دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403

 



موضوع: جزوه نظر سنجی

جزوه نظر سنجی 9 سال 8 ماه ago #99799

بنام خدا
نظرسنجی استاد خوشنویس

گردآوری و تایپ : اسدالله کاظمی (نماینده کلاس)

جلسه اول

شناخت را تعریف کنید؟ هر زمانی که انسان نسبت به موضوعی اطلاعاتش کم باشد نیاز به شناخت پیدا می‌کند و در مورد آن موضوع آگاهی پیدا می‌کند شروع به کسب اطلاع کردن می‌باشد شناخت می‌گویند.

انواع شناخت یا روش‌های شناخت را نام ببرید و توضیح دهید؟
1ـ مبتنی بر ارجحیت: نظر دیگران را سؤال کردن و از تجربیان آنها سؤال کردن رفتن کنار افراد یگر و از آنها نظر خواستن. اگر از یک نفر سؤال شود درست نیست چون امکان دارد شناختن کامل نباشد ولی اگر اجماع باشد صحیح است در کل کامل نیست فرد مفرضانه عمل می‌کند.

2ـ مبتنی به رمال و فال و رمز ور از : 100% رد چون پشتوانه علمی ندارد.

3ـ شناخت منطقی: نوعی شاخت عقلی است فقط خود را قبول دارند هیچ وقت شک نمی‌کند چون خداوند عقل داده فقط باید از عقل استفاده کنیم ولی این روش صحیح نیست.

4ـ شناخت علمی: کامل ترین روش شناخت، مشاهده می‌کند تجربه می‌کند آزمایش می‌کند در نهایت به نتیجه می‌رسد بهترین روش است.

علوم انسانی را تعریف کنید؟ هرچیزی که به انسان برمی‌گردد و انسان بررسی می‌کند علوم انسانی می‌گویند.

ویژگی علوم انسانی را برای دفاع نام ببرید و توضیح دهید؟
1ـ جبری : در آن هیچ ناگهانی و تصادفی رخ نداده است و هرچیزی یک علتی دارد مثال وقتی برگ می‌افتد بی علت نیست یا حرکت توپ یا بسیاری بی دلیل نیست و علتی داشت و دارد تصادفی نیست.
2ـ کلی : قالیت تعمیم پذیری وقتی چیزی را گسترش دادن وقتی به صورت قانون و نظریه گسترش می‌دهند.
3ـ پیروی از اصل امساک پذیری : یعنی وقتی تحقیق می‌کنیم از چند متغیر محدود استفاده می‌کنیم زیرا می‌خواهیم به بهترین نحوه کار کنیم هرچه گسترده تر شود کار سخت‌تر می‌شود مثلاً تأثیر برنامه‌های تلویزیون به روی سبک زندگی یا عوامل مؤثر به کاهش ازدواج، بیکاری، مسکن، تورم، توقع، مسئولیت پذیری، افکار منفی
4ـ تغییر و تحول پذیری : علوم انسانی ثابت نیست امکان دارد هر روز کامل‌تر می‌شود مثلاً عوامل کاهش ازدواج در سال 90 این چنین است و شاید در سال‌های بعد تغییر کند بر اساس مرور زمان امکان دارد تغییر کند و جابه جا شود.
5ـ آزمایش پذیری : انسان‌ها را نمی‌شود آزمایش کرد علوم طبیعی قابلیت آزمایش دارند.
6ـ تخصصی: مثلا روان شناسان به صورت عمیق مطالعه می‌شود و پی‌گیری می‌کنند در مورد مسأله‌هایی که می‌خواهند.




