شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تأثیرریاضیات درمدیریت

تأثیرریاضیات درمدیریت 9 سال 11 ماه ago #82443

  • فهیمه طاهریان فر
  • فهیمه طاهریان فر's Avatar
به نام خدا










تأثیر ریاضیات در علم مدیریت











فهرست
عنوان صفحه
مقدمه
مدل کسب و کار چیست
تعریف مدل کسب و کار
MIS تعریف
MIS تلاش های اخیر در زمینه
MIS یک از منابع سازمان
سیستم های اطلاعات مدیریت
سیستم های اطلاعات
مدیریتMIS
مدیریت سیستم های اطلاعاتی (MIS) چیست
کاربرد سیستم های اطلاعاتی منابع انسانی
MISیک مدل
سیستم های اطلاعات وظیفه ای
MIS چشم اندازی از
MIS حل مشکل
MIS زیر سیستم های
مفاهيم نوين سيستم‌هاي اطلاعاتي مديريت پيشرفته
سیستم های اطلاعاتی مدیریت(MIS )
توضیحاتی دیگر در مورد سيستم هاي اطلاعات مديريت MIS
سير تاريخي
هدف سيستمهاي اطلاعاتي مديريت
اجزای MIS
زيرمجموعه هاي سيستم MIS
تاثیر تغییرات سيستم اطلاعات مدیریت
اجرای MIS کاربرپسند
بررسي‌ روشهاي‌ برنامه‌ريزي‌ راهبردي‌ سيستمهاي‌ اطلاعات‌ مديريت‌
روش‌ جديد برنامه‌ريزي‌ راهبردي‌سيستمهاي‌ اطلاعات‌ مديريت‌
مراحل‌ اجرايي‌
معيارها و ضوابط انتخاب‌ روش‌ برنامه‌ريزي‌
مدل‌ ارزيابي‌ روشها
شرح کامل ایده MIS
مديريت ارتباط با مشتري
سيستم های اطلاعات مديريت شامل چه سيستم هايی است
علل نياز به MIS
نوآوری MIS
ساختار ، مشخصات و وظايف MIS
ارزش هاي بنيادي MIS
هدف بنيادي MIS
خدمات پيش بيني شده در آينده نزديك
MIS وفرآیند کسب و کار
مزاياي پياده سازي MIS
سطوح امنيت در MIS
مدل کسب و کار MIS
نتیجه گیری
منابع

مقدمه :
چيزي كه در دنياي تجارت امروز اهميت كمتري به آن داده مي‌شود، مدل كسب و كار و يا همان Business Model است.
Business Model مي ‌تواند نقش الگو و خط‌كش را در هر تجارتي بازي كند.
يك Business Model خوب كه معمولا از يك پاراگراف هم بيشتر نمي‌شود، مدل كسب درآمد و چگونگي دستيابي به آن را مشخص مي‌كند.
بديهي است كه اگر در روز نخست تصوير درستي از Business Model خود نداشته باشيم، خيلي سريع از مسير واقعي و اصلي خود دور شويم.
تصميم گیری شده است تا در راستاي ارتقاء جايگاه Business Model و بالا بردن اهميت آن در تجارت و نحوه گسترش آن خصوصا در كشور عزيزمان ايران بكوشيم.
مدل¬هایِ کسب و کارِ شرکت‌ها یکی از عوامل اصلی در میزان موفقیت عملکرد آنها است. این مدل‌ها که در واقع چارچوبی برای کسب درآمد هستند، به سه پرسش کلیدی در مورد شرکت‌ها پاسخ می‌دهند: کدام فعالیت¬ها، چگونه و چه وقت باید انجام شوند؟
پاسخ صحیح به این پرسش¬ها منجر به عملکرد مناسب شرکت‌ها و ارائه مزایای مطلوب به مشتریان شده و در نهایت سود را برای شرکت به ارمغان می‌¬آورد.
با توجه به تنوع مدل‌هایِ کسب و کار و ویژگی¬های هر یک، پاسخ¬های بی‌شماری برای سه پرسش مطرح شده محتمل است. بنابراین بیان تمام مدل¬ها در یک مجموعه غیرممکن است، اما یافتن عناصر اصلی تأثیرگذار بر یک مدل کسب و کار و تحت کنترل داشتن آنها، فرایند طراحی یک مدل کسب وکار مناسب را تسهیل می‌نماید.






مدل کسب و کار چیست؟
یکی از مفاهیم پایه ای و بسیار مهم در هر کسب و کاری، به ویژه در کسب و کارهای مبتنی بروب و نرم افزاری مدل کسب و کار یا Business Model است. به زبان ساده، این مفهوم بیان می کند که چگونه می خواهید از کسب و کارتان پول در بیاورید.









شاید برخی بگویند “این که واضح است؟ ” اما همیشه اینگونه نیست وبه ویژه در کسب وکارهای اینترنتی و نرم افزاری راههای بسیاری برای در آوردن پول وجود دارد.
برای نمونه در صنعت نرم افزار های آزاد و باز متن (Open Source) در حدود بیست مدل کسب و کار ساده و مرکب وجود دارد. مدل کسب و کار شرکت کانونیکال (سازنده توزیع لینوکس اوبونتو) تا مدت ها مشخص نبود و هنوز هم کاملا مشخص نیست. این مساله آنچنان اهمیت دارد که سال گذشته انتشارات دانشکده بازرگانی هاروارد (Harvard Business School) -بزرگترین و معروف ترین دانشکده کسب و کار دنیا- کتابی به نام “مدل های کسب و کار باز” (Open Business Models) منتشر نمود.
بیان ها و تعاریف بسیاری برای این مفهوم وجود دارد. اما یکی را که در دانشنامه آزاد ویکی پدیا وجود دارد، می آوریم: " مدل کسب و کار ابزاری مفهومی است که شامل مجموعه بزرگی از عناصر و روابط بین آنهاست که منطق تجاری یک شرکت را بیان می کند. توصیف است از ارزشی که یک شرکت به یک یا چندین بخش از مشتریان ارایه می کند و توصیف معماری شرکت و شبکه ای از شرکای آن شرکت است برای خلق، بازاریابی و تحویل سرمایه این ارزش و ارتباط بصورتیکه جریان درآمدی سود زا و ثابت به وجود آورد. "
یک مدل کسب و کار ( که البته گاهی اوقات از آن به نقشه یا طرح کسب و کار یاد می شود) ابزاری است که سازمان و بنگاه تجاری به وسیله آن می تواند درآمد و سود به دست آورد.
مدل کسب و کار در واقع خلاصه ای از روشی است که شرکت قصد دارد به مشتریان خود خدمات ارائه دهد و شامل برنامه ریزی در دو مرحله استراتژی (اینکه سازمان قصد دارد چه کاری انجام دهد) و پیاده سازی (اینکه سازمان چگونه طرح و برنامه خود را انجام خواهد داد) است.
در واقع مدل کسب و کار تشریح می کند که یک بنگاه تجاری چگونه:
• مشتری خود را انتخاب کند.
• محصولات و تفاوت های قابل ارائه را معرفی کند.
• برای مشتری منافع ایجاد کند.
• مشتری را پیدا و حفظ کند.
• وارد بازار شود (راهبردهای تبلیغی و راهبردهای توزیع)
• اهداف آینده را معرفی نماید.
• منابع سازمان را هماهنگ سازد.
• سود به دست آورد.
اگر از تعریف گذر کنیم، مدل کسب و کار دو کار اصلی انجام می دهد: ارزش می آفریند و سهم بدست آمده از آن ارزش را جمع آوری می کند.
