پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



موضوع: قانون حمایت از زنان بادار شاغل

قانون حمایت از زنان بادار شاغل 9 سال 10 ماه ago #88279

نام استاد محترم : خانم سعیدی وفا

دانشجویان: خانم شادبر اسماعیلی ودانش بهرامی
منابع:تحقیقات از شرکت دخانیات واینترنت سایت
www.mehrkhane.com

چکیده
با توجه به دغدغه هاي فكري ومسايل و مشكلات پيش آمده براي زنان باردار از جمله نگراني هاي آنها بابت كاهش اضافه كاري آنها در اين دوران، فراهم نبودن محيط آرام وبدون تنش ،نداشتن امنيت شغلي در مدت مرخصي زايمان و امكان تغيير وتحول در جايگاه سازماني آنها ، نداشتن آگاهي از حقوق خود در اين دوران، دغدغه نگهداري از در این پروژه تاثیر عواملی چون تعداد فرزند,مدرک تحصیلی ,سابقه کار,نوع شغل در میزان رضایتمندی زنان شاغل در دوران بارداری از محل کار خود مورد بررسی قرار گرفته است .برای انجام این بررسی از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده است .

مقدمه

هر یک از انسانها با توجه به نقش و مسؤولیتی که در جامعه ایفا می کنند، دارای حقوقی نیز می باشند که تدوین و ارایه این حقوق و دفاع از آن، از وظایف نظام اسلامی است. از این رو با توجه به آنکه اسلام در هیچ مرحله ای از فعالیتهای اقتصادی از تولید، مبادله وتوزیع حضور زنان را منع نکرده است و برای هیچ فعالیت اقتصادی «مرد بودن» را به عنوان «شرط» قرار نداده است. لذا بانوان نیز می توانند در زمینه های اشتغال و کار، به تلاش بپردارند؛ البته تدوین حقوق آنان در این رابطه از اهمیت خاصی برخوردار است.
تغييرات خلقي و نيازهاي زن باردار در محل کار، مشکلاتي را نظير افزايش خستگي ايجاد مي کند. از طرفي طي دهه هاي گذشته شرکت زنان در نيروي کار 3 برابر شده است. در حالي که هم اکنون در مراقبت هاي معمول زنان حامله بخصوص زنان شاغل، بطور اخص ميزان خستگي بررسي نمي شود و روشهاي مانند کاهش يا مهار خستگي آموزش داده نمي شود. لذا زنان باردار شاغل با توجه به موقعيت خاص دوران بارداري، خستگي و عوارض آن تجربه مي شود
در جامعه ما زنان قبل از اينکه بخشي از نيروي کار را تشکيل دهند يک مادر و يک همسر محسوب مي شوند. آموزههاي ديني ما و فرهنگ ايراني به ما آموخته است که وظيفه امرار معاش برعهده مردان است. تحصيلات عالي براي همه از مرد و زن و براي همه سنين لازم است. توزيع نابرابر آموزش عالي بين زنان و مردان به هر دليل که باشد مشکلاتي را براي جامعه ايجاد مي نمايد.
ايران در ١٠ سال گذشته صاحب قشري از زنان روشنفكر و تحصيل كرده شده و اين گروه بر خلاف گذشته جماعتي كوچك و نخبه ساكن تهران نيست و صدها هزار دختر جواني را در بر ميگيرد كه در سراسر ايران بعنوان پزشك، مهندس، نويسنده، پژوهشگر، كارشناس، مدير و هنرمند به كار مشغول هستند و نماينده زن ايراني جديد هستند كه در عمل بصورت الگوي دختران جوان هم درمي آيند

بیان مسئله


بررسی اقدامات ويژه براي زنان شاغل باردار ايران در دوران بارداري
بررسی پرداخت كمك هزينه هاي بارداري براي زنان شاغل ايران
بررسي تامين امنيت شغلي زنان باردار در اين دوران و دوران مرخصي زايمان
بررسي وضعيت نگهداري از فرزندان در شركت
دغدغه هاي و مسايل اشاره شده باعث شد تا اينجانبان اين تحقيق را انتخاب نموده و به بررسي و تجزيه و تحليل آن بپردازيم و درنهايت راه كارها و پيشنهاداتی جهت برقراري حق و حقوق زنان شاغل در دوران بارداري ارايه نماييم.
در این پروژه تاثیر عواملی چون تعداد فرزند,مدرک تحصیلی ,سابقه کار,نوع شغل در میزان رضایتمندی زنان شاغل در دوران بارداری از محل کار خود مورد بررسی قرار گرفته است .برای انجام این بررسی از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده است

اهدلف تحقیق


هدف تحقيق : هدف اصلی هر تحقیق حل یک مشکل یا پاسخگویی به یک سؤال و یا دست‌یابی به روابط بین متغییرهاست.
.


