دوشنبه, 07 خرداد 1403

 



موضوع: خلاصه و پاسخ به سوالات جلسه اول و دوم

خلاصه و پاسخ به سوالات جلسه اول و دوم 10 سال 2 ماه ago #62920

تعریف مفاهیم اصلی شامل دیتا، اطلاعات، گزارش، آشنایی با اجزای اصلی سخت افزار کامپیوتر و انواع حافظه از جمله مباحث جلسه اول و دوم کلاس (کد 679 ) بود.
خلاصه:
حافظه یکی از اجزای اصلی سخت افزار کامپیوتر است (سایر اجزا عبارتند از: واحد پردازش مرکزی، دستگاه های ورودی و دستگاه های خروجی). حافظه از نظر کارکرد و مشخصات به دو دسته تقسیم می شود: 1) حافظه اصلی شامل الف- حافظه فقط خواندنی ب- حافظه خواندنی و نوشتنی 2) حافظه کمکی شامل: حافظه مغناطیسی و حافظه غیر مغناطیسی
یکی از مهمترین تفاوت های بین انواع حافظه اصلی و کمکی، تفاوت بین حجم آنها در نگهداری اطلاعات است.
....................................................................................................................................
تفاوت فناوری اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی:
برای درک تفاوت دو موضوع فوق باید به تعاریف آنها مراجعه کرد. سیستم اطلاعاتی به سیستمی گفته می شود که برای کاربران سازمان به منظور حمایت و پشتیبانی از تصمیم گیری ها اطلاعات تهیه می کند مثلاً یک سیستم حقوق و دستمزد (چه به صورت دستی و یا مکانیزه (CBIS) یک سیستم اطلاعاتی تلقی می شود. (منبع: http://www.amardco.com/article/articleview.aspx?pageid=13)

فناوری اطلاعات معمولاً به کلیه فناوری هائی اشاره دارد که در پنج حوزه جمع آوری، ذخیره سازی، پردازش، انتقال و نمایش اطلاعات کاربرد دارند. سید حامد خسروانی شریعتی، تعریفی دیگر از فناوری اطلاعات بیان می‌دارد: «مهندسی فناوری اطلاعات دانشی ترکیبی از مهندسی نرم افزار، مهندسی صنایع و مارکتینگ می‌باشد که رویکردی تحلیلی، تجاری و باریک بینانه به تکنولوژی‌های نوین اطلاعاتی دارد. ایشان با ایجاد این رویکرد شکاف میان طراحان نرم افزار و تحلیل کنندگان سیستم و بازار هدف را حل کرده‌اند.» (منبع:http://fa.wikipedia.org )
.................................................................................................................................
* تعریف سرعت و واحد سرعت CPU؟

پردازش یکی از عملیات اصلی است که کامپیوتر انجام می دهد بنابراین سرعت پردازش یکی از معیارهای اصلی شناسایی و انتخاب کامپیوتر مناسب برای مصارف و ارگان های مختلف است. واحد سرعت پردازشگر مرکزی کامپیوتر بر حسب مگاهرتز یا گیگاهرتز است. اگر CPU به طور هم زمان بتواند 32bit از اطلاعات را پردازش کند پردازنده 32 بيتی واگر در همان زمان 64bit را پردازش کند پردازنده 64 بيتی ناميده می‌شود.

* واحد سنجش حافظه و نحوه تبدیل آنها به یکدیگر؟

کوچکترین واحد حافظه بیت است که یکی از ارقام دو-دویی صفر یا یک در آن ذخیره می شود. واحد بعدی نیبل (nibble) است که از چهار بیت متوالی تشکیل شده و واحد بعدی بایت است که به هر هشت بیت متوالی گفته می شود. بایت واحد اصلی حافظه در کامپیوتر و هر بایت نشان دهنده یک کارکتر است. واحدهای بعدی:
کیلو بایت: 1024 بایت
مگابایت: 1024 کیلوبایت
گیگابایت: 1024 مگابایت
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سید جواد رضوی