تعریف مدل کسب و کار
تعریف مدل کسب و کار، غالباً با دشواری همراه است زیرا در زمینه‌های متفاوت کسب و کار، معانی متفاوتی از آن برداشت می‌شود. این نقیصه در تعریف مدل‌های نوین کسب و کار الکترونیک بیش از سایر حوزه‌ها احساس می‌شود. در این باره تحقیقات و فعالیت‌های آکادمیک و قابل اتکاء اندکی انجام شده است.
یک متد انجام کسب و کار است به نحوی که توسط آن شرکت بتواند خود را حفظ نموده و بقای خود را تضمین نماید، به عبارت دیگر تولید درآمد کند.
Business Model مشخص می‌ کند که یک شرکت چگونه می‌تواند پول به دست بیاورد و به این منظور مشخص می‌کند، این شرکت در زنجیره ارزش در کجا قرار دارد. (مايكل راپا)
تعاریف متعددی از مدل‌های کسب و کار شده است. برخی از تعاریف، بیان کننده اهدافی هستند که یک مدل کسب و کار دنبال می‌کند. برخی دیگر بر اجزای اصلی مدل‌های کسب و کار و شاید به نوعی بر ارتباطات درونی این اجزاء، متمرکز شده‌اند.
سیستم اطلاعات مدیریت MIS
MIS تعریف
* سیستمی مبتنی بر کامپیوتر که اطلاعات را بر اساس خواسته های کاربران در اختیارشان قرار می دهد.
- کاربران پیش زمینه به وجود آمدن یک سازماندهی رسمی هستند
-آنچه را که در گذشته اتفاق افتاده است، توضیح دهد
MIS تلاش های اخیر در زمینه
در زمینه تجارت فراگیر گشت MIS* در اواسط دهه 1960
* تنها پانچ کارت ها وماشین های کی داریور برای پردازش داده ها استفاده شد.
* اولین کامپیوترها مشابه همان روش به کار گرفته شد
* تنها افراد کمی در شرکت ها سواد کامپیوتر داشتند
* مدیران از پردازش وتوان کامپیوتر آگاه شدند
MIS یک از منابع سازمان
* اطلاعات
- گذشته، حال، آینده
- گزارش های دوره ای، گزارش های ویژه وشبیه سازی
* نیاز های مشابه
- حوزه وظیفه ای
- سطح مدیریتی
- مدیران و غیر مدیران



عملکرد واحد تحقيق و توسعه نتيجه همکاري نظام منــــد مجموعه اي از زيرسيستم هاي اصلي است که در کنار يکديگر وظايف موردانتظار از واحد تحقيق و توسعه را عملي مي سازند. زيرسيستم هاي بازنگري استراتژي؛ طرح ريزي پروژه؛ اجراي پــروژه؛ و بهره برداري از نتايج پروژه زيرسيستم هاي صفي تلقي شده و زيرسيستم مديريت تحقيق و توسعه به عنوان ستاد تحقيق و توسعه وظيفه پشتيباني و رهبري و نظارت بر عملکرد ساير زيرسيستم ها را برعهده دارد. در اين مقاله به تشريح وظايف هريک از اين ازيرسيستم ها پرداخته مي شود.
سیستم های اطلاعات مدیریتددئ
سيستم های اطلاعاتي و سيستم های اطلاعات مديريت به مطالعه سيستم های اطلاعاتي در سازمان مي پردازد. سيستم اطلاعاتي، سيستمي متشكل از شبكه ای از كانال های ارتباطي است كه در سازمان مورد استفاده قرار مي گيرند.
اجزاي سيستم اطلاعاتي ، جمع آوری و دستكاری داده ها و اطلاعات را انجام مي دهند. اين اجزاء شامل سخت افزار، نرم افزار، افراد، سيستم هاي مخابراتي و داده هاهستند. فعاليت هايي كه در اين زمنيه صورت مي گيرند، عبارتند از: ورود داده ها، پردازش داده ها به اطلاعات ، ذخيره سازی داده ها و اطلاعات و توليد خروجي هايي نظير گزارشات مديريتي.
سیستم های اطلاعات مدیریتMIS
این پروژه سیستم‌های اطلاعات مدیریت MIS را پوشش می دهد. از آنجا که MIS ترکیبی از سه پدیده سیستم ، اطلاعات و مدیریت می‌باشد ابتدا این موارد را بررسی میکند. به علت تأثیرات قابل توجه سیستمهای اطلاعاتی بر روی MIS مبحث دیگر مقاله، درباره آن می‌باشد. متخصصان اطلاعاتی شامل تحلیل‌گر سیستمها، مدیران پایگاههای داده، متخصصان شبکه، برنامه‌نویس ها و اپراتورها در قسمت بعدی بررسی شده است. بعد از بررسی اجزای MIS به سیستم‌های اطلاعات مدیریت در حالت کلی پرداخته می‌شود.سیستمهای پشتیبانی تصمیم(DSS) ، تأثیرات هوش مصنوعی و سیستم‌های خبره بر روی این سیستم‌ها دیگر مبحث مقاله می باشند. آخرین قسمت نتیجه گیری، همراه با ذکر بعضی نظرات در باب مزایا و معایب کنترل از طریق نرم افزار و گسترش آن در عصر اینفوکراسی یا اطلاع‌سالاری می باشد.
سيستم اطلاعت مديريت به معني مديريت برپايه اطلاعات مي باشد همانطور كه مي دانيم براي مديريت درقرن 21 نمي دانيم از دوعامل چشم پوشي كنيم:
1-استراتژي رقابت؛ و 2-كاهش هزينه ها، كه خوديك سياست رقابت صادراتي مي باشد.براي لحاظ كردن اين دواستراتژي به كاربردن سيستم هاي اطلاعات مبني برفن آوريهاي اطلاعت وارتباطات ضروري مي نمايد.
مديران امروز، باانبوهي اطلاعات روبرو هستند. اطلاعاتي كه به عنوان داده هاي سيستم بايستي پردازش گرديده وقابل فهم وتميرو نگهداري وبازيابي گردد. از طرف ديگرسيستم هاي مديريت وابزارهاي كنترل درطول زمان تغييرات زيادي پيدا كرده اند اين تغييرات رامي توان درچهارزمينه كلي عنوان كرد:1-كنترل سنتي 2-كنترل بروكراتيك 3-كنترل كاريزماتيك 4-كنترل اينفورماتيك .
درساختاهاي سنتي فئودالي، كنترل ازطريق سنت، ادراك واعمال مي شد، مقامات كنترلي به طورسنتي وموروثي به نسلهاي بعدمنتقل مي گرديد وجامعه نيزاين نوع ساختار كنترلي راچون سنت بود مي پذيرفت وبدان گردن مي نهاد. دروضعيت كاريزماتيك، كنترل از طريق رابطه بين رهبرو پيروان اعمال مي گرديد. دراين حالت، رهبران كاريزما، شيوه عمل را انتخاب مي كردند وپيروان نيزازآنها تبعيت مي كردند زيرا آنها را قبول داشتند. دربروكراسي، كنترل درساختارسازماني تعبيه مي شد، ساختاري كه برقانون ومقررات استوار بود وجنبه غيرشخصي داشت وتبعيت از آن الزامي بود. دراينفوكراسي، كنترل ازطريق نرم افزارها اعمال مي‌شود. مجموعه دانشها وآگاهيهاي تخصصي، بسياررشد كرده است واينفوكراسي مي تواند هرنوع اطلاعاتي راازطريق شبكه هاي الكترونيكي بدست آورد. ازسيستم هاي خبره، استفاده كند وبه تمامي دانشهاي تخصصي وحرفه اي مجهز شود (زاهدي 1380،123).
