خوش آمديد,
مهمان
|
|
رسانههای جمعی از جمله مؤثرترین ابزار عملیات روانی برای دستیابی به جلب حمایت مردم، افکار عمومی جهانی، سازمانها و نهادهای بینالمللی، هستند.
پژوهشگر اداره کل آموزش و پژوهش در تحقیقی با عنوان"نقش رسانه ها در عملیات روانی؛ با تأکید بر عملیات روانی دو شبکه آمریکایی سی ان ان و فاکس نیوز از یازده سپتامبر 2001 تا 2009 ضد جمهوری اسلامی ایران" را بررسی کرده است. پژوهشگر ضمن بررسی مهمترین محورهای عملیات روانی این دو شبکه آمریکایی برضد ایران، میزان و شدت عملیات روانی این دو شبکه در چهار محور "انرژی هستهای، حقوق بشر، تروریسم و صلح خاورمیانه" در دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی و آقای احمدینژاد مقایسه کرده است. هدف پژوهشگر از این تحقیق شناخت نقش، جایگاه و نفوذ رسانه ها در عرصه سیاست نظام بینالملل و در جهت اجرای سیاستها و اهداف پنهان دولتها بوده است. اهمیت این موضوع مبتنی بر شناخت اهداف پنهان دولت آمریکا برضد ایران و همچنین شناخت موضوعات مورد توجه و ویژه و نیز میزان حجم عملیات روانی بر روی این موضوعات است که میتواند رسانه ملی را به عنوان مهمترین و بزرگترین رسانه کشور در جهت مقابله، تهاجم، خنثیسازی و یا رقابت، برای تولید برنامههای دقیق و مناسب یاری کند. امروزه نقش و جایگاه رسانهها در عملیات روانی چنان عمق و وسعتی دارد که دیگر تفکیک رسانه از سازماندهی شدن یک عملیات روانی علیه کشور هدف غیرممکن به نظر میآید. لذا بررسی نقش رسانهها در اجرای عملیات روانی، یکی از مهمترین ضرورتهاست. به طوری که رسانههای گروهی با وجود گستردگی و پیچیدگی عرصه عملیات روانی، بهترین و جدیدترین ابزار هستند که با توجه به تنوع بالای انواع رسانهها مانند مطبوعات، رادیو، تلویزیون و اینترنت... روشهای متفاوتی را برای اجرایی کردن عملیات روانی به وجود آورده اند. یکی از ارکان پیشبرد عملیات روانی در طول تاریخ، ابزار و وسایل ارتباطی- اطلاعاتی بوده است، به طوری که جنگ جهانی اول را "جنگ روزنامهای"، جنگ جهانی دوم را "جنگ رادیویی"، جنگ ویتنام را "جنگ تلویزیونهای سیاه و سفید"، جنگ دوم خلیجفارس را "جنگ تلویزیونهای ماهوارهای" و جنگ سوم خلیجفارس را "جنگ رسانههای مدرن" نامیدهاند. در این روند مرحله به مرحله ساز و کارهای عملیات روانی پیچیدهتر و با گستره وسیعتری دنبال شده است. بر این اساس، حجم گسترده عملیات روانی رسانههای غربی بر ضد جمهوری اسلامی ایران در سی سال گذشته، یکی از عملیاتیترین برنامههای غرب بر ضد یک کشور مسلمان بوده است. پس از 11 سپتامبر 2001 رسانههای غرب، عملیات روانی ویژهای را ضد ایران راهاندازی کردند. در این میان دو شبکه cnn و foxnews آمریکا حجم وسیعی از عملیات روانی هماهنگ را برضد ایران عهدهدار شدند. 11 سپتامبر 2001 نقطه عطفی برای دستیابی به سیاستهای خاورمیانهای و جهانی دولت آمریکا بود. ایران که در مسیر اهداف و منافع آمریکا مانعی بزرگ محسوب میشود، باید منزوی و شکسته شود. با حادثه 11 سپتامبر 2001 و داغ شدن مسئله تروریسم و ارتباط دادن آن به دنیای اسلام، و پیوند زدن آن به هستهای شدن ایران و تهدید امنیت جهانی، اوج شدت عملیات روانی رسانههای غربی به ویژه سیانان و فاکس نیوز بود. یکی از مهمترین محورهای عملیات روانی این شبکهها برجستهسازی و تکرار قرار گرفتن نام ایران در محور شرارت از سوی بوش رئیس جمهور آمریکا بود. در این راستا با فضاسازی ضد فعالیتهای هستهای ایران، دستیابی ایران را به فناوری هستهای عاملی برای تقویت تروریسم و تهدید امنیت منطقه و جهان القا کردند. |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|
|
باسلام خوب بود
|
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|