دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403

 



موضوع: سی شارپ – آرایه های چندبُعدی

سی شارپ – آرایه های چندبُعدی 10 سال 1 ماه ago #63850

سی شارپ – آرایه های چندبُعدی
گاهی اوقات شما نیاز دارید که آیتم های موجود در یک صفحه گسترده را در یک آرایه ذخیره کنید. برای این کار باید آرایه ای تعریف کنید که متشکل از چند سطر و ستون باشد. به چنین آرایه ای، آرایه چندبعدی گفته می شود.

آرایه هایی که ما قبلا به کار می بردیم آرایه های یک بعدی بودند، در آرایه های ۲-بعدی ما به تعداد دلخواه سطر و ستون شخص می کنیم. برای تعریف آرایه ۲-بعدی به شکل زیر عمل می کنیم:

ابتدا نوع و نام آرایه را مشخص می کنیم. توجه داشته باشید که بین کروشه باید تنها از یک کاما استفاده کنیم:

int[ , ] arrayTimes;

در مرحله بعد ابتدا نام آرایه را می نویسیم، بعد مساوی گذاشته و new را می نویسیم و بعد دوباره نوع آرایه و یک کروشه باز می کنیم. در میان این کروشه ابتدا تعداد سطر و سپس تعداد ستون ها را می نویسیم. در آخر نیز کروشه را بسته و یک نقطه ویرگول می گذاریم تا به سی شارپ بگوییم که دستور پایا نیافته است.

arrayTimes = new int[ ۵, ۳ ];

در دستور بالا ما آرایه ای از نوع عدد صحیح و با نام arrayTimes تعریف کردیم که شامل ۶ سطر و ۴ ستون است.

نکته مهم: ایندکس آرایه در سی شارپ از صفر شروع می شود. یعنی در یک آرایه که ۳ سطر داشته باشد اولین سطر صفر است نه یک و ایندکس سطر سوم هم ۲ خواهد بود.

فرض کنید می خواهیم در خانه ای از این آرایه که در سطر پنجم و ستون سوم قرار دارد مقدار ۱۰۰۰ را ذخیره کنیم. برای این کار از دستور زیر استفاده می کنیم:

arrayTimes [4,2] = 1000;

حالا اگر بخواهیم یک آرایه ۳-بعدی تعریف کنیم به شکل زیر عمل می کنیم:

int[ ,,] arrayName;

arrayName = new int[5,3,4];

در اینجا ما یک آرایه ۳-بعدی از نوع صحیح تعریف کردیم که نام آن arrayName است. این آرایه ۳-بعد دارد که بعد اول آن می تواند ۶ عدد صحیح را در خود ذخیره کند، بعد دوم ۴ عدد و بعد سوم ۵ عدد را ذخیره می کند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: مريم مهرگان فر
مدیران انجمن: مريم مهرگان فر