باتوجه به ويژگي خطيرسيستم هاي اطلاعاتي مديريت، مديراين سيستم ها هم ارزش بسيار زيادي برخوردارند. دامنه حقوق پراختي به اين افراد درآمريكا ساليانه 100000تا 300000 دلاراست (مومني 1372،32). عملاً كارمدير سيستم اطلاعات مديريت ارائه گزارشات روزآمد واطلاعات مفيد به مديرشركت يا موسسه براي برنامه ريزي هاي آينده وتصميم گيري مي باشد اين مدير براي گردآوري داده ها وپردازش آنها نياز به سيستم هاي اطلاعاتي ورايانه‌اي وحتي سيستم هاي خبره مي باشد پس مديريت سيستم هم بايد ديد مديريتي وسيستمي داشته واز امكانات سيستم هاي اطلاعاتي وفن آوري اطلاعات استفاده كند كه لازمه اين استفاده، دانش سوادرايانه‌اي وسواد اطلاعاتي مي باشد.
درباره بوجود آوردن چارچوب برنامه‌ريزي مديريت كتابخانه كه بر اساس مفهوم سيستم‌هاي اطلاعات مديريت پي‌ريزي شده باشد، كارهايي توسط همبرگ و ديگران[1](1978) انجام گرفته است. آنها چارچوبي بر خدمات و مفاهيم كتابخانه ارائه دادند كه بر اساس مسائل تصميم گيري ممكن در كتابخانه و بحث درباره عناصر داده‌هاي مورد نياز براي پشتيباني از چنين تصميماتي شكل گرفته بود. بومر و كروبا (1983) شش حوزه كليدي اخذ داده‌هاي مورد لزوم براي تصميم‌گيري مديريت را شناسايي كرده‌اند. اين حوزه‌ها عبارتند از: مجموعه‌گستري خدمات فني، خدمات مرجع و كتابشناختي، دسترسي مجموعه، دسترسي امانت بين كتابخانه‌اي و امكانات فيزيكي. بطوركلي مي‌توان گفت كه گزينش عناصر داده‌ها و انتخاب روشي بر گردآوري آنها هسته سيستم اطلاعات مديريت كتابخانه مي باشد(Kraft,Boyce 1991, 138,144 ).
مدیریت سیستم های اطلاعاتی (MIS) چیست ؟ سیستمهای اعاتی یست؟ستمهاMISچیست؟
مدیریت سیتمهای اطلاعاتی (MIS) درواقع کاربرد تکنولوژی اطلاعات است در پشتیبانی از فعالیتهای تجاری, چرا که تجارت روز به روز متحول می‌گردد و در این میان همواره افرادی با قدرت تحلیل بالا و زاویه دید و پیشینه تجاری مورد نیاز هستند تا فرایندهای تجاری را بارورتر کنند.
مدیریت سیتمهای اطلاعاتی (MIS) درواقع کاربرد تکنولوژی اطلاعات است در پشتیبانی از فعالیتهای تجاری, چرا که تجارت روز به روز متحول می‌گردد و در این میان همواره افرادی با قدرت تحلیل بالا و زاویه دید و پیشینه تجاری مورد نیاز هستند تا فرایندهای تجاری را بارورتر کنند.
کاربرد سیستم های اطلاعاتی منابع انسانی
سازمانها اگر دارای بهترین تكنولوژی بوده و از بهترین امكانات بهره مند باشند ولی از نیروی انسانی متخصص و كارآمد برخوردار نباشند و یا توانایی استفاده درست و كارآمد از نیروهای موجود را نداشته باشند قادر نیستند بر محیط اثر گذاشته و در عرصه رقابت موفق عمل كنند.
MISیک مدل
* پایگاه داده
AIS - اطلاعات وداده
-اطلاعات و داده محیطی
(ISO)* سیستم های اطلاعاتی درون سازمانی
- شرکت ها با سازمان های دیگر( مانند تهیه کنندگان ) دسته بندی می شوند










سیستم های اطلاعات وظیفه ای
به نیازهای کاربران از اطلاعات درباره حوزه های MIS *
وظیفه ای زیر مرتبط است
- ساخت و تولید
(HRIS) منابع انسانی - سیستم اطلاعات
- دیگر موارد
(EIS) * سیستم های اطلاعات اجرایی
* سیستم اطلاعات سرمایه گذاری
وظیفه دار به یکدیگر (IS) - تمایل سیستم های اطلاعات
(ERP) - برنامه ریزی منابع سرمایه
MIS چشم اندازی از
* اولین تلاش، ساختن اطلاعات قابل دسترس برای مدیریت
* وقتی در دهه1960 برای اولین بار ایجاد شد، بیشترین بهره از امتیاراتش برده شد
* اکنون در تمام شرکت ها کامل شده
MIS حل مشکل و
* منابع نا محدود اطلاعات سازمان
- تهیه اطلاعات برای حل مشکلات
- مرتب کردن مراحل برای اجرا در دیگر محیط ها مانند دفتر کار مجازی، پایگاه DSSدانش و
* درک وشناسایی مشکلات
- ایده اصلی نگهداری اطلاعات روند اطلاعات برای مدیر است
استفاده می کنند تا به تنهایی بر مسائل اشراف داشته باشندMIS - مدیران از
* ضعف اصلی این است که هدف حل مسائل منحصر به فرد نیست



خلاصه :
سازمانی برای فراهم آوردن اطلاعات یک دلیلMIS*
برای مدیران با نیازهای مشابه است
های وظیفه ای پدیدار شدMIS*
MIS * زیر سیستم های
- نرم افزار گزارش نویسی
- مدل های ریاضی
* مدیریت می تواند با استثنا ترکیب شود
* مدل های ریاضی
- فقط یک تقریب
* گرافیک کامپیوتر
* تأثیرات رفتاری
* IS کیفیت
* MISزیر سیستم های
نرم افزار گزارش نویسی
* گزارشات دوره ای و گزارشات ویژه ممکن است شبیه هم به نظر برسد
* تفاوت آن ها در اهداف گزارش است
- گزارش دوره ای
>> تولید شده در هنگام زمانبندی
- گزارش ویژه
>> تولید شده در هنگام وقوع اتفاقات غیر منتظره
مدیریت استثنا
* آماده نمودن گزارش به محض وقوع استثناها

* استفاده از سلسله گزارشات برای مشخص نمودن استثناها
* دسته بندی استثناها
* نمایش میزان مغایرت ها
مدل سازی
* مدل ها انتزاعی هستند
* مدل ها ممکن است
- فیزکی
- شرحی
- گرافیکی
- ریاضی
باشد
مدل سازی ریاضی
* MIS دارای بیشترین اهمیت برای کاربران
* سه بعد دارد
- بهینه سازی زمان
- کاهش تردید
- قابلیت بهینه سازی
انواع مدل های ریاضی
* ایستا
- شامل زمان نیست
- مانند عکس (تصویر ثابت)
* پویا
- شامل زمان است
- مانند فیلم (تصویر متحرکت)

* احتمالی
- شامل احتمالاتی برای رخدادها
- بین 0.00 تا 1.00
* قطعی
- وقایع حتمی
- تصادفی نیست
* بهینه سازی
- انتخاب بهترین راه حل
- نیازمند به برنامه های ساخت یافته
* زیر بهینه سازی
- شاخص نیز نامیده می شود
- مدلی جهت کمک به انتخاب بهتر مدیر
بیشتر درباره مدل سازی
* مزایا
- كسب تجربه
- انتخاب تنظیمات با سرعت بیشتر
- فراهم آوردن نيروهای مورد اعتماد
- هزینه کمتر نسبت به هزینه روش آزمون وخطا
* معایب
-مشکل بودن مدل سازی سیستم کسب و کار
- نیاز به مهارتهای سطح بالای ریاضی
مفاهيم نوين سيستم‌هاي اطلاعاتي مديريت پيشرفته
سيستم هاي اطلاعاتي (IS) و فناوري اطلاعات (IT) در سازمان
IS‌ و IT‌ در اقتصاد ديجيتالي
مقدمه اي بر سيستم هاي اطلاعاتي مبتني بر كامپيوتر
سيستم هاي اطلاعاتي و مديريت
سيستم هاي اطلاعاتي مبتني بر وب
شبكه‌ها و ارتباطات
تجارت الكترونيكي
مديريت زنجيره تأمين و سيستم هاي اطلاعاتي يكپارچه
سيستم هاي سازماني
سيستم هاي اطلاعاتي عملياتي و مديريت ارتباط با مشتري
سيستم هاي اطلاعاتي پشتيباني مديريت و تصميم گيري
سيستم هاي هوشمند در كسب و كار
برنامه ريزي و ايجاد سيستم هاي اطلاعاتي
برنامه ريزي سيستم هاي اطلاعاتي و فناوري اطلاعات
ايجاد سيستم‌هاي اطلاعاتي
سیستم های اطلاعاتی مدیریت(MIS )
نقش پشتيبان عملكرد
عملكرد پشتيبان عمليات و فرايند هاي كسب وكار بسيار ضروري است . اين عملكرد جمع آوري ، ثبت ، ذخيره سازي و پردازش اوليه داده ها را انجام مي دهد. سيستم هاي اطلاعاتي از عمليات و فرايندهاي كسب وكار به طرق زير پشتيباني مي نمايند :
- ثبت وذخيره داده هاي فروش ، داده هاي خريد ، داده هاي سرمايه گذاري ، داده هاي حقوق و دستمزد و ساير داده هاي حسابداري .
