سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403

 



موضوع: دلایل کامیابی ایرانسل

دلایل کامیابی ایرانسل 9 سال 11 ماه ago #83399

موضوع تحقیق:




دلایل کامیابی شرکت ایرانسل


استاد:اقای پوراشرف

مرتبط با درس:برنامه ریزی وطراحی کسب وکار
تهیه وتنظیم: احمدرضا رضایی



شاید کمتر کسی در ایران باشد که تلفن همراه نداشته و یا لااقل با این فناوری آشنایی نداشته باشد . چندین شرکت در این زمینه در کشور ما در حال خدمات رساندن هستند . تالیا، همراه اول، ایرانسل و به تازگی ها نیز شرکت رایتل با ارائه نسل جدید تلفن همراه وارد بازار کشورمان شده اند و رقابتی در حد متوسط با یکدیگر دارند. همراه اول که بیشترین سهام آن در دست دولت است و شرکتی دولتی محسوب می شود در سال 1373 برای اولین بار در شهر تهران شروع به فعالیت کرد و در سا ل های آینده کل کشور را پوشش داد. همراه اول سیم کارت های دائمی خود را با قیمت بسیار بالایی به مصرف کننده عرضه می کرد و برای مردم ایران در آن زمان تلفن همراه کالایی لوکس به حساب می امد و تعداد اندکی قادر به خرید این سیم کارت ها بودند . پس از همراه اول شرکت تالیا در سال 1384 وارد بازار ایران شد و سیم کارت هایی اعتباری و با قیمت پائین روانه بازار کرد . تالیا نیز به علت قیمت بالای خدمات عرضه شده و همچنین کندی در توسعه مناطق تحت پوشش نتوانست جایگاه خوبی در بازار ایران داشته باشد .ودر نهایت ایرانسل با همکاری شرکتی از آفریقای جنوبی وارد بازار تلفن همراه شد . ایرانسل باوجود کمترین زمان فعالیت در بازار ایران توانسته موفق ترین اپراتور تلفن همراه در بین سه شرکت پیش گفته باشد.
با گسترش روز افزون نیاز مردم به ارتباطات از دور به خصوص تلفن همراه دولت برای رفع این نیاز در برنامه سوم توسعه به این موضوع توجه کرد و طی آن این موضوع در ماده 124 برنامه سوم توسعه گسترش شبکه تلفن همراه در دستور کار قرار گرفت.تا اینکه شرکت تالیا وارد بازار ایران شد و پس از آن مزایده ای در سال 84-85 برای واگذاری خدمات تلفن همراه برگزار شد. شرکت ترک سل برنده مزایده مذکور شداما به دلایلی شرکتی ایرانی به نام ایرانسل با همکاری شرکت ام تی ان از کشور افریقای جنوبی برنده نهایی این مزایده اعلام شدند .در سال 85 بود که ابن شرکت رسما فعالیت خود را در ایران آغاز کرد و سیم کارت های دائمی و اعتباری خود را اولین بار در شهرهای تهران تبریز و مشهد عرضه کرد.
اما به راستی راز این موفقیت در چیست؟ ایرانسل چگونه توانسته در مدت زمانی کوتاه 51٪سهم بازار را به خود اختصاص دهد؟
برای موفقیت هر سازمانی یکسری عوامل دست به دست هم می دهند تا پیروزی حاصل شود . در عمده ترین تقسیم بندی میتوان این عوامل را به عامل های داخلی و خارجی تقسیم بندی کرد.بکر بودن بازار ایران و هم چنین ساختار فرهنگی اجتماعی خاص ایران عواملی هستند که باعث شده است تا عوامل محیطی در موفقیت ایرانسل در بازار ایران نمود بیشتری داشته باشد.
عوامل محیطی دخیل در موفقیت ایرانسل
1.شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران: ما ایرانیان مردمی احساسی هستیم و در مراودات روزمره از تعارفات بسیار زیادی استفاده میکنیم و گاهی اوقات در این زمینه افراط می کنیم .این خصوصیت فرهنگی ما در ارتباطات از راه دور به خصوص تلفن همراه نیز سرایت پیدا کرده است . به طوری که چندین برابر استاندارد جهانی از تلفن همرا استفاده می کنیم .مکالمات طولانی و استفاده بیش از حد نیاز پیامک باعث شده سود های کلانی به شرکت های مخابراتی و به خصوص رهبر بازار یعنی ایرانسل برسانیم.
2.بازاری تقریبا خالی از رقیب: زمانی که ایرانسل وارد بازار ایران شد رقیب جدی پیش روی خود ندید .سال 85 که ایرانسل شروع به فعالیت کرد تنها دو شرکت در زمینه تلغن همراه در ایران فعالیت میکردند یکی همراه اول و دیگری تالیا.
همرا اول که مالکیت آن دولتی است. شرکت های دولتی بروکراسی شدیدی دارند و با پیچیدگی های خاصی دست به گریبان هستند همراه اول نیز از این قاعده مستثنی نیست. موضوع قابل توجه دیگر قیمت های بسیاربالای همراه اول بود که باعث میشد توان رقابت با ایرانسل را از دست بدهد.
تالیا شرکت دیگری است که در بازارایران فعالیت میکند .تالیا به علت کندی توسعه مناطق تحت پوشش بخش اعظمی از بازار را به ایرانسل سپرد.
3.نیاز روز افزون مردم ایران به تلفن همراه:در کشورهای توسعه یافته علاوه بر نسل اول تلفن همراه نسل های دوم و سوم نیز راه اندازی شده بود در حالی که در کشور ما این ضعف جدی و نیاز شدید مردم احساس میشد . با وجود ارتباطات گسترده جهانی از طریق اینترنت ودیگر شبکه های ارتباطی مردم ایران نیز کم بیش از این پیشرفت ها اطلاع داشتند و خواستار شبکه های ارتباط از راه دور به خصوص تلفن همراه بودند. ایرانسل نیز در اوج احساس نیاز به تلفن همراه وارد بازار ایران شد و به شایستگی توانسته به این نیاز مردم پاسخگو باشد و گوی میدان را از دیگر رقبا برباید.

