سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تنفر از شغل خود

تنفر از شغل خود 9 سال 11 ماه ago #77756

طراحی کسب و کار
استاد پوراشراف
((دلایل تنفر افراد از شغل خود))
اصغر نظری یامچلو
مدیریت کسب و کار ترم 4

مقدمه:
همه هر روز با یک درجه از تعهد، انگیزه و شور و شوق سر کار نمی‌آیند؛ ولی اگر بیش از چند نفر از کارکنان شما مدام خسته، پراسترس و بی‌انگیزه باشند، می‌توان گفت که شما با یک مشکل مواجه هستید.
نبود تعهد می‌تواند نشانه‌ای از نبود رضایت شغلی کافی باشد – و کارکنان ناراضی ممکن است بیش از آنچه فکر می‌کنید برای شما هزینه داشته باشند.
علاوه بر هزینه بالای ترک کارکنان، ممکن است شما به دلیل مسامحه یا نبود تعهد از سوی آن‌ها متحمل هزینه شوید. بهتر است که نشانه‌های ناخرسندی کارکنان را از همان ابتدا شناسایی کنید و تمام تلاش خود را انجام دهید تا آن‌ها خرسندتر شوند و تعهد و سودآوری آن‌ها بیشتر شود.
در این جا به ۱۰ دلیل مهم اشاره می‌کنیم که ممکن است کارکنان شما به این دلایل از شغل خود متنفر باشند:
۱۰ آن‌ها فکر می‌کنند که مرغ همسایه غاز است. اگر دوستان کارکنان شما در شرکت دیگری تجربه شگفت‌انگیزی داشته باشند، چرا نباید آن‌ها احساس حسادت کنند؟ شفافیت در مزایا و امتیازهای کارکنان در شرکت‌های دیگر گاهی ممکن است باعث شود کارکنان شما آرزوی کار کردن در جای دیگری را داشته باشند.
همیشه شرکت‌های دیگر را زیر نظر داشته باشید و سعی کنید عقب نمانید. مطمئناً، شاید نتوانید برخی از امتیازها را تأمین کنید، ولی چرا سعی نکنید چیزی به کارکنان خود بدهید که ارزش بالیدن را داشته باشد؟ آن‌ها بیشتر انگیزه خواهند داشت، مشتاق خواهند بود که از شرکت خود تعریف کنند و شما از یک فرهنگ سازمانی بهبودیافته بهره خواهید برد.
۹ ارزش‌های آن‌ها با ارزش‌های شرکت هم‌راستا نیست. نارضایتی امری اجتناب‌ناپذیر است اگر همان چیزهایی که برای شما مهم است برای کارکنان شما هم مهم نباشد. اگر برای شرکت شما خلاقیت و همکاری ارزش محسوب می‌شود، بهتر است که در فرآیند استخدام بررسی این ارزش‌ها بخشی الزامی باشد. بازخورد و بازبینی مستمر می‌تواند به شما کمک نماید تا از ارزش‌های کارکنان خود مطلع باشید و این که تا چه حد با نیازها و ارزش‌های شرکت هم‌راستا هستند.
۸ احساس نمی‌کنند که به آن‌ها بها داده می‌شود. اگر وقتی را صرف تحسین کارکنان خود نکنید، ناگزیر بر رضایت کارکنان تأثیر خواهد گذاشت. قدردانی احساس وفاداری و پایبندی به ارزش‌ها را تقویت می‌کند. چه کاری انجام می‌دهید تا نشان دهید کارکنان شما اعضای باارزش شرکت هستند؟ این بدین معنی نیست که برای هر دستاوردی پاداشی مالی به آن‌ها بدهید – در عوض، به طور منظم از تحسین‌های کلامی استفاده کنید و گاهی برای عملکرد عالی هدیه یا پاداشی بدهید.
۷ عدم امنیت شغلی. اگر نگران این باشید که آیا چند ماه یا یک سال بعد هم شغل خود را خواهید داشت، خیلی راحت این امکان وجود دارد که شغل خود را دوست نداشته باشید. اگر شرکت شما با مشکل مواجه است، این بی‌ثباتی ممکن است به کارکنان شما آسیب رسانده باشد. شفافیت را حفظ کنید و سعی کنید روحیه را بالا و تیم خود را متعهد و مشغول نگه‌دارید … یا در غیر این صورت ممکن است آن‌ها بر اثر ترس شما را ترک کنند.
۶ جایی برای پیشرفت وجود ندارد. سیاست شرکت شما برای ترفیع افراد چیست؟ بسیاری از کارکنان احساس می‌کنند که در موقعیت خود گیر افتاده‌اند وقتی که هیچ شانسی برای پیشرفت درون شرکت خود نداشته باشند. این اغلب منجر به جستجو برای شغل دیگری می‌شود. شاید شرکت شما کوچک باشد، ولی این مهم است که برنامه‌ای اتخاذ کنید تا کارکنان شما هم با شما رشد کنند.
۵ آن‌ها از حقوق خود راضی نیستند. هیچ‌چیزی مانند این که احساس کنید کمتر از آنچه سزاوار شماست حقوق می‌گیرید، شور و شوق را از بین نمی‌برد. ارزیابی حقوق کارکنانتان شاید در مواقعی غیرواقع‌بینانه به نظر برسد، ولی شما باید گاهی از کارکنان خود بپرسید که از نظر آن‌ها چقدر باید حقوق‌بگیرند – صداقت آن‌ها ممکن است شما را شگفت‌زده کند.
۴ خطوط قرمز زیادی وجود دارد. قوانین ممکن است تیم شما را از بین ببرد. هیچ‌چیزی ناامیدکننده از این نیست که نتوانید خود تصمیم بگیرید. از طریق فضا دادن به کارکنان خود برای دستیابی به اهداف، استقلال آن‌ها را تقویت کنید. این کار سطح مناسبی از اعتماد و بهره‌وری ایجاد می‌کند و برای کل شرکت مفید است.
۳ آن‌ها به قدر کافی به چالش کشیده نمی‌شوند. کارکنان شما به طور مستمر دنبال آن هستند که مهارت‌های خود را توسعه دهند و از طریق کار با شما ارتقا یابند. نبود کاری هدفمند و چالش‌برانگیز مطمئناً منجر به نارضایتی می‌شود. بررسی کنید که آیا کارکنان شما احساس می‌کنند چیزی یاد می‌گیرند یا دانش خود را افزایش می‌دهند. اگر حس نکنند در حال بهتر شدن هستند، جایی خواهند رفت که احساس کنند می‌توانند پیشرفت کنند.
۲ شور و شوق از بین رفته است. تفاوت عظیمی بین زندگی کردن برای کار و کار کردن برای زندگی وجود دارد. آیا کارکنان شما عاشق کاری هستند که انجام می‌دهند؟ فضای کنونی کسب‌وکار باعث شده است بسیاری از افراد کارهایی را انجام دهند که علاقه‌ای به آن ندارند. توجه داشته باشید که کارکنان با شور و شوق بالا استخدام کنید و به آن‌ها انگیزه‌ای دهید تا شور و شوق خود را در طول کار خود حفظ کنند.
۱ رئیس آن‌ها افتضاح است. مدیریت ضعیف می‌تواند حتی در پرشورترین کارکنانی که حقوق خوبی هم دریافت می‌کنند، عشق به کار را از بین ببرد. اجازه ندهید مدیریت و رهبری بسیار بد شما انگیزه نیروی کارتان را نابود کند. آیا شما مدیریت ذره‌بینی می‌کنید و مدام انتقاد می‌کنید؟ آیا شما در برقراری ارتباط ضعیفید؟ اگر شما کارکنانی ناراضی داشته باشید، اولین چیزی که باید مد نظر قرار دهید عادت‌های مدیریتی خودتان است. قدم بعدی در واقع این است که با کارکنان خود صحبت کنید تا به عمق مسئله پی ببرید.

