خوش آمديد,
مهمان
|
|
نام درس : بازارشناسی
نام رشته : بازار یابی نام مدرس : حسین روحی نام گردآوری کننده : حسین فتح آبادی شماره دانشجویی : 91238049270284 کد ملی : 0070909482 بازارشناسی علمی جدید در زمینه شناخت ویژگیها و مختصات جغرافیایی، اقلیمی، جمعیتی، فرهنگی، بهداشتی، اقتصادی، ارتباطی، سیاسی و نظامی کشورهای مختلف است که به تجار و بازرگانان امکان بررسی ابعاد مختلف یک منطقه را برای ایجاد روابط اقتصادی میدهد. از منظر مدیریت کسب کار بازارشناسی یعنی انجام تحقیقات بازاریابی برای شناخت نظام بازار و نظام صادرات قبل از هرگونه انجام عملیات صادراتی جای دیگر گفته شده است :بازارشناسی یعنی تحقیقات بازاریابی و بررسیهای بازارها با توجه به تفاوت بین خواستهها و تمایلات مشتریان و همچنین ویژگیهای فرهنگی، اقتصادی، جغرافیایی و... آنها، دیگر نمیتوان تمامشان را با یك چشم نگریست و مجبوریم برای هر بازار متناسب با ویژگیها و خصوصیات خودش عمل كنیم. به عبارتی بازارهای مختلف، نسخههای متفاوتی را طلب میكند. این شركتها هستند كه باید خودشان را با مشتریان هماهنگ كنند و پاسخ باب میل ایشان آن هم خوبتر و موثرتر از رقبا به آنها بدهند. برای توفیق در بازارهای رقابتی ابتدا باید مشتریان را شناخت. بازارشناسی لازمهء توفیق در بازار است. بازاریابان و فروشندگان مجرب قبل از هر اقدامی ابتدا برای بازارشناسی هزینه میكنند. آنها نیك میدانند كه هزینههای شناخت بازار در واقع سرمایهگذاری است و از زیانهای فراوان تصمیمات بدون شناخت جلوگیری میكند. دیگر دوران تصمیمگیری براساس حدس و گمان پایان یافته است. یاد بگیریم كه حدسیات سازمان نیافتهء خودمان را به جای تحقیقات سازمان یافته از بازار نگذاریم. مشتریان آگاه عصر ارتباطات نیاز به قیم فكری ندارند. آنها از شما انتظار دارند كه به نزد ایشان بروید و با مطالعهء رفتار و كردار آنها و شناخت خواستههای ایشان پاسخ مناسب به دستورات آنها بدهید. در غیر این صورت شما را حذف میكنند. در سالیان گذشته چون عمدتا بنگاههای اقتصادی در فضای انحصاری فعالیت كردهاند، ساختارهای فكری وعملكردیشان نیز بر آن اساس شكل گرفته بود. اما واقعیت این است كه گذشت آن زمانی كه آسان گذشت، باید شناخت از مشتری، مقدمهء تمام تصمیمات شما در شرایط رقابتی باشد. شركتهای موفقكشورهای پیشرو از این مسیر حركت كردهاند تا به مقاصد زیبای كسب و كار رسیدهاند. به نظر شما چرا بازار چادر مشكی ایران سالیان سال است كه در دست شركتهای ژاپنی است؟ آیا غیر از این است كه شناخت از فرهنگ و مذهب ایرانیان، آنها را در فكر بهرهبرداری مناسب از این بازار انداخته است: همچنین است تولید پلوپز، مهر، تسبیح و... توسط كشورهای ژاپن، چین و... را مورد عنایت قرار دهید. فرهنگ و مذهب و سایر خصوصیات و ویژگیهای مشتریان را بشناسید، به آنها احترام بگذارید، قرار نیست ما معلم فرهنگی ایشان باشیم و قرار نیست فرهنگ آنها را بپذیریم. اما لازم است به باورها و كردارهای آنها احترام بگذاریم تا موفق شویم پس قبل از هر كاری برای بازارشناسی برنامه داشته باشید و برنامههایتان را با بهترین نحو اجرا كنید. تعریف بازاریابی بازاریابی شامل شناخت