عوامل داخلی دخیل در موفقیت ایرانسل
1- شناسایی بازار بکر و خالی از رقبای جدی: بازار ایران در زمینه تکنولوژهای نوین به خصوص تلفن همراه بازاری دست نخورده به حساب می اید و ایرانسل با شناسایی این بازار بکر توانسته بازار مناسبی را برای فعالیت پیدا کند. و با ارائه خدمات مناسب و جلب حد متوسطی از رضایت سود سرشاری را به دست آورده است.
2- گسترش سریع مناطق تحت پوشش: ایرانسل در اوایل کار در سه شهر بزرگ تهران تبریز و مشهد شروع به فعالیت کرد . طی پنج سالی که از عمر ایرانسل میگذرد توانسته 1874شهر و 22هزار روستا و 20هزار کیلو متر از جاده های کشور را پوشش دهد در این زمینه پیشرفت چشم گیری داشته است . در مقام مقایسه با دیگر اپراتورها پیشرفت بسیار بالایی داشته است. حتی نسبت به برنامه از پیش تعیین شده نیز جلوتر رفته است .ایرانسل تقریبا 85درصد جمعیت کشور را تحت پوشش آنتن هایش قرار داده است .
3-رهبری هزینه در ارائه خدمات نسبت به سایر رقبا به خصوص همراه اول:در طول سالهای اولیه ورودتلفن همراه به ایران تنها ا پراتور در بازار ایران همراه اول بود که سیم کارت هایی با قیمت بسیار بالایی عرضه می کرد. ودر آن زمان سیم کارت های این شرکت کالایی لوکس محسوب میشد که بسیاری از مردم به خصوص دهک های پائین جامعه قادر به خرید آنها نبودند . در همین زمان بود که ایرانسل با ارائه سیم کارت های دائمی و اعتباری ارزان قیمت توانست سهم بازار خود را به سرعت افزایش دهد.
در حال حاضر قیمت سیم کارت های ایرانسل بسیار ناچیز است و با مبلغی بسیار اندک تحویل مشترکان می شود و بیشتر درامد شرکت از خدمات اصلی و فرعی که به مشتریان ارائه می شود بدست می اید .
4-ارائه خدمات با تکنولوژی بالا در کنار تلفن همراه:ایرانسل همواره در بازار ایران در پی تکنولوژی های نوین بوده و موفقیت خوبی نیز در این زمینه کسب کرده است.
-اینترنت موبایل:اولین شرکت عرضه کننده اینترنت موبایل در ایران شرکت ایرانسل است که با استقبال خوبی از طرف مردم هم مواجه شد و پس از آن همرا اول اینترنت موبایل را عرضه کرد. ایرانسل با متنوع سازی بسته های اینترنت موبایل هنوز هم در بازار ایران پیشتاز است.
-پیامک تصویری: اصولا تکنولوژی های جدید برای انسان جذابیت دارد .در این میان پیامک تصویری نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای مردم ایران ارسال تصاویر جذابیت خاصی داشت که می توانستند زیباترین و خاطره انگیز ترین لحظات زندگی خود را که ثبت کرده اند برای دوستان و نزدیکان خود ارسال کنند و انها را در این زیبایی سهیم کنند .
-پیامگیر صوتی: باز هم ایرانسل به پیشتازهای خود ادامه داد و این بار پیامگیر صوتی را ارئه کرد .هنگامی که گوشی موبایل شما خاموش ویا شما فرصت پاسخگویی به آن را ندارید و اینجاست که این خدمت به کار شما می اید .
-وایمکس(اینترنت بی سیم ایرانسل):ایرانسل سرویس وایمکس خود را با تبلیغاتی گسترده در خصوص امکان جابه جایی کاربر آغاز کرد و با توجه به مناطق تحت پوشش و آنتن های گسترده در سراسر کشور توانست بازار نسبتا خوبی را بدست آورد. جدی ترین انتقاد کاربران وایمکس این است که با کوچکترین جابه جایی در مودم دچار پرش آنتن و یا از دست دادن سیگنال می شوند ایرانسل برای رفع این مشکل هنوز اقدامی نکرده است .
-نسل سوم تلفن همرا ه:بی شک جذاب ترین تکنولوژی در صنعت تلفن همراه که تا کنون کاربردی شده است تلفن تصویری باشد. ایرانسل با وجود دارا بودن زیر ساخت های نسل سوم تلفن همراه مجاز به ارائه این خدمت نیست . طبق قوانین دولتی ارائه خدمات نسل سوم تا دو سال به صورت انحصاری به شرکت تامین تله کام (رایتل)سپرده شده است .و شرکت دیگری مجاز نیست در این مدت خدمات نسل سوم را ارئه کند.حالا باید دید پس از پایان این دو سال ایرانسل قادر به رقابت با رایتل خواهد بود؟
5-مودم همراه : مودم های همراه که با سیم کارت های شرکت های مختلف قابل کاربرد است و قبل از ایرانسل چندین شرکت این نوع مودم ها را تولید می کرندولی ایرانسل با تبلیغاتی عظیم این مودم هارا که فقط با سیم کارت های ایرانسل کار میکندبه تازگی روانه بازار کرد است.
6-ارتباط دائم با مشتریان و گرفتن نظرات آنها:نمایندگی های ایرانسل را امروزه در هرجایی می توان دید مترو، نمایشگاها، شهرها و حتی روستاها . این نمایندگی ها و هم چنین سایت بسیار به روز و فعال ایرانسل عامل های ارتباط با مردم و همین طور گرفتن نظرات آنها هستند. تا بتوانند با توجه علائق آها رضایت مصرف کنندگان را کسب کنند.
7-ارائه خدمات در زمان و مکان مناسب:ایرانسل با حضور در نمایشگاه های موقت و دائمی در مناطق تحت پوشش همیشه در دسترس مشتریان بوده و هست و خدمات خود را به روز در اختیار مردم قرار داه است.همین عامل یعنی در دسترس بودن باعث شده تا شرکت فروش بیشتری داشته باشد و بتواند سود بیشتری را کسب کند.
8-همکاری با سازمان های یاری رسان به نیازمندان: ایرانسل در راستای مسؤلیت های اجتماعی سازمان خود با سازمان هایی چون کمیته امدادامام خمینی (ره) سازمان بهزیستی و هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در زمینه های کمک به نیازمندان و تسهیل پرداخت های مردم به نیازمندان ازطریق تلفن همراه فعال بوده است.
شرکت ایرانسل با تکیه بر عوامل داخلی و محیطی پیش گفته توانسته 51درصد از بازار تلفن هراه را در اختیار بگیرد . و بخش بزرگی از بازار اینترنت بی سیم را از آن خود کند. دستاورد های مهم این شرکت عبارتند از:


تحقق اهداف برنامه های بلند مدت سوم و چهارم کشور
تحقق خصوصی سازی و ایجاد بستر مناسب برای سرمایه گذاری خارجی بیشتر
تحقق سیاستهای دولت و مجلس محترم درخصوص تثبیت و کاهش قیمت‌ها
افزایش ضریب نفوذ و تحقق ضریب نفوذ تلفن همراه فراتر از برنامه
نوآوری، تحرک و نشاط در بازار تلفن همراه کشور
ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۳۳ هزار نفری در کشور
کاهش تصدی گری دولت و افزایش درآمدهای آن
۱/۲میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی تا کنون
حرکت در جهت تحقق دولت الکترونیک و کاهش
سفرهای درون شهری و جلوگیری از اتلاف انرژی
ارائه سرعت بالا در انتقال دیتای همراه و ارائه بیشترین سرعت باند پهن در کشور
انعطاف در تعرفه برای هماهنگی با نیاز مشتری و ارائه تعرفه بدون هزینه جابجایی و شارژ بدون تاریخ مصرف
ایجاد نخستین پورتال عرضه محصولات الکترونیکی ویژه تلفن همراه به عنوان اولین تجربه تجارت همراه در کشور
عرضه محصول منحصربه فرد سیم‌کارت پیام رسان ویژه کاربران حرفه ای دیتا و تله متری
ایجاد بستر ارتباطی ویژه سازمان‌ها، شرکت‌ها و کاربران از طریق حذف موانع زمانی، مکانی‌ و تجهیزات
ایجاد بزرگترین مرکز تماس شبانه روزی خاورمیانه و مراکز تماس منطقه ای با گویش‌های محلی
توسعه همکاری با بانک‌ها در راستای توسعه خدمات بانکداری همراه
ارائه سرویس های پیام چند رسانه ای و اینترنت همراه بعنوان خدمات مبتنی بر دیتا
ایجاد سیستم صورت‌حساب پیشرفته، چابک و منعطف برای ارائه سرویس‌های صوت و دیتا با تعرفه های متنوع
برقراری رومینگ بین‌الملل برای سیم‌کارت‌های اعتباری و فراهم سازی امکان رومینگ بین‌الملل دیتا
استفاده از بسترهای الکترونیک برای فروش سیم‌کارت و کارت شارژ و قرارداد همکاری با بانک‌ها
دسترسی به امکان خرید اعتبار در خارج از کشور از طریق اینترنت، سرویس خط به خط، شارژ مستقیم و شارژ الکترونیکی


