سه شنبه, 01 خرداد 1403

 



موضوع: عنوان پژوهش :بررسی مهمترین تأثیرات رسانه‌های جمعی

عنوان پژوهش :بررسی مهمترین تأثیرات رسانه‌های جمعی 10 سال 4 روز ago #77144

عنوان پژوهش :

بررسی مهمترین تأثیرات رسانه‌های جمعی
به منظور کنترل بزهکاری کودکان و نوجوانان



استاد :
جناب آقای حجت مداحی
پژوهشگر :
محمد علی خدابخشی



بهار 1393
مقدمه
بسياري از دانش پژوهان ، متفكران و مصلحان اجتماعي عصر حاضر را با نام هاي متفاوتي چون « عصر تكنيك » ، « عصر ارتباطات » ، « دهكده جهاني » و رهبري از راه دور ناميده اند . البته رهبري از راه دور نه تنها در مورد ماهواره ها و فضاپيماها صادق است ، بلكه هدايت از مسافت دور به وسيله رسانه هاي گروهي در مورد انسان نيز صدق مي كند .
امروزه بررسي اثرات اين وسايل از پيچيده ترين مباحث انحرافات اجتماعي است . به همين دليل ، جامعه شناسان در صحت نتايج و پژوهش هايي از اين قبيل ، ترديد نشان مي دهند . البته عليرغم تاثير انكار ناپذير رسانه هاي جمعي در آموزش فرهنگ سازي ، القاء عقيده و غيره بايد اذعان داشت كه در زمينه اثر اين وسايل در رفتار انسان ، تحقيقاتي بعمل آمده است كه البته تحقيقاتي كه بتواند اثرات تلويزيون سينما و مطبوعات را در انحراف و بزهكاري جوانان در كشور ثابت كند بسيار كم است .
در اين تحقيق تاثيرات رسانه هاي تصويري چون تلويزيون ، سينما ، ويدئو ، ماهواره و مطبوعات در بزهكاري كودكان و نوجوانان مورد بررسي قرار مي گيرد .

روش تحقیق :
کتابخانه ای( اینترنت)

انگیزه و هدف از این تحقیق :
درباره نقش و تاثير وسايل ارتباط جمعي با هدف بررسي تاثير تلويزيون‌هاي ماهواره اي بر فرد و جامعه تحقيقي تحت عنوان:«نظر بينندگان برنامه هاي ماهواره اي درباره تاثير تماشاي آن بر ابعاد مختلف فرد و جامعه»توسط « اعظم پنابادي» در سال 1373 انجام شده است، نتايج اين تحقيق نشان مي دهد که:
الف: مهمترين حوزه تاثير برنامه هاي تلويزيون ماهواره اي در سطح فردي براي:
1- کودکان و نوجوانان: بدآموزي و تهديد سلامت جسمي، رواني و رفتاري آنان.
2- براي جوانان: بدآموزي و الگو پذيري فکري واخلاقي.
3- براي بزرگسالان: سرگرم شدن و پرکردن اوقات فراغتشان بوده است.

ب: مهمترين حوزه تاثير برنامه هاي تلويزيون ماهواره اي درسطح جامعه عبارتست از:
1- بالابردن سطح اطلاعات و دانش مردم و آگاه کردن آنان نسبت به جهان،
2- ايجاد اختلاف و تعارض فرهنگي در جامعه،
3- رواج مصرف گرايي در جامعه نمونه(پنابادي،1376)

پیشینه ی تحقیق
1- ستوده،هدايتالله،مقدمهايبرآسيبشناسياجتماعي،نشرنور،سال 1373 ، ص 203
2- شيخاوندي داور، جامعه شناسي انحرافات آسيب شناسي جامعه، نشر مزيديز، سال 1373، ص 344
3- دانشجویان دانشکده صدا و سیما و...