((کم محلی کردن به کارکنان ناراضی به شرکت شما آسیب خواهد رساند. به عمق مشکلات آن‌ها پی ببرید قبل از این که کارمندی ارزشمند را از دست بدهید.))

حال به نظر شما چه عوامل دیگری وجود دارد که باعث می‌شوند افراد از کار خود متنفر باشند؟ مواردی که در بالا ذکر شد تا چه حدی در بازار کار ایران هم صادق هستند؟ از نظر من که در ایران نیز تا حد زیادی این موارد صدق می‌کنند و حتی ترتیب هم تقریباً به همین صورت است و بیش‌ترین علت نارضایتی ناشی از عدم رضایت از رئیس و بعد از آن نبود شور و شوق کافی در کارکنان است. حال به نظر شما چه عوامل دیگری وجود دارد که باعث می‌شوند افراد از کار خود متنفر باشند؟
مواردی که در بالا ذکر شد تا چه حدی در بازار کار ایران هم صادق هستند؟ از نظر من که در ایران نیز تا حد زیادی این موارد صدق می‌کنند و حتی ترتیب هم تقریباً به همین صورت است و بیش‌ترین علت نارضایتی ناشی از عدم رضایت از رئیس و بعد از آن نبود شور و شوق کافی در کارکنان است.

((موفق باشید))
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

تنفر از شغل خود 9 سال 11 ماه ago #82268

  • علی پوراشراف
  • علی پوراشراف's Avatar
البته امنیت شغلی لزوما به رسمی کردن افراد خلاصه نمی شود. تشخیص استعدادهای کارمندان، آموزش به روز، ایجاد ارتباط صحیح میان فردی، کارهای تیمی، مشارکت افراد در تصمیم گیری، اعطای تسهیلات به کارمندان، ایجاد رقابت بر مبنای شایسته سالاری، برقراری عدالت کاری، از جمله عواملی است که به رضایت دوطرفه سازمان و کارمندان منجر می شود.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.