آیا در شركتها وادارات /ايران از زنان باردار حمایت می شود ؟


قانون: مجموعه باید ها ونباید هایی است که شیوه رفتار آدمی را در زندگی اجتماعی تعیین می کند . انکه نظم در جامعه ایجاد می کند وسبب امنیت و آرامش مردم می شود ،این قانون است ،در صورتی که قانون عمل شود
حمایت: حمايت به ميزان برخورداري از محبت، همراهي و توجه به اعضاي خانواده، دوستان و ساير افراد تعريف شده است(سارافينو، به نقل از علي پور،1385). برخي حمايت را واقعيتي اجتماعي و برخي ديگر آن را ناشي از ادراك فرد مي دانند.
زنان: زنان در اكثر خانوارها علاوه بر نقش توليد مثل، با انجام كار‌هاي توليدي و اقتصادي، نقش مهمي در ارتقاء درآمد و پيشگيري از سقوط خانواده در زير خط فقر ايفا مي‌نمايند. لذا زنان براي تقويت بنيه مالي و تثبيت وضعيت شغلي خود نياز به حمايت مالي، فني، تكنيكي و حقوقي دارند. ترويج و توسعه اشتغال زنان وقتي منطقي است كه شرايط بازار كار براي آنان تبعيض‌آميز نباشد.
اشتغال: در فرهنگ نامه های اقتصادی، «اشتغال» به معنای مشغول بودن به کار تعریف شده است.(3) بنابراین تعریف، هرگونه فعالیتی که انسان، اعم از زن یا مرد، در خانه یا بیرون از خانه انجام دهد اشتغال است. اما برخی از اقتصاددانان قید مزد و پاداش را نیز بر تعریف اشتغال افزوده و بیان داشته اند: اشتغال مشغول بودن به کاری است که پاداش و مزد در برابر آن وجود داشته باشد

تاریخچه
تاريخچه تصويب قوانين مربوط به حمايت از زنان باردار در سازمان ها و مقاوله نامه هاامروزه صاحبنظران به سازمانها از زوایای مختلفی نگاه می کنند.با نوجه به نوع نگرشی که نسبت به سازمان ها داریم، نقش زنان در سازمان ها نیز متفاوت خواهد بود. برخی از صاحبنظران به سازمان ها به عنوان سیستمهای "طبیعی" نگاه می کنند که در آن روابط غیررسمی و قدرت و سیاست از اهمیت بالایی برخوردار است، ولی برخی دیگر از صاحبنظران، سازمان ها را سیستم های "عقلانی" تلقی می کنند که بدنبال رسمیت سازمانی است ودارای اهداف مشخصی است که در جهت دستیابی به این اهداف فعالیت می کند .

مرحصی دوران شیر دهی
ماده 109: «زنان شاغل كه وضع حمل نموده‌اند، مي‌توانند روزانه به مدت دو ساعت براي مدت يك سال جهت شيردادن به فرزندان خود از مرخصي استفاده نمايند، مرخصي دوران شيردهي به محض پايان يافتن مرخصي وضع حمل آغاز مي‌شود، تعيين زمان شيردادن در مدت ياد شده به درخواست مادران است. زنان شاغلي كه از دوران رسمي خدمت آنان چهارسال گذشته است، مي‌توانند دو بار در طول خدمت از مرخصي تربيت فرزندان استفاده نمايند. البته به اين شرط كه سن آنها از 16 سال تجاوز نكرده باشد، مدت اين مرخصي در مرتبه اول يك ماه و در مرتبه دوم نصف ماه خواهد بود. مشروط بر اينكه فاصله زماني بين دو مرخصي كمتر از چهار سال نباشد. زناني كه فرزندان آنها داراي نيازمندي‌‌هاي خاص مي‌باشند، از قيد شرط سني فرزندان و تعداد مرخصي‌ها استثنا مي‌شوند».
به موجب اصول 21 و 156 قانون اساسي قانون بايد از مادران در دوران بارداري و حضانت ، حمايت نمايد و نيز در صورت نبودن ولي شرعي قيموميت فرزندان به مادران شايسته سپرده شود

قانون اقزایش مرخصی زایمان
در زمینه قوانین موجود در رابطه با مادران شاغل می توان به مواردی چون مرخصی زایمان، میزان ساعات کاری و دورکاری اشاره کرد که در ماه های اخیر به دلیل توجه به سیاست های تشویقی ازدیاد جمعیت و فرزندآوری، بیشتر مورد توجه قرار گرفته و تغییراتی نیز کرده است.