- پردازش داده اي حسابدا ري در بيانيه هاي درآمد ، موجودي ، گزارشات مديريتي وساير اشكال اطلاعات مالي.
- ثبت وذخيره سازي داده هاي مو جودي ، داده هاي تعمير و نگهدار تجهيزات ، داده هاي زنجيره تامين و ساير سوابق عمليات / توليد.
- پردازش داده هاي عملياتي به برنامه هاي زمان بندي توليد ، كنترل گرهاي توليد ، سيستم هاي موجودي و سيستم هاي ناظر بر توليد .
- ثبت وذخيره سازي داده هاي كاركنان ، داده هاي حقوق ، سوابق كاركنان وساير اطلاعات منابع ا نساني
- پردازش اطلاعات منابع انساني به گزارشات مربوط به كارآيي
- ثبت وذخيره سازي داده هاي بازار، مشخصات مشتري، تاريخچه خريد مشتري، داده ها تحقيق بازار ، داده هاي تبليغات و ساير داده هاي بازاريابي.
- پردازش داده هاي بازاريابي به گزارشات تبليغات، برنامه هاي بازاريابي و گزارشات فروش.
- ثبت و ذخيره سازي داده هاي هوشمندي تجاري BI)) ، داده هاي تحليل رقيب ، داده هاي صنعت ، اهداف شركت و ساير سوابق مديريت استراتژيك.
- پردازش سوابق مديريت استراتژيك به گزارشات صنعت ، گزارشات سهم بازار و بيانيه هاي ماموريت شركت.
- به كار گيری اطلاعات فوق براي پياده سازي، كنرل ونظارت بر برنامه ها ، استراتژي ها ، تاكتيك ها ، محصولات جديد ، مدل ها و مخاطرات جديد كسب وكار.
نقش پشتيبان تصميم گيري
عملكرد پشتيبان تصميم گيري كسب وكار ، يك گام فراتر مي رود . اين عملكرد به كاربران امكان مي دهد تا پرسش هايي مانند :” اگر ... چه خواهد شد ؟ “ ، اگر قيمت را 5% افزايش دهيم ، چه خواهد شد ؟ و ... را مطرح نمايند . ابزار الكترونيك و رايج كسب وكار صفحه گسترده يا spread sheet است ، اما اين ابزار كاربر پسند نمي باشد . اغلب برنامه هاي پيچيده از ابزارهاي مختلف آماري براي تصميم گيري استفاده مي نمايند.
نقش پشتيبان استراتژيك
سيستم هاي اطلاعاتي مي توانند از جايگاه رقابتي شركت پشتيباني نمايند . بدين منظور سه تحليل ذيل مورد توجه قرار مي گيرد:
1- اين سيستم ها مي توانند راه كارهايي را براي كاهش هزينه مديريت كارآيي ارائه دهند.
2- همه شركت هاي موفق يك يا دو عملكرد كسب وكار دارند كه مي توانند بهتر از ساير رقبا انجام دهند . به اين
عملكردها ، شايستگي هاي محوري مي گويند.اگر شايستگي هاي محوري در دراز مدت فوائد قابل ملاحظه اي براي شركت داشته باشند ، به مزيت رقابتي تبديل مي شوند. مثال هايي از مزيت رقابتي عبارتند از: پيشرو بودن در كيفيت محصول، نام تجاري و شهرت شركت، تكنيك هاي توليد ارزان، حق امتياز، انحصارطلبي، تيم كاركنان ومديريت كارآمد. سازماني موفق خواهد بود كه بتواند در مقابل تغييرات مزيت هاي مورد نظر خود را بيابد.
3- اغلب سيستم هاي اطلاعاتي از مزاياي رقابتي پشيباني مي نمايند. سرعت تغييرات سبب مي شود تا دسترسي به اطلاعات در محيط رقابتي بسيار حائز ا هميت باشد . سيستم هاي رقابتي از مزيت هاي رقابتي پايدار پشتيباني مي كنند . در واقع سيستم اطلاعاتي خود يك مزيت رقابتي محسوب مي شود.
سيستم اطلاعات مديريت مانعي براي ورود
مزيت استراتژيك مهم براي يك شركت موانع ورود است . شركت با سرمايه گذاري در فن آوري اطلاعات مي تواند از اين سرمايه گذاري براي ايجاد ، رشد يا نگهداري موانع ورود استفاده نمايد .
1- بهره گيري از سرمايه گذاري در فن آوري كه از شايستگي محوري شركت پشتيباني مي نمايد . همانگونه كه پيشتر توضيح داده شد، شركت هاي موفق يك يا دو شايستگي محوري دارند كه مي توانند بهتراز رقبايشان آن را انجام دهند . اين شايستگي مي تواند توسعه محصول جديد يا ارائه خدمت به مشتري باشد . اغلب فن آوري اطلاعات ورودي مهم اين شايستگي محوري است . سرمايه گذاري فن آوري اطلاعات در شايستگي محوري شركت ، مانع مهمي براي ورود است
2- بهره گيري از سرمايه گذاري فن آوري اطلاعات در شبكه هاي زنجيره تامين . شركت هايي كه بخشي از سيستم يكپارچه زنجيره تامين هستند،روابط مطمئن با تامين كنندگان دارند. اين امر سبب تسريع زمان تحويل مي شود . عدم توانايي تازه وارد ها براي ورود به سيستم مديرت زنجيره تامين / موجودي ، مانع مهمي براي ورود است .
3- بهره گير ي از سرمايه گذاري در فن آوري اطلاعات در مديريت كانال توزيع. سرمايه گذاري در سيستم هاي مديرت كانال توزيع سبب تسريع زمان تحويل و تحويل بدون مشكل مي شود . سرمايه گذاري در اين فن آوري مي توان مانع مهمي براي ورود باشد . هنگامي كه سيستم هاي مديريت كانال توزيع انحصاري شوند ، مي توان خرده فروشان را در كنترل داشت .
