چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403

 



موضوع: ارتباط فناوری اطلاعات و رشته حقوق

ارتباط فناوری اطلاعات و رشته حقوق 9 سال 11 ماه ago #84677

مقدمه

عصري که ما در آن زندگي مي کنيم را برخي عصر اطلاعات لقب داده اند، شايد بدين دليل است که امروزه اطلاعات به جزء لاينفک زندگي ما تبديل شده است. هرچند در گذشته اطلاعات تاثير زيادي در رندگي بشر نيز داشته ولي امروزه اهميت آن صد چندان شده است، همانطوريکه امروزه دنيا را نمي توان بدون صنعت برق در نظر گرفت، دنياي امروز را نيز نمي توان بدون فناوري اطلاعات وارتباطات تصور کرد.
فناوري اطلاعات بر نهادها و سازمانها نيز تاثيربسزايي گذاشته است که در اين ميان سازمان ثبت اسناد واملاک که يکي از قديمي ترين و گسترده ترين دستگاههاي حاکميتي است را مي توان نام برد.
امروزه شرايط ومحيطي که سازمان در آن فعاليت مي کند کاملا دگرگون شده است، اين محيط از حالت سنتي وثابت به محيطي نوين والکترونيکي تغير پيدا کرده است که مرهون فکر وتدبير مديران و تلاش کليه همکاران بخصوص واحد فناوري اطلاعات مي بباشد.در اين شرايط سازمان بايستي در جهت انعطاف پذيري وپاسخگويي سريع به تغيرات محيطي خود را بيشتر درگيرفناوري اطلاعات نموده چراکه لازمه توسعه است.
دوران ما را عصر اطلاعات یا عصر انفجار اطلاعات می گویند و در این دوران جامعه اطلاعاتی در حال شکل گرفتن است. نقش مهم، تاثیر گذار و اساسی اطلاعات در دنیای امروز توجه روز افزون و ویژه ای را می طلبد و بر همین اساس فناوری اطلاعات جهت پاسخگویی به این نیاز ایجاد گردیده است . فناوری اطلاعات دانشی است که به چگونگی گردآوری، پردازش ، ذخیره، مبادله و انتقال اطلاعات می پردازد
تعریف فناوری اطلاعات
فناوری اطلاعات به معنی و مفهوم بسیار ساده یعنی علم استفاده از یک سری ابزار که این ابزار همان پردازش، نگهداری، جمع آوری، ذخیره، توزیع، انتقال، امنیت است که بر روی اطلاعات اعمال میشود. این تعریف برای کسانی که بخواهد با فناوری آشنا شوند؛ تعریفی مناسب و کاملاً ساده و شفاف است
اطلاعات منشأ دانایی و بصیرت در انسان است و هدف از بکارگیری فناوری اطلاعات ، افزایش آگاهی در انسان و نظم در اجراست.
سه محور اصلی در فناوری اطلاعات سخت افزار ، نرم افزار و فکر افزار (.به طور کلی با پدید آمدن این رشته ، رشته کامپیوتر با تحولی عظیم روبرو شد و این در حالی است که فناوری اطلاعات سرآمد رشته کامپیوتر است و جایگاه کاملاً مستقل برای خود دارد
وظایف موجود در فناوری اطلاعات را میتوان در یک دید کلی به 8 مورد تقسیم می شود
نگهداری و پردازش
تقسیم وظایف
مدیریت شبکه : یکی از مهمترین مسایل، آشنایی با مفاهیم و پیاده سازی شبکه برای مدیران فناوری اطلاعات است .در این سایت در بخش مقالات --> شبکه ، شما را با دنیای شبکه های با سیم و بی سیم آشنا میکنم.
مدیریت اطلاعات : میتوان به جرأت اعلام کرد؛ مدیریت اطلاعات حرف اول را در رشته فناوری اطلاعات میزند و یک مدیر ارشد این رشته باید بتواند بر روی اطلاعات خود مدیریت نمایید.