تعریف مفاهیم
1- تعريف اخلاق اجتماعي به زبان جامعه شناسي: آنچه که زبان جامعه شناسي به عنوان اخلاق اجتماعي شناخته مي شود و بيشتر مبتني بر مباحث روانشناسي مي باشد، همان چيزي است که تحت عنوان جامعه پذيري (Socialization) در فرآيند دروني شدن عقايد، ارزش ها و هنجارها و يگانگي فرد با فرهنگ و جامعه از آن بحث مي شود و به طور خلاصه در بحث از فرهنگ، اخلاق اجتماعي به عنوان ارزشها و قواعد رفتار در جامعه، موضوع بررسي قرار مي گيرد. لذا اين قواعد رفتار، مجموعه اي از عقايد، ارزشها و هنجارهايي هستند که نسبت به فرد، اموري بيروني و مستقل تلقي مي شوند و در جريان جامعه پذيري براي او دروني مي شوند و به صورت جزئي از شخصيت او در مي آيند(رجب زاده، 64:1376) و در نهايت رفتار فرد را در جامعه تعيين مي کنند و به عنوان اخلاق اجتماعي محسوب مي شوند.
2- فرهنگ عمومي و اخلاق اجتماعي جوانان: بر اساس تعريف فوق اخلاق اجتماعي جوانان، حوزه اي از فرهنگ عمومي يک جامعه را تشکيل مي دهد که شامل عقايد، ارزشها و هنجارهاي اجتماعي قشر جوان جامعه مي گردد. فرهنگ عمومي خود عبارت است از مجموعه پاسخ هايي که هر جامعه براي مسائل گوناگونش پيدا مي کند که مبتني بر تجربه نسل هاي گذشته است و يا از طريق دستيابي به توانايي‌ها و ذخيره هاي تازه، حاصل آمده است.

سوالات تحقیق
1- آيا تلويزيون خشونت را ياد مي دهد و موجب بزهكاري مي شود ؟
2- آیا كودكان به طورصحیح از تلويزيون استفاده مي كنند ؟
3- تاثیرمطبوعات بر بزهكاري كودكان و نوجوانان چگونه است؟

به طور كلي پيشينه مطالعات بزهكاري در سه عرصه عمده صورت گرفته است كه عبارتند از :
1- ديدگاهزيست شناختي
2- ديدگاهروانشناختي
3- ديدگاهجامعهشناختي
›
كودكان بزهكار
كودكان بزهكار در اصطلاح علوم رواني و تربيتي امروز ، به طور كلي به افرادي گفته مي شود كه عموما" يك معما و يا حداقل يك مشكل تربيتي براي جامعه ، پليس و كارگردانان دستگاه هاي قضايي به شمار ميروند .
› البته بزهكاري اين كودكان داراي مراحل و شدت و ضعف فراوان است . مثلا" از يك دزدي كوچك ، فرار از مدرسه و ... شروع مي شود و به انواع بزهكاري ها ، طغيان عليه قانون ، انجام اعمال شنيع و جنايات مانند قتل نفس ، عمل منافي عفت و نظاير آن منتهي مي گردد .
› كودكان بزهكار غالبا" كساني هستند كه در كانون خانواده اي نابسامان ، خانواده اي كه از فروغ پرتو محبت ، گرم و روشن نشده است ، پا به عرصه وجود نهاده اند و يا احيانا" از كودكي بنا به عللي ، مفهوم زندگي ثابت خانوادگي را درك نكرده اند و يا حداقل به جاي محبت از ترحم ديگران برخوردار شده اند و در نتيجه رشد عاطفي شخصيت آنان متوقف مانده است .



