گرفته نميشود و احتياج به تكرار دارد
-اگر تعريف كلاسيك سواد رسانه اي را بپذيريم تمركز بر آموزش آن شامل معرفي و تقويت استفاده از 5 سوال كليدي است و معلمان يك نقطه ورودي سريع در اختيار خواهند داشت
-پنج سوال نقطه كانوني يادگيري سواد رسانه اي براي دانش آموزان است چرا كه دانش آموزان دوست دارند ببيند در پشت پيام ها چه چيزي خوابيده و از اظهار ديدگاههاي خود لذت ميبرند
-پس از آشنايي با پنج سوال كليدي دانش آموزان به مختصر نويسي علاقه مند مي شوند اين مورد براي آنها سرگرم كننده است كه پيام چگونه خلق مي شود .
-برخي از معلمان بلافاصله بين سواد رسانه اي و ساير مباحث ارتباط برقرار ميكنند. سايرين نياز به زمان بيشتري براي كار با مفاهيم مركزي يا هسته اي و سوالات كليدي دارند
-همه شهروندان از تمام سنين از دانستن پنج مفهوم مركزي و پنج سوال كليدي سواد رسانه اي سود خواهند برد .
ارتباطات چيست ؟
ارتباطات يك طرفه در برابر ارتباط دو طرفه بيشتر رسانه ها پيام هاي يك طرفه مي فرستند بدون اينكه هيچ نوع فرصتي براي پاسخگويي يا واكنش به ما بدهند .ارتباط يك طرفه محدوديت هاي بسياري دارد به منظور درك اين موضوع همه رسانه ها ساخته مي شوند مادامي كه ما قادر به تغيير تحرك رسانه هاي جمعي نباشيم فهميدن محدويت اين رسانه هااولين قدم در توانايي فكركردن و به چالش كشيدن پيام هايي است كه از اين رسانه ها دريافت ميكنيم .
اهداف :
دانش آموزان قادر باشند :
-اشكال متعدد رسانه ها را فهرست كنند
-مزايا ومعايب ارتباط يك طرفه و دوطرفه را تشخيص دهند
-برخي از محدويت هاو مزاياي رسانه هاي ارتباط جمعي را درك كنند
وسايل مورد نياز :
وايت برد ، تخته سياه يا ويدئو پروژكتور براي معلم كه بتوند طرحي ايجاد كند كاغذ و قلم براي افراد كلاس
تعاريف:
رسانه : هر تكنولوژي يابازاري كه براي ارسال يا دريافت پيام ها ا زآن استفاده مي شود
رسانه جمعي : هر تكنولوژي يا ابزاري كه براي ارسال پيام ها از يك منبع مركزي به گيرندگان بسيار ازآن استفاده شود
متن رسانه اي : هر پيامي كه از طريق يك رسانه ارسال مي شود كه شامل كلمات ، عكس ها صداهايا چند رسانه اي هاست
راهبردهاي تدريس :
-بحث مقدماتي كل كلاس :مثل باهمكاري فهرستي از شيو ه هاي مختلفي كه با آن ارتباط برقرار ميكنيم را تهيه كنيد.يا در مورد تفاوت هاي موجود بين ارتباط يك طرفه و ارتباط دوطرفه بحث كنند
- فعاليت مشاركتي : ارتباط يك طرفه چه تفاوت هايي با ارتباطات دوطرفه دارد . با استفاده از طرحي مشابه ولي متفاوت دانش آموزان نقش هاي جايگزين مي يابند بنابراين هر شخصي هر دو موقعيت ارسال و دريافت ارتباط يك طرفه و دو طرفه را تجربه ميكند
-بازتاب:طرح ها را باهم مقايسه كنيد و نتايج اين آزمايش را تحليل كنيد .مزاياو معايب برجسته ارتباط يك طرفه در مقايسه با ارتباط دوطرفه چيست . در مورد مفاهيم به كار رفته در رسانه هاي جمعي بحث كنيد .

