دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403

 



موضوع: اخرین ورژن جزوه نظر سنجی مورد تایید استاد خوشنویس

اخرین ورژن جزوه نظر سنجی مورد تایید استاد خوشنویس 9 سال 7 ماه ago #100765

بسمه تعالی

بنام خدا
نظرسنجی استاد خوشنویس

گردآوریو تایپ : اسدالله کاظمی (نماینده کلاس)

جلسه اول

شناخت را تعریف کنید؟هر زمانی که انسان نسبت به موضوعی اطلاعاتش کم باشد نیاز به شناخت پیدا می‌کند و در مورد آن موضوع آگاهی پیدا می‌کند شروع به کسب اطلاع کردن می‌باشد شناخت می‌گویند.

انواع شناخت یا روش‌های شناخت را نام ببرید و توضیح دهید؟
1ـ مبتنی بر حجیت:نظر دیگران را سؤال کردن و از تجربیات آنها سؤال کردن رفتن کنار افراد دیگر و از آنها نظر خواستن. اگر از یک نفر سؤال شود درست نیست چون امکان دارد شناختن کامل نباشد ولی اگر اجماع باشد صحیح است در کل کامل نیست فرد مغرضانه عمل می‌کند.

2ـ مبتنی به رمال و فال و رمز ور از : 100% رد چون پشتوانه علمی ندارد.

3ـ شناخت منطقی:نوعی شاخت عقلی است فقط خود را قبول دارند هیچ وقت شک نمی‌کند چون خداوند عقل داده فقط باید از عقل استفاده کنیم ولی این روش صحیح نیست.

4ـ شناخت علمی:کامل ترین روش شناخت، مشاهده می‌کند تجربه می‌کند آزمایش می‌کند در نهایت به نتیجه می‌رسد بهترین روش است.

علوم انسانی را تعریف کنید؟هرچیزی که به انسان برمی‌گردد و انسان بررسی می‌کند علوم انسانی می‌گویند.

ویژگی علوم انسانی را برای دفاع نام ببرید و توضیح دهید؟
1ـ جبری : در آن هیچ موضوعی ناگهانی و تصادفی رخ نداده است و هرچیزی یک علتی دارد مثال وقتی برگ می‌افتد بی علت نیست یا حرکت توپ یا بسیاری بی دلیل نیست و علتی داشت و دارد تصادفی نیست.
2ـ کلی : قابلیت تعمیم پذیری دارد. یعنی نتیجه ی موضوعی را بتوان به جامعه های شبیه به آن جامعه مورد تحقیق تعمیم داد.
3ـ پیروی از اصل امساک پذیری : یعنی وقتی تحقیق می‌کنیم از چند متغیر محدود استفاده کنیم. زیرا می‌خواهیم به بهترین نحوه کار کنیم هرچه گسترده تر شود کار سخت‌تر می‌شود(هر جه متغیر ها محدود تر ،تحقیق عمیق تر و کامل تر و محقق در زمان مورد نظر بهتر تحقیق می کند.) مثلاً :تحقیق بر روی علل طلاق ،می توان از میان هزاران علت طلاق بر روی 3 یا 4 علت تحقیق می کنیم.
4ـ تغییر و تحول پذیری : علوم انسانی ثابت نیست امکان دارد هر روز کامل‌تر می‌شود مثلاً عوامل کاهش ازدواج در سال 90 این چنین است و شاید در سال‌های بعد تغییر کند بر اساس مرور زمان امکان دارد تغییر کند و جابه جا شود.
5ـ آزمایش پذیری : علوم انسانی مانند علوم طبیعی قابلیت آزمایش را دارد.
6ـ تخصصی: برای مطالعه و تحقیق علوم انسانی ابزار و وسایل تخصصی وجود دارد


نظرسنجی بنام خدا جلسه دوم

مراحل تحقیق را نام ببرید و توضیح دهید؟
1ـ انتخاب موضوع 2ـ طرح تحقیق
3ـ تدوین فرضیه 4ـ گردآوری اطلاعات
5ـ تجزیه و تحلیل 6ـ نتیجه گیری

