دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403

 



موضوع: مراحل پذیرش در فرآیند اقناع چیست؟

مراحل پذیرش در فرآیند اقناع چیست؟ 9 سال 11 ماه ago #81527

به دو بخش می توان توضیح داد:
بخش اول:
1) آگاهی : اولین مرحله در فرآیند پذیرش آگاهی است در این مرحله افراد به نحوی از پیام جدید مطلع می شوند آگاهی شرط لازم برای پذیرش تلقی می شود ولی شرط کافی نیست

۲) جلب توجه و علاقه مندی: اگر بخواهیم پیام نو و جدیدی را به پذیرش برسانیم لازم است توجه و علاقه پیام گیران را به خود جلب کند اصل اساسی برای جلب علاقه پیام گیران آن است که پیام با ستون بیشتری از نیازهای آنان ارتباط برقرار می کند.

۳) ارزیابی نظریه: پیام گیرنده بعد از آگاهی و جلب توجه و علاقه مندی به ارزیابی نظریه پیام و پدیده ای نوین می پردازد و سؤالهایی مانند چرا، چگونه، از کجا معلوم،دیگران چه می گویند و از این قبیل مطرح می کند.

۴) آزمون عملی: بعد از موفقیت پیام در مرحله ارزیابی نظری و یافتن پاسخی روشن و قانع کننده از سوی پیام گیر نوبت به مرحله آزمون علمی می رسد در این مرحله پیام گیرنده پیام نو را می آزماید و اگر در شرایطی نیست که خود این آزمون را انجام دهد از زبان کسانی که این آزمایش را انجام داده اند نتایج کار را می پرسد تا بتواند به نتیجه قطعی و پذیرش نهایی برسد.

۵) پذیرش و پیگیری: در این مرحله آخرین مرحله است که منجر به پذیرش نهایی می شود.

بخش دوم:
اقناع فرآیندی است که با توسل به تعقل و احساس در غالب مهارتهای کلامی و غیرکلامی و رسانه ای ذهنیت افراد را غالبا جهت تغییر رفتار و وادار کردن آنها به عمل معینی تحت تاثیر قرار می دهد این فرآیند هر چند دربردارنده ویژگی روان شناختی آزادی است و ترغیب شونده احساس می کند موافق میل خود، اهداف و رهنمودهای تعیین شده را انجام می دهد اما در واقع متضمن نوعی فشار روانی است که در مسیر ترغیب میان منطق و استدلال به هیجانها متوسل می شود در واقع اقناع حد وسط میان منطق، استدلال، تهدید و تنبیه به شمار می رود. سه دستورالعمل برای اقناع ضروری است:

۱) مجذوب کردن

۲) آموختن (عرضه پیام با استدلال)

۳) منقلب کردن (مخاطبان را از احساس انباشته کردن)
اگر بخواهیم در مخاطب نگرش جدیدی ایجاد کنیم باید به عوامل زیر توجه کرد:

۱) از افراد متخصص استفاده شود

۲) هدف تغییر نگرش باید به صورت غیرمستقیم باشد

۳) مبلغ باید دارای جذابیت باشد

۴) ارسال پیام حتما باید به صورت ناخودآگاه باشد

۵) معمولا افرادی که اعتماد به نفس پائین تری دارند سریع تر متقاعد می شوند
نکته:

هنگامی که نگرش مخاطب با نگرش متقاعد کنند ه یکسان نباشد باید از پیام دو طرفه استفاده کرد پیامهای هیجانی که همراه با ترس باشد دارای درجه متقاعد کنندگی بالاتری است در روانشناسی فرض بر این است که وقتی نگرش شخصی را تغییر دهیم می توانیم رفتار او را نیز تغییردهیم .

پس هرچه بیشتر درباره رفتار بشر بدانیم بیشتر می فهمیم که چگونه می توان نگرشها را تغییر داد بطور کلی اقناع که امروزه به وظیفه اصلی تبلیغات و روابط عمومی ها تبدیل شده از فنون مختلفی در راستای ترغیب دیگران بهره می جوید که برخی از آنها عبارت اند از: استفاده از نمادهایی که پاداش دهنده باشند.

انتخاب دقیق رهبران فکری به عنوان کانالهای ارتباط با عموم استناد به نمادهای ارزشی، فرهنگی، مثل پرچم و میراث که برانگیزنده حمایتهای عاطفی هستند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

مراحل پذیرش در فرآیند اقناع چیست؟ 9 سال 11 ماه ago #81998

سلام متشکرم
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: مژگان خسروی رستمی