چهارشنبه, 02 خرداد 1403

 



موضوع: نقش رسانه ها در عملیات روانی

نقش رسانه ها در عملیات روانی 10 سال 2 هفته ago #73292

  • سلمان عنبرستانی
  • سلمان عنبرستانی's Avatar
رسانه­های جمعی از جمله مؤثرترین ابزار عملیات روانی برای دستیابی به جلب حمایت مردم، افکار عمومی جهانی، سازمان­ها و نهادهای بین­المللی، هستند.

پژوهشگر اداره کل آموزش و پژوهش در تحقیقی با عنوان"نقش رسانه ها در عملیات روانی؛ با تأکید بر عملیات روانی دو شبکه آمریکایی سی ان ان و فاکس نیوز از یازده سپتامبر 2001 تا 2009 ضد جمهوری اسلامی ایران" را بررسی کرده است.

پژوهشگر ضمن بررسی مهم­ترین محورهای عملیات روانی این دو شبکه آمریکایی برضد ایران، میزان و شدت عملیات روانی این دو شبکه در چهار محور "انرژی هسته­ای، حقوق بشر، تروریسم و صلح خاورمیانه" در دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی و آقای احمدی­نژاد مقایسه کرده است.

هدف پژوهشگر از این تحقیق شناخت نقش، جایگاه و نفوذ رسانه ها در عرصه سیاست نظام بین­الملل و در جهت اجرای سیاست­ها و اهداف پنهان دولت­ها بوده است. اهمیت این موضوع مبتنی بر شناخت اهداف پنهان دولت آمریکا برضد ایران و همچنین شناخت موضوعات مورد توجه و ویژه و نیز میزان حجم عملیات روانی بر روی این موضوعات است که می­تواند رسانه ملی را به عنوان مهم­ترین و بزرگترین رسانه کشور در جهت مقابله، تهاجم، خنثی­سازی و یا رقابت، برای تولید برنامه­­های دقیق و مناسب یاری کند.

امروزه نقش و جایگاه رسانه­ها در عملیات روانی چنان عمق و وسعتی دارد که دیگر تفکیک رسانه از سازماندهی شدن یک عملیات روانی علیه کشور هدف غیرممکن به نظر می­آید. لذا بررسی نقش رسانه­ها در اجرای عملیات روانی، یکی از مهم­ترین ضرورت­هاست.

به طوری که رسانه­های گروهی با وجود گستردگی و پیچیدگی عرصه عملیات روانی، بهترین و جدید­ترین ابزار هستند که با توجه به تنوع بالای انواع رسانه­ها مانند مطبوعات، رادیو، تلویزیون و اینترنت... روش­های متفاوتی را برای اجرایی کردن عملیات روانی به وجود آورده اند. یکی از ارکان پیشبرد عملیات روانی در طول تاریخ، ابزار و وسایل ارتباطی- اطلاعاتی بوده است، به طوری که جنگ جهانی اول را "جنگ روزنامه­ای"، جنگ جهانی دوم را "جنگ رادیویی"، جنگ ویتنام را "جنگ تلویزیون‌های سیاه و سفید"، جنگ دوم خلیج‌فارس را "جنگ تلویزیون‌های ماهواره‌ای" و جنگ سوم خلیج‌فارس را "جنگ رسانه‌های مدرن" نامیده‌اند.

در این روند مرحله به مرحله ساز و کارهای عملیات روانی پیچیده‌تر و با گستره وسیع‌تری دنبال شده است. بر این اساس، حجم گسترده عملیات روانی رسانه­های غربی بر ضد جمهوری اسلامی ایران در سی سال گذشته، یکی از عملیاتی­ترین برنامه­های غرب بر ضد یک کشور مسلمان بوده است. پس از 11 سپتامبر 2001 رسانه­­های غرب، عملیات روانی ویژه­ای را ضد ایران راه­اندازی کردند. در این میان دو شبکه cnn و foxnews آمریکا حجم وسیعی از عملیات روانی هماهنگ را برضد ایران عهده­دار شدند. 11 سپتامبر 2001 نقطه عطفی برای دستیابی به سیاست­های خاورمیانه­ای و جهانی دولت آمریکا بود.

ایران که در مسیر اهداف و منافع آمریکا مانعی بزرگ محسوب می­شود، باید منزوی و شکسته شود. با حادثه 11 سپتامبر 2001 و داغ شدن مسئله تروریسم و ارتباط دادن آن به دنیای اسلام، و پیوند زدن آن به هسته­ای شدن ایران و تهدید امنیت جهانی، اوج شدت عملیات روانی رسانه­های غربی به ویژه سی­ان­ان و فاکس نیوز بود.

یکی از مهم­ترین محورهای عملیات روانی این شبکه­ها برجسته­سازی و تکرار قرار گرفتن نام ایران در محور شرارت از سوی بوش رئیس جمهور آمریکا بود. در این راستا با فضاسازی ضد فعالیت­های هسته­ای ایران، دستیابی ایران را به فناوری هسته­ای عاملی برای تقویت تروریسم و تهدید امنیت منطقه و جهان القا کردند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

نقش رسانه ها در عملیات روانی 10 سال 1 هفته ago #74700

باسلام خوب بود
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: حجت مداحی شاهخالی