جمعه, 28 ارديبهشت 1403

 



موضوع: نقش شبکه های ماهواره ای دررواج روابط خانوادگی

نقش شبکه های ماهواره ای دررواج روابط خانوادگی 10 سال 1 هفته ago #71951

بنام خدا
روابط فرازناشویی که به آن خیانت همسر گفته می شود در حالی در جامعه به صورت مخفی وجود دارد که بررسی کارشناسان نشان می‌دهد مردان بیشتر از زنان مرتکب خیانت می‌شوند و انگیزه زنان در ۶۷ درصد قتلها برقراری روابط فرازناشویی بوده است.


مرصاد به نقل از مهر، مسئله روابط فرازناشویی طی چند سال اخیر به یکی از معضلات اجتماعی تبدیل شده است. معضلی که در اغلب موارد مخفی مانده و گاهی افشای آن باعث ارتکاب یک جنایت می شود. این روابط به دو صورت عاطفی و جنسی برقرار می شود که در میان زنان و مردان دارای تفاوتهایی است.

زنان برای ارتباط عاطفی خیانت می کنند

بر اساس پژوهش های صورت گرفته ۹۰ درصد زنان به دلیل کمبود های عاطفی در زندگی مشترک به سمت روابط فرازناشوئی می روند. از طرف دیگر انگیزه بیش از ۹۶ درصد مردان در برقراری این روابط مسائل جنسی است. پس از ازدواج افراد از همسران خود انتظار دارند در طول زندگی مشترک، از نظر عاطفی و جنسی وفادار بمانند و برقراری روابط فرازناشوئی را خیانت می دانند.

۶۷ درصد شوهر کشی ها به خاطر روابط فرا زناشویی

دکتر لیلا بهنام - روانشناس بالینی- در این باره می گوید: نتایج تحقیقی که در ۱۵ استان کشور انجام شده نشان می‌دهد خیانت علت ۶۷ درصد قتل مردان از سوی همسرانشان بوده است. ۳۳ درصد مردان هم با واکنش در برابر خشونت، حمله ناگهانی و تهدید از سوی همسر خود مواجه بوده‌اند. تاثیری که به وسیله خیانت به وجود می‌آید به طور چشمگیری روابط را ویران می‌سازد. تاثیر خیانت بر هر دو زوج احساس گناه، بی‌وفایی، از بین رفتن اعتماد، از دست دادن هویت، خشم، استرس و بی‌قراری است.

به گفته معاون توانبخشی سازمان دفاع از قربانیان خشونت، فهم دلایل روابط فرا زناشویی و فاکتورهای تاثیرگذار در آن اهمیت شاخصی در پیشگیری از وقوع و شیوع آن در جامعه دارد. عوامل متعدد فردی- شخصیتی، اجتماعی- ارتباطی و خانوادگی در بروز روابط فرا زناشویی سهم دارد. عواملی چون نارضایتی از رابطه فعلی، تمایل و اشتیاق برای تنوع یا هیجان، انتقام یا خشم، احساس عدم امنیت، بلوغ نایافتگی، دلبستگی و سبک‌های دلبستگی زوجین، در دسترس نبودن همسر، مصرف دارو و الکل و ویژگی‌های شخصیتی و خلقی از جمله دیگر عوامل موثر در شکل گیری روابط فرا زناشویی است.
نقش شبکه های ماهواره ای در رواج این روابط
متاسفانه طی سال اخیر استفاده از اینترنت و تماشای شبکه های ماهواره ای در کشور رواج یافته و ناآگاهی خانواده از خطرات آن باعث شد کانون بسیاری از خانواده ها تحت تاثیر آثاری تخریبی این فناوری متزلزل شود. از سوی دیگر برخی شبکه های ماهواره ای مانند فارسی وان و زمزمه با انتخاب سریالهایی از کشورهای آمریکای لاتین و اسپانیا و جذب مخاطب بالا تلاش گسترده ای را برای رواج روابط فرازناشوئی در میان خانواده ها به خصوص جوانان آغاز کرده اند.

دکتر علی اصغر کیا – کارشناس رسانه – معتقد است: در موضوع ماهواره کشورهای مصرف کننده مانند ایران تحت تاثیر آثار تخریبی قرار گرفته اند. البته اقدام سازمان صدا و سیما برای افزایش تعداد کانال های تلویزیونی طی سالهای اخیر در کاهش این آثار تخریبی موثر بوده است.

وی افزود: در سریالهای شبکه های ماهواره ای به خصوص فارسی وان و زمزمه شاهد هستیم گردانندگان این شبکه ها به دنبال عادی سازی روابط فرازناشوئی در جامعه هستند. این سریال ها نقش گمراه کننده دارند و دسترسی آسان خانواده ها به ماهواره و این سریال ها باعث افزایش کج رفتاریهای اجتماعی می شود. با تشکر از استاد محترم
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

نقش شبکه های ماهواره ای دررواج روابط خانوادگی 10 سال 1 هفته ago #72135

باسلام موضوع خوبیست
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: حجت مداحی شاهخالی