1ـ اولین گام و مهمترین مرحله برای تحقیق انتخاب موضوع : در واقع موضوع تحقیق سوال مورد نظر محقق می باشد
2ـ طرح تحقیق: این مرحله مانند نقشه راه محقق می باشد و کل مسیر تحقیق را نشان می دهد. مراحلی چون :ابزار گردآوری اطلاعات ،آزمون آماری ،نمونه ،روش نمونه گیری و ...
3ـ تدوین فرضیه: موضوع سؤال ذهن ماست وفرضیه حدس و گمان ما به سوال یا موضوع تحقیق است
مثلاً در موضوع : عوامل کاهش ازدواج می تواند :مسائل اقتصادی، عدم شناخت، تورم، افکار منفی، و ... جوابها موقتی و فرضی ما باشد که نیاز به طی کردن مراحل پایین دارد تا محقق متوجه شود کدام یک از فرضیه ها (جوابهای فرضی)اثبات یا رد شده است.
4ـ گردآوری : این مرحله در مورد موضوع ،فرضیه ها ،اهداف تحقیق اطلاعات گردآوری می کنیم
5ـ تجزیه و تحلیل :بعد از جمع آوری اطلاعات نیاز به تجزیه و تحلیل آنها داریم که از برنامه های گوناگونی چون spssاستفاده می کنیم
6)در این مرحله بعد از تجزیه و تحلیل اطلاعات به این نتیجه می رسیم که جوابهای موقتی (فرضیه )که به سوال (موضوع )دادیم رد یا اثبات می شود
مستقل : متغیر مستقل که روی متغیر وابسته اثر می‌گذارد.علت-محرک
وابسته متغیری که از مستقل تاثیر می پذیرد.معلول- پاسخ
انواع متغیر کمی ـ کیفی
پیوسته و گسسته
مزاحم

روش فرضیه نویسی:همیشه ابتدا مستقل سپس وابسته می اید
به نظر می‌رسد بین تحصیلات والدین و موفقیت دانش آموزان رابطه معنا دار وجود دارد.
به نظر می‌رسد بین تغییرات جوی و میزان بارندگی رابطه معنا دار وجود دارد
به نظر می‌رسد بین اشتغال بانوان و قدرت تحکیم خانواده رابطه معنا دار وجود دارد.
موضوع :تأثیر برنامه‌های ماهواره‌ایبر روابط خانواده
مستقل وابسته

به نظر می‌رسد بین برنامه‌های ماهواره ای و تربیت فرزندان رابطه معنا داری وجود دارد.

به نظر می‌رسد بین برنامه‌های ماهواره ای و تحکیم خانواده رابطه معنا داری وجود دارد.

به نظر می‌رسد بین برنامه‌های ماهواره ای و فرهنگ زدایی رابطه معنا داری وجود دارد.

متغیر کمی: متغیری که با عدد سر و کار دارد مثل: سن، تعداد جمعیت، مثل سرعت، میزان حقوق

متغیر کیفی: به صورت کیفی مطرح می شود.مثل میزان تحصیلات، مثل رشته، مثل رشد

کمی خود 2 دسته می‌باشد : 1ـ گسسته یا پیوسته
مثل سن: که هم پیوسته است و تعداد افراد خانواده گسسته
اگر اعشار گرفت پیوسته است مثل سن :24 سال 5 ماه و3 روز است اگر اعشار پذیر نشد متغیر گسسته است، مثل تعداد نفرات کلاس یا اعضای خانواده .نمی توان گفت 2 نفر و نصفی
متغیر گسسته : نتوانیم اعشار دهیم گسسته است.
متغیر پیوسته: اعشار دارد.


نظرسنجی بنام خدا جلسه سوم

متغیر مزاحم ؟
اگر هر متغیر دیگری غیر از متغیر مستقل روی وابسته اثر بگذارد متغیر مزاحم است.

