دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403

 



موضوع: درس بازارشناسی ارسال خلاصه درس خدمت استاد بزرگوار

درس بازارشناسی ارسال خلاصه درس خدمت استاد بزرگوار 9 سال 10 ماه ago #85831

بسم الله الرحمن الرحیم
انواع بازار
1-بازار رقابت کامل:تعداد زیادی فروشنده و خریدار و کالاهای مشابه و همگن در آن عرضه میشود.
خصوصیات:
1-کالاهای مشابه و همگن 2-تعداد زیاد فروشنده 3-تعداد زیاد خریدار
4-تعیین قیمت از تلاقی عرضه و تقاضای کالا
5-هیچیک از فروشندگان به تنهایی قادر به تعیین یا تغییر قیمت محصولات نیستند.
2-بازار انحصار کامل:یک فروشنده با تعداد زیادی خریدار وجود دارد و عرضه و فروش کالا در اختیار یک فروشنده میباشد و مجوز این انحصار توسط دولت داده میشود.
3-بازار رقابت انحصاری:تعداد زیادی فروشنده و خریدار وجود دارد و کالاهای متفاوت از نظر کیفیت و طرح و شکل تولید و عرضه میشود.
4-بازار انحصار چند جانبه:تعداد کمی فروشنده و تعداد زیادی خریدار که در این بازار قیمت محصولات توسط چند انحصارگر تعیین میشود.
محیط بازار
انواع محیط:
1-خرد:نیروها و عواملی که از نزدیک بر فعالیت بازاریابی شرکت تاثیر دارند.
عناصر محیط خرد:واحدهای درون سازمان-واسطه ها(مالی و توزیعی و تبلیغاتی)-تامین کننده مواد اولیه-فروشندگان-کارگزاران و نمایندگان-رقبا-جوامع-مشتریان
2-کلان:نیروهایی در سطح وسیعتر که بر محیط خرد تاثیر میگذارند.
عناصر محیط کلان:عوامل فرهنگی-اقتصادی-سیاسی-تکنولوژیکی-طبیعی-جغرافیایی
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: حسين روحي