نظرسنجی بنام خدا جلسه دوم

مراحل تحقیق را نام ببرید و توضیح دهید؟
1ـ انتخاب موضوع 2ـ مراحل تحقیق یا روش تحقیق
3ـ تدوین فرضیه 4ـ گردآوری اطلاعات
5ـ تجزیه و تحلیل 6ـ نتیجه گیری

1ـ اولین گام برای تحقیق انتخاب موضوع : به علت خلاء موجود در دانش، موضوع سؤال ذهن ماست.
2ـ روش تحقیق: ابزار گردآوری اطلاعات آزمون آماری نمونه روش نمونه گیری
3ـ تدوین فرضیه: موضوع سؤال ذهن ماست، فرضیه حدس و گمان است
جواب فرضیه دادن : مثلاً موضوع عوامل کاهش ازدواج، مسائل اقتصادی، عدم شناخت، تورم، افکار منفی، هر آنچه که به نظر می‌رسد، بعد نیاز به اطلاعات داریم.
4ـ گردآوری : اطلاعات در می‌آوریم در مورد موضوع مورد نیازمان
5ـ تجزیه و تحلیل : مثلاً نامه SPS بعد از پر شدن پرسشنامه‌ها تقسیم بندی می‌کند پرسش نامه 1 جواب 1 پرسش نامه 2 جواب 3 در نهایت مثلاً 90% بسیار خوب بعد تجزیه تحلیل می‌کنیم در نهایت آزمون آماری می‌گیریم که بگویم اثبات شد و یا رد
مستقل : متغیر مستقل که روی متغیر وابسته اثر می‌گذارد.
وابسته
انواع متغیر کمی ـ کیفی
پیوسته و گسسته
مزاحم

روش فرضیه نویسی:
به نظر می‌رسد بین تحصیلات والدین و موفقیت دانش آموزان رابطه معنا دار وجود دارد.
به نظر می‌رسد بین تغییرات جوی و میزان بارندگی دانش آموزان رابطه معنا دار وجود دارد.
به نظر می‌رسد بین ازدواج و کاهش ازدواج دانش آموزان رابطه معنا دار وجود دارد.
به نظر می‌رسد بین اشتغال بانوان و قدرت تحکیم خانواده دانش آموزان رابطه معنا دار وجود دارد.
موضوع : تأثیر برنامه‌های ماهواره‌ای به روابط خانواده
مستقل وابسته

به نظر می‌رسد بین برنامه‌های ماهواره ای و تربیت فرزندان رابطه معنا داری وجود دارد.

به نظر می‌رسد بین برنامه‌های ماهواره ای و تحکیم خانواده رابطه معنا داری وجود دارد.

به نظر می‌رسد بین برنامه‌های ماهواره ای و فرهنگ زدایی رابطه معنا داری وجود دارد.

متغیر کمی: متغیری که با عدد سر و کار دارد مثل: سن، تعداد جمعیت، مثل سرعت، میزان حقوق

متغیر کیفی: مثل میزان تحصیلات، مثل رشته، مثل رشد

کمی خود 2 دسته می‌باشد : 1ـ گسسته یا پیوسته
مثل سن: که هم پیوسته است و تعداد افراد خانواده گسسته
بین کمی پیوسته و کمی گسسته : بین نظرات کمی و پیوسته و کمی گسسته است
اگر اعشار گرفت پیوست است مثل سن 5/24 سال است اگر نشد گسسته اس، مثل تعداد نفرات کلاس یا اعضای خانواده
متغیر گسسته : نتوانیم اعشار دهیم گسسته است.
متغیر پیوسته: اعشار دارد.


نظرسنجی بنام خدا جلسه سوم

متغیر مزاحم ؟
اگر هر متغیر دیگری غیر از متغیر مستقل روی وابسته اثر بگذارد متغیر مزاحم است.

موضوع : خلاء در ذهن
نظارت بین نتیجه دو تحقیق
مثلاً در مورد میزان استراحت و بازدهی تحقیق می‌کنیم مثلا یکی میگوید بین کار و استراحت 1 ساعت می‌باشد و دیگری می‌گوید بین کار و استراحت 2 ساعت استراحت می‌باشد، گاهی اوقات بین دو تحقیق دو نتیجه وجود دارد که همین باعث تحقیق می‌شود چون خودش سؤال است که کدام درست است.

