یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403

 



موضوع: جلسه دوم و سوم درس عکا ســـــــی خبری

جلسه دوم و سوم درس عکا ســـــــی خبری 10 سال 1 ماه ago #62619

جلسه دوم و سوم درس عکا ســـــــی خبری با مبحث عکاسی عمومی وآشنایی با اصطلاحات عکاسی عمومی در تاریخ 11/12/92 برگزار گردید که رئوس مطالب تدریس شده به شرح ذیل می باشد.
عکاسی و کاربرد های آن

شاخه های گوناگون عکاسی
۱ عکاسی چهره
۲ عکاسی مستند
3 عکاسی معماری
۴ عکاسی مد و تبليغات
۵ عکاسی سينما و تئاتر
۶ عکاسی نجومی
۷ عکاسی به عنوان هنر
ساختمان دوربين های عکاسی
طبقه بندی دوربين های عکاسی
قسمت های اصلی يک دوربين
۱ بدنه
عدسی يا لنز
منظره ياب
منظره ياب بازتابی
صفحه نمايش در دوربين های ديجيتال
وسايل تنظيم نور
ديافراگم
مسدود کننده يا شاتر
نورسنج
تنظيم فاصله يا واضح سازی
شروع عکسبرداری

شاخه های گوناگون عکاسی
در عکاسی، با توجه به کاربردهای گوناگون آن ، شاخه های بسياری ايجاد شده است که به برخی
از آن ها اشاره می شود.
١ عکاسی چهره :
عکاسی چهره يکی از شاخه های مهم عکاسی است، از عکس های ساده شناسنامه تا عکس هايی که در مراسم گوناگون گرفته می شود تا عکس هايی که از افراد معروف می بينيدجز اين دسته از عکاسی به شمار می روند.
رويکردهای گوناگونی در عکاسی از چهره وجود دارد. عکس های ساده تجاری، عکس های چهره مد، تبليغات ؛ نمونه های هنری عکاسی چهره که در آن ها هنرمندان عکاسی، بيشتر به دنبال به تصوير کشيدن شخصيت اشخاص هستند.عکاسی از چهره ممکن است در استوديو يا محل زندگی و کار، از افراد يا حتی در خيابان انجام شود.

٢ عکاسی مستند :
عکاسی مستند نيز يکی از شاخه های مطرح عکاسی است که زير مجموعه های فراوانی دارد.عکاسی مستند اجتماعی، عکاسی مستند از طبيعت، عکاسی ازحيات وحش، عکاسی خبری مطبوعاتی و مستند نگاری های علمی از جمله زير شاخه های اين شاخه از عکاسی هستند.
در عکاسی مستند اجتماعی عکاسان تلاش می کنند با نگاه تيزبين خود جوامع مختلف را بررسی و نقاط ضعف و قوت آن ها را به تصوير بکشند. برای موفقيت بيشتر در اين گونه از عکاسی لازم است با علوم اجتماعی و جامعه شناسی نيز آشنايی داشته باشيم.

عکاسی از طبيعت و حيات وحش نيز بسيار جذاب و البته بسيار دشوار است. عکاسانی که در اين زمينه فعاليت می کنند بايد بسيار صبور و پرحوصله بوده و تحمل شرايط بسيار سخت آب و هوايی را داشته باشند. افزون براين بايد از آگاهی های بسيار عميقی در مورد حيات وحش و طبيعت برخوردارباشند. بخش قابل توجهی از اين شاخه از عکاسی در اعماق دريا و اقيانوس ها انجام می شود. در شکل های بسيار جدی، اين گونه عکاسی با گروهی از دانشمندان و عکاسان که روی يک موضوع کار می کنند انجام می شود.
عکاسی خبری و مطبوعاتی هم يکی از زيرمجموعه های عکاسی مستند است که آن ها نيزتقسيم بندی هايی دارند. مانند عکاسی ورزشی.خبرنگاران عکاس در عرصه های گوناگون اجتماع حاضر شده و جانشين چشم های ما می شوند تا رويدادها را ثبت کرده و در برابر ديد و داوری ما قرار دهند، يک عکاس خبرنگار مسئوليت اخلاقی مهمی به عهده دارد و بايد رويدادها را صادقانه، با امانتداری و بدون هرگونه دخل و تصرف انتقال دهد.
مستندهای علمی، صنعتی و عمرانی نيزشاخه ای از اين گونه عکاسی به شمار می آيند. برای نمونه در هنگام ساختن يک سد يا پل مراحل گوناگون پيشرفت کار، از آغاز تا پايان و در چند سال عکاسی شده و سپس استفاده های گوناگونی از آن خواهد شد.
٣ عکاسی معماری
:عکاسی معماری نيز شاخه ای از عکاسی است که دربرگيرنده عکاسی از بنا های تاريخی، شهرها و ساختمان های امروزی می شود، موضوع اصلی در اين نوع عکاسی ساختمان ها است و عکاسان تلاش می کنند مهم ترين جنبه های يک اثر معماری را به شکلی زيبا و چشم نواز به تصوير بکشند. در عکاسی معماری، عکاسی از داخل بناها نيز بخشی از کار را دربر می گيرد.

