شنبه, 29 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تاثیر ماهواره بر فرهنگ جامعه

تاثیر ماهواره بر فرهنگ جامعه 10 سال 1 ماه ago #70026

تاثیر ماهواره بر فرهنگ جامعه
بسیاری از دانش پژوهان و متفکران عصر حاضر را با نامهایی مانند ((عصر تکنیک)),((عصر ارتباطات )),((دهکده جهانی)) و رهبری از راه دور نامیده اندکه در این میان اوقات فراغت به عنوان یک نیاز انسان امروز دارای اهمیت زیادی بوده به گونه ای که یکی از دل مشغولی های هر نظامی پر کردن اوقات فراغت آحاد جامعه می باشد.
امروزه بر اساس اصل رقابت بین نهادها , تلوزیون ارتباط تنگاتنگی با نظامهای آموزشی و خانواده داشته واین رسلانه تلاش می نماید تا جایگاه مهمی در هدایت و کنترل افراد جامعه را داشته باشد لذا این رسانه می تواند باعث گمراهی یا سعادت نسل آینده بشود از این مطلب می توان ضرورت برنامه ریزی و هماهنگی نظام آموزشی با برنامه های این رسانه را درک کرد .
بررسی تاثیر ماهواره بر فرهنگ: گسترش روز افزون ماهواره ها , گسترش بی بند و باری و به وجود آمدن فساد فراگیر در جامعه و به انحطاط کشیده شدن برخی از جوانان و گستر ش مشروباط الکلی , ایجاد گروه های غربی مانند هوی متال ها , رپ ها و شیطان پرست ها و تمایل به مد گرایی و … همه وهمه نشان ازهدفمند بودن این تهاجم از طرف دشمن است این بار دشمن با استفاده از روش های نرم افزاری فکری و تبلیغی بر خلاف دوره قبل که مردان را مورد حمله قرار می داد قلب جامعه یعنی زنان و جوانان را هدف گرفت جامعه شناسان معتقد اند که پایه های هر جامعه ریشه در ارزشها ونظام عقیدتی آنها دارد .
بنابر این برای تضعیف هر جامعه کافی است تا فرهنگ آن جامعه را تضعیف کرد, با این کارافراد جامعه از خود بیگانه شده و بر خلاف آنچه که حقیقت فرهنگی آنها را تشکیل می دهد رفتار می کنند. دشمن برای حملات فرهنگی نیاز به ابزارها و وسایل کار آمد داشت بنابر این همان طور که لازمه حملات نظامی ابزار آلات جنگی است, لازمه تهاجم فرهنگی وسایلی است تنا گلوله های زهر آگین فرهنگی دشمن از ماهواره گرفته تا اینترنت, رادیو و توزیع کتابهای ضد فرهنگی و دگر اندیشی به بر اندازی نظامهای مخالف و تضعیف آنها مبادرت ورزند. خانواده یکی از اساسی ترین مراکز برای این تهاجم است از جمله رویکردهای خانواده برای مقابله با این تهاجم تنظیم رفتار جنسی و زاد و ولد, تنظیم اختلافات بین زن وشوهر و خانواده و فرزندان, رویکرد سنتی و ارزش نهادن به آنها ,ورزش کردن و فعالیت های دیگر , ارزش نهادن به اعتقادات مذهبی و… می توان نام برد .
از جمله تاثیرات مخرب برخی از رسانه های جمعی تاثیر بر بزهکاری کودکان است که اصولا این کودکان دارای خلاء های عاطفی و نا به سامانی های خانوادگی هستند که گاه یک فیلم تلوزیونی و یا سینمایی می تواند تاثیرات مخربی را برای پر کردن این خلاء ها بر کودک داشته باشد که در این میان تلوزیون به خاطر این که همه جا هست و دسترسی به آن بیش تر از سایر رسانه ها است نقش موثرتری را ایفا می کند. تلوزیون نشان داده که در برانگیختن سلیقه ها بهتر از برانگیختن فعالیت های فکری یا خلاق عمل می کند( مثلا در هند پسر ۸ ساله ای یک آگهی مربوط به ماشین لباس شویی را دیده بود که اسباب بازی های کثیف را داخل آن می انداختند تا سفید و تمیز شوند او نیز برادر یک سال و نیمه خود را که پوستی تیره داشت درون ماشین لباس شویی خانه خودشان انداخت ولی آن پسر کوچک در اثر فشار آب و چرخش دستگاه خفه شد) گاهی اوقات دیدن فیلم های خشن , پرخاشگری و خشونت را در کودکان ایجاد میکند ویا دیدن فیلم های ترسناک و هیجانی باعث گوشه گیر شدن و ترسو به بار آمدن کودکان نیز می شود.
کلا رسانه ها می توانند در بسیاری از جهات نقش موثر یا مخرب داشته باشند از جمله بر نوع پوشش و حجاب و مد گرایی در دختران وپسران یک جامعه. رسانه هایی مانند تلوزیون , سینما و ماهواره به عنوان پر طرفدار ترین و آسان ترین رسانه از نظر دسترسی به آنها نقش عمده ای را در این قضیه ایفا می کند. مثلا یک دختر جوان ویا یک پسر جوان با دیدن یک فیلم ونحوه آرایش و پوشش بازیگران آن فیلم سعی می کنند تا خودشان را نیز در جامعه با همان آرایش و پوشش ظاهر شوند خصوصا پوشش های غلط غربی چراکه در جهان ۱۷ هزار و۶۶۶ شبکه است که از این تعداد حدود سه هزار شبکه در داخل ایران با همین دیش ها و آنتن های معمولی قابل دریافت هستند و در این میان به علت جوان بودن کشور ها وتغییر دیدگاه جوانان ما از جمع گرایی به فرد گرایی وتقلید از الگوهای غربی به جای الگوهای سنتی باعث شده که بیشترین آسیب به اعتقادات و فرهنگ جامعه ما وارد شود.
کلام آخر: اینکه در مورد تاثیر وسایل ارتباط جمعی سه دیدگاه افراطی , تفریطی و بینابین هست که هرکس متناسب با روحیه خود جزء یکی از این سه دسته قرار می گیرد و و این نکته که تلوزیون و وسایل ارتباط جمعی می تواند فرهنگ سازی کرده و فرهنگ جامعه را ارتقاء و یا تنزل بخشند فراموش نشدنی است چرا که فرهنگ آموختنی و منتقل شدنی است و می تواند نسل به نسل از کودکی تا کهن سالی گسترش داشته باشد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

تاثیر ماهواره بر فرهنگ جامعه 10 سال 1 ماه ago #70748

باسلام خوب بود
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: حجت مداحی شاهخالی