این شرکت درامدی ماهانه حدود 65 میلیارد تومان دارد و یکی از مؤدی های نمونه مالیاتی در کشور است .51درصد از سهام این شرکت متعلق به بنیاد مستضعغان و شرکت صاایران به طور مشترک است و 49 درصد باقی مانده سهام متعلق به شرکت ام تی ان افریقای جنوبی است.
شرکت ایرانسل برای آینده خود اهدافی را تعریف کرده است :
-پیشرو در تکنولوژی و مشتری مداری
-توسعه زیرساخت‌های پایدار و پیشرفته مبتنی بر فناوریهای نوین شبکه تلفن همراه در سطح کشور
-توسعه بستر ارتباطی پر سرعت بی‌سیم مبتنی بر فناوری نوین وایمکس در سطح کشور
-ارائه بهترین کیفیت محصول و سرویس
-ارائه مناسب‌ترین خدمات با به‌صرفه‌ترین قیمت و تمرکز زدایی در خدمت رسانی
-افزایش کیفیت شبکه بصورت مستمر، جهت دار و هوشمند
-گسترش و افزایش ظرفیت شبکه و به‌روزرسانی آن
-حرکت به سمت اپراتور پیشرو و نوآور در سطح منطقه
-حداکثر استفاده از توان داخلی و ایفای نقش مولد در ارتقای دانش و تکنولوژی کشور
-ایجاد زیرساختهای مناسب و مورد نیاز برای پیاده سازی انواع خدمات دیتای همراه
-فراهم ساختن بستر مدیریت خدمات به وسیله مشتری
-توانمندسازی نیروی انسانی با به‌روز کردن دانش کارکنان در راستای ارائه خدمات کیفی به مشتریان متناسب با پیشرفت های تکنولوژیکی روز دنیا
چاش بزرگ پیش روی ایرانسل
شرکت ایرانسل خود را برای رقابت با شرکتی تازه نفس که به تازگی وارد بازار ایران شده است اماده می کند با وارد شدن تامین تله کام با نام تجاری رایتل به بازار ایران ایا باز هم شاهد یکه تازی های ایرانسل خواهیم بود؟
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.