شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تاثیر ریاضی بر مدیریت

تاثیر ریاضی بر مدیریت 9 سال 11 ماه ago #75028

بسمــه تعالــی

مقدمــه
رياضيات عالي‌ترين دستاورد فكری و اصيل‌ترين ابداع ذهن آدمی است.
بهترین تصمیم گیری زمانی انجام می گیرد که عقلانی باشد نه رضایت بخش. کاربرد ریاضی در علوم مختلف انکار ناپذیر است . در کل باید گفت که همه صنایع و مشاغل ساخت ریاضی دارند به همین دلیل در همه مراکز صنعتی و تحقیقاتی دنیا ریاضیدانها در کنار مهندسان و دانشمندان سایر علوم از جمله مدیریت حضوری فعال دارند و آنچه در نهایت ارائه می شود ، نتیجه کار و مدیریت تیمی آنهاست .
تاثیر ریاضی در مدیریت
نخستين وظيفه رياضيات ساختن و تحويل دادن چيزی به جامعه است كه امروز كمتر كسی خواستار آن است، يعني «انسان»، انسانی كه بينديشد، انسانی كه درست را از نادرست تشخيص دهد، انسانی كه شناخت و انتشار حقيقت را بر بسی چيزها از جمله يك تلويزيون برتری دهد، انسانی آزاد، نه آدم‌واره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای آهنی.
می‌دانیم تمام ما نقش مادرانة رياضيات را باور كرده‌ايم و زندگی صنعتي امروز ما نيز حيات خود را از رياضيات می‌داند، چرا كه سوخت اصلي و منبع تغذية تمام علوم و صنايع امروز بشر از رياضيات تأمين می‌شود.
به نظر یک مدیر خوب ریاضیات هنریست که در ابعاد مختلف زندگی انسان تاثیر دارد .آری اماچگونه؟
در منطق،شعور برقراری ارتباطات اجتماعی بر پایه اصول،تحلیل مشکلات در کار و حتی زندگی و یافتن بهترین راه حل آن ها،فکر کردن قبل از انجام هر کار،نداشتن تعجیل در رسیدن به اهداف، درک متقابل، قبول نداشتن هیچ چیز تا زمان اثبات آن.
گاهی نمی دانیم چرا میگوییم:
برای حل مسأله بايد داراييهايت را شناسايي كنی و از كمترين امكاناتت بهترين بهره را ببری. هدف را خوب بشناسی، با قدرت دورانديشی‌ات به حدس بپردازی و با آنچه از پيش آموخته‌ای تطبيق دهی. گاهی مسأله را با مسأله‌ای مشابه ساده‌تر كنی. تمركز كنی و تمام جزئيات را در راستای هدفت هماهنگ كنی. جرقه‌های ذهنت را دريابی. خودت را باور كنی. اعتماد كنی و برای نوشتن، انضباط را بياموزی و استدلال را.