٤ عکاسی مد و تبليغات :
مُد و تبليغات يکی از زمينه های بسيار مهم عکاسی است، تبليغات نقش بسيار مهمی در معرفی کالا و خدمات دارد و يکی از ارکان اصلی هر کار تبليغاتی، بدون شک يک عکس خوب است.عکاسی مد و تبليغات نقش بسيار مهمی در اقتصاد کشورها دارد.زمينه کار عکاسان تبليغاتی بسيار گسترده است. اين عکاسان معمولاً از دانش فنی بالايی برخوردار بوده و ابزارهای پيچيده ای را به کار می گيرند. کار يک عکاسی تبليغاتی موفق، ترکيب سنجيده ای از روانشناسی، جامعه شناسی، هنر و فن است.
٥ عکاسی سينما و تئاتر :
تهيه کنندگان و کارگردانان سينما و تئاتر، برای کاربردهای گوناگون نيازمند عکس های پشت صحنه و هنگام اجرای نمايش هستند، گروهی از عکاسان در اين زمينه ها فعاليت می کنند.عکاسان سينما افزون بر ثبت رويدادهای پشت صحنه فيلم و گريم هنرپيشه ها، صحنه های ناب يک فيلم را نيز به تصوير می کشند.عکاسان تئاتر نيز افزون بر اين کارها تلاش می کنند تا نقطه های اوج داستان و نمايش را ثبت کنند.
٦ عکاسی نجومی : عکاسی نجومی، يکی از شاخه های تخصصی عکاسی است و موضوع آن، آسمان، ستاره ها و کهکشان ها است. اين گونه عکاسی دارای پيچيدگی های فنی خاصی است و به ابزار دقيق و گران قيمت نياز دارد. عکاسانی که می خواهند در اين زمينه فعاليت کنند بايد آگاهی های زيادی در مورد نجوم داشته باشند.عکس های توليد شده در اين شاخه از عکاسی افزون بر کاربردهای علمی، ممکن است کاربردهای تزيينی هم داشته باشند.به جز اين شاخه های متنوع ديگری در عکاسی وجود دارد که از آن جمله می توان به عکاسی علمی، عکاسی پزشکی، عکاسی آزمايشگاهی و … اشاره کرد.

٧ عکاسی به عنوان هنر :
عکاسی می تواند به جز زمينه هايی که اشاره شد، به عنوان يک وسيله ی بيان هنری به کار گرفته شود. هنرمندان عکاس، شهرها، طبيعت، چهره افراد، مکان ها و حتی خودشان را دستمايه کار قرار می دهند و انديشه و دريافت های خود را از زمانه و محيط در قالب
عکس ارائه می کنند. شايد بتوان گفت عکاسی هنری متنوع ترين شکل عکاسی است، که همگام با ديگررشته های هنری رشد کرده و به طور مستمر در حال دگرگونی است.__
پيوست:
آخرين ويرايش: 10 سال 1 ماه ago توسط محسن فاتح پور.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: مهدی علیخانی, سید رضا نقیب زاده, شکیلا خالدی

جلسه دوم و سوم درس عکا ســـــــی خبری 10 سال 1 ماه ago #62621

...
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: سید رضا نقیب زاده