. توسعه اطلاعات : میتوان چهار کلمه کلیدی برای آن ارایه نمود : کنترل، سرعت و دقت، امنیت، فرمت
توسعه سیستمهای مهندسی فناوری اطلاعات : باعت تحول در فناوری اطلاعات شد و میتوان گفت جنس فناوری اطلاعات از یک زمان به بعد نرم افزاری شد.
توسعه کاربردی : زمانی میتوانیم توسعه یک علم را احساس کنیم که در بین مردم و کاربران باشد.
توسعه تجاری
بحث و بررسی
مزاياي استفاده از فناوري اطلاعات
با توجه به اهميت فناوري اطلاعات در تمامي زمينه ها، لازم است به نقشي که اين علم در سازمان ايفا مي کند بيشتر پرداخته شود تا جايگاه واقعي آن نيز شناخته شود. در اينجا بطور خلاصه به چند مورد اشاره شده است.
1-مديريت مجازي برنامه هاي زيربنايي سازمان
2-تامين امنيت اطلاعات مهم سازمان
3-گفتگوي بين سازماني
4-دگرگوني شرايط اشتغال وفعاليت نيروي انساني در سازمان
5-تسريع در انجام امور ورضايت ارباب رجوع
6-بروز بودن گردش اداري و انتشارات و...
علاوه بر موارد ذکر شده فوق، نقش فناوري اطلاعات را در سه مورد زير نيز مي توان خلاصه کرد.
1-نقش پشتيباني
2-نقش محوري
3-نقش حياتي
دراين ميان ،به نظرمي رسد که نقش محوري بسيار نمايانتراست، چراکه بدون بکارگيري فناوري اطلاعات مي توان به فعاليتها ادامه داد اما تفاوت بين بکارگيري و عدم بکارگيري فاحش است.
با اينکه زمان زيادي از الکترونيکي شدن ثبت نمي گذرد،و حتي شايد بعضي برنامه ها مرحله تست و آزمايش باشند،نياز است يکسري عوامل جهت پياده سازي و اجراي دقيقتر برنامه ها فراهم باشد تا اين طرح عظيم بشايستگي ادامه پيدا کند، در اينجا به اختصاربه چند مورد مفيد اشاره مي نمايم.
1-فرهنگ سازي : بستر فرهنگي جهت اجراي موفقيت آميز فناوري اطلاعات
2-رفتن به سمت ساختار فرايندي
3-درگير نمودن کليه کارکنان سازمان در امور فناوري اطلاعات و آموزش صحيح آنان
4-بهبود شاخص هاي بهره وري
5-کوچک سازي وخارج نمودن کارهاي غير ضرور
6-همسويي با اهداف سازمان
با وجود فوايد زيادي که پياده سازي فناوري اطلاعات براي سازمان دارد ولي ممکن است بدلايل زير به موانعي برخورد کند.
1-آموزش و زيرساخت نامناسب
2-کمبود امکانات مالي و عدم اولويت بندي
قانون برنامه پنج ساله توسعه جمهوري اسلامي ايران و بند ج ماده 12 قانون ارتقاء سلامت نظام اداري و مقابله با فساد مبنی بر اجرایی شدن ثبت آنی معاملات و با توجه به خروج برگه خلاصه معاملات از عداد اوراق بهادار، واحدهای ثبتی و دفاتر اسناد رسمی ملزم به ثبت الکترونیکی خلاصه معاملات املاک از تاریخ 1/1/1392به شرح زیر می­باشند:1- پس از تنظيم سند رسمی مربوط به ملک در دفتر اسناد رسمي، سردفتر مکلف است با ورود به سامانه مدیریت جامع املاک- زیرسیستم ثبت خلاصه معاملات به نشانی cpms.ir، نسبت به درج خلاصه معامله انجام شده در سیستم اقدام و آنرا از طریق سامانه به واحد ثبتي مربوط ارسال نماید. سپس پرينت خلاصه معامله را از سامانه دريافت و پس از مهر و امضاء، در مدت مقرر قانوني از طريق پست به واحد ثبتي ارسال نمايد.

