یکشنبه, 13 خرداد 1403

 



موضوع: هانس مایر

هانس مایر 11 سال 2 روز ago #12328

هانس مایرهانس مایر متولد سال 1889 در باسل سویس بدنیا امد.بعنوان طراح در سویس بلژیک و المان تحصیل کرد.
از نظر عقیده اجتماعی و سیاسی او به مارکسیسم گرایش داشت و نظرات مایر درباره کار معماران از این گرایش تاثیر میگرفت
مایر معتقد بود معماری بیشتر فن است تا هنر و معمار باید ساختمان هایی طرح کند که ارزان تمام شود و طرح باید با کار کرد
اجتماعی آن متناسب باشد سبک او را کارکرد گرایی یا فونکسیو نالیسم نامیده اند.
نظرات کمونیستی و اقداماتش در این زمینه باوهاوس را با بحران روبرو کرد و سرانجام گروپیوس او را اخراج کرد.
او با چند تن دیگر از معماران باوهاس به مسکو رفت.ولی در سال1936 همراه با شمار دیگری از خارجیان از شوروی اخراج شد
سپس به مکزیکوسیتی رفت از 1942 تا 1949 برای دولت مکزیک کار کرد.
در مدرسه معماری باو هاوس هنرمندان و معماران با هم کار میکردند اصول علمی بصورت عملی آموزش داده می شد .
باو هاوس نهایتا" خود به سبک معماری تبدیل شد فلسفه اصلی باو هاوس بدین ترتیب بود:
1- پیوند هنر با صنعت

2- هنر مندان و معماران حرفه ایی و عمل کردی تربیت شود .

3- باید مباحث تئوریک بروش مندی در طراحی ختم شود .

در دوران مدیریت هانس مایر شهر سازی به مباحث درسی مدرسه باو هاوس افزوده شد او به جنبه های مهندسی

صرف در معماری توجه کرد هانس مایر عقیده داشت که معماری باید سهمی در گسترش اندیشه های مو سولینی

داشته باشد بدین ترتیب نوعی خشکی یا دکماتیسم بر باو هاوس چیره شد از معروفترین ساخنمان های ساخته شده

در این سبک میتوان به برج ورزشگاه المپیک هلسینکی اشاره کرد .


در زمان جنگ جهانی دوم از انجا که نازی ها باو هاوس را سنگر کمونیسم می دانستند مدرسه را تعطیل کردند

مهاجرت اکثر اساتید و مدیران به سراسر جهان کمک قابل توجهی به ترویج سبک معماری باو هاوس در سرتاسر

جهان کرد این مکتب امروز نیز همچنین نفوذ خود را حفظ کرده است .

هانس مایر در سال 1928 در مدرسه بولتوم نوشت : تمام چیزها در این جهان محصول فرمولی هستند که عبارت

است از کارکرد در اقتصاد. بنا براین تمام آثار هنری نیستند کل هنر ترکیب است و بنابراین بی قاعده . کل زندگی

کار کرد است و بنابراین غیر هنری و بی نیاز از تجملات .

اهداف کلی باوهاوس را می توان بدین گونه شرح داد:ر

توازن میان آموزش عملی و نظری. تماس مستر با واقعیت های حرفه ایی حضور اساتید خلاق . ساخت سطوح

خارجی مکعب شکل با دیوارهای بدون تزیین به گفته گرپیوس عمل کرد بنا زیبایی آن است همچون فرم هواپیما

که عمل کرد پرواز زیبای آن است.

مهمترین بناهای این سبک:

عمارت ندرفیلد – خانه لوتر در برلین- برج تریبون در شیکاگو .

هانس مایردر 19 جولای سال 1889 وفات یافت.