منابع موضوع :
1)خلاء در دانش:هر انسانی یکسری اطلاعات دارد و نسبت به یکسری موضوعات بی اطلاع هست.این نا اگاهی های وی می تواند موضوع تحقیق (سوال )باشد
2)تفاوت در نتایج دو یا چندیق: تحق
مثلاً در مورد میزان استراحت و بازدهی تحقیق می‌کنیم مثلا یکی میگوید بین کار و استراحت 1 ساعت می‌باشد و دیگری می‌گوید بین کار و استراحت 2 ساعت استراحت می‌باشد، گاهی اوقات بین دو تحقیق دو نتیجه وجود دارد که همین باعث تحقیق می‌شود چون خودش سؤال است که کدام درست است.

3)واقعیت تبین نشده : در عالم هستی هنوز موضوعاتی وجود دارد که ما انسان ها نسبت به انها اطلاعات زیادی نداریم مانند درمان بسیاری از بیماری ها یا مسائل مربوط به کهکشان .همین موارد می تواند در ذهن محقق موضوع (سوال )ایجاد کند
فرضیه‌ها دو دسته‌اند:
1ـ فرضیه جهت دار 2ـ فرضیه بی‌جهت
مثال: به نظر می‌رسد بین افزایش حقوق کارکنان و بالا رفتن انگیزه آنها رابطه معنادار وجود دارد، به نظر می‌رسد بین بالا رفتن تورم و کاهش سطح توانایی مردم رابطه معنادار وجود دارد.
در این مثال ها جهت تاثیر متغیر مستقل بر وابسته مشخص شده است .یعنی با مسائلی چون( کاهش و افزایش و بالا رفتن و پایین آمدن )سرو کار داریم.ولی. اگر این جهت دهی ها در متغییر مستقل و وابسته وجود نداشته باشد فرضیه بدون جهت می شود .
به نظر می رسد بین حقوق کارکنان و انگیزه کارکنان رابطه معنا داری وجو دارد
به نظر میرسد بین تورم و سطح توانایی مردم رابطه معنا داری وجود دارد.
در کل فرضیه ها بیشتر به صورت بدون جهت طراحی می شود تا هیچ نوع جهت دهی و سوگیری از سوی محقق وجود نداشته باشد . جانبدارانه عمل ننماید

ملاک‌های تدوین فرضیه:
1ـ رابطه بین دو متغیر وجود داشته باشد.
2ـ قابل آزمایش باشد.
3ـ فارغ از ارزش‌های اخلاقی باشد، یعنی اجازه نداریم روی هیچ کسی عیب گذاری کنیم. هیچ صفتی به کسی تعلق دهیم ، هیچ گونه قضاوتی در آن نباشد
4ـ روشن ـ دقیق

منابع فرضیه:
1ـ کشف و شهود ناگهانی مثل : اینکه یکدفعه به ذهن می‌رسد.
2 ـ بر اساس نظریه‌ها مثل : نظریه‌داخل کتاب
3ـ بر اساس تجربیات فرد باشد.
4ـ بر اساس مطالعات پیشین و گذشته

انواع روش تحقیق بر اساس هدف : 1ـ بنیادی : محقق فقط هدفش بالا بردن سطح اطلاعاتش باشد.
2ـ کاربردی : جنبه اجرایی دارد مثل اعتیاد و طلاق، در زمانی می باشد که در جامعه مشکلی پیش می آید واز محقق های این حوزه
دعوت بکار می‌شوند از آنها کمک می‌گیرند و و تلاش می کنند تا با یکسری تحقیقات این مشکل را حل نمایند

انواع روش تحقیق بر اساس روش:
1ـ مطالعه اکتشافی:قبل از هر تحقیقی که محقق می‌خواهد انجام می‌دهد یک نمونه خیلی کوچک را انتخاب کند نواقصش را رفع کند بعد در اندازه بزرگ انجام دهد مثل : مدل‌ها
2ـ از نظر تاریخی :هر رویدادی که در گذشته اتفاق افتاده را مورد بررسی قرار می‌دهیم . مثلاً تاریخ ملل یا تاریخ ایران در انقلاب و مقایسه واقع انقلاب‌ها چون به گذشته برمی‌گردد علتش را می‌توانیم بررسی کنیم.

