خوش آمديد,
مهمان
|
|
اخلاق حرفهاي يكي از مسائل اساسي همة جوامع بشري است. در حال حاضر، متأسفانه در جامعة ما در محيط كار كمتر به اخلاق حرفهاي توجه ميشود. در حالي که در غرب سكولار، در دانشهاي مربوط به مديريت و سازمان، شاخهاي با عنوان اخلاق حرفهاي وجود دارد، ولي در جامعة ديني ما در مديريت، به اخلاق توجه کافي نشده است.1 جامعه ما نيازمند آن است تا ويژگيهاي اخلاق حرفهاي مانند دلبستگي به كار، روحيه مشاركت و اعتماد، ايجاد تعامل با يكديگر و... تعريف، و براي تحقق آن فرهنگسازي شود. امروزه بسياري از کشورها در جهان صنعتي به اين بلوغ رسيدهاند که بياعتنايي به مسائل اخلاقي و فرار از مسئوليتها و تعهدات اجتماعي، به از بين رفتن بنگاه ميانجامد. به همين دليل، بسياري از شرکتهاي موفق براي تدوين استراتژي اخلاقي احساس نياز کرده، و به اين باور رسيدهاند که بايد در سازمان يک فرهنگ مبتني بر اخلاق رسوخ کند. از اينرو، كوشيدهاند به تحقيقات دربارة اخلاق حرفهاي جايگاه ويژهاي بدهند؛ وقتي از حوزة فردي و شخصي به حوزه كسب و كار گام مينهيم، اخلاق كار و يا اخلاق شغلي به ميان ميآيد؛ مانند: اخلاق پزشكي، اخلاق معلمي، اخلاق مهندسي و نظاير آن.
براي نمونه، چگونه ممكن است سيستم يك بيمارستان يا دانشگاه فاسد باشد، اما از پرستاران بخواهيم اخلاقي باشند. امروزه اخلاق حرفهاي نقش راهبردي در بنگاهها دارد و متخصصان مديريت استراتژيك، اصول اخلاقي شايسته در سازمان را از پيششرطهاي مديريت استراتژيك خوب دانستهاند.2 در اخلاق حرفهاي، مسئوليتهاي اخلاقي سازمان در قبال محيط داخلي و خارجي است و اين متمايز از حقوق كار است؛ اما حقوق كار نيز در آن وجود دارد. اصول اخلاق خوب از پيششرطهاي مديريت استراتژيك خوب است. اين اصول موجب ايجاد يك شركت و بنگاه خوب ميشود
پيوست:
|
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|
|
می توان خبرنگار را به عنوان یک سازمان در نظر گرفت. وظیفه خبرنگار، جستجوی واقعیات و انعکاس عادلانه و کامل مسائل و رخدادها است. خبرنگاران وظیفه شناس، از هر رسانهای که باشند، تلاش میکنند با صداقت در خدمت عموم باشند. امانت داری حرفهای سنگ بنای اعتماد به یک خبرنگار است.
|
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|