نظام بازار و نیازها و خواسته هاورفع آنها ازطریق مبادلات مطلوب است اهداف نظام بازاریابی به¬حداکثر¬رساندن فرآیند مدیریت تقاضا : جذب مشتری ، نگهداری مشتری و رشد مشتری. به حداکثر رساندن مصرف ، به حداکثر رساندن رضایت مشتری ، به حداکثر رساندن حق انتخاب را در بردارد و خود باعث به حداکثر رسیدن کیفیت زندگی می¬گردد. تحقیقات بازار سنجی از طریق جستجوی سیستماتیک و با استفاده از روش های عینی برای شناسایی و حل مسائل بازار ، به جمع آوری ، تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته و در جهت رفع مشکلات و ارائه یک استراتژی سازمانی ، کوشش می¬نماید. از این رو تحقیقات بازار سنجی ، با شناخت رفتار اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و روان شناختی ، با انسانها سروکار دارد . بنابر این فعالیتی است نرم افزاری ، خلاق و در عین حال کاربردی. که رو به سوی یافتن راه حل هایی علمی برای مسائل بازار و شناخت رقبا دارد. شش وظیفه اصلی بازاریابی به قرار زیر است: تحلیل محیطی- تحلیل مشتری برنامه ریزی محصول- برنامه ریزی قیمت برنامه ریزی ترفیع- برنامه ریزی توزیع بازاریابی دارای سه بعد است : بازارشناسی ، بازارسازی و بازارداری 1 – بازارشناسی یعنی انجام تحقیقات بازاریابی برای شناخت نظام بازار و نظام صادرات قبل از هرگونه انجام عملیات فروش یا صادراتی . 4 مدل برای بازار شناسی وجود دارد : الف : شناخت خودمان ( یعنی شرکت ) ب : شناخت مشتری یا مخاطب ج : شناخت رقبا د : شناخت محیط و عوامل محیطی بازار سازی 2- بازارسازی یعنی استفاده از کلیه عوامل تکنیک ها و استراتژی ها جهت ایجاد و افزایش سهم بازار 4مدل برای بازار سازی وجود دارد : الف : محصول خوب ب : قیمت مناسب ج : توزیع بموقع د : تبلیغ بجا بایستی این چهار عامل را طوری ترکیب کنیم که مورد قبول مشتری قرار گیرد . بازارداری 3- بازار داری یعنی روشها و تکنیک ها و ابزارهایی را بکار برد تا سهم بازار و مشتریان حفظ شوند و روابطی بلند مدت و توأم با وفاداری برای ایجاد صادرات پایدار بوجود آورد . مجموعه بازارشناسی ، بازار سازی و بازار داری را بازارگردانی می گویند . اصول بازاریابی در تمام دنیا یکی است ولی شرایط محیطی و فرهنگی فرق دارد بنابراین در بازاریابی جهانی نکات زیر را باید مورد توجه قرار داد : 1. تلاش برای متمایز ساختن محصول و شرکت 2. تولیدات انعطاف پذیر به جای تولیدات انبوه 3. سرعت و نوآوری در ارائه خدمات بهتر و بیشتر 4. بازار گرایی و توجه به نیازها و خواسته های روز بازار 5. تلاش برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر نسبت به سایر محصولات رقبا 6. توجه به تشکل گرایی و هم گرائی در بازار 7. ارتباط نزدیک و دائمی با توزیع کنندگان و مشتریان 8. توجه به تحقیق و بررسی بازار به شکل های مختلف 9. حضور هدفمند در نمایشگاهها و انجام تبلیغات هدفمند 10. توجه به خدمات فراگیر ( خدمات قبل از فروش ، خدمات در جریان فروش و خدمات بعد از فروش ) 11. مطالعه جدی در مورد بهره وری و مدیریت کیفیت و استانداردهای بین المللی 12. آشنایی و استفاده از تکنیک های مدرن فروش 13. استفاده از قدرت روابط عمومی خود برای ایجاد