سه شنبه, 08 خرداد 1403

 



موضوع: جلسه و پرسش دوم -واحد سرعت CPU

جلسه و پرسش دوم -واحد سرعت CPU 10 سال 2 ماه ago #63158

  • نرگس راخ
  • نرگس راخ's Avatar
  • آفلاين
  • دانشجو
  • ارسال ها: 28
  • Thank you received: 8
(Center processing unit )به معناي مركز پردازش ( CPU)
اين قطعه وظايفي چون عملكردهاي رياضيات – منطق – مقايسه و محاسبات مربوط به اصول آدرس دهي در رايانه را به عهده دارد . همانطور كه به صورت مستقيم يا رابطه اي از طريق ديگر قطعات به كار كليه قطعات ، نظارت داشته و مقداردهي بهره برداري از انواع حافظه RAM و ROM را به عهده دارد . پس به صورت كلي مي توان گفت CPU وظيفه انتقال اطلاعات حساب و منطق و تصميم گيري را بعهده دارد . واحد اندازه گيري سرعت در MHZ CPU ( مگاهرتز ) مي باشد.
به عنوان مثال پردازنده اي با سرعت 2/5 گيگا هرتز مي توان تقريبا 2/5 ميليارد دستور پردازشي را درآن واحد صادر كند و مسلما قطعات ديگري چون هارد ديسك و VGA و SOUND CARD چنين توانايي براي خواندن و اجرا اين ميزان دستورات در لحظه را ندارند .اينجاست كه وظيفه RAM يا حافظه موقت دستگا شروع مي شود ( Random Access Memory ) كه نقش يك پايانه يا ترمينال اطلاعاتي را بعهده دارد يعني اطلاعات را به صورت موقت خوانده درخود نگه مي دارد و با فركانس بالايي كه دارد مي تواند به موقع و در لحظه اين اطلاعات را بنا به دستورات صادره از سمت CPU در اختيار CPU جهت استفاده قرار دهند .
فركانس در RAM به مانند باندهاي يك اتوبان جهت تردد خودرو مي باشد به اين معني كه هرچند فركانس بالاتر باشد سرعت تبادل اطلاعات بيشتر و البته ترافيك اطلاعاتي كمتر خواهد بود .
واحد سرعت CPU هرتز می باشد و معمولا سرعت CPU ها به صورت مگاهرتز یا گیگاهرتز بیان می شود
مگاهرتز یعنی اینکه CPU میتواند یک میلیون دستور را در ثانیه پردازش کند و گیگاهرتز یعنی اینکه CPU میتواند یک میلیارد دستور را در یک ثانیه پردازش نماید.
با تشكر - نرگس راخ
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سید جواد رضوی