واقعیت تبین نشده : یعنی در عالم هستی، ما همه را نمی‌شناسیم به علت گسترده بودن آن یعنی واقعیت دارد ولی ما اطلاع نداریم ، علم نداریم.

فرضیه‌ها دو دسته‌اند:
1ـ فرضیه جهت دار 2ـ فرضیه بی‌جهت
مثال: به نظر می‌رسد بین افزایش حقوق کارکنان ـ بالا رفتن انگیزه آنها رابطه معنادار وجود دارد، به نظر می‌رسد بین بالا رفتن تورم و سطح توانایی مردم رابطه معنادار وجود دارد.

متغیر جهت دار: جهت‌دار تأثیر متغیر بر روی جهت و واسطه مشخص است یعنی با بالا رفتن و افزایش متغیر مستقل بر روی بالا رفتن و افزایش و کاهش به روی متغیر وابسته تأثیر دارد چون جهت دار غرض ورزانه عمل می‌کند پس بدون جهت را انتخاب می‌کنیم.

ملاک‌های تدوین فرضیه:
1ـ رابطه بین دو متغیر وجود داشته باشد.
2ـ قابل آزمایش باشد.
3ـ فارغ از ارزش‌های اخلافی باشد، یعنی اجازه نداریم روی هیچ کسی عیب گذاری کنیم. هیچ صفی به کسی تعلق دهیم ، هیچ گونه قضاوتی در آن نباشد
4ـ روشن ـ دقیق

منابع فرضیه:
1ـ کشف و شهود ناگهانی مثل : اینکه یکدفعه به ذهن می‌رسد.
2 ـ بر اساس نظریه‌ها مثل : نظریه‌داخل کتاب
3ـ بر اساس تجربیات فرد باشد.
4ـ بر اساس مطالعات پیشین و گذشته

انواع روش تحقیق بر اساس هدف : 1ـ بنیادی : محقق فقط هدفش بالا بردن سطح اطلاعاتش باشد.
2ـ کاربردی : جنبه اجرایی دارد مثل اعتیاد و طلاق، تحقق این حوزه
دعوت بکار می‌شوند از آنها کمک می‌گیرند و برای روشن شدن
مشکل تحقیق می‌کنند.

انواع روش تحقیق بر اساس روش:
1ـ مطالعه اکتشافی: قبل از هر تحقیقی که محقق می‌خواهد انجام می‌دهد یک نمونه خیلی کوچک را انتخاب کند نواقصش را رفع کند بعد در اندازه بزرگ انجام دهد مثل : مدل‌ها
2ـ از نظر تاریخی : هر رویدادی که در گذشته اتفاق افتاده را مورد بررسی قرار می‌دهیم . مثلاً تاریخ ملل یا تاریخ ایران در انقلاب و مقایسه واقع انقلاب‌ها چون به گذشته برمی‌گردد علتش را می‌توانیم بررسی کنیم.

از ریشه بررسی می‌کنیم: 1ـ مطالعه 2ـ مقایسه 3ـ علت وقایع

3ـ تحقیق موردی: با یک مورد خیلی کوچک از کل
مثلاً : مشکل جوانان را بررسی می‌کنیم عمیق کار می‌کنیم یعنی در مورد یک موضوع کوچک عمیق کار می‌کنیم.
نکات: می‌توانیم علت یابی کنیم ولی نمی‌توانیم به جامعه و افراد دیگر تعمیم دهیم این مطلب عیب تحقیق موردی است.
4ـ تحقیق پیماشی یا زمینه یابی : یعنی نظر مردم را نسبت به یک موضوع ریشه یابی می‌کند محقق بررسی می‌کند که مردم چه می‌دانند و چه می‌کنند . مثلاً در مورد پزشک خانواده یا یارانه چه می‌دانند و چه فکر می‌کنند محقق بررسی می‌کند مردم جامعه‌اش چه فکر می‌کنند در مورد موضوعش واحد تجزیه تحلیل (از اجزای تحقیق پیمایشی است)
مثلاً :
تورم در کل جهان یا بررسی زنان بی سرپرست
تورم در جهان سوم یا بررسی افزایش میزان وسایل حمل و نقل
تورم در ایران یا بررسی میزان استفاده از انرژی
تورم در تهران یا بررسی ابنیة تاریخی
این معیاری است که ما می‌خواهیم بررسی کنیم گاهی فقط کل جهان است گاهی اوقات ایران و گاهی شهر است. واحد تجزیه و تحلیل آن مقیاسی است که ما روی آن کار می‌کنیم.