در مدیریت هر چه قدر که ریاضیات یک فرد تخصصی تر شود میزان مدیریتی که لازم دارد بیشتر می گردد . فردی که مدیر می شود اگر بیشتر از ریاضیات دوره کارشناسی مدیریت بداند به دلیل نظم فکری و بینش عمیقی که در طی دوره آموزش به دست می آورد می تواند با مطالعه و تلاش شخصی در بسیاری از شغل هایی که در ظاهر ارتباطی با مدیریت ندارد موفق گردد .
به نظر من یک مدیر باید مثل ریاضیدان قبل از هر چند جرات قدم گذاری در وادی ناشناخته ها را داشته باشد . چون بطور کلی دقت ، تجزیه و تحلیل صحیح و صبر و پشتکار سه عامل اصلی در توفیق داوطلب در ریاضیات و مدیریت می باشد .
و خلاصه اینکه :
هدف از ریاضی در مدیریت آموزش و باز آموزی فنونی که در دوره های مقدماتی ریاضی مورد بحث قرار می گیرد و آشنایی با کاربرد این روشها و فنون در مسائل مدیریتی است ، که یکی از مشکلات مدیریت کشور ما آشنا نبودن کامل این فنون و روشهاست که یادگیری آن با فراگرفتن ریاضی حاصل می شود .
در مدیریت ریاضی ابزار مهمی برای بهینه کردن اعمال و رفتار و تصمیم گیری هاست.بنابراین ریاضی در مدیریت یک روش تحلیل اقتصادیست که در آن مدیران نمادهای ریاضی را برای گفتار خود به کار میگیرند.
اول باید معنای واقعی ریاضی را درک کرد.
رياضيات چيست؟
آيا ميتوان اين علم را در چند جمله معرفي كرد ؟ بدون شك معرفي علوم پايه بخصوص علم رياضي كه در همه علوم است، كار بسيار دشواري است. زيرا اين علم از يك سو ذهني و تجريدي و از سوي ديگر عملي ميباشد و در نتيجه يك تعريف بايد كلي باشد تا بتواند تمام ابعاد دانش رياضي را در بر بگيرد . بنابراین «رياضيات علم نظم است و موضوع آن يافتن ، توصيف و درك نظمي است كه در وضعيتهاي ظاهرا" پيچيده نهفته است و ابزارهاي اصولي اين علم ، مفاههيمي هستند كه ما را قادر ميسازند تا اين نظم را توصيف كنيم.»
علم رياضي، قانونمند كردن تجربيات طبييعي است كه در گياهان و بقيه مخلوقات مشاهده ميكنيم.علم رياضيات اين تجربيات را دسته بندي وقانونمند كرده وهمچنين توسعه ميدهد.
رياضيات بر خلاف تصور بعضي از افراد يکسري فرمول و قواعد نيست که هميشه و در همه‌جا بتوان از آن استفاده کرد بلکه رياضيات درست فهميدن صورت مساله و درست فکر کردن براي رسيدن به جواب است.
مدير باهوش + كارمند باهوش = سود
مدير باهوش + كارمند نادان = توليد
مدير نادان + كارمند باهوش = ارتقاء
مدير نادان + كارمند نادان = اضافه‌كاري
مدیر ریسک پذیر است

بی‌گمان‌، هیچ چیزی به اندازه داشتن احساس امنیت برای انسان اهمیت ندارد. به دیگر سخن، نیاز به امنیت یکی از نیازهای مهم جامعه بشری است. علل و عوامل زیادی در ایجاد امنیت افراد تأثیر دارد. یکی از این عوامل، برخورد افراد از حداقل امکانات زندگی است که می‌تواند در شرایط رویاروئی با ریسک به وی کمک کند.
ریسک در اصطلاح به معنی امکان وقوع یک خسارت و زیان اعم از مالى و یا غیر مالى در نتیجه انجام یک کار است . ریسک به صورت ذاتی در هر چیزی که ما انجام می دهیم وجود دارد و مدیریت ریسک بسادگی به ما کمک می کند که تصمیمات بهتری اتخاذ کنیم. مدیریت ریسک عبارتست از مجموعه فعالیت‌هایی که به شناسایی و ارزیابی ریسک ، توسعه استراتژی‌های مربوط به مدیریت آن و کم کردن ریسک با مدیریت منابع ، می‌پردازد.
مدیریت ریسک داراى سه مرحله است : مدیریت ریسک ، ارزیابى ریسک و کاهش ریسک . که در تمامی دانش فن ریاضی به کار میرود. پس بنابراین:
بودن ریاضی کنار مدیریت و داشتن دانش آن ، یعنى شناسایى؛ ارزیابى ؛ تجزیه و تحلیل ؛ چگونگى رفتار و اداره کردن آن .
و این دانش تمام کارهایی را که یک مدیر در آن میتواند ریسک کند در نهایت اغلب به یکی از سه مورد زیر ختم خواهد شد:
تقبل ریسک ،
اجتناب از ریسک ،
برنامه ریزى ریسک ،

هدف مدیران از ریاضیات :
آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمان، افزایش مهارت و توانایی در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت ، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل ، ارزیابی راه حلهای مختلف در مورد هر مسأله و تصمیم گیری و اجرای تصممیمات متخذه .
و سخن آخر اينكه اگر به خودكفايی علمی و صنعتی می‌انديشيم، كليد حل مسأله در اختيار علم رياضی است. ديگر كاربردهای پايه‌ای رياضی را نمی‌توان ناديده گرفت. استواری حيات جهان بر پاية قوانين رياضی خداوند در آسمان و زمين است.
با تشکر
دانشجو کتایون کشاورز
موفق باشید.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.