در ابتدا براساس ماده 76 قانون کار » مرخصی بارداری و زایمان کارگران زن، جمعاً ۹۰ روز است. حتی الامکان ۴۵ روز از این مرخصی باید پس از زایمان مورد استفاده قرار گیرد. برای زایمان توأمان(دو قلو) ۱۴ روز به مرخصی اضافه می‌شود. تبصره ۱: «پس از پایان مرخصی زایمان، کارگر زن به کار سابق خود باز می‌ گردد و این مدت با تأیید سازمان تأمین اجتماعی جزء سوابق خدمت وی محسوب می‌ شود. تبصره ۲: حقوق ایام مرخصی زایمان طبق مقررات قانون تأمین اجتماعی پرداخت می‌ شود«.

این قانون که ابتدا به 6 ماه افزایش پیدا کرد، در جدیدترین تغییر آن براساس لایحه اصلاح قانون خانواده و جمعیت در روزهای پایانی سال گذشته، به 9 ماه برای مادران و 2 هفته برای پدران افزایش یافت. افزایش مرخصی زایمان بخشی از لایحه‌ اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده است که پس از بررسی در کمیسیون بهداشت و درمان در صحن علنی مجلس به تصویب نمایندگان رسید. 160نماینده به این لایحه رأی موافق دادند و 16نفر مخالف و 9 نفر نیز رأی ممتنع دادند. افزایش مرخصی زایمان بعد از تصویب نمایندگان به شورای نگهبان فرستاده شد و آن شورا به دلیل مشخص نبودن منابع مالی در لایحه ارسالی، آن را رد کرده و مجدداً به مجلس عودت داد.

مبانی نظری تحقیق
اولین تافلر از کتاب موج سوم به انجام کارکارشناسی دقیق برای تقلیل سنوات خدمت وکار نیمه وقت بانوان واجرای طرحهای حمایتی مکمل مانند ساعت کار مهد کودکها وحق بازنشستگی به کار زنان بعد از دوران بارداری وشیر دهی عدم بکار گیری زنان در ساعات کاری متغییر به منظور جلوگیری از استرس والگو گرفتن از شرایط ,امتیازات وتسهیلات دیگر کشورها برای زنان شاغل به لحاظ ایفای مسئولیت های مادری خصوصا در شرایط حساس بارداری,شیردهی و...از دیگر نکات مطرح شده دراین پیشنهادات است.
 نگار شکوهی(نویسنده) در تحقیق با عنوان تاثیر اشتغال بر زنان باردار به طور خلاصه چنین عنوان می دارد: مروری بر تحقیقات انجام گرفته روی مادران شاغل نشان می دهد که شغل آنها احساس حرمت ذات و خودباوری را در آنان افزایش می دهد و تشخص و احساس کلی رضایت از زندگی را با وجود استرس شغل - خانواده برای آنها فراهم می سازد. تحقیقات دیگری نشان می دهد که به طور کلی زنانی که در بیرون از خانه مشغول فعالیت هستند از نظر روانی و جسمانی سالمتر از زنانی هستند که به طور تمام وقت به کارخانه داری مشغول هستند
استوارت رابینسون(1992)»در نتیجهی تحقیق خود بیان میدارد که مشارکت زنان در نیروی کار موجب افزایش میزان استرس در میان آنها گشته است و «هاستن(1992)»دریافته است زنانی که بیرون از خانه کار میکنند به ناچار با استرسهای ناشی از نقش حرفهای خویش نیز سرو کار دارند.
از جمله پیامدهای استرس شغلی که میتوان به آن اشاره نمود: اضطراب، تنش، دهم شدگی و برآشفتگی، گوشه گیری و افسردگی و خستگی روانی و افزایش ضربان قلب و فشار خون خستگی جسمانی، بیماریهای قلبی و عروقی و ... همچنین کاهش عملکرد، پرخاشگری و ... اختلال در روابط با خانواده و دوستان
 فاطمه فرهادیان متخصص مسایل زنان عوامل بیولوژیکی، روانی و اجتماعی که زنان شاغل محیطهای مختلف شغلی خود با آن روبه رو هستند موجب میشود تا زنان با خطرها، بحرانها و مشکلات مختلفی مواجه شوند. در دوره بارداری از این جهت که اثرات نامطلوب این عوامل میتواند سلامت مادرو جنین هردو را به خطر بیندازد، مراقبتهای بیشتری نیاز است. این مراقبتها در دو زمینه ی مهم جسمانی و روانی است دربعد جسمانی تأمین تندرستی زن و کودک،بارداری کامل و بهبود سریع پس از یک زایمان طبیعی مورد نظر است و در بعد روانی شرایط مطلوب زندگی که آرامش و آسودگی خاطر زن، باید
حداقل تنش و اضطراب را به همراه داشته باشد، توصیه میشود. اما این امور برای یک زن باردار که شاغل میشود به سختی فراهم میگردد و وی همواره با استرس و نگرانی دست و پنجه نرم میکند و همواره با مخاطراتی همراه است که خود و جنینش را مورد تهدید قرار میدهد و ممکن است این امر اثرات نامطلوبی بر جنین بگذارد.