تاریخچه بزهکاری
در دوره قديم و قبل از رواج يافتن تفكر علمي ، ناهنجاري امري ذاتي و سرشتي تلقي مي شد و متفكران قديم معتقد بودند افراد همانطور كه خصوصيات جسماني مثل رنگ مو ، چشم و غيره را از والدين خود به ارث مي برند ، به همان ترتيب رفتارهاي خود را نيز از والدين دريافت مي كند . به نظر آنها افراد يا ذاتا" نيكو سيرت هستند ، و يا بد سيرت و اين سرشت و ذات هم امري طبيعي است و از هنگام تولد شكل گرفته است . لذا افرادي كه ذاتا" بد سيرت هستند كجرو و منحرف باقي مي مانند زيرا طبيعت و دست تقدير آنها را چنين آفريده است و كاري هم از دست بندگان ساخته نيست . اين تفكر سنتي با آغاز مطالعات علمي و بررسي هاي گوناگون در زمينه بزهكاري از بين رفت و بعد از آن تبيين هاي متعددي از جانب بسياري از صاحب نظران در مورد بزهكاري ارائه گرديد و از اوايل قرن بيستم مسئله بزهكاري و شناخت شخصيت منحرفان به منظور اصلاح و پيشگيري آنان بيش از پيش مورد بحث و بررسي قرار گرفت .
› شمار زيادي از كودكان بزهكار و مرتكبين اعمال خلاف قانون كساني هستند كه تنها بر اثر يك اختلال جزئي در ترشح يكي از غدد دروني و بر هم خوردن توازن شيميايي بدن خود ، كج خلق و در نتيجه خلاف كار و بزهكار مي شوند .
› كسانيكه دچار اختلال پارواي از اين غدد مي گردند به آساني نمي توانند با زندگي و مردم از در آشتي در آيند ، كيفرهاي سخت و پر شكنجه ، زندان با اعمال شاقه و نظير آن نمي تواند اخلاق اين گونه اشخاص را تغيير دهد . آنها بيمارند بايد آنها را به جاي كيفرهاي شديد يا نگهداري در موسسات تربيتي ، معالجه و مداوا كرد و براي سازش مجدد با خانواده و اجتماع آماده نمود .

بررسي تاثير تلويزيون بر بزهكاري كودكان و نوجوانان
افزايش رسانه هاي ارتباط جمعيبهشكلگسترشانفجاريتلويزيوندردهه 1950 در آمريكاي شمالي ، همانند ديگر قاره ها نبوده است . بطوري كه ظرف مدت يك سال ، ( 1950-1945 ) ميزان آن به بيش از يك ميليون دستگاه رسيد . سريع تر از هر جاي ديگر تلويزيون در خانه هايي نفوذ كرد كه كودكان كم سن و سال در آنها سكونت داشتند . در آمريكا احتمال يافتن تلويزيون در خانوارهاي داراي كودك زير 12 سال دو برابر خانوارهاي بدون اولاد بود.
تلويزيون رسانه اي همه جا حاضر است كه محتواي آن به دقت تهيه شده و غالبا" واقع گرايي آن ، كودكان را جذب استنباط مفهومي از محتواي تلويزيون دارند و نه درباره زندگي واقعي جهاني كه تلويزيون ظاهرا" آن را ترسيم مي كند، چندان چيزي مي دانند .

كودك چگونه از تلويزيون استفاده مي كند ؟
آمار ارقام مربوط به استفاده كودك از تلويزيون بيانگر اين است كه در 3 سالگي از هر سه كودك يك نفر ، در 5 سالگي از هر 5 كودك چهار نفر و در كلاس اول از هر 10 كودك 9 نفر تلويزيون تماشا مي كنند . در سالهاي اول تحصيل ، زمان متوسطي كه يك كودك صرف تماشاي تلويزيون مي كند دو ساعت در روز است . از اين سالها به بعد مقدار فوق در كلاسهاي ششم و هفتم به اوج سه تا چهار ساعت مي رسد و آن گاه ، به آرامي طي سالهاي دبيرستان افول مي¬كند.
سليقه هاي كودكان ، بيانگر حركت سريع آنان از به اصطلاح برنامه هاي كودك به سمت برنامه هاي وسترن ،حادثه¬اي ، نمايش هاي جنايي ، موسيقي مورد پسند عامه و ساير برنامه هاي عمدتا" خاص بزرگسالان است.