طرح های اساسی زمینه یابی دو مورد می‌باشد؟
1ـ مقطعی : یک دور زمانی
2ـ طولی: چند دوره زمانی بررسی می‌شود
ـ اگر در زمان خاصی برری کنیم مقطعی می‌شود مثل انتخاب 92 (مقطعی)
ـ اگر در زمان مختلف بررسی کنیم بیشتر در آن زمان‌های مختلف چه مراحلی را گذرانده طولی می‌شود.








نظرسنجی بنام خدا جلسه چهارم

جامعه آماری؟
به گروهی که روی آن بررسی می‌شود جامعه آماری می‌گویند به کلیه افراد حوادث یا اشیاء می‌شود یا مورد تحقیق می‌شود.
علت ترافیک شهر تهران ، علت روی آوردن دانشجو به دانشگاه علمی کاربردی
جامعه آماری می‌شود جامعه آماری

سرشماری: تحقیقی که کل جامعه آماری انجام و تحقیق می‌شود.

=N جامعه آماری = پارمتر
=n نمونه، آماری
نمونه گیری = ضرورت نمونه گیری
پارمتر = مقدار عدد یا مقدار کمی جامعه می‌شود مثلاً هزار تا دانشجو
پارمتر
4 3 2 1 1 فاصله 100 = 500 جامعه
50 نمونه
2 انتخاب نفر اول 50 تا 100 تا می‌ریم
جامعه ج N 10 = 500 4 = 240 جامعه
نمونه ن n 5 60 نمونه

1ـ تصادفی ساده
انواع نمونه‌گیری 2ـ تصادفی سیستماتیک
3ـ تصادفی طبقه‌ای
4ـ تصادفی خوشه‌ای

ضرورت نمونه زندگی: صرفه جویی در زمان ـ هزینه ـ انرژی ـ هزینه که چون نمی‌توان کل جامعه را آمار بگیریم یک تعداد را نمونه گیری می‌کنیم.
جامعه = به کلیه افراد ـ حوادث و جامعه

تصادفی طبقه ای : در جامعه‌ای کار می‌کنیم که همه یک دست نیستند مثلا در شرکتی دیپلم دارند فوق دیپلم دارند لیسانس، دکترا، دیپلم
تصادفی در طبقه ای : در جامعه‌ای که ناهمگون است هر کس در یک طبقه است از لحاظ سنی ـ شغلی ـ جنسی
تصادفی سیستماتیک : N مثلاً اگر 500 جامعه آماری باشد نمونه گیری 50 تا باشد یعنی
n فاصله 10 = 500 جامعه آماری
50 نمونه
7 6 5 4 3 2 1
اولین عدد به صورت تصادفی انتخاب می‌کنیم.
بعد 10 تا فاصله می‌دهیم و 10 تا 10 ادامه می‌دهیم

33 23 13 3
4 = 240 جامعه آماری
60 نمونه

7 6 5 4 3 2 1
18 14 10 6 2

طبقه = مثال: تأثیر امکانات آموزشی بر عملکرد دانش آموزان

دبستانی 25/0 25
100 راهنمایی 25/0 نمونه 25
جامعه دبیرستان 25/0 25
مثال: تأثیر مقدار مدیریت بر روحیه کارکنان جامعه 100
10 از کل
رسمی قراردادی پیمانی شرکتی
20% 40% 35% 10%