4- بهره گيري از سرمايه گذاري در فن آوري اطلاعات د رترويج نام تجاري . اغلب شركت ها مبالغ هنگفتي را در تبليغ نام تجاري صرف مي نمايند . اين كار با سرمايه گذاري در بازاريابي سيستم هاي اطلاعاتي و سيستم مديريت ارتباط با مشتري تسهيل مي يابد . نام تجاري مانع مهمي براي ورود است .
5- بهره گيري از سرمايه گذاري در فن آوري اطلاعات در فرايندهاي توليد . سيستم هاي اطلاعاتي برا ي مديريت عمليات توليد انبوه ، ضروري هستند . سرمايه گذاري در فن آوري اطلاعات به شركت ها امكان مي دهد تا در سطح خروجي منعطف باشند.
6- بهره گيري از سرمايه گذاري در فن آوري اطلاعات در تجارت الكترونيك . وب سايت هاي شركت ها را مي توان مطابق با سلائق ، انتظارات و نيازهاي تجاري مشتريان ، طراحي نمود . بدين ترتيب وفاداري مشتري به شركت افزايش مي يابد . وفاداري مشتري مانع مهمي براي ورود است.
توضیحاتی دیگر در مورد سيستم هاي اطلاعات مديريت MIS
سيستمي كه كنترل وبازسازي اطلاعات رااز دنياي محيطي وعمليات بازرگاني داخل سازمان بعهده دارد، بطريقي كه باسازماندهي وانتخاب داده ها اطلاعات لازم را جهت اتخاذ تصميم، برنامه ريزي وكنترل براي مديران آماده سازد سيستم اطلاعاتي مديريت ناميده مي شود. مديران همواره بدنبال اطلاعات هستند واتخاذ تصميمات آنان براساس داده هاي مرتبط وبا موضوع تصميم است. درگذشته منابع اطلاعاتي آنان اتفاقي وغيرمطمئن وبه‌طرق مختلف وگوناگون بوده واطلاعات آنان از طريق مقامات مافوق ويا مرئوسين وساير پرسنل سازمان تامين مي شد. كه عدم اطمينان واتكاء به صحت اطلاعات راتشديد مي كرد زيرا افراد اطلاعات رابا افزايش ويا كاهش به مقامات ومسئولين منتقل مي كردند. لذااطميناني ازدرستي آن نبود. تجهيزمديريت به يك سيستم اطلاعاتي صحيح ومطمئن كه توانايي مديريت رادراتخاذ تصميم برنامه ريزي وكنترل سازمان ياري دهد داراي يك روند تاريخي
سير تاريخي
است واين سير تاريخي بامفاهيم دفترداري دوبل كه توسط پروز لوكاپاكليلي LUCKA PAKELILY)) درسال 1494 ارائه شد آغاز گرديد. سيستم هاي اطلاعات مديريت تاقرن بيستم با تأني به حركت خودادامه دادوشايد علت آن عدم توانايي بشر درحفظ، نگهداري وبازيابي اطلاعات بود. باتوسعه رايانه‌هاي باظرفيت، سرعت ودقت بالا دراواسط قرن بيستم تكامل وكاربرد مفاهيم سيستمهاي اطلاعاتي مديريت،با روندي ديگر وباسرعت بيشتري توسعه يافت كه حاصل آن تغييرات درعمليات وفعاليتها ووظايف سازمانهاي تجاري دنيا به شرح زيرشد:
1-مديريت متمركز وتكيه برمحورهاي تمركز اطلاعات وبهره گيري ازفن‌آوري پيشرفته
2-طراحي اطلاعات وارائه گزارشات لازم موردنياز براي اتخاذ تصميم مديريت، برنامه ريزي وكنترل سازمان
3-طراحي سيستم اطلاعات مديريت باتكيه بركنترل وسيستم هاي اطلاعاتي مديريت كنترل پروژه ها نتايج حاصل ازاين مفاهيم، MIS يا سيستمهاي اطلاعاتي مديريت ناميده مي شوند.



هدف سيستمهاي اطلاعاتي مديريت
هدف سيستمهاي اطلاعاتي مديريت افزايش روند ارائه واداره اطلاعات وكاهش حدس وگمان درحل مشكلات درسطوح مختلف سازماني ازطريق سيستمهاي بازخوراطلاعات وبازتاب بازيابي اطلاعات درجهت تكامل داده هاي جديد به سيستم است.
MIS شامل سه جزء است: مديريت، اطلاعات وسيستم.
MIS نه تنها مديران رادرامور استراتژيك حمايت مي كند، بلكه درتصميمات تكراري وروزمره نيز اطلاعات لازم را د راختيار مديران تاكتيكي قرارمي دهد وآنها راقادر مي سازد تابه اطلاعاتي دست يابند كه جهت تصميماتشان كمك موثري باشد. MIS مي تواند تصاويري از مغايرتها وانحرافات از برنامه هاي تعيين شده رانيز آشكار سازد چنين اطلاعاتي ازطريق تهيه گزارشات مديريت درقالبها وتصاوير منطقي وقابل تعبير وتفسير وتجربه وتحليل دراختيار مديريت قرار مي گيرد.
زيرمجموعه هاي سيستم MIS
زيرمجموعه هاي سيستم MIS عبارتند از: سيستمهاي اطلاعاتي مديريت نيروي انساني، سيستمهاي اطلاعاتي مديريت مالي وحسابداري، سيستمهاي اطلاعاتي مديريت توليد وسيستمهاي اطلاعاتي بازاريابي وفروش كه متكي برپايگاههاي مشترك ومتقابل است. مديران MIS بايستي ازدنياي حقيقي وسيستمهاي موجود درسازمان مطلع باشند تابتوانند نقش موثري راايفا كنند وبهمين دليل بايستي اطلاعات صحيح دراختيارشان قرارگيرد. يكي از نقشهاي مهم مديرMIS، آگاهي وتفسير ازعوامل محيطي وبيروني سازمان است. مديران MIS بايستي ازارزشهاي سيستمهاي موجود مطلع گردند واينكه سيستمهاي دستي موجود چه اطلاعات ونقشي رابعهده دارند. عملاً مديرMIS براي طراحي وكنترل شركت به معاون خدمات اجرايي يامعاون ارشد گزارش مي دهد دربسياري از شركتها، شاخه معاونت MIS بوجود مي آيد كه گزارش خورامستقيماً مديريت عالي تسليم مي‌دارد. (مومني 1372، 32،26-23)
به سبب مزاياي MIS چون ارتباطات نزديكتر، كنترل دقيقتر وگردآوري داده هاي مطمئن تر وپردازش سريعتر داده ها وتبديل آنها به اطلاعات مديران، از سيستمهاي اطلاعاتي مديريت در برنامه ريزي سازماندهي، رهبري وايجاد انگيزه، گزارش‌دهي و كنترل استفاده كرده واين اعمال مديريتي رابا نهايت دقت وكارآيي، درمدت زمان بسياركمتري درسازمان انجام مي دهد. حال براي انجام اين كارها مديريت يايد واسطي به نام مديرسيستم اطلاعاتي مديريت براي ارائه بهتروخدمات براي مديريت ، ضروري مي باشد. موسساتي كه به سيستمهاي اطلاعات مديريت اوليه مبادرت نمودند چيزهاي ديگري فراگرفتند.در اين دوره مشخص شد كه مانع عمده در استفاده از سيستم‌هاي اطلاعات مديريت، مديران هستند. مديران به عنوان يك گروه درمورد رايانه اطلاعي نداشتند آنان ازكارهاي خودآگاه ومي دانستند چگونه مسائل راحل كنند؛ لكن به اندازه كافي درمورد نقش اطلاعات درحل مسائل تأمل نكرده بودند. درنتيجه براي مديران بيان اين كه دقيقاً‌ازسيستم اطلاعات مديريت چه مي خواهند دشواربود. اين وضعيت براي متخصصين اطلاعات غيرقابل تحمل بود زيراكه دانسته هاي آنان از مديريت كم بود، آنها نمي دانستند چه سؤالاتي راپرسش نمايند، با طي زمان مديران درباره رايانه ودرمورد فرآيندهاي مورد اجرا درحل مسائل تجربه آموختندو متخصصين اطلاعات نيز مباني مديريت رافراگرفتند. سيستم هاي اطلاعات مديريت براي انطباق بيشتر بانيازهاي مديران اصلاح وتوسعه يافت. عاقبت جايگاه سيستم اطلاعات مديريت به عنوان يك زمينه عمده استفاده ازرايانه مستحكم شد. سيستم اطلاعات مديريت به دوطريق عمده درحل مساله كمك مي كند: يك منبع اطلاعات درپهنه سازمان فراهم مي نمايد ونيز به شناسايي ودرك مساله كمك مي‌كند. نورساطع از سيستم اطلاعات مديريت بااين هدف است كه براي مديران علائم مساله يا متحمل الوقوع بودن مسائل را اعلام دارد. ضعف عمده سيستم اطلاعات مديريت آن است كه نمي‌تواندنيازهاي خاص هرفرد را برطرف كند، مساله رابرآورد سازد. اغلب اوقات سيستم اطلاعات مديريت اطلاعات دقيق موردنياز رافراهم نمي كند مفهوم سيستم پشتيبان تصميم درپاسخ به چنين نيازي بوجود آمد(مك لويد 1378، 5-434،411).