هدف از مطالعه تاریخی: 1ـ مطالعه تاریخ ملل 2ـ مقایسها تاریخ دو یا چند ملت یا رویداد 3ـ کشف علت وقایع

3ـ تحقیق موردی:تحقیق بر روی یک موضوع بسیار محدود به صورت کامل و همه جانبه
مثلاً : در مورد یک شخصی چون بو علی سینا .از ابتدای تولد تا مرگ ایشان هر آنچه به ایشان مربوط می شود مانند تاریخ و محل تولد –تعداد افراد خانواده –شغل پدر - تحصیلات وی –آثار و...بررسی میشود.نکته مثبت این تحقیق این است که به دلیل اینکه تحقیق کاملی در مورد موضوع انجام شده می توان علت وقایع و حوادثی یا مسائلی مهمی که برای ایشان رخ داده علت یابی نموده و نکته منفی نیز این است چون بسیار ریز و جزئی مطالعه شده است نتایج این تحقیقرا نمی توان به سایرین تعمیم داد
4ـ تحقیق پیماشی یا زمینه یابی : یعنی نظر مردم را نسبت به یک موضوع ریشه یابی می‌کند محقق بررسی می‌کند که مردم چه می‌دانند و چه فکر می‌کنند . مثلاً در مورد پزشک خانواده یا یارانه چه می‌دانند و چه فکر می‌کنند محقق بررسی می‌کند مردم جامعه‌اش چه فکر می‌کنند و نظرشان و میزان علاقه مندیشان در مورد موضوعش چیست.
واحد تجزیه تحلیل مقیاس یا واحدی است که محقق برای تحقیق خود انتخاب کرده واحدش فرد است یا خانواده یا جامعه ایران.یک اثر تاریخی است یا کل آثار یک دوره
مثلاً :
تورم در کل جهان
تورم در جهان سوم
تورم در ایران
تورم در تهران
این معیاری است که ما می‌خواهیم بررسی کنیم گاهی فقط کل جهان است گاهی اوقات ایران و گاهی شهر است. واحد تجزیه و تحلیل آن مقیاسی است که ما روی آن کار می‌کنیم.

طرح های اساسی زمینه یابی دو مورد می‌باشد؟
1ـ مقطعی :یک دور زمانی
2ـ طولی:چند دوره زمانی بررسی می‌شود
ـ اگر در زمان خاصی بررسی کنیم مقطعی می‌شود مثل انتخابات 92 (مقطعی)
ـ ولی درمطالعه طولی چند دوره انتخابات بررسی شده و سپس نتایج هر دوره را با هم مقایسه می کنیم.

نظرسنجی بنام خدا جلسه چهارم

جامعه آماری؟
به گروهی که روی آن بررسی می‌شود جامعه آماری می‌گویند به کلیه افراد حوادث یا اشیاء که مورد تحقیق قرار می گیرد
علت ترافیک شهر تهران ، علت روی آوردن دانشجو به دانشگاه علمی کاربردی
جامعه آماری می‌شود جامعه آماری

سرشماری: تحقیقی که کل جامعه آماری انجام و تحقیق می‌شود.

=N جامعه آماری = پاارمتر
=nنمونه، آماره.(مقدار عددی و کمی جامعه پارامتر 500 و مقدار کمی نمونه آماره 50می باشد)
نمونه گیری = ضرورت نمونه گیری
پارامتر = مقدار عدد یا مقدار کمی جامعه می‌شود مثلاً هزار تا دانشجو
پارمتر
4 3 2 1 1 فاصله 100 = 500 جامعه
50 نمونه
2 انتخاب نفر اول 50 تا 100 تا می‌ریم
جامعه ج N 10 = 500 4 = 240 جامعه
نمونه ن n 5 60 نمونه

1ـ تصادفی ساده
انواع نمونه‌گیری 2ـ تصادفی سیستماتیک
3ـ تصادفی طبقه‌ای
4ـ تصادفی خوشه‌ای