تلويزيون و روابط اجتماعي
وقتي كودكي با خانواده يا همسالان خود روابط رضايت بخشي ندارد ، تمايل پيدا مي كند كه به تلويزيون رو كند و آنجا مي تواند براي مدتي عرصه مسائل زندگي و احتمالا" تنشخودراكاهشدهد. اما وقتيمابرخيديگرازمتغيرهاراواردقضيهكنيم،اينرابطهديگريكرابطهسادهنيست . اگربهكودكانداراي هوش و پايگاه اجتماعي پايين توجه كنيد ، چنانچه روابط آنان با والدين يا همسالان خود رضايت بخش نباشد چه اتفاقي روي مي دهد .
تاثيرات تلويزيون
تلويزيون نشان داده است كه در برانگيختن سليقه ها بهتر از برانگيختن فعاليت هاي فكري يا خلاق عمل مي كند . علايم كمي در دست است كه نشان دهد تلويزيون باعث تعالي ذوقي افراد مي شود و نگراني هايي ابراز شده است مبني بر اينكه تلويزيون تجاري در حال منجمد كردن در يك سطح ذوقي مبتني بر استانداردهاي رايج خود است .
كودكان در خردسالي بطور كامل و واضح نمي توانند بين واقعيت و خيال مرزي قائل شوند ، ممكن است هر آنچه را كه در تلويزيون مي بينند واقعي بپندارند .
مثلا" پسر 8 ساله اي در هند در تلويزيون يك آگهي مربوط به ماشين هاي لباسشويي را ديده بود كه در اين آگهي خرس هاي كوچك اسباب بازي را كه كثيف و سياه شده بودند در ماشين مي انداختند و مي شستند تا سفيد شوند . او نيز برادر يك سال و نيمه اش را كه پوستي تيره داشت در ماشين لباسشويي گذاشت تا او را بشويد و سفيد كند . اما بچه كوچك در زير آب و فشار چرخش دستگاه خفه شد .
بنابراين چنانچه شاهد برنامه اي با محتواي ناخوشايند باشند ، به احتمال بسيار تاثير زيانباري بر الگوهاي فكري ، هيجاني و رفتاري آنان خواهند داشت .

› نقش پالايش تلويزيون در تماشاي فيلم هاي تخيلي و ماجراجويانه مانند جنگ ستارگان ، استاتوتيك و ... مهم است . اين فيلم ها طوري ساخته شده اند كه با زندگي معمولي و عادي مردم مناسبتي ندارند . روان شناسان در پاسخ به اين سوال كه چرا اين گونه فيلم ها با اين همه استقبال روبرو مي شوند ، مي گويند : « فيلم هاي تخيلي ، نقش پالايش رواني دارند . بدين صورت كه اضطرابها و تنش هاي زندگي تمام نشدني است و انسان هميشه با ناكامي و اضطرابهايي رو در روست . »
›
آيا تلويزيون خشونت را ياد مي دهد و موجب بزهكاري مي شود ؟
برخي از كودكان قوانين جهان خيال را با قوانين جهان واقعيت اشتباه مي گيرند ، كودكاني كه هنگام تماشاي تلويزيون پرخاشگري را نيز به همراه مي آورند . به احتمال بيشتر اعمال پرخاشگرانه برنامه هاي تلويزيوني را به ياد مي آورند .
كودكان « خشونت » تلويزيون را به چند شكل دريافت مي كنند:
› خشونت جسماني
› خشونت جسماني به شكل بازي
› خشونت كلامي
› خشونت رمزي و نمادين
› خشونت اشيايي .
خشونت جسماني شامل ضربه زدن ، چنگ زدن ،لگد زدن ،جنگ تن به تن ، شلاق زدن و غيره و خشونت كلامي شامل تهديد كردن ، متلك گفتن ، ناسزاگويي ، تحقير و ... است . خشونت رمزي حركات و اعمالي مانند دنبال كردن كودك به قصد زدن يا تهديد ديگران براي انجام اعمال خشونت بار توام با فعاليت هاي غير كلامي را شامل مي شود .
مطلب آخر در مورد تلويزيون –اينرسانهتاثيرگذاربرشخصيتورفتار كودكان و نوجوانان –ايناستكهروانشناسانوپژوهشگرانمسائلتربيتيپيشنهادهاييبرايكاستنازمضراتوخطراتآنارائهدادهاند :
› 1- خانوادههادر 4درجهاولبايدنقشفعاليدركمكبهكودكاندرفهمودركآنچهدرتلويزيونميبينند،داشتهباشند .
› 2- پدر و مادر باير به كودكان خود اين حقيقت را ياد بدهند كه مضامين داستانها و فيلم ها و برنامه هاي تلويزيون واقعيت ندارد و هر آنچه كه در صفحه تلويزيون مشاهده مي كنند ، واقعي نپندارند و آن را با واقعيت بسنجند .
› 3- محدودكردنساعتهاييكهكودكانبرنامههايتلويزيوني مشاهده مي كنند .
› 4- سازندگانبرنامههايرسانههايتصويريازقبيلرايانه،تلويزيونو ... بايددرساختنبرنامههايخودازمتخصصاناهلفن،روانشناسان،جامعهشناسان،كارشناسانعلومتربيتيو ... كمكبگيرند . مثلا" «مدرسهموشها»درايران ساخته شده است كه در عين داشتن جاذبه ، جنبه آموزشي دارد و عاري از جنبه هاي خشونت آميز است .
› 5- مسئولانرسانههايتصويريميتوانندبعضيازبرنامههايمفيدعلمي،تربيتي،اجتماعيوآموزشيبرايكودكانونوجوانانراازسايركشورهاخريداريكنند،بهطوريكه منطبق با فرهنگ كشور باشد .

