دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه 2

خلاصه 2 9 سال 10 ماه ago #85834

فرآیند بازاریابی
3-تدوین استراتژی بازاریابی
الف)استراتژی رشد:
-استراتژی نفوذ در بازار:محصول فعلی در بازار فعلی
-استراتژی توسعه بازار:محصول جدید در بازار فعلی(خانواده محصول ایجاد میشود.)
-استراتژی توسعه محصول:محصول فعلی در بازار جدید(تغییر بازار هدف از نظر جغرافیایی)
-استراتژی متنوع سازی:محصول جدید در بازار جدید
ادغام به بالا:دو شرکت با هم همکاری میکنند
ادغام به پایین:یک شرکت شرکت کوچکتری را خریداری میکند.
ادغام همگن:دو شرکت مشابه باهم ادغام میشوند.
ادغام ناهمگن:دو شرکت متفاوت از نظر مشتری و محصول با هم ادغام میشوند.
ب)استراتژی رقابتی:
-متمرکزسازی:شرکت محصولات خود را در یک نقطه متمرکز میکند تا با توان رقابتی بیشتری نسبت به رقبا عمل کند.
هدف:تمرکز فعالیت در یک نقطه خاص
-متمایزسازی:شرکت تلاش میکند محصولات متمایزی را در مقایسه با محصولات رقبا از نظر کیفیت و طراحی و رنگ و مدل و غیره در بازارعرضه کند.
-رهبری هزینه:مدیر بازاریابی با توجه به توان مالی و تخصصی و فنی شرکت سعی در کاهش هزینه ها و قیمت تمام شده محصول و عرضه آن با قیمت پایینتر در مقایسه با رقبا مینماید.
4-برنامه ریزی انجام برنامه های بازاریابی
-باید به سوالات زیر پاسخ داده شود:
چه کسانی-چه موقع-چگونه-کدامیک-چرا-چه چیزی
الف)آمیخته بازاریابی کالا:
-محصول:چیزی که برای مصرف خریداران بالقوه بازار عرضه شده و بتواند نیازی را مرتفع سازد.
تنوع محصول- رنگ-شکل
-قیمت:ارزشی که فروشنده برای محصول خود تعیین میکند یا بهایی که خریداران بالقوه حاضرند بابت محصول بپردازند.
قیمت تمام شده-فروش-تخفیف
-مکان(کانال توزیع):محلی است که در آن محصول به مشتری تحویل گردد.
موجودی-پیش بینی تولید و فروش-حمل و نقل-انبارداری-محل تحویل کالا به مشتری
-ترفیع فروش:فعالیتهایی در جهت شناساندن محصول-ترغیب و تشویق مشتریان بالقوه به منظور خرید محصولات شرکت
تبلیغات-روابط عمومی-فروش حضوری(مستقیم)
ب)آمیخته بازاریابی خدمات:
-محصول
-قیمت
-کانالهای توزیع
-ترفیع فروش
-کارکنان
-فرآیندهای کاری
-شواهد فیزیکی
-بهره وری
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: حسين روحي