خوش آمديد,
مهمان
|
|
قانون یک سوم و نقاط طلایی
اولین و مهمترین سوالی که در بستن یک نما به ذهن میآید این است که «سوژه اصلیمان را چگونه و در کجای کادر قرار دهیم تا بیشترین توجه و تمرکز بیننده متوجه آن شود؟». نکته بسیار مهم این است که اگر سوژه را صرفاً در وسط کادر قرار دهیم، تصویری تخت و بیروح و یکنواخت عایدمان میشود مطالعات هم نشان داده است که اصولاً انسان در نگاه اول به طور ناخودآگاه توجهش معطوف به چهار نقطه از یک تصویر میشود که در حواشی کادر وجود دارند. اما این چهار نقطه در کجای تصویر قرار میگیرند؟شکل شماره 1 قانون یک سوم: فرض کنید کادر را با دو خط موازی در عرض و دو خط موازی در طول در مجموع به ۹ قسمت مساوی تقسیم کردهایم. مسیر هر خط مکان مناسبی برای قرار دادن سوژه اصلی در کادر است. از تقاطع این چهار خطِ یک سوم، چهار نقطه حاصل میشود که به آنها «نقاط طلایی» میگویند. تجربه نشان داده است که تاثیرگذارترین و چشمرباترین نقاط هر کادر همین نقاط طلایی میباشند. بطور مثال برای بهتر دیدهشدن درختِ تصویرِ بالا میتوان آن را روی یکی از دو نقطه طلایی و خطوط یک سومِ چپ یا راست کادر قرار داد: شکل شماره 2و 3 بطور مثال برای بهتر دیدهشدن درختِ تصویرِمیتوان آن را روی یکی از دو نقطه طلایی و خطوط یک سومِ چپ یا راست کادر قرار داد:شکل شماره 3 قانون یک سوم، مهمترین و کلیدیترین قانون در کادربندی میباشد. چند نمونه دیگر از قرارگیریِ درستِ سوژه بر روی خطوط یک سوم را با هم مشاهده کنیم: شکل شماره 4
پيوست:
|
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|