آموزش گام به گام سواد رسانه اي براساس پنج سوال كليدي
سوال كليدي شماره 1:چه كسي اين پيام را خلق كرده ؟
تمام پيامها يي كه ساخته مي شوند رسانه ها واقعي نيستند ولي به شيوه هاي واقعي بر مردم تاثير مي گذارند چرا كه ما مفهوم را براي خودمان سواي آنچه كه به وسيله افرادي كه پيام را ساخته اند مي گيريم و مي سازيم موفقيت متون رسانه اي بستگي به طبيعي بودن ظاهر آنها دارد ما تلويزيوني كه در حال بخش برنامه دورغين باشد خاموش مي كنيم اما واقعيت اين است كه همه چيز ساختگي و دورغين است حتي اخبارهدف سوال يك اين است كه پيچيدگي رسانه اي را نمايش دهد بنابراين فاصله مهم و حساسي را كه مابراي پاسخ دادن به سوالات مهم نياز داريم را خلق كند
درون آگهي : تطبيق پيام هاو رسانه
پيام مشابهي كه از طريق اينترنت يا تلويزيون ارسال مي شود به شكل معنا داري بسته به رسانه اي كه استفاده شده متفاوت است از طريق ايجاد آگهي بازرگاني يكسان براي رسانه هاي مختلف با مشخصات و ويژگي هاي خاص هر رسانه
آشنا مي شوند و به اين موضوع كه چگونه آن رسانه مي تواند بر پيام تاثير بگذارد واكنش نشان مي دهند
اهداف :دانش آموزان قادر خواهند بود
-تكنيك هاو زبان هاي متنوع استفاده شده در رسانه ها ي مختلف را تشخيص دهند
-بدانند چگونه رسانه هاي مختلف يك پيام را تغيير مي دهد تا مناسب ساختار خاص آنها شود
-يك پيام را به منظور ارتباط در چارچوب هاي رسانه اي مختلف دستكاري كنند
وسايل مورد نياز :
-مجلاتي كه دانش آموزان مي توانندآن را پاره كنند
-قيچي پوستر يا كاغذ و چسب و يا نوار چسب
راهبردهاي تدريس
1-تشخيص توليد از روي علائم تجاري
-در مورد كاركرد آشكار آگهي بازرگاني براي فروش توليدات بحث كنيد
-تفاوت بين توليد ، برند و هويت شركت را آشكار كنيد يا توضيح دهيد .
2 تغيير آگهي ها ، تغيير رسانه ها
-دانش آموزان بايد درمورد تفاوت هاو شباهت هاي موجود بين آگهي ها ي چاپي يا پخش شده در راديو و تلويزيون مجلات وساير موارد بحث كنند مثلا" آگهي راديويي بايد يك آهنگ موزيكال داشته باشد در حالي كه آگهي مجله نبايد صدا داشته باشد

سوال كليدي شماره 2 :ازچه تكنيك هايي براي جلب توجه من استفاده مي شود ؟
ايده مركزي شماره 2 :پيام هاي رسانه اي با استفاده از يك زبان خلاق و قواعدخاص خود ساخته مي شوند .
1.يك بخش مهم از فهم و شناخت رسانه تشخيص اين موضوع است كه گزينش ها در رسانه ايجاد مي شوندو گزينش ها قادر به نفوذ و تاثير گذاري بر مردم و جامعه هستند اين تصميمات در تمام زمان ها وجود داشته با سازماندهي يك بخش خبري 22 دقيقه اي ساده دانش آموزان متوجه ميشوند چه چيزهايي پخش بشود يا هرگز پخش نشود .
اهداف:
-نقش ويراستار خبر را تجربه كنند
-عواملي را كه در قضاوت هاي خبري دخيل هستند تعريف كنند
-ساختارخبري را باآگاهي از اينكه شيوه گزينش ها چگونه بر اخبار گزارش شده تاثير ميگذارد كشف كنند
وسايل مورد نياز:
-مجموعه هاي مختلف از صفحات اول دو روزنامه –كپي هايي از مواد چاپ شده –كاغذ نمودارو نشانه گذار
راهبردهاي تدريس
-مقايسه روزنامه ها: دو روزنامه مختلف در يك روز راباهم مقايسه كنند و به بخش مثبت در يك عكس و بخش منفي در عكس ديگر نگاه كنند
-قدرت تدوين:گزينش اين كه چه چيزي بماند و چه چيزي حذف شودبخش مهم اين ساختار است فرايندتدوين اجازه تصميمات را در مورد اينكه چه چيزي بماندو چه چيزي حذف شودرا به ما مي دهداين كار آموزش ميدهد تا محدوديتهاو شيوه تدوين را تجربه كنند
اهداف:
-قراردادن تصوير در قاب دوربين چگونه موجب تمركزچشم مي شود
-قدرت تدوين را از طريق برش تصاوير مجلات درك ميكنند
-درك خود را در مورد گزينش هاي درگير در ساخت متن رسانه هاي بصري عميق تر ميكنند
وسايل مورد نياز:
-كپي هايي از متن نوشتاري گرفته شود –مجلات متعدد كه عكس هاي زيادي داشته باشد – قلم هاي سياه
زبان صدا: ابزار،رموز وتكنيك ها
از عناصر اساسي در ساخت برنامه هاي تلويزيوني و سينمايي است كه هر يك از اين هازبان خاص خود راداردو از طريق جداسازي صداهاوتصاوير نقش مهمي در خلق هيجانات و ساخت مفاهيم بازي ميكنند اين فعاليت ايجاد آگاهي ازشيوه هاي مختلف تاثيرات صوتي و كاركردهاي موسيقي براي شكل دادن به تجربيات ماباتصاوير بعدي در تلويزيون و سينما است
هدف :
–تاثيرات موسيقي و افكت هاي صوتي بر تصاوير تلويزيوني را تشخيص دهند .