و با بررسی محورهایی نظیر مدرنیته ، انقلاب صنعتی ، فوتوریسم ، اکسپرسیونیسم ،مدرسه بوزار، جمعیت هنری ورک بوند بحث را پیش میگیریم.
مدرنیته :
معماری مدرن سبکی غالب در قرن بیستم میلادی بود .
زمینه های فکری واجتماعی مدرنیته عبارت بودند از: انسان گرایی ، علم مداری ، دین پیرایی و انقلاب صنعتی .
هر یک از این تحولات در پیشبرد تفکر ذهنی مدرن نقشی اساسی وتعیین کننده داشته است .
معماری مدرن به سه دوره ی اولیه ، متعالی ومتاخر تقسیم میشود که مدرسه باهاوس در دوره ی مدرن متعالی شکل میگیرد.
معماری مدرن متعالی یا به عبارتی اوج معماری مدرن در زمان بین دو جنگ جهانی اول و دوم وعمدتا در دهه های بیست و سی میلادی در اروپا و آمریکا مطرح شد.
یکی از موضوعات کلیدی در این دوره صنعت و تولیدات صنعتی و تکنولوژی بود
انقلاب صنعتی :
در طی قرون شانزده تا نوزدهم میلادی تغییرات زیر بنایی در جهان بینی غرب پدید آمد وبینش انسان غربی نسبت به خود و جهان پیرامون به طور کامل دگرگون شد. تاکید برقوه تفکر انسان ،تجربه وآزمایش شرایطی ایجاد کرد که علم و به تبع آن تکنولوژی به سرعت توسعه یافت ویکی از مهم ترین تبعات آن رشد سریع شهر نشینی بود که جمعیت مهاجر روستا را به کارخانجات منتقل کرد.
فوتوریسم :
انقلابی ترین نگرش نسبت به جهان مدرن در ایتالیا پیش از جنگ جهانی اول ظهور کرد که فوتوریسم نام دارد .
بنیان گذار این سبک نویسنده و نقاش ایتالیایی فیلیپو توماسو مارینتی بود، وی در منشور فوتوریسم مینویسد : ما تاکید میکنیم که زیبایی جهان توسط زیبایی جدیدی به نام سرعت غنای فزون تری یافته است . این جمله را میتوان به عنوان موضوع اصلی این سبک تلقی کرد .
مبانی نظری فوتوریسم توجه به علم وتکنولوژی ، جهان آینده ،حمل و نقل سریع،گسست از گذشته ،حذف تزیینات، بلند مرتبه سازی و نمایان کردن اجزای عملکردی و تکنولوژیک ساختمان بود که تاثیر زیادی بر افکار معماران مدرن متعالی همچون لوکور بوزیه و گروپیوس وسبک هایی همچون کانستراکتیویسم (ساختار گرایی)و های تک داشته است.