خوشه‌ای: ایران

شیراز قزوین اصفهان تهران

منطقه 5

12 6 ناحیه

کوچه

پلاک

تصادفی ساده: هم کد گرفتند و مشخص شده است.
در سیستماتیک : بین آدم ها فاصله مشخص است.
در طبقه ای : طبقات مختلف داریم جامعه ما ناهمگون است یکدست نیستند از لحاظ جنسی، شخصیتی با هم تفاوت دارند.
(در خوشه‌ای) با جمعیت خیلی زیاد سر و کار داریم مثل قاره ـ کشور ـ مثل استان نمی‌توانیم دانه دانه عدد دهیم، وقت نداریم از خوشه‌ای استفاده می‌کنیم.
نمونه تصادفی ساده هم کد می‌گیرم باید مثل 5 نفر در بیارم به صورت قرعه کشی

مثال سیستماتیک = 6 = 30 N 4 3 2 1
5 n فاصله 6 می‌باشد 14، 8 ، 2
مقیاس‌های اندازه‌گیری
مقیاس اسمی : کیفی هستند فاصله وجود ندارد اولویت وجود ندارد
عدد نیست
جنس = زن مرد
مثلاً = جنسیت ـ گروه خونی ـ شغل

زن مرد فاصله وجود ندارد اولویت ندارند

مقیاس رتبه ای (ترکیبی) = کیفی ـ فاصله وجود ندارد ـ اولویت وجود دارد
مثلاً = سطح تحصیلات کسی دیپلم دارد ، کسی فوق لیسانس دارد

فاصله وجود ندارد، اولویت وجود دارد

نسبی = تو عالم حقیقت خیلی کم است
تو علوم انسانی خیلی کم است

کمی = فاصله وجود دارد اولویت وجود دارد
صفر قراردادی = ما آدم ها مشخص می‌کنیم
فاصله = کمی = فاصله وجود دارد = اولویت وجود دارد = صفر قراردادی
عدد دارد یعنی مشخص است

درجه حرارت 181 و 180 و 175 و 17 مثلاً خلبان باید قدش 170 به بالا باشد.
صفر قراردادی
مثلاً = استخدام مهمان دار ، درجه حرارت



نظرسنجی بنام خدا جلسه پنجم

پرسشنامه را تعریف کنید؟ رایج ترین ـ پرکاربردترین گردآوری اطلاعات

ابزار گردآوری اطلاعات را بنویسید؟
1ـ پرسشنامه 2ـ مصاحبه 3ـ مشاهده 4ـ کتابخانه‌ای

ملاک مراحل تدوین پرسشنامه چیست؟
1ـ نامه پیوست : نامه ای که من محقق به شما پاسخگو می‌دهم 1ـ خودم را معرفی می‌کنم 2ـ موضوع را می گویم 3ـ میگویم محرمانه است 4 ـ در آخر تشکر می‌کنم

2ـ سؤالات جمعیت شناختی : سن جنس شغل تحصیلات

3ـ می‌پرسند ما یک سری سؤالات داریم با سؤالات ساده شروع می‌کنیم

انواع پرسشنامه را نام ببرید و توضیح دهید؟
پرسش نامه بسته :
پرسش نامه‌ای که سؤال را مطرح می‌شود جواب زیرش می‌باشد من مخاطب یکی را انتخاب می‌کنیم مانند نظرسنجی استادان کل سؤال تستی است.

نظر شما نسبت به فلان موضوع (..............) چیست؟
1ـ بسیار موافقم بسیار خوب (عالی)
2ـ موافقم خوب
3ـ بی طرف بی طرف
4ـ مخالف موافق
5ـ بسیار مخالف بسیار موفق
2ـ پرسش‌نامه باز : سؤال را می‌دهیم جواب : هر چی دلت بخواهد جواب می‌دهی مثل سؤالات تشریحی

محاسن و معایب پرسشنامه باز و بسته:

محاسن :
در پرسشنامه بسته : از دیدگاه محقق خیلی راحت است، از دیدگاه پاسخگو هم خیلی راحت است.
معایب پرسشنامه بسته: از دیدگاه محقق جنبه القایی دارد.