 تحقیقات دیگری نشان داده که اکثریت زنان کارمند بعد از آنکه محل کار خود را ترک کرده و به خانه می روند، فشار خون آنها کاهش می یابد، زیرا با استرس اضافی در رابطه با خانواده و وظایف خانه داری مواجهند.
 با توجه به اینکه زنان از نظر فیزیولوژیک توانایی کمتری دارند، و اینکه مسئولیت و رنج و زحمات طاقتفرسای تولید نسل از لحاظ طبیعت به عهده زن گذاشته شده است و زن باید بیماری ماهانه را درایام کودکی و پیری که از تبعات تولید نسل است تحمل کند، سنگینی دوره بارداری و بیماری مخصوص این دوره را به عهده بگیرد، سختی زایمان و عوارض آن را تحمل نماید، کودک را شیر بدهد و پرستاری کند؛ اینها همه از نیروی بدنی و عضلانی زن میکاهد و توانایی او را درکار و کسب کاهش میدهد. از این رو زنان شاغل به علت قبول مسئولیت مضاعف اجتماعی و خانوادگی، همواره در معرض انواع تنشهای روحی و آسیبهای جسمی هستند

روش تحقیق
منظور از روش در تحقيق، ارائه مهارت ‌ها و تجربه‌ هايي است كه دست ‌يابي به هدف را آسان ‌تر و عملي ‌تر مي ‌سازد و با صرف وقت كمتر، نتايج بيشتري به دست مي ‌آيد. اين نكته، در كلّيه روش ‌ها مطرح است. تحقیق را به عنوان کوششی منظم جهت فراهم نمودن پاسخ‌ یا پاسخهایی به سؤالات مورد نظر تعریف کرده‌‌اند. هدف اصلی هر تحقیق حل یک مشکل یا پاسخگویی به یک سؤال و یا دست‌یابی به روابط بین متغییرهاست
روش نمونه گیری
برای انجام این بررسی از روش نمونه گیری تصادفی که کلیه جامعه آماری را زنان تشکیل داده استفاده شده است .داده های مورد استفاده در این پروژه از 1 پرسشنامه حاوی سوالات فردی وسوالاتی مربوط به فرضیه های پژوهش جمع آوری گردیده است .سپس تجزیه وتحلیل جهت نتیجه گیری و پیشنهادات بعمل آمد

نتیجه گیری
با توجه به تهیه پرسشنامه این نتیجه حاصل می شود که نه شركت و نه نهادهاي تشكيل شده در شركتها از جمله: شوراي اسلامي كار، اداره ايمني وبهداشت كار و نه امور بانوان وخانواده اقدامات چشمگير و ويژه اي جهت حمايت و مساعدت از زنان باردار چه در مدت زمان بارداري و چه در زمان مرخصي زايمان براي آنها انجام نمي دهند

پیشنهادات برای مدیران
با توجه به عدم آگاهي زنان شاغل پيشنهاد مي شود جهت بالابردن آگاهي آنها اقدام به نشر وتهيه جزوه ، بروشورويا مجله نمايند.پيشنهاد مي شود در آیین نامه شركتها و همچنين شوراي اسلامي كار ، اداره بهداشت كار و امور بانوان و خانواده يك ماده در جهت حمايت از زنان باردار چه در دوران بارداري وچه مدت زمان مرخصي زايمان اضافه و لازم اجرا شود .

برای محققان آینده:
اين پروژه بصورت پرسشنامه بوده براي محققان آتي پيشنهاد مي شود از مصاحبه استفاده شود.و همچنين جامعه آماري اين تحقيق تنها در برگيرنده زنان بوده و مي توان از مردان هم پرسش نمود .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

قانون حمایت از زنان بادار شاغل 9 سال 10 ماه ago #90152

سلام
موضوع فایل ارسالی خوب است.باتشکر
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: مهسا سعیدی وفا