چهارشنبه, 19 ارديبهشت 1403

 



موضوع: اخلاق حرفه ای رسانه

اخلاق حرفه ای رسانه 9 سال 11 ماه ago #88930

اخلاق رسانه اي
اخلاق رسانه اي نقطه تلاقي علم اخلاق و عمل رسانه يا ارتباط جمعي است. با توجه به ويژگي هايي كه در خصوص مقوله اخلاق ذكر شد, اخلاق رسانه اي امري دروني و مرتبط با ارزشها و هنجارهاست. بدين مفهوم دروني است كه مجموعه قواعد و اصول اخلاق بايد توسط ارتباط گر و سازمان ارتباطي رعايت شود و از اين نظر با حقوق و قانون رسانه ها متفاوت است. چه بسا بسياري از شگردهاي رسانه اي كه به ظاهر با هيچ اصل و بند و تبصره اي از حقوق و قانون تنافي نداشته باشد اما با اصول اخلاق منافات دارد. از سوي ديگر اخلاق رسانه اي با ارزشها و هنجارها سروكار دارد, ارزشها و هنجارهايي كه از درون فرهنگ جامعه و در جامعه اسلامي از درون فرهنگ اسلامي سر بر مي آورد. لذا اخلاق رسانه اي اگر چه تابع اصول و قواعدي كلي و جهان شمول است اما به سبب ريشه گرفتن آن از مجموعه ارزشهاي بطن جامعه مي تواند از جامعه و فرهنگي به جامعه و فرهنگ ديگر متفاوت و متغير باشد. از اين رو تدوين اصول كلي اخلاق رسانه اي به سادگي تدوين قواعد كلي حقوق رسانه ها نيست و در هر فرهنگ و جامعه اي, تعاريف و محدوده هاي خاص خود را دارد.
.
اخلاق رسانه اي در اسلام
اسلام به عنوان دين خاتم و منطبق با فطرت همه آدميان, همه اصول اخلاقي ياد شده را مورد تاكيد و تصريح قرار داده و آيات قرآن و احاديث و سيره رسول اكرم (ص) و ائمه اطهارعليهم السلام همگي مالامال از رهنمودهايي است كه مي تواند اصول حرفه اي رسانه اي اسلامي شمرده شود. در تبييين اخلاق حرفه اي رسانه اي از ديدگاه اسلام بايستي به تفاوت ماهوي تعاريف, كاركردها و اصول پذيرفته شده در علم رسانه ها با مضامين و اصول اسلامي توجه نمود. با قبول اين مفروض حال مي توان از منظري دروني اصول زير را به مثابه اركان اصلي اخلاق رسانه اي در اسلام مورد توجه قرار داد:
خبررساني
خبررساني و اطلاع رساني يكي از كاركردهاي اصلي رسانه ها است و اين كاركرد در كنار دو كاركرد ديگر شامل آموزش و سرگرمي يك ركن اساسي كار وسايل ارتباط جمعي را شكل مي دهد. چنانچه اخلاق رسانه اي را در اسلام تابع گفتمان و يا جهان بيني فراگيري بدانيم كه احكام و اصول و ارزشهاي اسلامي را در ساير ابعاد زندگي بشر نيز تحت تاثير قرار داده و چارچوب وظايف فرد مسلمان را در آن قالب روشن ساخته, اخلاق خبررساني را نيز بايستي در ذيل جهان بيني و پارادايم تفكر, اخلاق و اصول اسلامي دانست. ارزشهاي اخلاقي اسلام جزيره هاي جدا از هم نيستند كه هر يك را فارغ از ديگري و به گونه اي مطلق بتوان مبناي عمل قرار داد. اسلام مجموعه اي به هم پيوسته از هنجارها و اصول و فلسفه هاست كه هر يك مكمل ديگري است.
شجاعت و شرافت حرفه اي خبرنگا
خبرنگار و رسانه از آنجا كه امانتدار جامعه در كسب, حفظ و انعكاس اطلاعات و اخبارند بايستي در راه اين امانتداري از هيچ .چيز دريغ نورزند
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

اخلاق حرفه ای رسانه 9 سال 11 ماه ago #89691

  • علی پوراشراف
  • علی پوراشراف's Avatar
اخلاق رسانه اي با ارزشها و هنجارها سروكار دارد, ارزشها و هنجارهايي كه از درون فرهنگ جامعه و در جامعه اسلامي از درون فرهنگ اسلامي سر بر مي آورد. لذا اخلاق رسانه اي اگر چه تابع اصول و قواعدي كلي و جهان شمول است اما به سبب ريشه گرفتن آن از مجموعه ارزشهاي بطن جامعه مي تواند از جامعه و فرهنگي به جامعه و فرهنگ ديگر متفاوت و متغير باشد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.