جمعه, 28 ارديبهشت 1403

 



موضوع: وظایف رسانه

وظایف رسانه 10 سال 3 روز ago #76103

نگره بین المللی
فرهنگ و اندیشه دینی
International Congress on Culture and
Religious
Thought
٥
امروزه، رسانه هاي خبري آنگونه که مارشال مک لوهان معتقد
است، جهان را به دهکده
اي جهانی مبدل
ساخته و در بیان ارزش و اهمیت مقوله خبر و خبررسانی همین بس که عصر حاضر را عصر اطلاعات نامیده
اند
.
ما در
جهانی به سرمی بریم که هر لحظه و به هرطرف بچرخیم، خبري، رویدادي، تفسیري ذهن ما را به خود مشغول می
سازد
.
رسانه ها از ه
مه طرف ما را محاصره کرده اند
.
هنوز پیچ رادیو را نبسته، روزنامه را می گشاییم و درحال
خواندن روزنامه، چشمی هم به تلویزیون داریم
.
امروز حتی تصور دنیاي بدون رسانه براي ما غیرممکن است
.
بسیاري
از ما فکر می کنیم که واقعیتهاي اجتماعی همان چیزهایی هستند که از طریق
رسانه ها به ما
می رسند
.
اما
حقیقت این است که جهان بینی رسانه اي، جهان بینی دقیق و قابل اعتمادي نیست
.
علی رغم تصور ما که گمان
ی کنیم، رسانه ها با بی طرفی کامل صرفاً براي آگاه ساختن مخاطب، در تلاش و تکاپو هستند، امروزه رسانه ها
م
بیش از هر زمان دیگر، تحت تأث
یر اغراض و اهداف سیاسی و اقتصادي و منافع خاص گروهی، جاه طلبی ها و قدرت
طلبی ها قرار دارند
.
وسایل ارتباط جمعی ملی و بین المللی، جریان بی پایانی از تصاویر جهان اطراف را بر ما عرضه می کنند
.
برخی از این تصاویر، ساختگی هستند که البته ارزش این نوع از تصاویر هم
دقیقاً در ساختگی و موهوم بودن
آنهاست
.
صرفنظر از جاه طلبی موجود در زمینه ارائه جزئیات حقایق مربوط به این دسته یا آن دسته از رویدادها،
فرایندها و یا ساختارها، هدف از برنامه هاي ساختگی در وسایل ارتباط جمعی دستیابی به نوع دیگري از حقیقت
است؛ نوعی از حقیقت کلی
و یا شاید حقیقی که به طور فاحش و آشکاري مبالغه آمیز بوده و تحریف شده باشد به
طوري که ممکن است ما واقعاً بخواهیم بفهمیم که این حقیقت ساختگی در رابطه با چه چیزي است
.
مرتن و لازارسفلد، وظایف وسایل ارتباط جمعی را عبارت می دانند از
:
1
(
وظیفه اخلاقی حمایت از هنجار
هاي اجتماعی
2
(
امکان اعطاي پایگاه اجتماعی
3
(
برخی وظایف نامطلوب مانند تهدید اجتماع با ایجاد مشارکت خیالی در واقعیت
دادگران ، در مورد نقش وسایل ارتباط جمعی چنین می گوید
:
"
امروزه عمده ترین نقشی که وسایل ارتباط
جمعی بر عهده دارند، عبارت است از فرهنگ
سازي، آموزش، اط
لاع رسانی و ایجاد مشارکت اجتماعی
"
مولانا
هم معتقد است که
"
کارکرد اصلی رسانه هاي جمعی برخلاف آنچه که معروف شده در اطلاع رسانی و
آموزش و پرورش نیست، بلکه در سه محور مهم که اهرمهاي اطلاعاتی و ارتباطی را تشکیل می دهند، پنهان است و
عبارتند از
:
1
(
سازماندهی افراد
و توده هاي مردم در اجتماع
.
2
(
مشروعیت دادن به افراد، احزاب و توده ها مردم در اجتماع
.
3
(
تعیین دستور روز جامعه و مطالب مورد گفتگوي
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

وظایف رسانه 10 سال 11 ساعت ago #76965

باسلام خوب بود سپاس
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: حجت مداحی شاهخالی