بررسي تاثير اخبار تلويزيون بر بزهكاري كودكان و نوجوانان
اخبار تلويزيون و شيوه اي كه در آن نگرش جامعه را به جرايم نوجوانان منحرف مي سازد ، در گزارش هاي جديدي تحت عنوان «كودكان ، جرم و اخبار تلويزيون محلي » مورد توجه قرار گرفته است كه اخيرا" در يو . دي ( نشريه Up date ) چاپ شده است . در اين گزارش ، دانيو يانيچ ( Daniloyanich ) در مركز توسعه اجتماعي و تدابير خانواده مي پرسد كه چرا اكثر مردم جرايم نوجوانان را در شرف ازدياد در مي يابند ، در حالي كه اينطور نيست و چرا مردم نوجوانان را به عنوان مرتكبان به جرايم خشن مي پندارند ، در حالي كه آنان بيشتر قربانيان بي دفاعي هستند.
نوجوانان نسبت به بزرگسالان كمتر به جرايم خشونت آميز دست مي زنند و بيشتر مرتكب جرايم مالي مي شوند . پس چرا اين به آنگونه كه درك مي شود نيست ؟
يانيچ مي گويد : « مردم آگاهي و اطلاعاتشان را از ديدن و باور كردن اخبار به دست مي آورند ، جايي كه مهارت هاي توليد و نمايش مي توانند تمام جرايم ، از جمله جرايم نوجوانان را بدتر از آنچه واقعا" هستند ، نشان دهند .
يافته هاي ديگر اين مطالعه نشان مي دهد كه :
گزارش هاي جرايم كودكان بيشتر از گزارشهاي بزرگسالان طول مي كشد .
همسايگاني كه به عنوان منبع اطلاعات در گزارش هاي جنايي نوجوانان استفاده شدند دو برابر تعدادي هستند كه در تحت پوشش قرار دادن جرايم بزرگسالان بودند .
اكثر گزارش هاي جنايي –چهنوجوانان،چهبزرگسالان –موقعيكهدادگاهواردجرايمشدهنههنگامارتكابجرمگزارشميشوند .
قتل بزه انتخابي است ، جرمي كه اغلب براي كودكان و بزرگسالان تحت پوشش قرار دارد .
جرايم فاقد خشونت ، شامل جرايم مالي ، مواد مخدر ، خلافكاري هاي كاركنان اداري ، جرايم ترافيك و تجاوزات مدني ، تنها براي يك چهارم از جرايم تحت پوشش كودكان و حدود 3 تا 10 گزارش جنايي بزرگسالان مد نظر قرار گرفته اند .
جنسيت مذكر به صورت وسيعي مظنونان هر دو گروه هاي جرم بودند .
تقريبا" نيمي از موارد اخبار مربوط به كودكان ، نژاد و يا قوميت قرباني را گزارش نكرده است ، در گزارش هاي بزرگسالان نيز در 6 مورد از 10 گزارش چنين بود .
در جنايت هاي كودكان يك سوم داستانها گزارش داده اند كه مظنون و قرباني اعضاي خانواده بوده اند . در جرايم بزرگسالان تنها 5 درصد عضو خانواده اي مشترك بودند .
14 درصد از گزارش هاي جنايي كودكان نشان دادند كه مظنون و قرباني دوستان و آشنايان بودند .اين رقم براي بزرگسالان تنها 8 درصد بود .
در جنايات بزرگسالان قربانيان بيشتر دخترها بودند .
در پايان براي شهروندان بسيار مهم است كه وقتي اخبار را تحليل مي كنند محتاط باشند چرا كه آن را بايد با چشم انتقادي مشاهده كنند .
