پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



موضوع: بودجه و برنامه ریزی تبلیغات

بودجه و برنامه ریزی تبلیغات 9 سال 11 ماه ago #78953

بسمه تعالی

سوالات تشریحی بودجه تبلیغات

1- علت اهمیت در امر بودجۀ تبلیغات را توضیح دهید.
بودجه تبلیغات تمامی فعالیتهای تبلیغاتی را تحت الشعاع خود قرار میدهد و در مقیاس وسیعتر میتوان گفت که بر فعالیتهای ارتباطی بازاریابی نیز تاثیر به سزایی دارد .
2- صرف مبلغ کم بر روی تبلیغات منجر به چه عواملی میشود .
شرکت ، بخشی از مخاطبان و مشتریان خود را که ممکن است خریدار محصولش باشند از دست بدهد و آنها را از محصول ، یا هدف تبلیغاتی ، بی خبر بگذارد .
3- علت افزایش روزافزون تبلیغ دررسانه های کشورناشی ازچه عواملی است؟ناشی از فشار عوامل محیطی، حق انتخاب بیشتر برای مشتری ،وجود رقبای فروان ، فزونی تقاضا بر عرضه
4- مراحل تعیین بودجه برای تبلیغات در یک کشور را توضیح دهید. باید کار کارشناسی انجام بشود .البته کارشناس تبلیغ نیز باید با در نظر گرفتن محدودیتها و امکانات سازمان ، بودجه را طرح کند و متناسب با آن راهکار ارائه کند . سپس دیدگاههای کارشناسان تبلیغ در اختیار مدیریت قرار گیرد ,جهت شروع کار تبلیغات در دستور کار قرار گیرد.
5- چند روش عمده برای تعیین بودجه تبلیغاتی را نام برده و یک مورد را به اختصار توضیح دهید.
روش در حد استطاعت - روش درصدی از فروش - روش برابری با رقبا
روش رتبه بندی - روش هدف و انجام کار
6- روش درحد استطاعت را توضیح دهید درروش درحداستطاعت شرکتها بودجۀ اختصاصی به امر تبلیغات را به اندازه ای تعیین میکنند که به تصور آنها شرکت از لحاظ مالی استطاعت تحمل آنرا دارد.
7- روش درصدی ازفروش را توضیح دهید.درروش درصدی ازفروش بودجه تبلیغاتی درصد مشخصی از فروش جاری یا پیش بینی فروش آنهاست یا به صورت درصدی از قیمت فروش کالا تعیین میگردد
8- روش برابری با رقبا را توضیح دهید در روش برابری با رقبا بودجه تبلیغاتی بر مبنای برابر هزینه هایی قرار میگیرد که رقبا به این امر اختصاص میدهند
9- روش رتبه بندی را توضیح دهید. در روش رتبه بندی مبلغ هر تبلیغ در تعداد دفعاتی که میتواند بر مخاطب تاثیر بگذارد ضرب گردیده و بودچه تبلیغات تعیین میگردد.
10- روش هدف و انجام کار را توضیح دهید.در روش هدف وانجام کاراین امکان در اختیار مدیریت قرای میگیرد که درباره ی ارتباط میان مبلغ خرج شده برای تبلیغات و نتایج حاصل از تبلیغاتبه ایده هایی دست یابد
11- تحلیل مناسب از بودجۀ درخواست شده شامل چه مراحلی است
* سهم بازار * میزان رقابت و تراکم در بازار
* فراوانی پخش * متمایز کردن کالا
12- مرحله سهم بازار را توصیح دهید اگر کالا دارای سهم بازار بالایی باشد قطعا در مقابل مارکهای تجاری که سهم بازار پایین تری دارند نیاز به بودجۀ تبلیغاتی بیشتری است .
13- مرحله میزان رقابت و تراکم در بازار را توضیح دهید وجود حجم رقابت بالا و تعداد شرکتهای رقیب مستلزم بودجه تبلیغاتی بالاتری است .
14- مرحله فراوانی پخش در بارار را توضیح دهید برای رساندن پیام به انبوه مصرف کنندگان و نیاز به تکرار فراوان پیام به بودجه تبلیغاتی بیشتری نیاز دارد.
15- مرحله متمایز کردن کالا راتوضیح دهید.درکالاهای متجانس مثل ماکارونی برای تمیز دادن یک مارک از بقیه ی مارکها ضرورتا باید بودجه تبلیغاتی بالاتری را صرف نمود.
16- عواملی که موجب میشود روش در حد استطاعت در تبلیغات صورت نگیرد را ذکر کنید
استفاده ازاین روش به تخصیص یک بودجه تبلیغاتی نامعلوم میانجامد واین امر برنامه ریزی بلند مدت را برای بازاریاب دشوار می نماید و در ضمن بعلت مشکلات مالی شرکتها به مدیر بازاریابی این اجازه را نمیدهد تا علمی حرکت کندو به دلیل اینکه مدیر مالی در تعیین بودجه ایفای نقش می کند زمینه ی دخالت این افراد در حوزه ی بازاریابی بیشتر میشود و این امر از اقتدار بازاریابی کم کرده و قدرت چانه زنی و مذاکره ی این واحد را کاهش میدهد.
17- مزایا روش درصدی از فروش در بودجه بندی تبلیغات را ذکر نمائید مزایا : تغییر بودجه تبلیغاتی بر مبنای توانایی مالی شرکت - ایجاد رابطه ی منطقی بین بودجه تبلیغات، قیمت فروش و سود هر واحد کالا - ایجاد ثبات رقابتی
18- معایب روش درصدی از فروش در بودجه بندی تبلیغات را ذکر نمائید معایب : اشتباها فروش علت ونه معلول تبلیغات میگردد*تعیین بودجه تبلیغات براساس نقدینگی قابل دسترس و نادیده گرفته شدن امکانات و فرصتهای آتی فاقد انعطاف پذیری است * مشکلات برنامه ریزی بلندمدت بدلیل متغیر بودن حجم فروش درسالهای مختلف * نبودن مبنای منطقی برای انتخاب 1% مشخص از فروش
19- در روش برابری رقبا دو دلیل قابل توجیه وجود دارد نام ببرید بودجه تبلیغاتی رقبا بیانگر منطق و خرد درونی صنعت مورد نظر است اختصاص مبلغی معادل مبلغ اختصاصی بودجه تبلیغاتی رقبا مانع جنگ تبلیغاتی خواهد شد.