-نقش افكتهاي صوتي ،موسيقيو گفت وگوي دو طرفه رادرساخت نمايش هاي تلويزيوني و ساير چند رسانهاي ها تشخيص دهند.
درك خود را از رابطه بين تصاوير و صدا با اضافه كردن صدابه داستان هاي بعدي به كاربرند. -
راهبردهاي تدريس :
-افكت هاي صوتي : ديده مي شود ولي شنيده نمي شود
- موزيك زمينه : شنيده مي شود ولي ديده نمي شود
- موسيقي و صداها: ديدن شنيدن و باوركردن
- خلق كردن با صدا
ده شيوه براي فروش يك ايده : اصول اقناع و ترغيب
قدرت يك آگهي بازرگاني در توانايي آن در ترغيب و اقناع كردن است و آگهي دهندگان تكنيك هاي بسيار گسترده اي براي ساخت پيام هاي اقناعي خود دارند
تكنيك هاي ده گانه اقناع:
راهبردهاي مختلفي كه آگهي دهندگان از آنهااستفاده ميكنندتا به محصول توليدي آگهي شده نظر ماجلب شودآورده ميشود.
-شوخ طبعي –مردانه-دوستان-خانواده-سرگرمي-طبيعت-جنسيت-كارتون-شهرت-ثروت

سوال كليدي شماره 3: چگونه ممكن است مردم مختلف اين پيام را به شكلهاي مختلف درك كنند ؟
افراد مختلف يك پيام رسانه اي را به شكل هاي مختلف تجربه ميكنند.
چرا وقتي دو نفر باهم يك فيلم سينمايي يا يك ترانه را از راديو مي شنوند دو فضاي متفاوت در زندگي مواجه اندمثلا براي شهروند خرمشهري كه تجربيات متفاوتي از اشغال خرمشهر داردبراي فيلم روز سوم يا دوئل واكنش هاي متفاوتي نسبت به ديگر هموطنان خود دارد
تفسير تجربيات رسانه اي :
شيوه هايي كه در آن انسان ها با هم مشابه هستند به ما اجازه مي دهد كه با يكديگر سهيم شويم و ارتباط برقراركنيم اما ما به ندرت در اين مورد كه چگونه تفاوت هاي ما بر فرآيند ارتباط تاثير ميگذارد دو واقعه زنده واقعه واسطه را تجربه ميكنند.
نمادهاي ساكت با صداي بلند صحبت ميكنند:
نمادهايي مانندپرچم ميتواندمفاهيم متفاوتي براي مردم گوناگون داشته باشدآنچه مخاطب براي يك پيام ميآوردبخشي از فرآيند درك پيام است
-نمادها(سمبل ها)
-نمادهاي روي پول
فيلم هابراي ما هستند : درك مخاطب پژوهي
سوال كليدي 3 دربرگيرنده دو ايده مهم است اول اينكه تفاوت هاي ما بر تفسيرهاي متنوع ما از پيام هاي رسانه اي تاثير ميگذارددوم مشابهت هاي ماادارك مشترك ايجاد ميكند اين مشابهت هامارادرگروههايي كه تمايل دارند پاسخ هاي مشابه به يك پيام رسانه بدهند متحد ميكند
آگهي ها براي ما هستند: درك و شناخت بازار هدف
افراد مختلف پيام هاي رسانه اي را به صورت متفاوت دريافت ميكنند اين نكته نيز واقعيت دارد كه گروه هاي مختلف مردم تمايل دارند كه به صورت مشابه به يك پيام پاسخ دهند به همين دليل آگهي دهندگان اغلب آگهي هاي متفاوت را براي فروش يك محصول به مخاطبان مختلف توليد ميكنندآنها ميزان بسياري از زمان و پول را براي تحقيق در مورد اينكه چه چيزي براي مردم براساس جنس ،طبقه، سن ،مذهب ،قوميت ،سلامت و ساير موارد جاذبه داردصرف ميكنند
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: زهره حسین زادگان
مدیران انجمن: زهره حسین زادگان