محاسن :
پرسشنامه باز : در باز پاسخگو به محقق اطلاعات داده می‌شود که شاید محقق نمی‌دانسته خوبی برای پاسخگو : به راحتی دستش باز است هرچه که بخواهد اطلاعاتش را می‌نویسد.

معایب پرسشنامه باز : تجزیه و تحلیل خیلی سخت است زیرا باید دونه دونه کد گذاری کند کسل می‌شود، خسته‌کننده می‌باشد.

محاسن و معایب کلاً پرسشنامه چیست؟

محاسن : من با هزینه کم، زمان کم و نیروی انسانی کم تعداد بسیار زیادی پرسش‌نامه پر می‌کنم، می‌توانم اطلاعات زیادی را در زمان کم از طریق پرسشنامه کسب کنم.

معایب: در پرسشنامه گاهی اوقات سواد ندارند و قادر به جواب گویی نیستند ممکن است بچه باشد.

بررسی مقدمات پرسشنامه:
سه کار را انجام می‌دهیم تا بدانیم پرسشنامه خوب است یا بد


1ـ پرسشنامه را به کارشناسان اداره یا جانی که داریم برایشان تحقیق می‌کنیم می‌دهیم و نظرشان را بدهند.
2ـ پیش کارشناسان آن رشته می‌رویم مثلاً کارشناسان پرسشنامه روانشناسایی
3ـ تعدادی پاسخگو را انتخاب می‌کنیم نظر پاسخگو را می‌گیریم
اگر بالاتر از 70 تا 75% بود پرسشنامه من قابل قبول است
اگر زیر 70 تا 75% بود دوباره پرسشنامه را تدوین می‌کنیم و سه مرحله بالا را دوباره می‌گذرانیم.
مصاحبه: یک از ابزار گردآوری اطلاعات که سؤال را رو در رو "شفاهی" از مخاطب می‌پرسیم.

نکات مورد توجه مصاحبه:
1ـ وقتی من می‌خواهم
2ـ از قبل تماس بگیریم و هماهنگ کنم با فرد مصاحبه شونده زمان و مکان را مشخص میکنیم می پرسم
3ـ روز قبل از مصاحبه معلومات خود را در مورد موضوع مورد بحث بالا می‌بریم
4ـ روز مصاحبه باید آراسته باشیم رسمی باشیم یک ساعت یا چند دقیقه قبل از قرار ملاقات در موقعیت قرار گیریم برای اینکه زودتر با محیط آشنا شویم استرس مون بریزد
5ـ سر میز مصاحبه: در مصاحبه با مصاحبه شونده رابطه گرم برقرار کنیم و طوری محبت کنیم که جواب سؤالا را بگیریم زیرکانه

انواع ارایه پرسشنامه
1ـ پستی 2ـ حضوری 3ـ تلفنی

1ـ پستی : احتمال برگشت پرسشنامه خیلی کم است چون ممکن است انگیزه نداشته باشد کنترل هم ندارد زمانی که نمونه من در مراکز خیلی زیاد پراکنده است وقت ندارم دونه دونه کار کنم در خوشه ای از پستی استفاده می‌کنیم.

2ـ حضوری: خود محقق و پاسخگو رو در رو قرار گرفته‌اند ـ انگیزه می‌دهد ـ کنترل می‌کن ـ همان موقع جواب می‌گیره ـ بهترین پرسشنامه حضوری است.