ضرورت نمونه گیری: صرفه جویی در زمان ـ هزینه ـ انرژی ـ نیروی انسانی و ...
به دلیل اینکه نمی‌توان کل جامعه را بررسی کنیم و زمان –هزینه و نیروی انسانی و ... زیادی استفاده می شود لذا نمونه گیری انجام می پذیرد.و بر گروه محدود تری که نمونه می باشد تحقیق و بررسی می کنیم و بعد از تحقیق نتیجه را به جامعه تعمیم می دهیم.
به کلیه افراد ـ حوادث و.. جامعه می گویند و نمونه بخش کوچکتر جامعه .تحقیق که به اتمام رسید نتیجه جامعه به نمونه تعمیم می یابد
انواع نمونه گیری
-1) تصادف:ساده :کلیه جامعه آماری باید عددی را بخود اختصاص دهند که تعدادی را بصورت قرعه کشی بعنوان نمونه در نظرمیگیریم .
2- تصادفی منظم یا سیستماتیک : کلیه جامعه آماری را فهرست و شماره گذاری نموده و با محاسبه نسبت جامعه و نمونه را یک عدد قرار داده و طبق آن نمونه ها را انتخاب می کنیم مثلا: اگربخواهیم از بین 200 نفر دانشجو 20 نفر را انتخاب نماییم ، ابتدا 200 نفر دانشجو را فهرست نموده و سپس (200را تقسیم بر 20 نموده عددحاصله که 10 میشود ) از بین 10 نفر دانشجوی اول فهرست ، یک نفر را به تصادف انتخاب میکنیم و همینطور 10 تا 10 انتخاب میشوند ( دانشجوی شماره 6 بعدی میشود 16 -26 – 36

تصادفی سیستماتیک : N مثلاً اگر 500 جامعه آماری باشد نمونه گیری 50 تا باشد یعنی
nفاصله 10 = 500 جامعه آماری
50 نمونه
7 6 5 4 3 2 1
اولین عدد به صورت تصادفی انتخاب می‌کنیم.
بعد 10 تا فاصله می‌دهیم و 10 تا 10 ادامه می‌دهیم

33 23 13 3
4 = 240 جامعه آماری
60 نمونه

7 6 5 4 3 2 1
18 14 10 6 2


3)نمونه گیری طبقه ای : در جامعه‌ای کار می‌کنیم که همه یک دست نیستند
: ابتدا اعضای جامعه به چند گروه یا طبقه تقسیم شده و سپس ا ز هر طبقه یک نمونه انتخاب می شود مثلا:در یک دانشگاه 2000 نفر کارمنددر حوزه کاری مختلف مشغولند : طبقه اول = 200نفر در حوزه پژوهشی طبقه دوم : 300نفر درحوزه آموزشی طبقه سوم : 400 نفر در حوزه دانشجویی طبقه سوم : 700 نفر در حوزه معاونت اداری

یا مثلا در شرکتی دیپلم دارند فوق دیپلم دارند لیسانس، دکترا، دیپلم
در این نمونه گیریدر جامعه‌ای که ناهمگون است هر کس در یک طبقه است از لحاظ سنی ـ شغلی ـ جنسی
طبقه = مثال: تأثیر امکانات آموزشی بر عملکرد دانش آموزان

دبستانی 25/0 25
100 راهنمایی 25/0 نمونه 25
جامعه دبیرستان 25/0 25
مثال: تأثیر مقدار مدیریت بر روحیه کارکنان جامعه 100
10 از کل
رسمی قراردادی پیمانی شرکتی
20% 40% 35% 10%

خوشه‌ای: ایران

شیراز قزوین اصفهان تهران

منطقه 5

12 6 ناحیه

کوچه

پلاک

تصادفی ساده: هم کد گرفتند و مشخص شده است.
در سیستماتیک : بین آدم ها فاصله مشخص است.
در طبقه ای : طبقات مختلف داریم جامعه ما ناهمگون است یکدست نیستند از لحاظ جنسی، شخصیتی با هم تفاوت دارند.
(در خوشه‌ای) با جمعیت خیلی زیاد سر و کار داریم مثل قاره ـ کشور ـ مثل استان نمی‌توانیم دانه دانه عدد دهیم، وقت نداریم از خوشه‌ای استفاده می‌کنیم.