20-منطقی ترین روش و دشوارترین روش درتعیین بودجۀ تبلیغات را نام برده و فرآیند آن را نام ببرید
روش هدف و انجام کاراست و بازاریابان بودجه تبلیغاتی خودرامطابق فرآیندزیرتعیین میکنند
*تعیین اهداف خاص * تعیین کارهایی که انجام آن برای رسیدن به این اهداف لازم است
* برآورد هزینه های مورد نیاز برای انجام این کارها.
21- ارزیابی اثربخشی تبلیغات یکی از مسائل مهم در قلمرو تبلیغات است ؟ مثال بزنید.
ارزیابی اثربخشی تبلیغات همانند یک بازخور عمل می کند که به ما گوشزد می کند تبلیغات ما دارای چه ضعفها و قوت هایی است و ما با این روش بازخور به نارساییهای تبلیغ خود پی می بریم . مثال اگر ما تولید کننده بیسکویت باشیم اما روش تبلیغ ما غلط باشد موجب میشود که رقبای ما از تبلیغ ما سود ببرند و فروش بیسکویت آنها بالا برود .
22- نتایج اندازه گیری آثار گوناگون تبلیغات را نام ببرید 1- برنامه ریزی درست
2- اصلاح و تعدیل فعالیتهای تبلیغاتی سازمان مفید خواهد بود.
23- بررسی آثار تبلیغات وارتباط آن بااهداف سازمان چه نتیجه ای درآینده دارد؟ میتواند تغییراتی دربودجۀ تبلیغاتی، شکل ومحتوای پیامها ونوع رسانه ها و کانالهای ارتباطی و حتی زمان و شرایط اجرای تبلیغ به عمل آورد تا تبلیغات مفیدتر و موثرتر از گذشته صورت گیرد
24- وظایف و اثرات تبلیغ رامختصرا شرح دهید ؟ تبلیغ باعث تغییراتی در نگرش ، دانش و رفتار مخاطبان می شود و آگاه سازی، ترغیب و تشویق، یادآوری ، تحکیم روابط و تسریع و ترویج مبادلات از جمله وظایف گوناگون تبلیغات است وارزیابی آثار تبلیغ درهریک از این موارد برای سازمانهایی که تبلیغ را لازمه ی تداوم حیات و رشد و توسعه می دانند یک ضرورت است .
25- تحقیقات بازاریابی راتعریف کنید؟ وسیله ای بسیارمهم برای گردآوری وتحلیل اطلاعات گوناگون در سه مرحله قبل از آغاز تبلیغ ، هنگام اجرا و بعد از انجام تبلیغ است که چنانچه به درستی مورد استفاده قرار گیرد نقش ارزنده ای در کنترل تبلیغ خواهد داشت .
26- مدیریت تبلیغات شامل چندمرحله است نام ببرید ؟ سه مرحله : برنامه ریزی ، اجرا و ارزیابی
27- به چه آزمونهایی پیش آزمون اطلاق میگردد؟ آزمونهایی که قبل ازاجرای تبلیغ به عمل می آید یعنی قبل از اینکه تبلیغ در رادیو یا تلویزیون یا مطبوعات اجرا گردد
28- به چه آزمونهایی پس آزمون اطلاق میگردد؟ آزمونهایی که پس از این که تبلیغ در رسانه ها به اجرا درآمد انجام میشود .
29- انواع پیش آزمونها را نام ببرید ؟ 1- آزمون با استفاده از هیئت منصفه مصرف کنندگان
2- آزمون های دسته ای
30- یک برنامه ی تبلیغاتی صحیح باید چگونه عمل کند ؟
باید مرتبا آثار ارتباطی و نتایج فروش تبلیغات انجام شده را مورد ارزیابی قرار دهد.
31- نام دیگر شیوۀ مصاحبۀ گروه متمرکز چیست ؟آزمون با استفاده از هیئت منصفه مصرف کنندگان
32- چگونگی آزمون با استفاده از هیئت منصفه ی مصرف کنندگان را شرح دهید ؟
در این روش مجموعه ای از مصرف کنندگان بازار هدف که معرف بازار هستند انتخاب میشوند و به آنها چند تبلیغ ناتمام یعنی تبلیغ هایی که در حال تمام شدن است نمایش داده میشود سپس از آنها خواسته میشود که این تبلیغات را رتبه بندی کنند و واکنش خود رانسبت به تبلیغ و علت رتبه بندی خود را نیز ذکر کنند.
33- رتبۀ بالا درروش هیئت منصفه نشان دهنده چه چیزی است؟ نشان دهندۀ کارایی بیشتر آگهی است
34- آزمون دسته ای درتبلیغات راشرح دهید؟ دراین آزمون به مصرف کنندگان فرصت داده میشود که چندین آگهی راببینند یا به آنها گوش دهند. برای این کار نیز فرصت لازم در اختیار آنها گذاشته میشود . پس از آن از مصرف کنندگان خواسته میشود که تمام آگهیها و محتویات آنها را به خاطر آورند ، این کار را می توان با کمک یا بدون کمک مصاحبه کننده انجام داد.
35- به روش آزمون دسته ای چه چیزی اطلاق می کند ؟ روش یادآوری با کمک
36- آزمون فیزیولوژیکی یا آزمایشگاهی را شرح دهید؟ در این روش مصرف کنندگانی که معرف بازار هدف باشند انتخاب میشوند و واکنشهای فیزیولوژیکی غیرارادی آنها در مشاهده ی تبلیغات اندازه گیری میشود دراین روش برای اندازه گیری واکنش فیزیولوژیکی مصرف کنندگان نسبت به یک آگهی از وسایل مخصوصی استفاده میشود .ضربان قلب ، فشارخون ، حرکت مردمک چشم و تعریق تعدادی از این واکنشهای فیزیولوژیک هستند.
37- روش استعلامی را مختصرا شرح دهید ؟ دراین روش دو تا سه تبلیغ برای مدتی محدود و در شرایطی عادی و در رسانه های انتخاب شده عرضه میشود به منظور ارزیابی تبلیغات عرضه شده برای هر یک از آنها کوپن هایی ضمیمه شده است و از خوانندگان مجله خواسته میشود تاهرگونه سوالی درباره ی محصول ، تبلیغ و یا دریافت نمونه دارند همراه با کوپنها برگردانند کوپنها با توجه به نوع تبلیغ شماره گذاری شده است و با دریافت پاسخها و شمارش کوپنها ،تبلیغی که بیشترین کوپن برگشتی راداشته است بعنوان تبلیغ مطلوب انتخاب می گردد
38- روش مقایسه دوتایی را شرح دهید؟ دراین روش بجای عرضه انواع تبلیغات یک زمان به هریک از اعضای گروه دو تبلیغ نشان داده میشود و از آنها خواسته میشود تا یکی را که از نظر آنها مناسب تر است انتخاب کنند . وقتی تبلیغ مورد نظر انتخاب شد تبلیغ رد شده کنار گذاشته میشود و تبلیغ سوم عرضه میگردد و از اعضا خواسته میشود تا مناسبترین تبلیغ را انتخاب کنند و این روش ادامه می یابد تا سرانجام بهترین تبلیغ انتخاب شود .

