شنبه, 29 ارديبهشت 1403

 



موضوع: ماجرای فنجان های حاوی تصویر هیتلر

ماجرای فنجان های حاوی تصویر هیتلر 9 سال 11 ماه ago #91653

بنام خدا
برلین- برخی بر این باورند که مجسمه های قدیسین را در حال گریه می بینند و یا تصویر مسیح را در شرابشان، هم چنین اخیرا زنی در برلین غربی تصور کرده بود که تصویر ادلف هیتلر را در میان گلبرگ های رز و نوشته های پر زرق و برق انگلیسی بر روی یک فنجان دیده است اما معلوم شده است که او نیم رخ یک مرد با سبیل هیتلری را خیال نکرده است.
این سوال که چگونه صد ها فنجان حاوی نشان رایش سوم و نیم رخ هیتلر از قفسه های فروشگاه زنجیره ای لوازم خانگی و مبلمان سر در آورده اند ، مقامات را در گیر خود کرده است .افسران تجسس روز جمعه در دورتمند اعلام کردند که تحقیقاتی را در مورد نمایش نشان نازی که در آلمان غیر قانونی می باشد را آغاز کرده اند.
کریستین زربروگن مدیر شعبه اونا ، در آلمان ، که این شغل خانوادگی اوست می گوید :در این 75 سالی که خانواده من در این کار بوده اند هرگز چنین اتفاقی نیافتاده است .او می گوید که فنجان ها به یک تولید کننده در چین سفارش داده شده بودند و هیچ کس هم متوجه این نشان که موقع باز کردن بسته ها و قرار دادن فنجان ها در قفسه ها فقط بر روی بعضی از آنها بوده ، نشده است.
این فنجان های قدیمی محبوب بمدت سه روز در فروشگاه های زربروگن بفروش میرسیدند قبل از انکه کسی متوجه آن نشان کوچک ، که نشان دهنده نیم رخ دیکتاتور نازی بر روی کلمه رایش و نشان کامل کننده صلیب شکسته نازی بود ، بشود.
آقای زربروگن در یک مصاحبه تلفنی گفت کارکنان ما متاسف و شرمنده هستند،تولیدکننده برای این اشتباه عذر خواهی کرده است و ما نیز از مشتریان بخاطر چنین اشتباهی که در پی یکسری بدشانسی ها رخ داده است ،عذر خواهی کرده ایم .
آنهابه مشتریان یک کارت هدیه 20 یورویی در ازای برگرداندن فنجان هیتلر نشان که فقط 1 یورو و 99 سنت بفروش رفته بود ، پیشنهاد کرده اند .
این فنجان ها زمانی مورد توجه عموم قرارگرفتند که زنی بنام اگنس ت، از شهر هرفورد، یک فنجان را بدفتر روزنامه محلی نیووست فالیش برد و گفت " فکر کردم من درست نمی بینم ".
از آن زمان تا کنون ، فقط 16 تا از 175 فنجان فروخته شده باز گردانده شده اند و این نشان دهنده محبوبیت قطعی این فنجان هاست که توجه رسانه های آلمانی و حتی موزه تاریخ معاصر آلمان را به خود جلب کرده است.
پتر هافمن سخن گو موزه بن گفت " جمع آوری اشیایی که مربوط به فرهنگ معاصر است ، وظیفه ماست " او همچنین اعلام کرد که این ابراز علاقه موزه به فنجان ها به هیاهویی که پیرامون فنجان هاست مربوط نیست .
او همچنین گفت " ماجرای پشت فنجان هاست که جالب است " "اما در حال حاضر ما نمی دانیم که ماجرا از چه قرار بوده است آیا این یک شوخی بوده و یا فقط از روی نادانی .
آقای زربروگن گفت که شرکت او با افسران تجسس همکاری کرده است تا این مسئله حل شود و تولید کننده های چینی و شرکتی که این فنجان ها را طراحی کرده است را مورد تحقیق و پرسوجو قرا رداده است .او همچنین گفت که باقی مانده این فنجان ها را نابود کرده اند.
آلمانی ها شدیدا" در مورد باز سازی نماد های نازی که در این کشور ممنوع است حساس هستند و بسرعت در جهت پاک کردن آنها و یا بر علیه هر کسی که آنها را بنمایش بگذارد بر آمده اند ،اما با این وجود ، و یا شاید هم به همین دلیل ، هر گاه که یک تصویر هیتلر در جایی دیده می شود ، احساسات همگان را بر می انگیزد .
آقای هافمن می گوید " هر گاه هیتلر خودی نشان می دهد ، جهان علاقه نشان میدهد."
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: علی اسدی