تاثیر تغییرات سيستم اطلاعات
ازآنجا كه سيستم اطلاعات مديريت بشر تحت تاثير رايانه واتوماسيون مي‌باشد، ممكن است ناخواسته بعضي تغييرات رفتاري دركارمندان بوجود آيد كه لزوم توجه به فاكتورانساني رادرمؤسسات مي رساند. كاركنان شركتهايي كه براي اولين بارسيستم هاي پردازش داده ها رانصب كرده بود، احساس ترس كردند. كاركنان ازاين مي ترسيدند كه رايانه‌ها باعث بي كاري آنها شود كه عملاً دربعضي موارد همينطور شد. حتي درجاهايي كه مديران نخواهند ازحجم نيروي انساني خود به علت رايانه‌اي شدن بكاهند، به علت اينكه سيستم اطلاعات مديريت آنها را مخفيانه كنترل كرده وبه حريم شخصي آنها وارد شود، مي ترسيدند. ساده ترين راه ابراز ترس كاركنان از سيستم جديد اعلام اين ترس به مدير خواهد بود. البته بايد اين رادرنظر داشت كه اكثر كاركنان ترس خودرا پنهان مي كنند. درصورت اول مشكل اينجاست كه بعضي مديران هم ممكن است ازسيستم جديد، خود ترس داشته باشند. درچنين مواقعي چنين مديري نمي‌خواهد اطلاعات راباديگران تقسيم كند. دليل آنها اين است كه آنها اطلاعات راجمع كرده اند وبايد توانايي استفاده ازآن راداشته باشند. بايد برنامه اي براي كاهش يا زدودن اين ترس از طرف مديران انديشه شود. مديريت شركت مي تواند بااجراي تدابير زيراز ترس كاركنان بكاهد:

1-استفاده ازرايانه به عنوان يك وسيله ارتقاي شغلي بادان كارهاي تكراري خسته كننده به رايانه ودادن كارهايي كه تواناييهاي آنهارابه چالش برمي‌انگيزد؛
2-استفاده ازارتباطات رسمي براي حفظ آگاهي كاركنان ازتوجهات شركت ؛
3-ساخت يك رابطه مطمئن بين كاركنان، متخصصان اطلاعاتي ومديريت؛
4-اهداف شركت رادرراستاي نيازهاي كاركنان مشخص كنند (Mcleod 348-349).
درنهايت قابل توجه است كه امروزوظايف MIS ازمديران فراتررفته وكلاً MIS با كاربرد رايانه درخدمات تجارت وشركتها درآمده است امروزه دردفتر هرشركتي بخش MIS يامعاونت MIS رامي توان مشاهده كرد.
اجرای MIS کاربرپسند
چكيده: اخيراً سيستم‌هاي اطلاعات و مديريت ادبيات دانش كامپيوتر، توسعه سيستم‌هاي "كاربرپسند" را ساده كرده و اين به معناي فائق آمدن بر مشكلات اجرايي است. هر چند محققان عقيده دارند كاربرپسند‌بودن ‌تكنولوژي كافي‌نيست و‌كاربر نيز بايد با سيستم احساس نزديكي‌كند. در راه‌حل‌هاي‌‌‌‌ فرمول‌بندي شده براي مشكلات اجرايي، بخش توسعه سازماني بايد بر پايه دانش‌محوري باشد. توسعه سازماني (OD) و سيستم اطلاعات مديريت (MIS) اهداف و مشكلات يكساني دارند و بر پايه تئوري همساني مي باشند. غالباً روش‌ها و تكنيك‌هاي OD براي كاهش مشكلات اجرايي MIS مناسب و مفيد است.OD يك تصور و بينش كلي تكنيك‌هايي را در هنگام اجرا با تغيير سيستم مورد استفاده قرار مي‌دهد مانند: تغيير سازماني برنامه‌ريزي شده، چرخه بازگشت، جلسات گروهي حل‌مشكل، آموزش‌هاي ارتباطي، اهمييت مذاكرات و آزمايشگاه‌هاي آموزشي. به طور كل استفاده از اين عوامل در موفقيت اجرايي‌MIS در سازمان ها مؤثر است.
1. معرفي
كاربر واژه "سيستم كاربر‌پسند" به طور گسترده اي در سال‌هاي اخير در دانش كامپيوتر و ادبيات MIS مورد استفاده قرار مي گيرد. تأكيد بر روي سيستم‌ها جهت استفاده راحت و مناسب براي كاربران بسيار مهم و حياتي است، خصوصاً اگر سيستم‌هاي كامپيوتري به طور گسترده‌اي توسط كاربران غير حرفه‌اي و مديران مورد استفاده قرار مي‌گيرد. محققان اجرايي MIS پنج عامل ديگر را نيزعلاوه بر سهولت در كاربرد سيستم براي موفقيت پروژه MIS مؤثر مي‌دانند:
1. پشتيباني مديران ارشد
2. تمايل به داشتن سيستم بهتر از طرف كاربر
3. مشخص نمودن مشكلات
4. گروه اجرايي MIS
5. مشاركت كاربران در فرآيند طراحي
اين عوامل نيازمند مشاركت كاربران در سيستم خصوصاً هنگام اجرا مي باشد. در يك كلام تنها كاربرپسند‌بودن تكنولوژي كافي نيست و كابران نيز بايد با سيستم و مجريان سيسنم احساس نزديكي كنند.اجراي سيستم اطلاعاتي مبتني بر كامپيوتر اغلب شامل تغييراتي در بخشي از كاربران و سازمان و يا هر دو مي‌گردد.