39- روش مجلۀ ساختگی یا مجازی را مختصرا شرح دهید؟ در این روش مجله ای با همۀ ویژگیهای مجله ی واقعی برای منازلی که بیانگر نمونه مناسبی باشند ارسال میگردد. در این مجله تبلیغات مورد نظر عرضه شده است و از پاسخ کنندگان خواسته میشود تا طبق معمول آن را مطالعه کنند . سپس در فرصتی دیگر مصاحبه کننده با طرح سوالهایی سعی می کند تا میزان بازخوانی یا به یادآوری تبلیغات مورد نظر را معین سازد .
40- دلیل انجام پس آزمون را بیان کنید؟ به ما کمک می کند تعیین کنیم آیا اهداف اولیه به دست آمده یا خیر و از درجه ی اثربخشی تبلیغ اطلاع حاص کنند.
41- انواع پس آزمونها را نام ببرید؟ * آزمونهای به خاطرآوری * معیارهای نگرش * آزمونهاس شناختی
42- آزمونهای به خاطر آوری را مختصرا توضیح دهید؟ در این روش تبلیغ کننده از افرادی که مجله ها را می بینند یا برنامه های تلویزیونی را تماشا می کنند می خواهد حتی المکان هر آنچه دربارۀ تبلیغ کنندگان و کالاهای آنها دیده اند را به یاد آورند . میزانی که از هر آگهی به خاطر میآید توانایی آگهی را در جلب توجه و باقی ماندن در ذهن نشان خواهد داد.
43-ازپاسخهای دریافت شده درآزمون به خاطرآوری که موردتجزیه وتحلیل قرار میگیرد چه نتایجی بدست میآید؟ * درصد کسانی که تبلیغ را دیده یا خوانده اند. * درصد کسانی که بخشهای خاصی از تبلیغ را دیده یا خوانده و یا توجه کرده اند * درصد کسانی که بیش از نیمی از نوشته ها و مطالب تبلیغ را خوانده اند
44- آزمون معیارهای نگرشی را توضیح دهید؟ در این روش مصاحبه کنندگان از مصاحبه شوندگان در خصوص تبلیغ سوالهایی به عمل می آورند. نظیر این که آیا تبلیغ باورکردنی، متقاعد کننده ، گنگ ، تخیلی ، اطلاع رسان، واقع بینانه ، احمقانه و یا هر چیز دیگری بود یا خیر. همچنین از مصاحبه شوندگان در خصوص این که تا چه حد تبلیغ بر روی آنها تاثیر گذاشته است که کالا را تهیه کنند و یا از آن استفاده کنند سوالهایی به عمل میآید .
45- آزمونهای شناختی را مختصرا توضیح دهید؟ دراین روش محقق از خوانندگان مثلا یک مجله میخواهد آنچه را قبلادیده اندشناسایی کنندبه هرآگهی بسته به میزانی که خوانندگان آن را بشناسند نمره هایی داده میشود . این نمره ها برای ارزیابی تاثیر آگهی در قسمت های مختلف بازار وهمچنین برای مقایسه آگهی های شرکت با آگهیهای رقبا مورد استفاده قرار میگیرد
46- چرا تعیین و تشخیص آثار تبلیغ بر فروش دشوار است؟ زیرا عوامل بسیاری بر فروش اثر میگذارد .هیچگاه نباید فقط با مقایسه میزان فروش قبل از تبلیغ و بعد از آن نتیجه گرفت که تفاوت میزان فروش به دلیل تبلیغ بوده است .
47- تغییر میزان فروش ناشی از چه عواملی است؟ وضع رقبا ، شدت نیاز خریداران ، شرایط قیمتها ، نحوه توزیع ، شرایط اقتصادی جامعه و تبلیغات گذشته