اکسپرسیونیسم :
اکسپرسیونیسم نتیجه حهکم شدن عدم اطمینان وشورش های احساساتی برای دفاع از انسانیت و فریادهای ناشی از عصبانیت است.بنای کار اکسپرسیونیسم باز نمایی حالت های تند عاطفی و عصیان گری علیه نظامات ستمگرانه حکومت ها و مقررات غیر انسانی کارخانه ها بود.
این سبک گرایش فردی یا شخص هنرمند در بیان احساس درونی خویش در قبال ویژگی های تازه عصر صنعت بود . این سبک در تمام شعب هنر تاثیر گذاشت ،گرایش های این سبک قبل از هر جای دیگر اروپا ،درشمال و بخصوص در آلمان ودر معماری آن رواج یافت . ایده ی کلی موسسان باهاوس جلوگیری در این خواب و خیال ها بود. این سبک در آلمان با دو جریان هنری رواج یافت :گروه پل ،گروه سوار آبی .
گروه سوار آبی توسط پل کله ،واسیلی کاندینیسکی وبه همراهی فرانس مارک در شهر مونیخ در سال 1912 تشکیل گشت وبدین ترتیب راه را برای ظهور اکسپرسیونیسم انتزاعی هموار کرد.
مدرسه بوزار:
نخستین مدرسه معماری که در قرن هفدهم و در زمان اوج رواج مدرنیسم شیوه ای قدیمی داشت. دروس در بوزار دو بخش نظری وعملی داشت ومهمترین نکته در بوزار کمپوزیسیون (ترکیب)معماری بود و پرزانته وپرداخت و جالب توجه بودن اصل اساسی بود برخلاف باهاوس که ماکت اصل بود.
از نظر فلسفه معماری وایده این دو مدرسه در تقابل هم هستند در واقع باهاوس تاسیس شد تا تمام روشهای بوزار را نفی کند و به نیازهای جامعه مدرن پاسخ دهد
مدرنیته :
معماری مدرن سبکی غالب در قرن بیستم میلادی بود .
زمینه های فکری واجتماعی مدرنیته عبارت بودند از: انسان گرایی ، علم مداری ، دین پیرایی و انقلاب صنعتی .
هر یک از این تحولات در پیشبرد تفکر ذهنی مدرن نقشی اساسی وتعیین کننده داشته است .
معماری مدرن به سه دوره ی اولیه ، متعالی ومتاخر تقسیم میشود که مدرسه باهاوس در دوره ی مدرن متعالی شکل میگیرد.
معماری مدرن متعالی یا به عبارتی اوج معماری مدرن در زمان بین دو جنگ جهانی اول و دوم وعمدتا در دهه های بیست و سی میلادی در اروپا و آمریکا مطرح شد.
یکی از موضوعات کلیدی در این دوره صنعت و تولیدات صنعتی و تکنولوژی بود.
انقلاب صنعتی :
در طی قرون شانزده تا نوزدهم میلادی تغییرات زیر بنایی در جهان بینی غرب پدید آمد وبینش انسان غربی نسبت به خود و جهان پیرامون به طور کامل دگرگون شد. تاکید برقوه تفکر انسان ،تجربه وآزمایش شرایطی ایجاد کرد که علم و به تبع آن تکنولوژی به سرعت توسعه یافت ویکی از مهم ترین تبعات آن رشد سریع شهر نشینی بود که جمعیت مهاجر روستا را به کارخانجات منتقل کرد
مدرسه بوزار:


نخستین مدرسه معماری که در قرن هفدهم و در زمان اوج رواج مدرنیسم شیوه ای قدیمی داشت. دروس در بوزار دو بخش نظری وعملی داشت ومهمترین نکته در بوزار کمپوزیسیون (ترکیب)معماری بود و پرزانته وپرداخت و جالب توجه بودن اصل اساسی بود برخلاف باهاوس که ماکت اصل بود.
از نظر فلسفه معماری وایده این دو مدرسه در تقابل هم هستند در واقع باهاوس تاسیس شد تا تمام روشهای بوزار را نفی کند و به نیازهای جامعه مدرن پاسخ دهد.



جمعیت هنری ورک بوند :

در مونیخ قلب هنر آلمان ،تاسیس شد. هدف اصلی این گروه وحدت بین هنر، کاردستی ومحصولات سنتی بود .والتر گروپیوس در مباحث این گروه شرکت می کرد و به گفته خودش این جمعیت مفهوم اساسی معماری را برای او روشن کردند. در واقع باهاوس پس از تاسیس ادامه دهنده اهداف ورک بوند بود.
در پاسخ به این سوال که چرا نیاز به باهاوس در جهان مدرن احساس شد؟ باید گفت با پایان جنگ جهانی اول و نیاز شدید به ترمیم خرابی های جنگ وتولید انبوه ساختمان، گرایش به سمت معماری مدرن افزایش یافت . لذا استفاده از تکنولوژی روز،مصالح مدرن ،پیش ساختگی عملکرد گرایی ودوری از مکعب های پر زرق وبرق تاریخی مورد توجه قرار گرفت. از ویژگی های این دوره تولید انبوه است و برای داشتن تولید انبوه نیاز به طرح هایی احساس میشد که قابلیت تبدیل شدن به تولید انبوه را داشته باشند
تاریخچه باهاوس :
در سال 1906 در ویمار آلمان مدرسه هنر وصنایع دستی به ریاست هانری وان دو ولد تاسیس شد .وی سبک هنر نو داشت وتاثیر هنر نو بر مدرسه باهاوس این بود که در ابتدا در این مدرسه کارهای تزیینی مثل: طراحی پارچه انجام میشد.
بعد از او والتر گروپیوس رئیس مدرسه شد. وی اسم مدرسه را تغییر داد و باهاوس ،به معنای" خانه معمار " گذاشت .
بعد از جنگ جهانی اول مدرسه به سمت طراحی صنعتی واستفاده از فرم مکعب شکل ساده گرایش پیدا کرد. گروپیوس تکنولوژی را جدا از هنر نمیدانست ومعتقد بود که در تکنولوژی وتولیدات صنعتی هنر وجود دارد وکلیه تولیدات در این مدرسه صرفا تاکید بر عملکرد ذاتی آن دارد.بعد از او هانز مایر به ریاست رسید اما به دلایل سیاسی کنار رفت وپس از او میس وندروهه انتخاب شد و مدرسه را به برلین منتقل کرد

