دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه 3

خلاصه 3 9 سال 10 ماه ago #85835

فرآیند بازاریابی
عبارتست از:
1-فرآیند تجزیه وتحلیل فرصتهای بازار 2-تعیین و انتخاب بازار هدف(STP) 3-تدوین استراتژی بازاریابی
4-برنامه ریزی انجام برنامه ها 5-اجرا و کنترل فعالیتهای بازاریابی
تشریح فرآیند بازاریابی:
1-برای تجزیه و تحلیل فرصتهای بازار سه روش وجود دارد:
الف)از منابع داخل سازمان مثل فروشنده ها واسطه ها و غیره
ب)از منابع خارج سازمان شامل گزارشات وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی و غیره
ج)تحقیقات بازاریابی که روشی منظم ، سیستماتیک و مستمر برای بررسی و جمع آوری اطلاعات در رابطه با عوامل بازارتفسیر نتایج و نتیجه گیری و ارائه راهکارها میباشد.
2-تعیین و انتخاب بازار هدف:
الف)تقسیم بازار:شناسایی و گزینش بخشی از بازار که شرکت بعتر و موثرتر بتواند فعالیت نماید.
معیارها:انتخاب مشتریانی با ویژگیهای مشابه-قابلیت اندازه گیری میزان مشتریان-قابلیت دسترسی محصول برای مشتریان-قابلیت سرما یه گذاری محصول برای مشتریان-قابلیت سرمایه گذاری
روشهای تقسیم بر اساس:عوامل جغرافیایی-عوامل جمعیت شناختی-عوامل روانشناختی-عوامل رفتاری
ب)انتخاب بازار هدف
بازار هدف:گروهی از مشتریان بالقوه که احتمالا از محصولات شرکت استفاده خواهند کرد.
استراتژی های تعیین بازار هدف:استراتژی بازاریابی یکسان-استراتژی تفکیکی-استراتژی تمرکزی
ج)موضع یابی(جایگاه یابی)
موضع(جایگاه):نحوه ادراک مشتری از محصولات شرکت در مقایسه با ادراک او نسبت به محصولات رقبا
-مدیر بازاریابی برای موضع یابی به روشهای مختلف محصولات خود را در بازار معرفی میکند و میشناساند و با ایجاد ذهنیت مثبت در مشتریان مزیت رقابتی در مقایسه با محصولات رقبا ، جایگاه و موضع محصول خود در بازار هدف را تثبیت میکند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: حسين روحي