48- برالی ارزیابی آثار تبلیغ بر فروش محصولات شرکت چندروش وجود دارد؟ توضیح دهید
1- روش رابطه ی پیشین فروش- تبلیغ 2- روش مطالعات تجربی ( نتایج فروش )
49- روش رابطۀ پیش فروش - تبلیغ با استفاده از چه تکنیکهایی صورت می گیرد؟
تکنیکهای آماری ، سهم و نقش تبلیغات فروش
50- برای شناخت درست علل ومعلول آثار تبلیغ برروی فروش ازچه روشهایی استفاده میشود توضیح دهید. از روشهای تجربی در بعضی از روشهای تجربی دو گروه از شهرها انتخاب میشود و شهرهای آزمایش و شهرهای کنترل . دوشهرباید ازلحاظ جمعیت و ترکیب آن و ویژگیهای بازار یا صنعت مشابهت هایی داشته ونسبتا ازهم دورباشند معمولا فروش محصول درهر یک از شهرای آزمایش و کنترل را به مدت دو ماه رسیدگی و محاسبه میکنند و سپس تبلیغات به مدت حداقل دو ماه و در شهرهای آزمایش اجرا میشود بعد از این مدت مجددا میزان فروش محصول را در همۀ شهرها محاسبه کرده و نتایج حاصل را با فروش قبل از اجرای تبلیغ مقایسه میکنند
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: محمد نیک روش