دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403

 



موضوع: آیین دادگستری کیفری سئوال 2

آیین دادگستری کیفری سئوال 2 10 سال 6 روز ago #75902

((بسمه تعالی))
1-خانمی متهم می باشد که سبب قتل همسرش شده است. اگر وکیل وی مدعی جنون وی باشد. بیان کنید باید این جنون به چه نحو بوده که این وکیل بتواند موکلش را تبرئه سازد؟ ضمن آنکه در صورت اثبات این ادعا چه تاثیری بر موضوع خواهد داشت؟

جواب1:استناد به ماده95 آیین دادرسی کیفری:جنون در حین ارتکاب جرم سبب سقوط دعوای عمومی می شود و قرار موقوفی تعقیب صادر می گردد . اما ضرر و زیان مادی شاکی باید جبران گردد.

2-یکی از اشرار شناخته شده شهر تهران که به اتهام سرقت های توام با آزار و اذیت دستگیر و منجر به صدور دادنامه مبنی بر محارب شدن وی است در انتظار اجرا مجازات اعدام 5 سال است که به دلایلی به تاخیر می افتد. وکیل وی مدعی مروز زمان است و آزاد گشتن وی به دلیل علت سقوط دعوا، حال این ادعا چگونه تفسیر می شود و بیان کنید در صورتی که وی حین دادرسی فوت شود این فوت چه تاثیراتی بر روند قضایی پرونده گذاشته و آیا جنبه های عمومی و خصوصی این جرم به یک میزان تحت تاثیر قرار خواهند گرفت؟

- جواب 2:در خصوص اعدام مرور زمان وجود ندارد بنابراین نمی توان دلیل بر سقوط دعوا شود. چون مجازات اعدام، مجازات فردی است که صرفاً بر متهم اجرا می شود در صورت فوت متهم در مرحله دادرسی اعم از آنکه رسیدگی در دادسرا یا دادگاه باشد قرار موقوفی تعقیب صادر می شود..
جنبه عمومی جرم از بین می رود ولی جنبه خصوصی جرم باقی می ماند و اگر ماترکی از آقای شرور باقی مانده باشد می توان دعوای خصوصی را علیه وراث اقامه کرد و مطالبه ضرر و زیان مادی نمود..

منبع: کتاب دکتر کاتوزیان
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: امیر عباس میرزایی