مقیاس‌های اندازه‌گیری
1)مقیاس اسمی : کیفی هستند فاصله وجود ندارد اولویت وجود ندارد
عدد نیست
جنس = زن مرد
مثلاً = جنسیت ـ گروه خونی ـ شغل

زن مرد فاصله وجود ندارد اولویت ندارند

2)مقیاس رتبه ای (ترکیبی) = کیفی ـ فاصله وجود ندارد ـ اولویت وجود دارد
مثلاً = سطح تحصیلات کسی دیپلم دارد ، کسی فوق لیسانس دارد

فاصله وجود ندارد، اولویت وجود دارد


3)مقیاس فاصله ای = کمی = فاصله وجود دارد = اولویت وجود دارد = صفر قراردادی
عدد دارد یعنی مشخص است

درجه حرارت 181 و 180 و 175 و 17 مثلاً خلبان باید قدش 170 به بالا باشد.
صفر قراردادی
مثلاً = استخدام مهمان دار ، درجه حرارت

4) مقیاس نسبی : دارای کمیت – فاصله عددی وجود دارد - الویت وجود دارد ( ولی صفرواقعی است )مثال : شماره حساب که صفر آن واقعی است ، یعنی دیگر موجودی نداریم .



نظرسنجی بنام خدا جلسه پنجم

ابزار گردآوری اطلاعات را بنویسید؟
1ـ پرسشنامه 2ـ مصاحبه 3ـ مشاهده یا تحقیق میدان 4ـ کتابخانه‌ای
1)پرسشنامه :رایج ترین ـ پرکاربردترین ابزار گردآوری اطلاعات
ملاک مراحل تدوین پرسشنامه چیست؟
1ـ نامه پیوست :با نامه پیوست آغاز می شود.نامه ای که من محقق به شما پاسخگو می‌دهم 1ـ خودم را معرفی می‌کنم 2ـ موضوع را می گویم 3ـ میگویم محرمانه است 4 ـ در آخر تشکر می‌کنم

2ـ سؤالات جمعیت شناختی : و سپس سوالاتی که مربوط به خود پاسخگو می شود،مطرح می شودسن جنس شغل تحصیلات

3ـ ابتدا سوالات ساده و سپس سخت و در انتها دوباره سوالات ساده مطرح می شود.
4)90تا95 درصد سوالات بسته و مابقی باز طراحی می شود
5)سوالات جنبه ارشادی نباشد
6)سوالات ترکیبی نباشد
7)به گونه ای طراحی نشود تا پاسخگو رج بزند
8)به دنبال موضوع –هدف- فرضیه ها سوالات طراحی شود
9)ـ گاهی سوالات گزینشی داریم مثلا در مورد سوال برنامه‌های تلویزیونی به جنسیت برمی‌گردد اگر آقای هستی این سوالات را جواب دهید یا اگر فرزند دارید جواب دهید
10)ـ گاهی پرسشنامه (سوالات دام هستند یعنی مچتان را می‌گیرند یعنی برای جواب های پرت دام می‌گذاریم مثلا یک یک سوال را چند مدل می‌دهیم مثلا میدهیم آیا ماهواره خوب است یا بد ؟ جواب 1ـ خوب 2ـ بد
سوال دام ؟ آیا شما ماهواره استفاده می‌کنید ؟ 1ـ بله 2 ـ خیر
11)ـ تعداد سوالات نه خیلی کم باشد که اطلاعاتی کسب نشود نه خیلی زیاد باشد که طرف اذیت شود

انواع پرسشنامه را نام ببرید و توضیح دهید؟
پرسش نامه بسته :
پرسش نامه‌ای که سؤال را مطرح می‌شود جواب زیرش می‌باشد من مخاطب یکی را انتخاب می‌کنیم مانند نظرسنجی استادان کل سؤال تستی است.