موفقيت در اجراي تغييرات لازم يكي از عوامل مهم شكست در اجراي پروژه است؛ مخصوصاً در بخش سيستم‌هاي حمايت تصميم گيري (DSS) و در بلندمدت حتي با وجود بخش‌هاي توسعه يافته مناسب در اجراي تغييرات در سازمان با شكست مواجه مي‌گردد. اين قسمت يكي از زيرمجموعه‌هاي مديريت براي شناخت توسعه سازماني است. ما درباره اين كه چگونه تصور و تكنيك‌هاي توسعه سازماني بايد يراي تعامل بهتر بين مجريان و كاربران مورداستفاده قرار گيرد بحث مي‌كنيم وهمچنين اين كه استفاده از يك مشاور توسعه سازماني در بخشي از تيم احتمال موفقيت اجراييMIS را به نحو چشمگيري افزايش مي‌دهد اما قبل از اين كه به نحوه استفاده از مشاوران و تكنيك‌هاي OD در پروژه هاي MIS بپردازيم ابتدا مباحث مشترك MIS و OD را مشخص نموده و انتظار مي‌رود توضيح داده شود كه چرا استفاده از ابزارها و تكنيك‌هاي توسعه دهنده ODدر آينده مهم و حياتي است.
2.ديدگاهي سيستماتيك از اجراي MIS
اگر ديدگاه سيستمي تئوري با سازمان وفق پيدا كند سيستم اطلاعات مي‌تواند يك ديدگاه مانند يكي از زير سيستم‌هاي مختلف سازماني باشد. علاوه بر اين هر تغييري در MIS در عملكرد ساير زيرسيستم‌ها تأثيرگذار است، كه اين به آينده‌نگري طراحان و مجريان بر مي‌گردد و بيشتر به آن‌ها بستگي دارد تا تغييرات فني در سيستم‌هاي سخت‌افزاري.
اين تغييرات بيشتر ديدگاهي وسيع و آينده‌نگر را از طرف طراحان و مجريان براي اتوماسيون كردن امور يا ديگر سيستم‌هاي سخت افزاري مي‌طلبد. از اويل 1960 متخصصان سيستم اطلاعات نگران عادات رفتاري كاربران كامپيوتر خصوصاً در مباحث مقاومت كاربران هستند. طراحان MIS براي نماي ظاهري در فرآيند تغييرات تكنيكي از نظرات كاربران يه دقت در طراحي و اجراي فرآيندها بهره مي‌برند. اعمال نظرات و ديدگاه‌هاي گوناگون و مشاركت آن‌ها در اجراي سيستم بيشتر يك هنر است تا دانش، خصوصاً هنگامي كه تغييرات و توسعه اوليه براي يك سيستم جديد اعمال مي‌شود كاربران به ندرت براي تغيير و اصلاح سيستم حاضر به همكاري و مشورت هستند. البته تمركز بيش از حد به روي فني ظاهري و توجه زيا يه مشكلات رفتاري نيز به شكست سيستم اطلاعات منجر مي‌گردد. بنابراين هر چند متخصصان سيستم‌ها در تلاش هستند تا نقش المان‌هاي رفتاري افراد را در توابع سيستم‌ها وارد نمايند اما ناتواني فني سيستم‌هاي اطلاعاتي براي رؤيت اشياء اصلي مي‌تواند ناشي از مقياس‌سنجي ناكافي رفتار افراد براي سازمان‌ها مؤثر باشد.
در استراتژي‌هاي توسعه‌اي براي مشكلات رفتاري با استفاده از OD منطقي به نظر مي‌رسد و بهتر است به روي اجراي تغييرات اصلي تمركز شود. اين قسمت از دانش بيشتر تمركزش به روي آن است كه كدام متغيرهاي رفتاري در سازمان‌ها مي‌توانند در طراحي سيستم‌هاي اطلاعاتي ، اجرا و تغيير فرآيندها اعمال گردند. مشاركت روش‌شناسي OD در تغيير برنامه‌هاي MIS بايد بيشتر رويكردي سيستماتيك براي تعامل با مشكلات ساختاري باشد تا روش‌هايي كه معمولاً استفاده مي‌شود. پيشنهاد مي‌شود كه تكنيك آينده‌نگري اجتماعي در طراحي و اجراي MIS به كار گرفته شود. OD بيشتر در تكنيك‌هاي خاصي اعمال مي‌شود و تنها به عنوان يك چشم انداز و ديدگاه كه در پروژه‌هاي‌ MISتغييري استفاده شود نيست.‌ يكي از اصول بنيادي در تئوري OD اين است كه روش به كار رفته براي اجراي تغييرات، پذيرش تأثيرات مختلف مقدماتي براي تغيير است. روش اجراي يك سيستم بر نحوه پذيرش و استفاده از آن از طرف كاربران مؤثر است.
3. توضيح مختصر OD
توسعه سازماني شامل طراحي و تغييرات اجرايي در سازمان‌ها مي‌گردد. OD به عنوان يكي از حوزه‌هاي آكادميك به روي فرآيندهاي تغيير مطالعه مي‌كند و همچنين OD شامل سهولت در اجراي تغييرات مثبت در سازمان‌ها مي شود. در دهه 1960 هنگامي كه پيشرفت‌هاي فني سريعي به وقوع پيوست اوضاع اقتصادي سير صعودي و نزولي متناوب به خود گرفت و تغييرات اساسي در فرهنگ ارزش سازمان‌ها؛ شركت‌ها را مجبور به تجديدنظر در روش‌هاي اجرايي جهت سهولت بيشتر فرآيندها و ايجاد ساختارها و فرآيندهاي پاسخ‌گو نمود.
4. وجوه مشترك OD و MIS
دلايل نزديكي‌و‌پيوند توسعه‌سازماني با پروژه‌‌هاي MIS را مي‌توان در چهار فرضيه‌زير‌خلاصه‌نمود.
فرضيه 1: بر عهده‌گرفتن يك ديدگاه تئوري سيستم‌هاي باز براي سازمان‌ها، بر پايه يك تئوري براي كاربرد OD هنگامي كه يك MIS تغييري معرفي مي‌شود.
فرضيه 2: ناكامي‌هاي MIS بيشتر ناشي از مشكلات رفتاري و عدم همكاري افراد مي‌باشد.
فرضيه 3: متخصصان سيستم اطلاعات اغلب براي يكپارچه‌سازي و هماهنگي كاربران براي طراحي و اجراي سيستم‌ها آموزش كافي نديده‌اند.
فرضيه 4: دامنه MIS در حوزه ارتباطات و مسئوليت‌هاي ارتباطي سازمان‌ها بسيار گسترده است بنابراين رفتارهاي واكنشي ناشي از تغيير سيستم اطلاعاتي بسيار مهم‌تر از گذشته است.
نتيجه اجرای MIS
روش تغييري MIS يك رويكرد مشاركتي براي اجرا يا اصلاح سيستم است. بدين ترتيب گسترش سيستم‌هاي اطلاعاتي به سهولت انجام مي گيرد كه شامل بسياري از نشانگرهاي رايج و تمرين‌هايي كه مديران توسعه مي دهند مي‌شود كه در اطلاعات تغييردهنده در شبكه ارتباطي شبكه به كار مي‌برند. برنامه هاي OD به مديران مياني و سطح بالا در سازمان ها كمك مي كند. بنابراين آن‌ها بايد در اجراي پروژه هاي MIS خصوصاً در مراحل نهايي نصب آن همكاري كامل نمايند.