بررسي تاثير مطبوعات بر بزهكاري كودكان و نوجوانان
امروزه تاثير مطبوعات بر بزهكاري به شدت رسانه هاي ديگري چون تلويزيون ، ويدئو و ماهواره نيست . اما نبايد از اثرات مخرب آن غافل شد . داستانهاي مربوط به خون ريزي ، آدم كشي ، انتقام ، شرارت ، شقاوت از عهد باستان تا كنون در بسياري از جوامع بشري رايج بوده و گاهي به صورت حماسه هاي ملي و مردمي سينه به سينه گشته به دست نسل معاصر رسيده است . از داستانهاي خشم ژوپيتر گرفته تا داستانهاي قوم يهود و رستم دستان به صورتهاي گوناگوني ، پرخاشگري ، مبارزه جويي ، دفاع از حرم و حريم منعكس شده است . ولي هرگز در تاريخ از بركت صنعت چاپ و تصوير داستانهاي خون ريزي و شقاوت تا به اين حد همه جاگير نبوده است .
در عصر حاضر رسانه هاي جمعي همه روزه اخبار مربوط به جرم و جنايت و جنگ، در مطبوعات اغلب كشورها از آن جمله ايران منعكس مي شود و برخي اوقات خبر آن از مرزهاي كشورها گذشته و جنبه جهاني پيدا مي كند .
تنظيم كنندگان صفحات حوادث روزنامه ها يا مجلات عاميانه مي كوشند تا حادترين و خشن ترين جنايت ها را با طول و تفصيل منتشر سازند . در سالهاي (1950 – 1940) باافزايشبزهكارينوجوانان در آمريكا عده اي از مردم درباره نسل نوجوان و رفتار آنان اعلام خطر كردند ؛ زيرا در اين دوره رفتار نابهنجار تقريبا" در ميان تعداد كثيري از نوجوانان به چشم مي خورد .
استنتاج :
نتيجهيکتحقيقدرايران:
درباره نقش و تاثير وسايل ارتباط جمعي با هدف بررسي تاثير تلويزيون‌هاي ماهواره اي بر فرد و جامعه تحقيقي تحت عنوان:«نظر بينندگان برنامه هاي ماهواره اي درباره تاثير تماشاي آن بر ابعاد مختلف فرد و جامعه»توسط « اعظم پنابادي» در سال 1373 انجام شده است، نتايج اين تحقيق نشان مي دهد که:
الف: مهمترين حوزه تاثير برنامه هاي تلويزيون ماهواره اي در سطح فردي براي:
› 1- کودکان و نوجوانان: بدآموزي و تهديد سلامت جسمي، رواني و رفتاري آنان.
› 2- براي جوانان: بدآموزي و الگو پذيري فکري واخلاقي.
› 3- براي بزرگسالان: سرگرم شدن و پرکردن اوقات فراغتشان بوده است.
ب: مهمترين حوزه تاثير برنامه هاي تلويزيون ماهواره اي درسطح جامعه عبارتست از:
1- بالابردن سطح اطلاعات و دانش مردم و آگاه کردن آنان نسبت به جهان، ايجاد اختلاف و تعارض فرهنگي در جامعه،
3- رواج مصرف گرايي در جامعه نمونه(پنابادي،1376)
بنابراين برنامه هاي تلويزيون ماهواره اي نتايج مثبت و منفي در سطح فردي اجتماعي به دنبال داشته که مهمترين تاثير آن در حوزه اخلاق اجتماعي و فرهنگ عمومي، رواج مصرف گرايي بوده است.

