خوش آمديد,
مهمان
|
|
نگره بین المللی
فرهنگ و اندیشه دینی International Congress on Culture and Religious Thought ٥ امروزه، رسانه هاي خبري آنگونه که مارشال مک لوهان معتقد است، جهان را به دهکده اي جهانی مبدل ساخته و در بیان ارزش و اهمیت مقوله خبر و خبررسانی همین بس که عصر حاضر را عصر اطلاعات نامیده اند . ما در جهانی به سرمی بریم که هر لحظه و به هرطرف بچرخیم، خبري، رویدادي، تفسیري ذهن ما را به خود مشغول می سازد . رسانه ها از ه مه طرف ما را محاصره کرده اند . هنوز پیچ رادیو را نبسته، روزنامه را می گشاییم و درحال خواندن روزنامه، چشمی هم به تلویزیون داریم . امروز حتی تصور دنیاي بدون رسانه براي ما غیرممکن است . بسیاري از ما فکر می کنیم که واقعیتهاي اجتماعی همان چیزهایی هستند که از طریق رسانه ها به ما می رسند . اما حقیقت این است که جهان بینی رسانه اي، جهان بینی دقیق و قابل اعتمادي نیست . علی رغم تصور ما که گمان ی کنیم، رسانه ها با بی طرفی کامل صرفاً براي آگاه ساختن مخاطب، در تلاش و تکاپو هستند، امروزه رسانه ها م بیش از هر زمان دیگر، تحت تأث یر اغراض و اهداف سیاسی و اقتصادي و منافع خاص گروهی، جاه طلبی ها و قدرت طلبی ها قرار دارند . وسایل ارتباط جمعی ملی و بین المللی، جریان بی پایانی از تصاویر جهان اطراف را بر ما عرضه می کنند . برخی از این تصاویر، ساختگی هستند که البته ارزش این نوع از تصاویر هم دقیقاً در ساختگی و موهوم بودن آنهاست . صرفنظر از جاه طلبی موجود در زمینه ارائه جزئیات حقایق مربوط به این دسته یا آن دسته از رویدادها، فرایندها و یا ساختارها، هدف از برنامه هاي ساختگی در وسایل ارتباط جمعی دستیابی به نوع دیگري از حقیقت است؛ نوعی از حقیقت کلی و یا شاید حقیقی که به طور فاحش و آشکاري مبالغه آمیز بوده و تحریف شده باشد به طوري که ممکن است ما واقعاً بخواهیم بفهمیم که این حقیقت ساختگی در رابطه با چه چیزي است . مرتن و لازارسفلد، وظایف وسایل ارتباط جمعی را عبارت می دانند از : 1 ( وظیفه اخلاقی حمایت از هنجار هاي اجتماعی 2 ( امکان اعطاي پایگاه اجتماعی 3 ( برخی وظایف نامطلوب مانند تهدید اجتماع با ایجاد مشارکت خیالی در واقعیت دادگران ، در مورد نقش وسایل ارتباط جمعی چنین می گوید : " امروزه عمده ترین نقشی که وسایل ارتباط جمعی بر عهده دارند، عبارت است از فرهنگ سازي، آموزش، اط لاع رسانی و ایجاد مشارکت اجتماعی " مولانا هم معتقد است که " کارکرد اصلی رسانه هاي جمعی برخلاف آنچه که معروف شده در اطلاع رسانی و آموزش و پرورش نیست، بلکه در سه محور مهم که اهرمهاي اطلاعاتی و ارتباطی را تشکیل می دهند، پنهان است و عبارتند از : 1 ( سازماندهی افراد و توده هاي مردم در اجتماع . 2 ( مشروعیت دادن به افراد، احزاب و توده ها مردم در اجتماع . 3 ( تعیین دستور روز جامعه و مطالب مورد گفتگوي |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|
|
باسلام خوب بود سپاس
|
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|