تبصره : با توجه به اجرایی شدن استفاده از امضاء الکترونیک در تبادل اسناد در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و توسعه آن به واحدهای ثبتی و دفاتر اسناد رسمی، آن دسته از دفاتر اسناد رسمی که مجهز به امضاي الکترونيک می شوند، نيازي به ارسال فيزيک خلاصه معامله به واحد ثبتي ندارند.2- واحد ثبتی مکلف است به محض دریافت پرینت خلاصه معامله ارسالی از دفتر اسناد رسمی، مفاد آن را با اطلاعات ملک در سامانه تطبیق داده و در صورت مطابقت اطلاعات، مفاد سند را در سامانه ثبت و مراتب ثبت در بانک را بر روی خلاصه معامله به صورت مهر و امضاء گواهی و به دفتر املاک ارسال نماید.

تبصره: در صورتي که خلاصه معامله ارسال شده از طريق سامانه، داراي امضاي الکترونيکی باشد، واحد ثبتي مکلف است پس از دریافت و احراز صحت ارسال الکترونیکی خلاصه معامله، مراتب را در سامانه ثبت و پرينت آن را دريافت و به مهر "ثبت شد" ممهور و جهت ثبت در دفتر املاک به مسئول دفتر املاک تحويل نمايد.3- مسوول دفتر املاک موظف است به فوريت مفاد خلاصه معامله را با اطلاعات دفتر املاک مطابقت داده و پس از احراز صحت اطلاعات، مفاد سند را در دفتر املاک ثبت نماید و سپس مراتب ثبت در دفتر املاک را بر روي خلاصه معامله به صورت مهر و امضاء گواهي و جهت ضبط در پرونده ثبتي به بايگاني تحويل دهد.4- بايگان موظف است خلاصه معامله هاي واصله را بررسي و چنانچه حاوي تأييد ثبت در سامانه و دفتر املاک باشد، اصل آن را در پرونده ضبط نمايد.5- در صورتي که هنگام ثبت اطلاعات در سامانه از سوي دفترخانه اشتباهي رخ دهد، مسئول مربوط در واحد ثبتی مکلف است به فوريت ضمن انعکاس اشتباه مذکور در سامانه، موضوع را به رئیس واحد ثبتی گزارش نماید. رئیس واحد ثبتی مطابق مقررات به موضوع رسیدگی و مراتب را به دفترخانه اعلام می نماید. سردفتر مکلف است بلافاصله نسبت به رفع اشتباه اقدام و از طریق سامانه، خلاصه معامله جدید را صادر و به واحد ثبتی ارسال نماید

کاربرد فناوری اطلاعات در حقوق

فناوری اطلاعات امروزه کاربرد روز افزون در حقوق دارد بویژه با الکترونیکی شدن سیستم دادگاهها و دادسراها و همچنین سایر سازمانهای قضاییه تقریبا کلیه مراحل یک کار قضایی سیستمی انجام میشود
طرح یک دادخواست در سیستم رسیدگی توسط قضات و اعلام نتیجه در سایت آن دادگاه و دادسرا و همچنین درخواست تجدیدنظر و رسیدگی مجدد به آن همه اینترنتی و به صورت مکانیزه انجام میشود.
از دیگر مراکز مربوط به حقوق اداره ثبت اسناد و املاک می باشد که به تازه گی مکانیزه شده و وکلا کارهای حقوقی موکلین خود را بصورت اینترنتی و بدون اتلاف وقت در ادارات و ترافیک شهری انجام میدهند.
و کلیه اقدامات از قبیل پیگیری نامه واصله از دادگاه ها و تقاضای و تحویل اسناد و هم چنینین استعلام ثبت همه به صورت اینترنتی انجام می شود
نتایج
ارتباط فناوری اطلاعات در رشته حقوق ثبتی
1-بخش فناوری اطلاعات نقش مهمی درکاهش فساد اداری و شفاف سازی دارد
2- با سیستم های اطلاعاتی آمار کلی ازکلیه مجرمین بدست می آوریم
3-با سیستم های اطلاعاتی آمارکلی از مالکیت افراد بدست می آوریم
4- با سیستم های اطلاعاتی به استعلامهای موجود در زمینه سابقه مجرمیت جواب می دهیم
5-با سیستم های اطلاعا تی به استعلامهای موجود درزمینه نقل و انتقال املاک پاسخ می دهیم
6-با سیستم های اطلاعاتی به به استعلامهای دادگاه درخصوص بازداشت بودن ملک پاسخ میدهیم
7-با سیستم های اطلاعاتی به محض انجام معامله اطلاعات درخصوص مشخصات ملک وفروشنده و خریدار ثبت می گردد
8-با سیستم های اطلاعاتی مجموعه کاملی از نقشه کلیه املاک درکشور را بدست می آوریم وغیره .......
حقوق فناوری اطلاعات زیر ساختهای حقوقی لازم جهت حمایت از داده ها در چنین محیطی را فراهم ساخته و همچنین مسائل حقوقی مربوط به این دانش را تبیین می کند .
حقوق فناوری اطلاعات ارتباط بسیار نزدیک و وسیعی با حقوق مالکیتهای معنوی دارد چراکه خود اطلاعات و دانشی که گردآوری ، پردازش ، ذخیره و مبادله این اطلاعات را میسر می سازد در بیشتر موارد تحت عنوان مالکیتهای ناملموس و معنوی مورد حمایت قرار گرفته وقانونگذار علاوه بر شناسائی حقوق انحصاری برای صاحبان این اموال، ضمانت اجراهای شدید مدنی و کیفری را نیز برای ناقضین این دسته از حقوق تعیین کرده است. لذا در بررسی حقوق فناوری اطلاعات، حقوق مالکیتهای معنوی نقش مهم و اساسی دارد
منابع : دانشنامه ویکی پدیا و سایت سازمان ثبت اسناد واملاک وتجربه های شخصی یکی از کارمندان
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: سید جواد رضوی
مدیران انجمن: سید جواد رضوی