دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403

 



موضوع: شبکه‏های اطلاعاتی و ارتباطی

شبکه‏های اطلاعاتی و ارتباطی 10 سال 1 ماه ago #66506

جهان کنونی با شتاب در حال تحول است و اینترنت یکی از عوامل اصلی جهانی شدن به¬شمار می¬رود. گسترش فناوری¬های نوین ارتباطاتی منجر به¬چند وضعیت جدید شده است: اول آنکه به¬لحاظ زمانی، جوامع و افراد (در سطوح تحلیل مختلف) به¬رغم وجود مسافت بسیار در میانشان، در وضعیت همزمانی قرار می¬گیرند. دوم آنکه از لحاظ مکانی، با گسترش ارتباطات نرم¬افزاری نوین، نقش مکان و فاصله¬های مکانی کم¬رنگ می¬گردد. نمونه بارز آن عبور روان پدیده¬ها از « مرز» کشورها می¬باشد.
یکی از مهم¬ترین وجوه تأثیر¬گذار بر فرایند جهانی شدن، ظهور شبکه‏های اطلاعاتی و ارتباطی از جمله اینترنت است که فاصله¬ها را از میان برداشته است و در زمانی کوتاه، حجم وسیعی از اطلاعات را منتقل می¬کند و امکان ارتباط بین افراد در اقصی نقاط دنیا و دسترسی به اطلاعات روزآمد را فراهم می¬نماید. فاکتور رسانه¬های جمعی و نقش آن در تحولات اجتماعی و جوامع بشری، به‌خصوص در حال حاضر آن¬قدر برجسته است که دانشمندان، ناگزیر قرن بیست¬ویکم را "عصر انفجار اطلاعات"و "انقلاب تکنولوژی اطلاعاتی" نامیده‌اند.
باگسترش شبکه¬های ارتباطی مفهوم قلمروی جغرافیایی و حاکمیت دولت¬ها بر مرزهای فیزیکی خود رنگ ¬باخته امروزه حتی افکار عمومی از طریق تشکل¬های مجازی و شبکه¬ها شکل می¬گیرد و جهت پیدا می¬کند و این تشکل¬ها از حقوق افراد خود دفاع می¬کنند و از طریق همین شبکه¬ها افراد تقاضای خود را به دولت¬ها منتقل و آنها را تحت فشار قرار می¬دهند. امروزه افراد و سازمان¬ها از طریق وسایل ارتباطی مردم را نسبت به مسائل حیاتی خود آگاه می¬سازند ¬و به¬نحوی افکار عمومی را شکل می¬دهند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: علی احمد الفتی