3ـ تلفنی : محقق به مخاطب زنگ می‌زند خوب است یا بد، سؤالات زیادی نمی‌شود کرد ولی راحت‌تر جواب می‌دهیم چون رو در بایستی نداریم، در پرسشنامه تلفنی هزینه بر است بعضی ‌ها جوابگو نیستند.
انواع مصاحبه : 1ـ منظم 2ـ نامنظم

1ـ مصاحبه منظم : 1ـ موضوع شخص است 2ـ سؤالات از قبل طراحی شده 3ـ از همه آدم‌های مصاحبه شونده سؤالات یکسان و به ترتیب س‍ؤالات دونه دونه پرسیده می‌شود

2ـ مصاحبه نامنظم : فقط و فقط موضوع مشخص است (عادل فردوسی پور سؤالات را می‌پرسد)
مشاهده : من به عنوان یک محقق سؤالات را کتبی نمی‌نویسم اصلا سؤالی نیست زنده و طبیعی وارد حوزه کار می‌شوم خودم مشاهده می‌کنم مثل تحقیق میدانی در محیط قرار می‌گیرد و جزیی از محیط خود را فرض می‌کند.

محاسن : به صورت زنده هر چیزی را طبیعی می بینی چون محیطی طبیعی است واقعیت را درک می‌کنی
معایب : ممکن است از عاطفی درگیر شوی خطر مرگ زمان یاد مصرف شود احتمال سوگیری دارد.

کتابخانه‌ای : 1ـ منابع دست اول 2ـ منابع دست دوم

منابع دست اول:
1ـ مثلاً اگر خودم در بطن جامعه باشم و بنویسم می‌شود منابع دست اول مثلاً در زلزله بم خودم در بم بودم دیدم رخداد را دیدم و نوشتم

2ـ منابع دست دوم : از یدگران نقل می‌شود مثلاً دیدن یک اثر دست اول است ولی گفتن توصیف آن برای دیگران دست دوم است مثلاً عکاس دست اول است ولی عکس که می‌فرستد دست دوم است.

در پرسشنامه سوال می‌نویسم جواب می‌گیرم
در مصاحبه سؤال را می‌پرسم
در مشاهده وارد می‌شویم اطلاعات را می‌گیریم
در کتابخانه کتاب می‌خوانم اطلاعات را نوشتاری دریافت می‌کنم یا مقاله یا پایان نامه


بقیه نکات مورد توجه ملاک مراحل تدوین پرسشنامه
4ـ سؤالات سخت وسط
5ـ سوالات ساده دوباره آخر
6ـ سوالات را طوری طراحی نکنیم که مخاطب رج بزند
7ـ سوالات از دل فرضیه ـ موضوع ـ هدف باشد بی ربط نباشد
8ـ سوالات ارشادی نباشد نصیحتی نباشد سوگیری نداشته باشد
9ـ در پرسشنامه 90 تا 95 درصد از سوالات را بسته بدهیم بقیه را باز بدهیم
10ـ گاهی سوالات گزینشی داریم مثلا در مورد سوال برنامه‌های تلویزیونی به جنسیت برمی‌گردد اگر آقای هستی این سوالات را جواب دهید یا اگر فرزند دارید جواب دهید
11ـ گاهی پرسشنامه (سوالات دام هستند یعنی مچتان را می‌گیرند یعنی برای جواب های پرت دام می‌گذاریم مثلا یک یک سوال را چند مدل می‌دهیم مثلا میدهیم آیا ماهواره خوب است یا بد ؟ جواب 1ـ خوب 2ـ بد
سوال دام ؟ آیا شما ماهواره استفاده می‌کنید ؟ 1ـ بله 2 ـ خیر
12ـ سوالات ترکیبی نباشد، یعنی 2 سوال در یک سوال طراحی نشود
13ـ طراحی سوالات نه خیلی کم باشد که اطلاعاتی کسب نشود نه خیلی زیاد باشد که طرف اذیت شود
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

جزوه نظر سنجی 9 سال 8 ماه ago #99897

بابت تهیه و گرداوری جزو کامل و مرتب جنابعالی سپاسگزارم
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: ناهید خوشنویس