نظر شما نسبت به فلان موضوع (..............) چیست؟
1ـ بسیار موافقم بسیار خوب (عالی)
2ـ موافقم خوب
3ـ بی طرف بی طرف
4ـ مخالف موافق
5ـ بسیار مخالف بسیار موفق
2ـ پرسش‌نامه باز : سؤال را می‌دهیم جواب : هر چی دلت بخواهد جواب می‌دهی مثل سؤالات تشریحی

محاسن و معایب پرسشنامه باز و بسته:

محاسن :
در پرسشنامهبسته : از دیدگاه محقق خیلی راحت است، از دیدگاه پاسخگو هم خیلی راحت است.
معایب پرسشنامه بسته: از دیدگاه محقق جنبه القایی دارد.
پس نکاتمثبت : تجزیه و تحلیل وجمعآوریاطلاعاتخیلیراحتاست . و پاسخگو راحت جواب می دهد.
نکاتمنفی : پاسخگومجبور بهجوابدادنفقطهمانگزینههامیباشد
محاسن :
پرسشنامه باز : در باز پاسخگو به محقق اطلاعات داده می‌شود که شاید محقق نمی‌دانسته خوبی برای پاسخگو : به راحتی دستش باز است هرچه که بخواهد اطلاعاتش را می‌نویسد.

معایب پرسشنامه باز : تجزیه و تحلیل خیلی سخت است زیرا باید دونه دونه کد گذاری کند کسل می‌شود، خسته‌کننده می‌باشد.
پسپرسشنامهباز : سوالی که محقق میکند پاسخگو هر چه بخواهد و آزادانه جواب میدهد
. نکات منفی : زمانبر است ومحقق نمیتواند همه جوابها را کد گذاری کند. نکات مثبت : محقق اطلاعات زیادی در مورد موضوع اش پیدا میکند

در کل محقق سوالهای مورد نظرش را بصوت کتبی در اختیار نمونه میگذارد و سوالها باید مرتبط با موضوع باشد و به دوصورت بسته و باز انجام میشود . بسته : سوالی که میپرسیم لیست جوابها را نیز در زیر آن قرار می دهیم ( مخالف –بینظر–موافق )
در کل می توان گفت که پرسشنامه (دارای محاسن : با هزینه کم، زمان کم و نیروی انسانی کم تعداد بسیار زیادی پرسش‌نامه پر می‌شود، می‌توانم اطلاعات زیادی را در زمان کم از طریق پرسشنامه کسب کنیم.

و معایب: در پرسشنامه گاهی اوقات پاسخگو سواد ندارند و قادر به جواب گویی نیستند ممکن است بچه باشد و این روش گردآوری مورد استفاده قرار می گیرد.)می باشد

بررسی مقدماتی پرسشنامه:
سه کار را انجام می‌دهیم تا بدانیم پرسشنامه خوب و درست طراحی شده است یا خیر
1ـ پرسشنامه را نزد کسانی(اداره – سازمان –شرکت) که تحقیق برای ایشان انجام میشود برده و نظرشان را جویا می شویم
2ـ پیش کارشناسان آن رشته می‌رویم مثلاً موضوع تحقیق در مورد مسائل روانشناسی می باشد پس از کارشناسان روانشناس بهره می گیریم
3ـ تعدادی پاسخگو را انتخاب می‌کنیم نظر پاسخگو را می‌گیریم
در کل نتایج این 3 گروه اگر بالاتر از 70 تا 75% بود پرسشنامه ما قابل قبول است
اگر زیر 70 تا 75% بود دوباره پرسشنامه را تدوین می‌کنیم و سه مرحله بالا را دوباره طی میکنیم تا به بالای 70 درصد برسیم

انواع ارایه پرسشنامه
1ـ پستی 2ـ حضوری 3ـ تلفنی

1ـ پستی : احتمال برگشت پرسشنامه خیلی کم است چون ممکن است انگیزه نداشته باشد کنترل هم ندارد زمانی که نمونه من در مراکز خیلی زیاد پراکنده است وقت ندارم دونه دونه کار کنم در خوشه ای از پستی استفاده می‌کنیم.

2ـ حضوری: خود محقق و پاسخگو رو در رو قرار گرفته‌اند ـ انگیزه می‌دهد ـ کنترل می‌کن ـ همان موقع جواب می‌گیره ـ بهترین پرسشنامه حضوری است.

