چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403

 



موضوع: مطالب جلسه سوم

مطالب جلسه سوم 10 سال 2 ماه ago #63884

تعریف حافظه پنهان:
حافظه پنهان نوعي حافظه با تكنولوژي دستيابي خيلي سريع است و آخرين اطلاعات پردازش شده در CPU را در خود نگهداري مي كند تا در صورت نياز مجدد CPU به آن ، با سرعت مورد استفاده قرار گيرد . حافظه پنهان به دو نوع تقسيم مي شود :
1. حافظه پنهان داخي 2. حافظه پنهان خارجي
حافظه پنهان داخلي نوعي حافظه سريع است كه كپي دستورالعمل ها و داده هايي كه اغلب استفاده مي شوند ، نگهداري مي كند . حافظه پنهان خارجي روي مادربورد PC نصب مي گردد . اين حافظه نيز سرعت دستورالعمل ها و داده هايي را كه مورد استفاده قرار مي گيرند ، افزايش مي دهد .

تعریف هارد دیسک :
دیسک سخت وسیله‌ای است با یک یا چند صفحه انعطاف‌پذیر که سطح آن‌ها با موادی پوشش داده شده که بتوان داده‌ها را به طور مغناطیسی بر روی آن‌ها ضبط نمود. این وسیله علاوه بر صفحه‌های مذکور حاوی هدهای خواندن/نوشتن، سازوکار تعیین محل هد، و موتوری است که در محفظه‌ای جای داده می‌شود تا از آلودگی‌های خارجی در امان باشد. این محیط محافظت شده به هدها امکان می‌دهد تا به اندازهٔ ۱۰ تا ۲۵ میلیونیم اینچ از سطح صفحه‌ای که عموماً ۳۶۰۰ تا ۲۷۰۰ دور در دقیقه می‌زند فاصله داشته باشد بنایراین حجم داده‌های قابل ذخیره‌سازی وسرعت دستیابی به آنها نسبت به فلاپی‌دیسک‌ها بسیار بیشتر است. در دیسکهای سخت جدید که به آنها دوربالا نیز گفته می‌شود، سرعت چرخش دیسک به ۱۰۰۰۰ دور در دقیقه می‌رسد. ظرفیت دیسک‌های سخت به مراتب از فلاپی دیسک‌ها بیشتراست.
ظرفیت یک دیسک سخت می‌تواند توسط ضرب تعداد سیلندرها، تعداد نوکها، تعداد شیارها، تعداد شیار بایتها محاسبه شود. باید توجه داشته باشیم که مقدار سیلندرها، نوکها، شیارهای یک درایو پیشرفته معادل مقادیر واقعی در هنگام کارکرد نیستند و در قسمت ذخیره‌سازی بیت‌ها تعداد بخش‌های مختلف توسط نواحی آنها شناخته می‌شوند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سید جواد رضوی