در سال 1926 گروه معماری تاسیس شد و هانز مایر، معمار سوئدی، به ریاست آن انتخاب شد. گروپیوس در سال 1927 از ریاست مدرسه کنار رفت و هانز ملیر را به جای خود پیشنهاد کرد. مایر پس از انتصاب، گروه معماری را سازماندهی کرد. ولی او به دلیل سیاسی در سال 1930 برکنار گردید. به جای وی، میس ونده رو به ریاست انتخاب شد. وی نیز در سال 1932 به دلیل توسعه نفوذ نازیها برکنار و مدرسه تعطیل شد. میس مدرسه ره به برلین منتقل کرد ولی نازیها آن مدرسه را نیز در سال 1933 تعطیل کردند. نازیها علاقه به یک معماری با عظمت و جاودنه، همچون معماری کلاسیک داشتند و تمامی فعالیت های هنری و روشنفکری می بایست که تحت نظر آنها صورت می گرفت. لذا عقاید مدرن و متمایل به چپ مدیریت مدرسه باهاس نمی توانست جایی در حکومت نازیها داشته باشد.
باهاس مهم ترین مدرسه هنری در دهه 1920 و اولین مدرسه معماری مدرن بود. اساتید این مدرسه در همه زمینه های هنری از قبیل نقاشی، صنایع دستی، تولیدات صنعتی و بالاخص معماری، توجه خود را به آینده و راه رسیدن به آن را به کار گیری و الهام گرفتن از تکنولوژی مدرن می دانستند. گروپیوس بنیانگذار و متفکر اصلی این مدرسه در سال 1911 به اتفاق آدولف مایر، یکی دیگر از اساتید مدرسه باهاس، کارخانه فاگوس را طراحی کرد. این بنا را می توان اولین ساختمان سبک بین الملل نامید. سطوح خارجی این ساختمان مکعب شکل، با دیوارهای شیشه ای پوشش شده و دیوارهای غیر باربر نماد اصلی ساختمان بود. در این ساختمان، همچون سایر ساختمان های گروپیوس، از هیچگونه تزیینات استفاده نشده بود بلکه عملکرد بنا، زیبایی آن بود همچون فرم هواپیما که زیبایی آن عملکرد بلند شدن از سطح زمین است.
گروپیوس در اثر فشارهای سیاسی تازیها به آمریکا مهاجرت کرد و در دانشگاه هاروارد مشغول به تدریس شد. وی در آنجا به همراه تعدادی از معماران جوان تعاونی معماران را تشکیل داد. مرکز فارغ التحصیلان هاروارد در محل همان دانشگاه، ساختمان پان امریکن در نیویورک و سفارت آمریکا در شهر آتن جزو مهم ترین کارهای گروپیوس در طی سال های اقامت او در آمریکا بود
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: یعقوب رضایی

هانس مایر 10 سال 11 ماه ago #13703

مرسی خوب بود جهت کاملتر شدن تحقیق (چکیده، لغات کلیدی، منابع و ...) رجوع شود به مقاله آقای خوش نظری :)
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: یعقوب رضایی, زهرا خزانه