ارتباط با مقامات و تصمیم گیرندگان و هسته های قدرت 14. حساس شدن به عوامل محیطی و برون سازمانی 15. مدیریت و واکنش سریع در مقابل عملکرد رقبا سرویس کسب اطلاعات از بازار کسب خبرهای بازار یا بازار سنجی بر مبنای گردآوری اطلاعات محرمانه ، یعنی اینکه به صورت منظم درباره شرکتهای رقیب و رویدادهای محیط بازار ، اطلاعاتی جمع آوری ، تجزیه وتحلیلی گردد. • کسب اطلاعات از کارکنان و اعضای شرکت رقیب. • گرفتن اطلاعات از شرکتهای طرف معامله ،تامین کنندگان و واسطه های شرکت رقیب. • مشاهده عملیات شرکت رقیب در بازار و تحلیل شواهد فیزیکی. • ورود به اینترنت و پایگاه های اطلاعاتی رقیب. • کسب خبر از طریق نشریات ، سخنرانی ها ، آگهی های تبلیغاتی ، گزارش های خبری و رسانه های صوتی و تصویری. روشهای عمده کسب اطلاعات بازار • مصاحبه : رودررو ، تلفنی ، اینترنتی. • نظر سنجی : تدوین پرسشنامه : پست ، تلفن ، پست الکترونیک ، وب سایت. • پانل : گروه های ثابتی که به طور مرتب و در مقاطع زمانی معین مورد پرسشگری ، قرار می گیرند. • خریداران ناشناس. • کنترل فروشگاه ها. • مشاهده اسناد مالی تعریف صادرات : صادرات عبارتست از ارتباط و کارکردن با بازارهای حرفه ای و حرفه ای های بازار در آن سوی مرزها صادرات نقطه آغاز ارتباط برقرار کردن با دیگران است . صادرات برای رشد و توسعه اقتصادی کشور است که از فروش تولیدات یا خدمات به کشورهای دیگر برای کسب درآمد ارزی حاصل می شود و در برقراری موازنه تجاری وایجاد تعادل اقتصادی کمک شایانی می نماید . شرایط صادرات : 1. اولین شرط صادرات ، تسلط بر مهارتهای ارتباطی با انسانها و گروههای خارجی است . 2. دومین شرط صادرات کار کردن است – کار به مفهوم جهانی یعنی هدف گرا کار کردن . 3. سومین شرط صادرات ، پیکار نمودن در میدان رقابت است . 4. چهارمین شرط صادرات ، پشتکار داشتن در امر صادرات است . اصول و قواعد صادرات یکی از قواعد و مقررات صادرات شناخت اصول و ضوابط حرفه ای و بین المللی بازار است . بازار سه اصل دارد : 1. هیچ چیز ثابت نیست . 2. هیچ کس کامل نیست . 3. هیچ چیز مطلق نیست . بطور کلی می توان گفت : صادرات یک سیستم است با اجزاء مختلف و همه اجزاء بایستی با هم فعالیت کنند تا سیستم بخوبی کار کند . حرفه¬ای های بازار پنج ویژگی دارند : 1. تخصص داشتن علمی ، اخلاقی ، رفتاری و کاری در امر صادرات 2. تعهد داشتن به صادرات 3. تعلق داشتن به صادرات 4. تداوم داشتن در امر صادرات 5. تحول داشتن در امر صادرات صادرات نیازمند حرفه ای شدن است چون کل صادرات شکارگاهی است که به ندرت فرصتهایی بدست می آید برای شکار ، در بازارهای جهانی فرصتها به ندرت بدست می آید و به سرعت از بین می رود . صادرات یعنی بازاریابی فرامرزی یعنی حرکت در آنسوی مرزهای ملی که از نظر فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و اقلیمی با ما فرق دارند و لذا شیوه های برخورد ما هم باید متناسب با آن باشد . شناسائـی ، شناسانـدن ، رضایـت کـنـد بازاریابـی را حکایـت دریغـا قـدر آن را کـس نـدانـد در ایـن آشفتـه بـازار ولایت منبع : norozpoor.blogfa.com |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|