شنبه, 29 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه کنفرانس : عمده ترین جنبش های ایران

خلاصه کنفرانس : عمده ترین جنبش های ایران 9 سال 11 ماه ago #81310

عمده ترین جنبش های ایران در بین سالهای 1800 تا 1925 میلادی که هدفشان ایجاد دگرگونی اجتماعی بود بخصوص رویدادهایی که بین سالهای 1890 تا 1925 اتفاق افتاد از جمله انقلاب مشروطه، قضیه تنباکو...
شکست اصلاح طلبانه دولت همراه با نارضایتی مردم از یک طرف و نفوذ قدرت خارجی از طرف دیگر باعث جنبش های بزرگ از جمله جنبش تنباکو شد.
انقلاب مشروطه با صدور فرمان مشروطیت و تشکیل مجلس شورای ملی شروع و با ورود نیروهای روسیه به ایران و منحل شدن مجلس و قانون اساسی به پایان رسید که همراه با اشغال نظامی ایران توسط روسیه، خشکسالی و قحطی در جریان جنگ جهانی اول، شورشهای محلی، مانور قدرت طلبانه بریتانیا و ضعف دولت قاجار آغاز یک کودتای نظامی را باعث شد با کودتای 1921 میلادی راه برای روی کار آمدن سلطنت پهلوی هموار شد و رهبر کودتا پادشاه ایران شد.
کشمکش های سیاسی در دوره قاجاریه امری عادی بود و درگیریها در ایلات و عشایر جمله به شهرها و روستاها ، غارت خانه هاو.. به زمانهای دور برمی گردد اما دولت قاجار موفق شد با انتصاب خانهای قبایل در شمال باختری و جنوب و مرکز به مقامهای دولتی و واگذاری زمین نظر مساعدآنها رو جلب کند و این باعث شد آنها مشغول به خودشان بشوند و در کنترل حکومت بخصوص تهران نقشی نداشته باشند.
درگیری ها در شهرها ادامه داشت که یکی از مهمترین این درگیری ها که بسیار مهم بود و به قتل گریبایدوف فرستاده دولت روسیه توسط مردم انجامیدقضیه از این قرار بود که گریبایدوف دو زن گرجی را بر خلاف میلشان از حرمسرای یکی از شاهزادگان قاجار بزوز بیرون کشیده بود و با خود برده بود که این اتفاق از دو جهت بسیار حساس بود 1. دولت در مظان اتهام خیانت به مردم و همکاری با قدرت غیر مسلمان اجنبی شده بود2. که از اولی مهمتر بود ماومت آشکارای مردم در سراسر سلطه یک قدرت خارجی مثل روسیه بود.
در دوره حکومت ناصرالدین شاه قاجار شورشی بنام شورش بابیه ظهور کرد که بنیان گذار آن میرزا علی محمد بود که در یک خانواده شیرازی متولد شد که در ابتدا در بوشهر به تجارت مشغول بود اما بعدها به منظور مطالعات دینی به کربلا رفت و در محضر سید کاظم رشتی درس خواند که این سید کاظم رهبر فرقه شیخیه بود که به تازگی در مذهب شیعه بوجود آمده بود که معتقد بودند که میان امام زمان و شیعیان یک باب یا شیعه کامل رابطه شود اما وقتی سید کاظم فوت کرد میرزا علی به شیراز برگشت و خودش را باب یعنی واسطه امام زمان با شیعیان نام گذاشت و راه خودش را از شیعیان متعصب و روحانیت ایران جدا کرد ولی بعدها ادعای نبوت کرد و کتاب بیان را جایگزین قرآن معرفی نمود. فرقه بابیه معتقد بود که زنان در حوزه زناشویی و معاشرت همپای مردان باشند و در نهایت خواستار رهایی زنان از قید حجاب شدند و همچنین معتقد بودند زنان سهم مساوی در ارث دارا هستند و تا جایی در عقاید افراط کردند که اعتقاد داشتند که اعضای این فرقه براحتی در خانه های یکدیگر تردد کنند که گویی اعضای یک خانواده هستند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

خلاصه کنفرانس : عمده ترین جنبش های ایران 9 سال 11 ماه ago #85235

سپاس از شما خانم امیری
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: حسین بهنام