استفاده از تيم مشاور OD-MIS تضمين نمي‌كند كه مشكلات رفتاري ناشي از اجراي MIS كاملاً رفع شود زيرا كنترل متغيرهاي شناخته سازماني كه در خروجي‌هاي برنامه‌هاي توسعه MIS تأثير است ممكن نيست مانند: اندازه سازمان، ميزان تمركز به روي كنترل مديريتي، چهارچوب زماني در عملكرد شركت يا ميزان توسعه كه توسط گروه MIS در سازمان به صورت رسمي درآمده است، هرچند كه تيم مشاوره مي‌تواند براي بهبود و رسيدن به موفقيت روابط تشويقي را در سازمان بهبود بخشند و شرايط رواني مناسبي ايجاد نمايد. به طور خلاصه در يك رويكرد سيستماتيك براي اجرا يا تغيير MIS را افزايش دهند و استفاده از روش OD و اين كه آيا در بهبود تأثيرات MIS مؤثر است يا نه نيازمند تحقيقات و تجربيات بيشتر است.
بررسي‌ روشهاي‌ برنامه‌ريزي‌ راهبردي‌ سيستمهاي‌ اطلاعات‌ مديريت‌
ضرورت‌ برنامه‌ريزي‌
تحولات‌ انجام‌ شده‌ در چند دهه‌ اخير جاي‌هيچگونه‌ شك‌ و ترديدي‌ را نسبت‌ به‌ ضرورت‌برنامه‌ريزي‌ راهبردي‌ سيستمهاي‌ اطلاعات‌مديريت‌ باقي‌ نمي‌گذارد، زيرا:
- اقتصاد جهاني‌ و بر اثر آن‌ رقابت‌ نيز بسيارفشرده‌تر شده‌ است‌ و عمليات‌ هر بنگاه‌ بايد به‌شكل‌ جهاني‌ انجام‌ شود.
- اقتصاد در صنايع‌ مختلف‌ تغيير پيدا كرده‌ و بردانش‌ و اطلاعات‌ بنيان‌گذاري‌ شده‌ است‌.
- ساختارهاي‌ سازماني‌ و خطمشهاي‌ مديريتي‌كاملا متحول‌ شده‌اند.
- فناوري‌ اطلاعات‌ كاملا دگرگون‌ شده‌ است‌ و به‌لحاظ كمي‌ (توسعه‌ در كل‌ جهان‌) و كيفي‌ (تنوع‌و سرعت‌ اطلاعات‌) با قبل‌ قابل‌ مقايسه‌ نيست‌.
- از اطلاعات‌ به‌ عنوان‌ منبع‌ راهبردي‌ نامبرده‌مي‌شود.
آنچه‌ از ديدگاه‌ مديريت‌ هر بنگاه‌ پراهميت‌ به‌ نظرمي‌رسد نحوه‌ سرمايه‌گذاري‌ در فناوري‌ اطلاعات‌است‌، زيرا:
- اجراي‌ برنامه‌ مستلزم‌ سرمايه‌گذاري‌ بسيارسسنگين‌ است‌.
-نتايج‌ حاصل‌ از اجراي‌ برنامه‌ بايد پاسخگوي‌نيازهاي‌ واقعي‌ سازمان‌ باشد.
- اجراي‌ برنامه‌ نياز به‌ ايجاد فرهنگ‌ جديد دارد.
- اجراي‌ برنامه‌ مستلزم‌ جذب‌ و تربيت‌ نيروي‌انساني‌ است‌.
- اجراي‌ برنامه‌ تاثير بسيار گسترده‌ و عميقي‌ درسازمان‌ ايجاد مي‌كند.
- طبيعت‌ اجراي‌ برنامه‌ بلند مدت‌ است‌.
- و نهايتا با توجه‌ به‌ تغييرات‌ سريع‌ در فناوري‌اطلاعات‌ انتخاب‌ روند مناسب‌ باعث‌ خواهدشد كه‌ از سرمايه‌گذاري‌ مجدد جلوگيري‌ به‌عمل‌آيد.
محتواي‌ برنامه‌ راهبردي‌ سيستمهاي‌اطلاعات‌ مديريت‌
روشهاي‌ مختلفي‌ وجود دارد كه‌ مدعي‌ هستندمي‌توانند برنامه‌ فناوري‌ اطلاعات‌ را براي‌ سازمانهاو بنگاهها ايجاد كنند و بر ادعاي‌ خود نيز اصراردارند، اما سؤالهاي‌ اصلي‌ كه‌ در انتخاب‌ روش‌ نقش‌مؤثري‌ دارند عبارت‌اند از.
• محتوي‌ برنامه‌ فناوري‌ اطلاعات‌ چيست‌؟
• چگونه‌ مي‌توان‌ به‌ روش‌ مناسب‌ دست‌ يافت‌؟
مدل‌ ورودي‌-خروجي‌ برنامه‌ريزي‌راهبردي‌ سيستمهاي‌ اطلاعات‌ مديريت‌
در اين‌ مرحله‌ به‌ طرح‌ مدلي‌ شفاف‌ و جامع‌ به‌ نام‌مدل‌ ورودي‌-خروجي‌ پرداخته‌ مي‌شود كه‌ به‌عنوان‌ مبنا و معياري‌ جهت‌ ارزيابي‌ روشهاي‌مختلف‌ برنامه‌ريزي‌ راهبردي‌ سيستمهاي‌اطلاعات‌ مديريت‌ مي‌تواند مورد استفاده‌ واقع‌شود. كليات‌ مدل‌ در شكل‌ 1 و مدل‌ تفصيلي‌ درشكل‌ 2 آمده‌ است‌.
اثر وروديها بر خروجيها در جدول‌ 1 آمده‌ است‌.
بررسي‌ روشهاي‌ موجود برنامه‌ريزي‌
روشهايي‌ كه‌ در اين‌ مقاله‌ مورد بررسي‌ قرارگرفته‌اند عبارت‌اند از:
1. تبديل‌ مجموعه‌ راهبرد (KING)
2. برنامه‌ريزي‌ سيستم‌ كسب‌ و كار (IBM)
3. عوامل‌ حياتي‌ موفقيت‌ (ROCKART)
4. تحليل‌ اطلاعات‌ كسب‌ و كار و تكنيكهاي‌يكپارچه‌سازي‌
5. BURNSTINE).) تحليـل‌ محصـــــول‌-مناســــبات‌(DICSON & WETHERBE)
6. بازگشت‌ سرمايه‌
7. اعلام‌ هزينه‌
8. بودجه‌ بر مبناي‌ صفر (PYHER)
9. برنامه‌ريزي‌ راهبردي‌ اطلاعات‌ (MARTIN)
اين‌ روشها با مدل‌ ورودي‌ـ خروجي‌ مورد ارزيابي‌واقع‌ شدند و اين‌ ارزيابي‌ در سه‌ محور به‌ شرح‌ زيرانجام‌ پذيرفته‌ است‌.
الف‌) آيا وروديهايي‌ كه‌ روش‌ برنامه‌ريزي‌ از آن‌استفاده‌ مي‌كند، زيرمجموعه‌اي‌ از وروديهايي‌ مدل‌هستند؟
ب‌) آيا خروجيهايي‌ كه‌ روش‌ برنامه‌ريزي‌توليد مي‌كند (برنامه‌) زيرمجموعه‌اي‌ ازخروجيهاي‌ مدل‌ هستند؟
ج‌) آيا روش‌ به‌ كل‌ وروديهاي‌ مدل‌ نياز دارد وتمامي‌ خروجيهاي‌ مدل‌ را تامين‌ مي‌كند؟
پاسخ‌ هر يك‌ از روشها به‌ سؤالهاي‌ فوق‌ در جدول‌2 آمده‌ است‌.
وروديها و خروجيهاي‌ روشهاي‌برنامه‌ريزي‌ كه‌ در اين‌ مقاله‌ مورد بررسي‌ قرار گرفته‌است‌ از ديدگاه‌ مدل‌ ورودي‌ و خروجي‌ به‌ دو گروه‌قابل‌ تفكيك‌ هستند.روشهايي‌ كه‌ ور
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.