دوشنبه, 24 ارديبهشت 1403

 



موضوع: مولانا میراث فرهنگ ایران است

مولانا میراث فرهنگ ایران است 9 سال 10 ماه ago #92558

آیین بزرگداشت هشتصدمین سالگرد تولد مولانا با حضور نیلوفر لاری پور، استاد کتابدار، دکتر افشین یداللهی، محمد علی بهمنی و عبدالجبارکاکائی در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

آیین بزرگداشت هشتصدمین سالگرد تولد مولانا با حضور نیلوفر لاری پور، استاد کتابدار، دکتر افشین یداللهی، محمد علی بهمنی و عبدالجبارکاکائی در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

نیلوفر لاری پور مجری برنامه "ترانه تا ترانه"در مراسم بزرگداشت مولانا در واحد علوم وتحقیقات گفت: بر پایی گردهمایی و گسترش نشر و چاپ آثار بزرگانی که زمان حضورشان را درک نکرده ایم برای ماندگاری آنان و آثارشان تاثیر بسزایی دارد، باید سعی کرد که این گرامیداشت ها را برای ماندگاری هنرمندان معاصری که از میان ما رفته اند همچون ناصر عبداللهی و قیصر امین پورانجام دهیم و یاد و خاطره آنان را همواره زنده نگه داریم.

لاری پور افزود: خواندن آثار مولانا کار چندان ساده ای نیست. وجود ریتم و وزن موسیقیایی در اشعار مولانا وی ژگی بارزی است که در آثاراو می توان مشاهده کرد ، این ریتم می تواند گاهی باعث جذب خواننده شود و گاه هم سنگینی ریتم آن درک معانی آثار وی را دشوار می کند .

وی افزود: باید به عمق معنای آثار مولانا پی برد، تا معنایی فراتر از آنچه خوانده می شود، به دست آید.

وی با بیان این مطلب که توصیه می شود در ابتدا پیگیری آثار مولانا را با غزلیات آغاز کرد، خاطر نشان ساخت: کسانی که دوست دارند وارد فضای ترانه شوند،باید سعی کنند از ادبیاتی که در شکل گیری بسیاری از ترانه های امروزی تاثیر دارد دور و به ادبیات کلاسیک خود را نزدیک کرده تا شعر و ترانه هایشان قدرت شعری از نظر موسیقی و تاثیر گذاری داشته باشند.

استاد کتابدار محقق و مولف در زمینه ی ادبیات ایران و جهان با بررسی شناخت تخصصی مولانا در این مراسم گفت:سخن گفتن در مورد مولانا کاری بس دشوار است زیرا مولا نا دارای شخصیت چند بعدی است و با توجه به اشعار وی نیز می توان متوجه شد که مولانا تنها یک شاعر نیست بلکه معلم اخلاق و مصلح اجتماعی وعارف است که هیچ گاه ادعای شاعری نمی کند.

وی در ادامه گفت: ملیت های زیادی مولانا را از آن خود می دانند و اعتقادی به ایرانی بودن وی ندارد، ولی با توجه به سوابق زندگی و سخن مولانا به زبان فارسی و فرهنگ و نژاد و زبان او،معتقد هستیم که وی بر خواسته از خراسان و ایران است.

کتابدارخاطر نشان کرد: مولا نا در آثارش عشق را نیز فراموش نکرده و اغلب اوقات از وجود زن در عشق حمایت کرده است و عشق را در ارتباط با خدا معنا کرده است و در جنگ عقل و عشق ، عشق را پیروز می داند و در حوزه ی عشق ، غرق شدن در آن و ایثار و از خود گذشتگی را از ساختار های مهم آن میداند .

وی در پایان گفت:استفاده از وزن های متعدد و ریتم و آهنگ در اشعار مولانا نشان از ذهن موسیقیایی او است که با شرایط خود مولانا با عالم موسیقی سازکار است زیرا مولانا نوازنده رباب بوده است وخودش وزن و موسیقی را به خوبی می شناسد.

دکتر افشین یداللهی مجری شب شعر های انجمن شفق و انجمن دانشگاه تهران گفت: همیشه در هر سخنی که نام شمس تبریزی به زبان می آید نام مولانا در اذهان تداعی می شود و این یادآوری از معشوق و به یاد آوردن عاشق تنها می تواند دلیلی برای عظمت وجودی فرد باشد.

دکتر خلیل علی محمدزاده معاون فرهنگی واحد علوم و تحقیقات، فعالیت های فرهنگی در واحد علوم و تحقیقات را متنوع و به لحاظ کمی و کیفی در سطح دانشگاههای کشور کم نظیر خواند و گفت: مهمترین وظیفه ی مسوولین فرهنگی ، کشف و شناسایی استعدادهای دانشجویان و به صحنه آوردن آنهاست.

وی افزود: این مهم در واحد علوم و تحقیقات با وجود افکار مثبت و بلند رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و وجود دانشجویان ماهر و هنری فراوان در این واحد و همراهی اساتید شایسته به خوبی صورت گرفته است.

این مراسم با اهداء لوح سپاس رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به میهمانان ،اجرای زنده گروه موسیقی بسته نگار واحد علوم و تحقیقات و اجرای هنری توسط شهرام امیری و خواندن شعر توسط دکتر نادر بختیاری،زهرا عاملی،محمد حسین نعمتی و آقای طاهری به پایان رسید.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: فوزیه خالدی
مدیران انجمن: فوزیه خالدی