چهارشنبه, 19 ارديبهشت 1403

 



موضوع: معماری مصر

معماری مصر 10 سال 11 ماه ago #13037

معماری مصر
از کناره رود نیل تا سودان امروزی را سرزمین مصرمی نامند. در مسیر این رود آبشارهایی قرار دارد که رود نیل پس از گذشتن از این آبشار ها نزدیک به 700کیلومتر راه همواری را به سوی دره ای عمیق می پیماید،اطراف این دره را پرتگاه هایی بلند سنگی فرا گرفته اند،پهنای درّه 12 تا 15 کیلومتر است،رود نیل قبل از اینکه به دریای مدیترانه بریزد،از دشت همواری می گذرد. در این دشت،رودخانه به شاخه های زیادی تقسیم می شودو تشکیل دلتا می دهد.
مصری ها نزدیک به 4000سال پیش از میلاد کار با مس را آموخته بودند.با ساخت ابزار مسی،دوره سنگ به پایان رسید.ساخت ابزار مسی به وسیله کندن اشکال مورد نظر در روی زمین انجام می گرفت،که گودال های ایجاد شده به وسیله مس مذاب پر،و پس از سرد شدن مورد استفاده قرار می گرفت.
ساکنین مصر در دو منطقه شمالی و جنوبی با دو فرهنگ ورسوم کاملا متفتوت از یکدیگر می زیستند.در مصر سفلی ،شغل مردم گله داری و مسکن آن هابه صورت چادر نشینی بود،ولی در مصر علیا ،مردم به کشاورزی اشتغال داشتند،و محل سکونت آنها ثابت بود،و همچون سومری ها از نی به عنوان مصالح ساختمانی برای ساختن خانه ها استفاده میکردند.یکی ازاختلافات فرهنگی دو قوم،مراسم مذهبی دفن کردن مرده ها بود .در مصر سفلی،مرده ها را د رقبرود رخارج از محل سکونتشان به خاک می سپردند.در صورتی که مصر علیا،مرده ها را در محل سکونت خودشان ،یعنی با کشیدن دیوار وبستن راه آن قسمت از خانه،دفن می کردند .

هرودت مورخ مشهور یونان در باره مصری هامیگوید:«مصری ها بیشتر از هر قوم دیگری به حد افراط مذهبی اند».آنها سکونتگاه های خود را از مصالح کم دوام می ساختند،ولی در ساختن آرامگاه های پادشاهان،از سنگ های سخت استفتده می کردند .به طور کلی توجه مصری ها به زندگی در این جهان،برای ادامه زندگی و دست یابی به سعادت در مرحله دوم زندگی ،یعنی زندگی پس از مرگ بوده استو هنر ایشان نیز،براساس این نحوه نگرش آن هابه زندگی پایه ریزی شده بود.
اوضاع طبیعی مصر وزندگی مصریان ،در مذهب آن ها منعکس شده بود.در دوره ای که مصری ها بصورت نظام اجتماعی و جماعتی نخستین زندگی می کردند ،خدایان خود را هم بصورت جانوران و پرندگان می پنداشتند.آن ها خدایان به شکل انسان امّا با سری از حیوانات وپرندگان می ساختند.با پیشرفت کشاورزی دربین مصری ها، آن ها به پرستش خورشید پرداختند،زیرا که آن را سر چشمه گرما،رشد و حیات می دانستند. خدای آفتاب «رع»نامیده می شد.خورشید پادشاه خدایان بود.همچنین،علّت طغیان رود نیل را نیز به خدای نیل نسبت می دادند که از قسمت بالا و سرچشمه این رود خانه با کوزه آب می ریخت.به همین دلیل آن ها همیشه دعا می کردند،که خدای نیل به مزارعشان بیاید وهنگامی که نیل طغیان کرد،مردم مصر جشن می گرفتند وخدای نیل را سپاس می گفتند.


معماری پادشاهی کهن
در حدود سه هزار سال قبل ازمیلاد مسیح مصر سفلی و مصر علیا توسط فرعونی به نام «تامر»با هم متّحد شدند،و اولین سلسله با یک سیاست واحد ترکیبی از دو فرهنگ رابه مورد اجرا در آورد،پس از گذشت این دوره است که به تدریج معماری مقبره ای یا «مصطبه»آغاز می گردد.
مقابر مصطبه ای:این مقبرهاکه مصطبه خوانده می شوند،معمولا به شکل سکویی بلند و مستطیل شکل با دیوار هایی پر شیب و مفروش از سنگ یا آجر بر روی محوطه تدفین ساخته می شده اند،محوطه تدفین در عمق زیادی در زیر زمین قرار داشت و به وسیله هوا کش به سکوی بلند متصل می شده است.
شکل مصطبه احتمالا از تپه های خاکی یا سنگی که مقبر های پیشین را می پوشانید،الهام گرفته شده است. این در حالی است که در بین النهرین تقریبا نوعی بی تفاوتی نسبت به آیین مردگان و حفظ مقبره ها وجود داشت،در صورتی که در مصر این گونه مسائل در در جه اول اهمیت قرار می دادند ...........
http://
:)
اگر مطلب خوب بود،معماری مصر رو کامل کنم.بخشي از پيام براي كاربران مهمان مخفي ميباشد. لطفاً يا وارد سايت شويد يا ثبت نام كنيد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

معماری مصر 10 سال 11 ماه ago #13061

سلام. مطلب را ادامه دهید با ذکر منبع واگر شد خلاصه انرا هم بنویس.ممنون. مطلب خوبیست.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.