نتيجه گيري
كمتر كسي منكر اين واقعيت خواهد شد كه مردم نكاتي را از رسانه ها مي آموزند . بسياري از فعاليت هاي آموزشي ، تجاري ، سياسي و غيره بر پايه اين اصل استوار است . مشاهدات روزمره و صدها بررسي انجام شده ، اين واقعيت را تاييد مي كند .
اما اين نكته كه مردم از رسانه ها چه مي آموزند و با تشريح پيام هاي خاص رسانه ها كه در سناريوهاي گسترده تر نهفته است ، نكاتي هستند كه به سادگي قابل تعريف نبوده و اندازه گيري آنها دشوار است . مسئله زماني دشوارتر مي شود كه پيام خاص رسانه ها شكل هاي متفاوتي به خود بگيرد و به رارئه تعابير متفاوت كمك كند و يا در مواقعي كه پيام جزء جدايي ناپذير يك فرهنگ باشد .
انتخاب بين رسانه ها و محتواي آنها اغلب بعد از دوران مدرسه صورت مي گيرد و در بيشتر مواقع بيانگر نوع و سليقه و آمادگي ذهني است كه از داستانهاي نقل شده و خلق و خوي شكل گرفته در محيط خانوادگي ، مدرسه و ديگر نهادهاي اجتماعي تاثير مي پذيرد . اين گونه خصوصيات به طور سنتي ، گروههاي اجتماعي ، اقتصادي ، قومي ، مذهبي ، سياسي و غيره را از يكديگر متمايز مي سازد .
پایگاه آماری جامع کودکان بزهکار ویژه تهیه می شود
نماینده یونیسف در ایران گفت: معاونت حقوقی و توسعه قضایی در تلاش است تا پایگاه آماری جامعی از کودکان بزهکار وبژه در کشور تهیه کند تا دادگستریهای سراسر کشور به آن دسترسی داشته باشند.
به گزارش خبرگزاری مهر، مختار حسینی بااشارهبهنقشکشورهایاسلامیدرشکلگیریپیماننامهحقوقکودکتصریحکرد: ایراندرسال 1374 باشرطبهاینکنوانسیونپیوستکهامیدواریماینشرطنیزبرداشتهشود.
حسینی افزود: این شرط به این معنی است که درصورتی که قوانین کنوانسیون مطابق با شرع وقوانین داخلی نباشد، از اجرای آن خودداری شود.
وی با تاکید برضرورت دادرسی ویژه اطفال تصریح کرد: کودکان از عواقب رفتارهایشان آگاهی دقیقی ندارند بنابراین نیاز است تا با استفاد از سیستم افتراقی در قضاوت همبهکاهشهزینه های دادرسی کمک شود وهم زمینه بازگشت کودکان معارض با قانون در جامعه فراهم گردد.
نماینده یونیسف در ایران گفت: در تمام استانهای کشور نیز کارگاههای مشابهی برای نیروهای پلیس برگزار شده است.
حسینی نبود آمار جامع از کودکان بزهکار را یکی از مشکلات پیش روی حقوق کودکان دانست و افزود: معاونت حقوقی وتوسعه قضایی در تلاش است تا پایگاه آماری جامعی از کودکان بزهکار وبزه دیده در کشور تهیه کند تا دادگستریهای سراسر کشور به آن دسترسی داشته باشند.
وی با بیان اینکه این اولین کارگاه آموزشی معاونت توسعه قضایی در سال جدید میلادی است گفت: تاپایانسالجاری 10 کارگاهآموزشیدیگرباهمینموضوعهمچنیندرخصوصدادرسیاطفالبرایقضاتسراسرکشوردرسایراستانهابرگزارمیشودکهدرپایانهردورهبهشرکتکنندگانگواهیاعطامیشود.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: حجت مداحی شاهخالی