3ـ تلفنی : محقق به مخاطب زنگ می‌زند خوب است یا بد، سؤالات زیادی نمی‌شود کرد ولی راحت‌تر جواب می‌دهیم چون رو در بایستی نداریم، در پرسشنامه تلفنی هزینه بر است بعضی ‌ها جوابگو نیستند.


2)مصاحبه: یک از ابزار گردآوری اطلاعات که سؤال را رو در رو "شفاهی" از مخاطب می‌پرسیم.

نکات مورد توجه مصاحبه:
1ـ وقتی من می‌خواهم
2ـ از قبل تماس بگیریم و هماهنگ کنم با فرد مصاحبه شونده زمان و مکان را مشخص میکنیم می پرسم
3ـ روز قبل از مصاحبه معلومات خود را در مورد موضوع مورد بحث بالا می‌بریم
4ـ روز مصاحبه باید آراسته باشیم رسمی باشیم یک ساعت یا چند دقیقه قبل از قرار ملاقات در موقعیت قرار گیریم برای اینکه زودتر با محیط آشنا شویم استرس مون بریزد
5ـ سر میز مصاحبه: در مصاحبه با مصاحبه شونده رابطه گرم برقرار کنیم و طوری محبت کنیم که جواب سؤالا را بگیریم زیرکانه

انواع مصاحبه : 1ـ منظم 2ـ نامنظم
1ـ مصاحبه منظم : 1ـ موضوع مشخص است 2ـ سؤالات از قبل طراحی شده 3ـ از همه آدم‌های مصاحبه شونده سؤالات یکسان و به ترتیب س‍ؤالات دونه دونه پرسیده می‌شود

2ـ مصاحبه نامنظم : فقط و فقط موضوع مشخص است (عادل فردوسی پور سؤالات را می‌پرسد) و پرسشگر هر سوالی که مربوط به موضوع بوده و در رسیدن به نتیجه کمکش می کند را از پاسخگو می پرسد

3)مشاهده : من به عنوان یک محقق سؤالات را کتبی نمی‌نویسم اصلا سؤالی نیست زنده و طبیعی وارد حوزه کار می‌شوم خودم مشاهده می‌کنم مثل تحقیق میدانی در محیط قرار می‌گیرد و جزیی از محیط خود را فرض می‌کند.حضور کامل در محیطی که کار تحقیقاتی انجام میدهیم و جمع آوری اطلاعات از طریق ملاحظه دقیق و ثبت و ضبط پدیده ها ، آنطور که در دنیای واقعی اتفاق می افتد و به صورت سه نوع سری –نیمهسری–آشکاراانجاممیشود .( مثلا : درتحقیقامکاناتدرروستایایکسشخصمحققبعنوانیکیازاهالیدرروستایموردنظرزندگیمیکند

محاسن : به صورت زنده هر چیزی را طبیعی می بینی چون محیطی طبیعی است واقعیت را درک می‌کنی
معایب : ممکن است از عاطفی درگیر شوی خطر مرگ زمان یاد مصرف شود احتمال سوگیری دارد


4)کتابخانه‌ای :کار تحقیقاتی منوط به اسناد و مدارکی است که مکتوب در بایگانی – کتابخانه ها – آرشیو روزنامه ها می باشد.

1ـ منابع دست اول 2ـ منابع دست دوم

منابع دست اول:
1ـ مثلاً اگر خودم در بطن جامعه باشم و بنویسم می‌شود منابع دست اول مثلاً در زلزله بم خودم در بم بودم دیدم رخداد را دیدم و نوشتم

2ـ منابع دست دوم : از یدگران نقل می‌شود مثلاً دیدن یک اثر دست اول است ولی گفتن توصیف آن برای دیگران دست دوم است مثلاً عکاس دست اول است ولی عکس که می‌فرستد دست دوم است.

در پرسشنامه سوال می‌نویسم جواب می‌گیرم
در مصاحبه سؤال را می‌پرسم
در مشاهده وارد می‌شویم اطلاعات را می‌گیریم
در کتابخانه کتاب می‌خوانم اطلاعات را نوشتاری دریافت می‌کنم یا مقاله یا پایان نامه
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: ناهید خوشنویس