جمعه, 28 ارديبهشت 1403

 



موضوع: جلسه اول شبكه هاي اجتماعي

جلسه اول شبكه هاي اجتماعي 10 سال 2 ماه ago #63302

سـرفصـل هـا
1 – تاريخچه شكل گيري شبكه‌هاي اجتماعي
2 – شبكه‌هاي اجتماعي و سواد رسانه‌اي
3 – قابليت‌هاي شبكه‌اجتماعي در دنيا و مقايسه آن با ايران
4 – شبكه‌هاي اجتماعي در ايران و ارائه آمار در اين زمينه
5 – مقايسه بين كاربران شبكه‌هاي اجتماعي اعم از toeiter - facebook – my space
6 – رسانه‌هاي جديد و گسترش فرهنگ دمكراتيك
7 – شبكه‌هاي اجتماعي اينترنتي در دنيا و ايران
8 – نقش شبكه‌هاي تلويزيوني در شبكه‌هاي اجتماعي ايران در دنيا
9 – تأثير نشريات الكترونيك و فناوري‌هاي نوين در شبكه‌هاي اجتماعي
10 – روند گسترش شبكه‌هاي اجتماعي و راه‌هاي مقابله با آن
11 – اقسام شبكه‌هاي اجتماعي مثل وبلاگ نويسي ، تالار گفتگو، پيامك‌ها و تلفن همراه
12 – راه‌كارها و راه‌هاي مقابله با آن

تاريخچه شبكه اجتماعي
شبكه‌هاي اجتماعي نسل جديدي از وب سايت‌ها هستند كه اين روزها در كانون توجه كاربران شبكه‌ي جهاني اينترنت قرار گرفته اين گونه سايت‌ها بر مبناي تشكيل اجتماعات آنلاين فعاليت مي‌كند و هر كدام دسته‌اي از كاربران شبكه‌هاي اجتماعي را گونه‌اي از رسانه‌هاي اجتماعي مي‌داند. امروزه امكان دستيابي به نحوه‌ي جديدي از برقراري ارتباط و به اشتراك گذاري محتوا در اينترنت فراهم است صدها ميليون نفر از كاربران اينترنت عضو صدها شبكه‌ي اجتماعي مختلف هستند و بخشي از فعاليت‌ آنلاين روزانه‌اشان در اين سايت مي‌گذارند. شبكه‌هاي اجتماعي مفهومي است كه پيش از طرح در عرصه‌ي فضاي مجازي در فضاي واقعي جوامع نيز وجود دارد مسئله‌اي كه باعث مطرح شدن چنين مفهومي در فضاي جامعه‌‌ي ايران در سال‌هاي اخير شده است نقش ويژه‌اي است كه شبكه‌هاي اجتماعي اينترنتي در تحولات سياسي – اقتصادي – اجتماعي و فرهنگي يكسال اخير و يا به عبارت دقيق‌تر چند سال اخير ايران ايفا كرده است مي‌توان گفت كه بيشتر شبكه‌هاي اجتماعي مطرح دنيا از سوي مؤسسات مطرح و وابسته به ايالات متحده تأسيس و حمايت شده‌اند و سهم ديگر كشورها در ايجاد و توسعه جهاني شبكه‌هاي اينترنتي بسيار كم بوده است و به طوري كه كاربران در اقصي نقاط دنيا رغبتي براي عضويت و فعاليت شبكه‌هاي اجتماعي داخلي نداشته اند.
چگونگي شكل‌گيري شبكه‌هاي ا جتماعي
در چند سال اخير اينترنت در دنيا جايگاه قابل توجه‌اي پيدا كرده است. اولين وب سايت شبكه‌اجتماعي در سال 1997 راه‌اندازي شد و در همين راستا شبكه‌هاي اجتماعي با اهداف سرگرمي و دوست‌يابي پاي به عرصه ي ميدان نهاد در ادامه شبكه‌هاي اجتماعي اهداف خود را به سمت حرفه‌اي بودن پيش برد تا جايي كه در سال 2001 موج دوم شبكه‌هاي اجتماعي در دنيا به صورت حرفه‌اي و تجاري ادامه‌ي فعاليت داد در سال‌هاي 2004 و 2004 شبكه‌هاي اجتماعي در دنيا با غول بسيار بزرگي فضاي مجازي را در دنيا از آن خود كرده در همين راستا غول‌هاي اينترنتي كه مهمترين آنها face book ، my space و hi five شروع به فعاليت كرد.
انواع شبكه‌هاي اجتماعي در دنيا
شبكه‌هاي اجتماعي را در ساده‌ترين تقسيم بندي مي‌توان در دو گروه عمومي و خاص قرار داد .
شبكه‌هاي اجتماعي خاص
حول موضوعي ويژه شكل گرفته‌اند و تعداد كاربرانشان نيز كمتر است.
شبكه‌هاي اجتماعي عمومي
كاربران اينترنتي با انگيزه‌ها و اهداف مختلف در اين حوزه حضور دارند و شبكه‌سازي مجازي‌اشان را از طريق اين وب‌سايت‌ها دنبال مي‌كنند. كه عموم مردم عضو اين شبكه‌ها هستند.
سمين بوك camin book، اوركات vercat، ماي اسپيس my space مهمترين شبكه‌هاي اجتماعي عمومي در دنياي اينترنت هستند.
اما اين شبكه‌هاي اينترنتي عمومي نيز اغلب در ابتداي فعاليت‌شان با تعريف محدودي آغاز به كار كرده‌اند و به تدريج عمومي شده‌اند، چنان كه face book امروزه به بزرگترين شبكه‌ اجتماعي دنيا تبديل شده است. در سال 2004 شبكه اجتماعي دانشجويان دانشگاه هاروارد بود . دايره‌ي كاربران face book در چند مرحله گسترش پيدا كرد تا اينكه در سال 2006 به همه‌ي كاربران اينترنت رسيد.
My space نيز در ابتدا با تمركز بر جذب كاربران نوجوان و جوان شروع به فعاليت كرد از جمله گروه‌هايي كه در اين وب‌سايت با استقبال بسيار زياد كاربران مواجه شد. (موسيقي) در اين شبكه اجتماعي اغلب دوستان و آشنايان آنلاين مي‌توانستند با هم در ارتباط باشند. اين شبكه در زمان كوتاهي چند صدميليون نفر در دنيا را به عضويت خود در آورد در ادامه شبكه اجتماعي my space و face book با استفاده از علاقمندي كاربران در فضاي مجازي به صورت تخصصي وب سايت‌هاي جديدي اعم از شبكه‌هاي اجتماعي علاقمندان به كتاب، عكاسي، محيط زيست، طرفداران تيم فوتبال و وب‌سايت‌هاي حمايت از حيوانات و فارغ‌التحصيلان و همچنين وب سايتي تحت عنوان به كدام كشور، به كدام زبان، به كدام نژاد، به كدام دين علاقه‌ي بيشتر دارند را جذب خود كردند.
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

جلسه اول شبكه هاي اجتماعي 10 سال 2 ماه ago #64350

باسلام خیلی خوب بود
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: حجت مداحی شاهخالی