پنج شنبه, 20 ارديبهشت 1403

 



موضوع: آثار مخرب فیسبوک

آثار مخرب فیسبوک 9 سال 11 ماه ago #82405

سایت‌های اجتماعی به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی بسیاری از ما تبدیل شده است که فواید و در عین حال عوارض زیادی هم به همراه دارند.
بسیاری از کارشناسان معتقدند با کمک این سایت‌ها ارتباطات بین انسان‌ها وارد مرحله جدیدی شده و مردم جامعه بهتر و سریع‌تر می‌توانند از حال یکدیگر با خبر شوند.

اما از سوی دیگر تعدادی دیگر از کارشناسان نیز معتقدند این سایت‌ها به خصوص فیس‌بوک مشکلات زیادی را هم به وجود آورده‌اند و در حقیقت مهم‌ترین مزیت این سایت‌ها که همان سهولت ارتباط با دیگران و دوست یابی است در این بین مشکلات زیادی را هم برای خانواده‌ها به وجود آورده است.

در آخرین نمونه از این مشکلات، تعدادی از وکلای آمریکایی اعلام کردند هم‌اکنون عامل یک پنجم طلاق‌ها در این کشور سایت فیس‌بوک است.

در حقیقت محبوبیت فوق‌العاده این سایت که هم‌اکنون بیش از 500 میلیون کاربر دارد باعث شده تا همسران امکان و موقعیت بیش‌تری برای خیانت به یکدیگر داشته باشند حتی بعضی از زن و شوهرها مرتبا صفحه همسر خود را در این سایت بررسی می‌کنند تا نشانه‌های احتمالی از ارتباط مخفیانه آن‌ها را با دیگران پیدا کنند.

مارک کینان که یکی از کارشناسانی است که در این زمینه تحقیقاتی انجام داده است در این باره گفت: من مرتب از همکاران یا دوستان خود می‌شنیدم که متوجه فعالیت‌های مشکوک همسر یا نزدیکان خود در این سایت شده‌اند و به همین دلیل در زندگی خود با مشکلات زیادی رو به رو شده‌اند. به همین دلیل تصمیم گرفتم واقعا تاثیر این سایت‌ها را در زندگی مردم امروز بررسی کنم. در نهایت ما متوجه شدیم نزدیک به 20 درصد از جدایی‌ها در کشور آمریکا به واسطه استفاده از سایت فیس‌بوک اتفاق می‌افتد.

حتی مواردی وجود دارد که بعضی از خانواده‌ها فقط به دلیل مشاهده ارتباطات پیامی بین همسر و دیگر دوستان آنلاینشان مشکوک شدند که این عامل در نهایت به طلاق منجر شده است.

در انگلستان هم اوضاع از این نظر چندان مساعد نیست. در حال حاضر نزدیک به 14 میلیون کاربر فعال در این کشور از طریق فیس‌بوک با دوستان جدید و قدیم خود ارتباط دارند. اگرچه میزان طلاق در این کشور در طول سال‌های اخیر کاهش داشته، اما هنوز 40 درصد ازدواج‌ها در این انگلستان با شکست روبه رو می‌شود.

*تاثیر منفی روی نمرات دانش‌آموزان

دانش‌آموزان و دانش‌جویانی که از فیس‌بوک استفاده می‌کنند نمراتشان بسیار بدتر از آن‌هایی است که در این سایت عضو نیستند.

مطالعات نشان می‌دهد نمرات دانش‌آموزانی که از فیس‌بوک استفاده می‌کند نزدیک به 20 درصد از آن‌هایی که از این سایت استفاده نمی‌کنند پایین‌تر است.

اما با این حال نزدیک به سه چهارم دانش‌آموزانی که از سایت‌های اجتماعی استفاده می‌کنند معتقدند این سایت‌ها تاثیر منفی روی مطالعه و درس خواندن آن‌ها نداشته است. اما تحقیقات ثابت کرده است دانش‌آموزانی که از سایت‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنند موفق‌ترند و 88 درصد از آن‌ها زمان بیش‌تری را صرف مطالعه غیر درسی می‌کنند.

*فیس‌بوک کارمندان را تنبل می‌کند

البته ضررهای فیس‌بوک فقط محدود به دانش‌آموزان نمی‌شود. نظرسنجی‌ها در کشور انگلستان نشان می‌دهد شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و تویتر سالانه نزدیک به ۱۴میلیارد پوند به اقتصاد انگلستان ضرر می‌رساند. این ضرر به دلیل استفاده کارمندان از این سایت‌ها در حین ساعات اداری است.

بیش از نیمی از کارمندان انگلیسی اعتراف کرده‌اند که در ساعات اداری مشغول به گشت و گذار در سایت‌هایی مانند توئیتر و فیس‌بوک می‌شوند و مطالب مختلف را به اشتراک می‌گذارند.

نزدیک به یک سوم از کارمندان ‌هم اقرار کرده‌اند که روزی نیم‌ ساعت در این سایت ها فعال هستند. همچنین یک میلیون نفر یعنی معادل 6 درصد از کارمندان انگلیسی بیش از یک ساعت از وقت روزانه خود را در سایت‌های اجتماعی می‌گذرانند.

آمارهایی در مورد سایت فیس بوک

تعداد کاربران سایت فیس بوک

بیش از 500 میلیون نفر

متوسط دوستان آنلاینی که هر فرد در فیس بوک دارد

130 نفر

مجموع زمانی که هر ماه در فیس بوک صرف می‌شود

700 میلیارد دقیقه

متوسط صفحات، گروه‌ها و رویدادهایی که هر فرد در فیس‌بوک با آن در ارتباط است

80 گروه، صفحه یا رویداد

متوسط تعداد محتوایی که هر فرد در ماه در فیس بوک تولید می کند

90 محتوا

مجموع تعداد محتواهای اطلاعاتی که هر ماه در فیس بوک به اشتراک گذاشته می‌شود

30 میلیارد محتوا

درصد کاربرانی که خارج از آمریکا به این سایت متصل هستند

70 درصد

تعداد سایت‌هایی که خود را با فیس‌بوک تطبیق داده‌اند

یک میلیون سایت

تعداد افرادی که از طریق موبایل به این سایت دسترسی دارند

200 میلیون کاربر

تعداد کاربرانی که هر روز از علاقه‌مندان برخی صفحات و اعضای سایت می‌شوند

20 میلیون نفر

تعداد متوسط درخواست‌های دوستی که به هر کاربر در ماه فرستاده می‌شود

8 درخواست

تعداد متوسط نظراتی که هر نفر در ماه در این سایت می‌نویسد

25 نظر

تعداد متوسط گروه‌هایی که هر فرد در فیس‌بوک در آن عضویت دارد

13 گروه

20 کشوری که بیش‌ترین تعداد کاربر را در فیس بوک دارند
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: علی احمد الفتی